حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • شوتی های بی‌پلاک جاده ها
    ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۵:۰۹
    شناسه : 6292
    بازدید 1439
    12

    دریانیوز// مدتی است که تماس‌ها و گلایه های مردمی از حضور خودروهای شوتی قاچاقچی بی پلاک یا با پلاک مخدوش بسیار افزایش یافته و افراد و خانواده های زیادی هم از وجود این خودروها که اقدام به قاچاق سوخت، موادمخدر، مشروب و… می کنند، آسیب دیده اند و برخی نیز جان شان را هم از […]

    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// مدتی است که تماس‌ها و گلایه های مردمی از حضور خودروهای شوتی قاچاقچی بی پلاک یا با پلاک مخدوش بسیار افزایش یافته و افراد و خانواده های زیادی هم از وجود این خودروها که اقدام به قاچاق سوخت، موادمخدر، مشروب و… می کنند، آسیب دیده اند و برخی نیز جان شان را هم از دست می دهند و خانواده های زیادی عزادار شده اند که مردم خواستار تشدید برخوردها هستند.

    چند روز قبل هم که ساعتی را در جاده بندرعباس میناب رفتم و برگشتم، خودروهای سواری و نیسان و وانت زیادی را مشاهده کردم که با پلاک مخدوش یا بدون پلاک با سرعت زیاد وبدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی در جاده می راندند و سبقت می گرفتند که بسیار خطرناک و حادثه آفرین بودند و این خودروها وارد جاده های فرعی روستاها نیز می شدند ویا خارج می شدند و ضرورت دارد در این حوزه تصمیمات مناسبی اتخاذ گردد تا این ترددهای خطرناک قاچاقچیان کاهش یابد و خانواده ها عزادار و مجروح و آسیب دیده نشوند. البته این موضوع را بایستی از چند زاویه مورد بررسی قرار داد. موضوع اول اینکه در استانی که قطب اقتصاد کشور است،

    اما چرا مقام نخست فقر وفلاکت و بیکاری را هم داشته باشد و هرمزگانی ها سهمی از اشتغال در بنگاه های اقتصادی غرب بندرعباس و استان را نداشته باشند؟ با این وضعیت در حوزه مکران نیز اینگونه خواهد شد و در حال حاضر وضعیت بگونه ای باشد که به قول رئیس کل دادگستری استان حتی برخی از دانش آموزان درس را رها کرده و به سمت قاچاق سوخت و… می روند. آیا متولیان استان و کشوری و مسئولان برای اشتغال مردم استان وظیفه ای ندارند که همچنان صنایع نیروی مورد نیازشان را از سایر استان‌ها تامین می‌کنند و جوانان هرمزگانی بایستی به سمت مشاغل کاذب و قاچاق و… بروند؟

    استاندار هرمزگان چند هفته قبل در حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم از این شرایط گلایه کرد و گفت که حتی یک مدیر میانی در یکی از صنایع استان ۵۰ نفر نیروی مورد نیازشان را اخیرا از شهر خودشان به استان آورده است. پس یکی از مقصران بیکاری در استان و سوق جوانان به قاچاق در استان همین مدیران صنایع در سطوح مختلف هستند که با آنها هیچ برخوردی نمی شود. وزیران و مدیران صمت، کار و… در استان تاکنون در این حوزه چه اقدامی داشته و چه موضع‌گیری داشته‌اند؟

    نمایندگان مجلس چه اقدامی کرده اند؟ شورای شهر در این حوزه چه اقدامی داشته اند و آیا مدیران صنایع را به صحن شورا دعوت کرده اند و در این خصوص توضیح خواسته اند؟ چه موضع‌گیری در این حوزه داشته اند؟ بنگاه های اقتصادی زیرمجموعه بنیاد مستضعفان که در استان فعال هستند، چه میزان از نیروی موردنیازشان را از بین مستضعفان و محرومان استان تامین کرده اند؟

    چه میزان برای این قشر اشتغالزایی کرده اند تا به سمت مشاغل کاذب نروند؟ موضوع دوم اینکه چرا اقدامات صورت گرفته در حوزه برخورد با قاچاق در استان بازدارنده نیست و روزبه روز شاهد افزایش این پدیده شوم و خانمان‌سوز هستیم؟ البته متولیان برخورد با پدیده قاچاق هم بایستی نیم نگاهی به موضوع شغل جایگزین هم داشته باشند و همانطور که امربه معروف و نهی از منکر در کنار همدیگر است، نهی از قاچاق هم بایستی در کنار امر به شغل مناسب باشد. چرا طرح رزاق در هرمزگان اجرا نشد و طرح هایی که در مناطق مرزی اجرا می شود، در استان هرمزگان اجرا نمی شود ودر این حوزه هم هرمزگانی ها شاهد تبعیض هستند؟

    در جلسه فعالان اقتصادی با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس اتاق بازرگانی ایران و استاندار هرمزگان که هفته گذشته در اتاق بازرگانی هرمزگان برگزار شد، حتی فعالان اقتصادی نیز از این تبعیض‌ها گلایه مند بودند که بایستی پاسخ قانع کننده ای به آنها و مردم استان داده شود و در این حوزه نیز نیاز به تبیین و جهاد تببین وجود دارد که چرا وضعیت در استان اینگونه است که باعث ایجاد نارضایتی شده است و هیچکس هم خود را در این حوزه ها پاسخگو نمی داند.

    همانگونه که شهید عزیزمان سلیمانی سال‌ها قبل برای اشرار در برخی مناطق کشور پیگیری کرد تا شغل مناسبی داشته باشند و آنها دست از شرارت بردارند و اسلحه های‌شان را تحویل دهند، استان نیز نیازمند چنین اقداماتی است تا شغل مناسب جایگزین قاچاق شود وآسیب های اجتماعی این حوزه نیز کاهش یابد؛ وگرنه بدون شغل جایگزین بطور حتم نمی توان این پدیده مذموم را حذف کرد یا به میزان دلخواه کاهش داد.

    پس ضرورت دارد در این حوزه تصميمات ملی و استانی مناسب و متناسب با واقعیت ها و نیازهای استان اتخاذ گردد و تبعیض ها و بی‌عدالتی در اجرای طرح های اشتغالزا و… برطرف شود و تدبیری اندیشیده شود تا بنگاه‌های اقتصادی فعال فعلی و صنایعی که در آینده در مناطق مختلف استان راه اندازی می شوند، از نیروهای هرمزگانی استفاده کنند تا بیکاری در استان کاهش یافته و به همان میزان نیز از مشاغل کاذب و قاچاق ناخواسته کاسته شود؛ زیرا برخی به اجبار و بدلیل نداشتن شغل مناسب به سمت مشاغل کاذب و قاچاق می روند.

    موضوع دیگر این است که از طرح های اشتغالزا و کارآفرین بایستی حمایت واقعی صورت گیرد و نه اینکه جلویشان سنگ اندازی شود و برخی برای انجام وظیفه شان به متقاضیان اشتغالزایی، کارآفرینی، طرح‌های تولیدی و صنعتی و… تقاضای رشوه و… کنند و با این مفاسد هم بایستی جدی‌تر برخورد شود. بی توجهی به این حوزه باعث می‌شود که برخی حاضر نشوند در این منطقه سرمایه گذاری کنند و طرح های اشتغالزایی‌شان را حتی به خارج از کشور می برند و اجرا می کنند. در این بخش ها با شعار نمی شود به نتیجه رسید و دستگاه های نظارتی بایستی قاطعانه تر برخورد کنند.

    همچنین برخی از مدیران که بعضی از آنها در دولت های مختلف توانسته اند به عنوان مدیر باقی بمانند و تغییر نکنند هم بایستی عوض شوند ومدیران توانمند جهادی وانقلابی جایگزین شان شوند تا بتوانند برای اشتغالزایی جوانان در حوزه های مختلف بخصوص صنایع و بنگاه های اقتصادی اقدام کنند و بیکاری در هرمزگان از صدرنشینی در بین استان های کشور خارج شود و از میزان مشاغل کاذب و شوتی های بی پلاک و با پلاک مخدوش کاسته شود و جوانان بتوانند شغلی حلال و آبرومندانه و با درآمد مناسب داشته باشند و زیبنده نیست در قطب اقتصاد کشور، جوانانش به سمت مشاغل کاذب بروند و برچسب قاچاقچی بخورند. از طرفی دیگر بایستی برای مهارت آموزی جوانان در استان اقدام شود که متاسفانه در سال های اخیر بدلیل مدیریت ضعیف در اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان، کارگاه ها و مراکز دولتی به بخش خصوصی واگذار شدند و بسیاری از اقشار توانایی پرداخت هزینه های سنگین مراکز خصوصی برای حرفه آموزی را ندارند.

    در این بخش هم ضرورت دارد مراکز دولتی و حتی خوابگاه های شان احیا شوند و جوانان تشویق و ترغیب شوند در این مراکز مهارت بیاموزند و جذب صنایع شده ویا با تسهیلات اشتغالزایی، کارآفرین شوند که در این حوزه نیز متاسفانه در حق جوانان استان اجحاف شد و بارها به این موضوع پرداخته شده است، اما اقدام مناسبی صورت نگرفته است وحتی نماینده ولی فقیه در استان نیز از این شرایط اظهار نقد و گلایه داشته اند وضرورت دارد متولیان مربوطه در این حوزه ها تدابیر لازم اتخاذ کنند تا از ناامیدی و نارضایتی جوانان کاسته شود. متاسفانه عملکرد برخی مدیران منجر به ناراضی تراشی شده که بایستی در برخی بخش ها در استان اصلاحات لازم صورت پذیرد تا اشتغالزایی لازم صورت گرفته و از آن طرف از قاچاق کاسته شده و امنیت جانی و روحی برای رانندگان و مسافران در جاده‌های استان برقرار شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.