حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3030 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • هرمزگان بهشت متکدیان
    ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۵۰
    شناسه : 14971
    بازدید 152
    2
    دریانیوز// تکدیگری به معنی گدایی کردن، درخواست پول و مواردی دیگری از این سنخ، از مردم در سطح خیابان، کوچه و محلات شهری است و از مسائل و آسیب‌های اجتماعی حال حاضر جامعه ایرانی را شکل می‌دهد. تکدیگری به عنوان یک کنش اجتماعی دارای علل اقتصادی، اجتماعی، روانی و فرهنگی است.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// تکدیگری به معنی گدایی کردن، درخواست پول و مواردی دیگری از این سنخ، از مردم در سطح خیابان، کوچه و محلات شهری است و از مسائل و آسیب‌های اجتماعی حال حاضر جامعه ایرانی را شکل می‌دهد. تکدیگری به عنوان یک کنش اجتماعی دارای علل اقتصادی، اجتماعی، روانی و فرهنگی است.

    تکدی گری به عنوان یک معضل اجتماعی می تواند آسیب‌های متعدد اجتماعی همچون سوء استفاده از کودکان و سایر معضلات اجتماعی را به دنبال داشته باشد و همچنین تاثيرات منفي را بر جامعه تحميل كند. امروزه به رغم وجود برنامه هاي اجراشده براي جمع آوري و سامان دهي متكديان، باز هم شاهد حضور پررنگ متكديان در سطح شهرها هستيم.

    به اظهار نظر روانشناسان، دلايل متعدد را مي توان در شكل‌گيري پديده تكدي‌گري موثر دانست كه اصلي ترين آن كسب درآمد از روش هاي بدون دردسر است، چرا كه طبق تحقيقات به عمل آمده، بسياري از متكديان از نظر مالي با مشكل چنداني مواجه نيستند، بلكه تنها به دليل كسب درآمد بدون دردسر و زحمت به اين كار روي مي آورند. تظاهر به نيازمندي را مي توان از اصلي‌ترين دلايل انجام تكدي‌گري دانست، چرا كه در بيشتر موارد افراد تنها تظاهر به نيازمندي مي كنند و با سوء استفاده از احساسات مردم در پي كسب درآمد ميليوني هستند.

    از اين رو كارشناسان معتقد هستند كه در مرحله نخست كمك كردن به اين افراد تحت عناويني چون دادن صدقه يا مواردي از اين دست نه تنها امر درستي نيست، بلكه مي تواند به آمار متكديان نيز افزايش دهد، بنابراين توصيه مي شود كه مردم كمك هاي خود را به سازمان ها يا NGOهاي شناخته شده و رسمي اهدا كنند تا از اين طريق شاهد گداپروري در جامعه نباشيم.فقر يا نامناسب بودن شرايط اقتصادي افراد را مي توان از ديگر دلايل گرايش به تكدي‌گري عنوان كرد، اختلالات رواني نيز از ديگر دلايل گرايش به تكدي گري شناخته شده است.

    شیوه‌های گدایی گرچه متعددند اما همه از یک اصل تبعیت می‌کنند و آن تلاش برای کسب پول بیشتر است؛ «به هر طریق ممکن». گاه همراه گدایان کودکان خردسال و معصومی را مشاهده می‌کنیم که بر اثر قرص‌های خواب آور و انواع مخدر، معمولاً بی‌حال و خواب آلوده، با لباس‌های کثیف و پاره و کهنه، یا بر روی سنگ فرش‌های خیابان‌ها و پیاده‌روها دراز کشیده‌اند و یا بر پشت زنان و مردانی که برای گدایی در سر چهارراه‌ها و در بین اتومبیل‌ها پرسه می‌زنند، به خواب رفته اند.

    اگر در نقاط مرکزی و جنوب شهرها با گداهایی روبه‌رو می‌شویم که دست و پای خود را به طرز ماهرانه و با گریم به شکل ناقص درآورده‌اند و یا زن‌هایی که با یک قوطی اسپند در میان ماشین‌ها می‌چرخند و یا مردی همراه با چند تا از همان بچه‌های بی گناه و در حالی که تکه کاغذی در جلوی خود گذاشته و قصه زندگی‌اش را بر روی آن نوشته است اما، در نقاط ثروتمند شهر آقا یا خانمی با لباس‌های تمیز جلو آمده به عنوان اینکه مثلاً مسافری از شهرستان است و کیفش را دزدیده‌اند، مؤدبانه فقط برای یک بلیط اتوبوس پول طلب می‌کنند اگرچه این شیوه‌ها قدیمی شده و اکثر مردم نیز از آن مطلع هستند.

    این پدیده در حال رشد به عنوان معضلی اجتماعی دامن گیر شهرها به ویژه شهرهای بزرگ و در حال رشد شده و طی آن متکدیان با شيوه هاي گوناگون از جمله: ادعای فقر و ورشکستگی، بیماری خود و اعضای خانواده، از کار افتادگی، معلولیت، نمایش زخم بدن خود و یا فرزندان و با سوء استفاده از احساسات و عواطف انساني، سعي در كسب ترحم سایرین و منافع شخصي را دارند.

    عده‌ای از متکدیان افراد طرد شده از خانواده و جامعه هستند که به دام اعتیاد گرفتار شده و برای گذران زندگی خود به گدایی و حتی دزدی از مردم روی می آورند.حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامی دکتری حقوق عمومی در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص تکدی‌گری، جولان متکدیان و همچنین آسیب‌های اجتماعی آن گفت: اصلی به عنوان کمک به هم‌نوع وجود دارد که فرد مستمند ازکارافتاده و یا نیازمند واقعی است که نیاز به کمک دارد و از آنجایی که ملت ایران اسلامی، مردمی نوع‌دوست، عاطفی و حس انسان‌دوستانه دارند و در رفع مشکلات مالی و معیشتی این دسته از افراد جامعه کمک‌رسانی می‌کنند.

    وی در ادامه افزود: اما در مقابل، عده‌ای گدایی می‌کنند و به عبارتی متکدی هستند و بی‌پروا گدایی کرده و این کار ناشایست را به عنوان شغلی برای خود برگزیده اند. وی اضافه کرد: مستمندان واقعی هرگز تحت هیچ شرایطی، برای رفع مشکلات خود، دستشان را جلوی دیگران دراز نمی‌کنند، معضلی به نام متکدی‌گری سبب شده تا فرق بین گدا و مستمند نباشد و ضرر این کار نازیبا را مستمندان متحمل می‌شوند.

    غلامی از تکدی‌گری به عنوان یکی از مشاغل کاذب در کشور نام برد و گفت: متأسفانه این معضل در کشور رواج یافته و روز به روز درحال افزایش است و کسی هم به آنها کاری ندارد. وی با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که متکدیان برای جامعه ایجاد می‌کنند اشاره داشت و افزود: این گونه افراد، با جولان خود در سطح شهرها، به دلیل تغذیه نامناسب و عدم رعایت موارد بهداشتی مشکلاتی از قبیل به خطر انداختن سلامتی مردم را به دنبال دارند.

    تحلیلگر مسائل اجتماعی هرمزگان ادامه داد: متکدیان به دلیل موارد فوق و همچنین عدم اسکان مناسب، مستعد بیماری هستند و از آنجایی که برخی بیماری‌ها، مسری هستند لذا برای مردم خطراتی ایجاد می‌کنند. غلامی بیان کرد: علیرغم تمامی مشکلاتی که متکدیان در حوزه‌های اجتماعی و بهداشتی و سلامت می‌توانند برای کشور و مردم ایجاد کنند، هیچ توجهی از سوی دستگاه‌های متولی به این معضل نشده است.

    وی تأکید کرد: متکدیان حتی مشکلات امنیتی را نیز می‌توانند برای کشور و مردم ایجاد کنند، چون دشمن از هر طریقی قصد ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کشور را دارد، احتمال اینکه برخی متکدیان، جاسوس باشند هم وجود دارد، ملت ایران هم مهربان هستند و ممکن است از سر دلسوزی، به این دسته از افراد کمک کنند و مشکلات امنیتی پیش آید. وی با بیان اینکه متکدیان با جولان خود در سطح شهر، چهره آن شهر را نازیبا می‌کنند، گفت: ورودی هر شهر باید آنقدر زیبا و فرحبخش باشد که گردشگر یا میهمانان با ورود به آن شهر، زیبایی‌های شهرها را احساس کنند اما حضور متکدیان در حال تکدی‌گری واقعاً وضعیتی چندش‌آور ایجاد کرده‌اند.

    غلامی با اشاره به اینکه متکدیان اهل سوءاستفاده از احساسات عاطفی مردم هستند، تصریح کرد: این افراد جاهایی مثل جلوی بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، داروخانه و حتی بانک‌ها حضور دارند، اگر اتباع خارجی هستند که باید طرد شوند، بدون شک، پشت این قضیه، مافیایی وجود دارد که عده‌ای از متکدیان را اجیر می‌کنند و صبح‌ها با ماشین‌های گرانقیمت، آنان را در مکان‌های مختلف رها کرده و پایان شب، جمع‌آوری می‌کنند.

    وی با تأکید بر اینکه متکدیان در سطح شهرها، مستمندان واقعی نیستند، گفت: دستگاه‌های نظارتی موظف به پیگیری این معضل هستند، ما باید واردکننده تکنولوژی باشیم، نه گدا!، بعضی از متکدیان، اتباع خارجی هستند، سؤال اینجاست که اینان چگونه وارد شده‌اند؟ دکتری حقوق عمومی تأکید داشت: شهری که باید به محض بیرون آمدن از خانه، با زیبایی‌هایش، چشم همگان را بنوازد و با مردم سخن بگوید، با مشاهده متکدیان در پوشش‌های چندش‌آور، دل آدم را می‌زند.

    غلامی با اشاره به اینکه استان هرمزگان به بهشتی برای گدایان تبدیل شده است، افزود: متکدیان با وضعیت رقت‌بارشان حتی در شناورها، درب منازل، مغازه‌ها و … حضور دارند و گدایی می‌کنند و مردم به شدت از این معضل ناراضی هستند. وی در پایان اذعان داشت: متکدیان به دلیل کسب درآمد راحت و آسان، راضی نیستند کار کنند تا در قبال آن مزدی دریافت کنند، لذا دستگاه‌های متولی باید وارد میدان شوند و نسبت به جمع‌آوری آنان اقدام کنند، اگر نیازمند واقعی هستند، آنان را حمایت کنند، در غیر اینصورت با آنان برخورد شود، چون آسیب جدی است و ممکن است علاوه سوءاستفاده مالی، در معرض سوءاستفاده جنسی نیز قرار گیرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.