حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3035 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اختصاص سهمیه بومی به هرمزگان‌ ، درخواست مان از وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی
    ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۳۶
    شناسه : 14966
    بازدید 167
    2
    رئیس دانشگاه علوم ‌پزشکی هرمزگان تاکیدکرد دریانیوز// رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان گفت: با وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اختصاص سهمیه بومی به استان مکاتبه شده است و قول هایی داده اند که امیدواریم محقق شود‌.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان گفت: با وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اختصاص سهمیه بومی به استان مکاتبه شده است و قول هایی داده اند که امیدواریم محقق شود‌.

    غلامعلی جاودان در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته سلامت که با شعار «سلامت خانواده، مردمی سازی سلامت» نامگذاری شده است، افزود: کمبود پزشک و کادر پرستاری در استان داریم که بایستی سهمیه پذیرش بومی در دانشگاه های مان داشته باشیم. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان گفت: بهورز به عنوان خط اول و مقدم تامین سلامت مردم در دنیا شناخته شده است.

    جاودان افزود: در بخش سلامت خانواده به ازای هر ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰ نفر یک مراقب سلامت در شهرها داریم که شهروندان به خانه ها و مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند و در صورت نیاز به پزشک عمومی در همان مراکز و یا به پزشک‌متخصص یا روانشناس و… در خارج از این مراکز ارجاع داده می شوند. وی اظهارداشت: در بندرلنگه و حاجی آباد در سال گذشته برنامه پزشک خانواده اجرا شد و امسال در سایر شهرهای استان این طرح اجرا می شود که مردمی سازی سلامت در همین راستاست ودر این حوزه و آموزش سلامت، سمن ها، رسانه ها و.. نقش مهمی دارند.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از افزایش تلاش‌ها برای مشارکت مردم در سلامت خانواده خبر داد و از رسانه‌ها خواست در این زمینه به کمک جامعه بیایند. جاودان اظهارداشت: درسفر سال گذشته رئیس جمهور به استان دوبیمارستان و بیش از ۲۰ پروژه بهداشتی در استان افتتاح شد و هلی کوپتر منطقه غرب استان در بستک و هواپیمای بال ثابت در استان فعالیت شان را آغاز کردند و آموزشگاه عالی سلامت در بستک راه اندازی شد. وی خاطرنشان‌کرد: در دانشکده‌های شرق و غرب استان در سال گذشته دانشجو جذب کردیم.

    رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان گفت: همچنین ۸۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی استان جذب شدند که تمام هزینه‌های‌شان از خودشان اخذ می شود که البته در سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز دانشجوی خارجی جذب می‌شوند‌.جاودان افزود: دیپلماسی علمی، شعار رئیس جمهوری‌ است که جذب دانشجوی خارجی هم در همین راستاست و امیدواریم که این‌روند تداوم یابد.

    وی اظهارداشت: توانمندی جمهوری اسلامی در حوزه پزشکی به لحاظ علمی در سطح اروپاست.جاودان اظهارداشت: درحوزه بهداشت استان ، هزار واحد خدمترسان داریم که از این تعداد، ۶۱۹ خانه بهداشت روستایی هستند.وی خاطرنشان‌کرد: در سال گذشته نسبت به سال قبلش شکایت نسبت به کمبود پزشک در مناطق روستایی و حوزه دارو در استان کاهش یافته است.

    رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان گفت: چالش شیرخشک و برخی داروها را در استان و کشور داریم که مهمترین عامل آن تحریم است. جاودان افزود: گرچه گفته می شود دارو در تحریم نیست، اما تحریم مبادلات مالی را داریم که برای خرید مواد اولیه دارو با مشکل مواجهیم. وی اظهارداشت: در دوسال گذشته در حوزه بهورزی ۴۰۰نفر جذب شدند ویا در خانه بهداشت ها مشغول بکار شدند.جاودان اظهارداشت: در سال گذشته اگرچه مجوز بیش از دوهزار نفر داشتیم، اما فقط ۵۰ درصد شرکت کننده داشتیم که برخی نیز انصراف دادند.

    وی خاطرنشان‌کرد:۲۰۰نفر تکنیسین اورژانس می توانستیم استخدام کنیم که شرکت کننده ها بسیار کم بودند.رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان شرکت اندک بومیان در دانشگاه ها را به عنوان یکی از چالش های جذب نیروی انسانی در حوزه سلامت استان خواند.جاودان افزود: به گفته وی دوهزار نفر پرستار و کادر پرستاری برای بیمارستان های جدید استان نیاز داریم. وی اظهارداشت: با وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اختصاص سهمیه بومی به استان مکاتبه شده است و قول هایی داده اند که امیدواریم محقق شود‌.

    جاودان اظهارداشت: در دوسال گذشته شش هزار میلیارد ریال خدمات به مردم داده ایم و صد میلیارد تومان تجهیزات پزشکی در مناطق روستایی داشته ایم.وی خاطرنشان‌کرد: در پویش فشارخون و دیابت ، ۸۰ درصد از جمعیت هدف شرکت کردند که ۳۳درصد پیش فشار خون داشتند‌. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان گفت: ۲۳ بیمارستان در استان فعالیت دارند که ۱۵ بیمارستان دانشگاهی است و در دوسال گذشته یک میلیون و‌۲۲۰هزار نفر در بیمارستان ها بستری شدند و ده میلیون مورد خدمت دریافت کرده اند.

    وی گفت: صدهزار زایمان در دوسال اخیر در استان داشتیم. جاودان افزود: ۷۰قلم تجهیزات سنگین پزشکی در بیمارستان های استان به ارزش بیش از ۶هزار و ۹۱۸ میلیارد ریال نصب و تجهیز شدند. وی اظهارداشت: بیمارستان ۵۳۱تختخوابی بندرعباس ۸۷درصد و بیمارستان میناب هم ۷۷درصد پیشرفت داشته و‌بیمارستان نفت ستاره پیشرفت خوبی دارد.

    جاودان اظهار داشت: ۲۰۰داروخانه خصوصی در استان داریم که مهمترین چالش آنها عدم‌پرداخت مطالبات شان توسط بیمه هاست که البته بایستی از تهران پیگیری و پرداخت شود‌.جاودان افزود: ۳۰میلیارد تومان‌بیمه ها به داروخانه ها بدهی دارند که باعث کاهش قدرت خرید دارو توسط داروخانه ها شده است. وی خاطرنشان‌کرد: ۹۰پایگاه اورژانس زمینی داریم، اما کمبود آمبولانس در استان داریم و فرسودگی آمبولانس‌ها، چالش اساسی در این حوزه است.

    رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان گفت: دو دستگاه آمبولانس را سازمان های بین المللی اهدا کردند و دو دستگاه را خیرین و یک دستگاه هنوز از گمرگ ترخیص نشده است.جاودان افزود:چهار دستگاه اورژانس دریایی داریم و یک‌شناور برای بوموسی درحال ساخت است که قرارداد اولیه اش ۳۰میلیارد تومان است و برای تجهیزش هم ۲۰میلیارد تومان نیاز داریم. وی اظهارداشت:در دو سال گذشته خیرین نوعدوست در ۴۰پروژه بهداشتی به ارزش سه هزار میلیارد ریال مشارکت داشتند که قدردانی می کنیم.همچنین در تامین تجهیزات پزشکی نیز مشارکت داشتند.

    جاودان اظهارداشت:اتاق بازرگانی هرمزگان نیز در تامین‌تجهیزات سنگین پزشکی مشارکت داشت. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان گفت: ۸۰۰ پزشک متخصص در ده سال اخیر وارد استان شده اند که بیشترشان از استان خارج شده اند و بایستی امکانات رفاهی، مسکن و….برای ماندگاری پزشکان فراهم کنیم. وی تاکید کرد: کمبود پرستار هم در استان بیشتر از پزشک متخصص داریم.

    برنامه های هفته سلامت‌
    وی عنوان کرد: هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار « سلامت خانواده و مشارکت مردم» آغاز شده است. جاودان افزود: در این هفته برنامه‌های مختلف و متفاوتی در زیر مجموعه‌های شبکه بهداشت درمان و تابعه برگزار می شود که مهمترین گزارش ها از اقدامات انجام شده، بهداشت و درمان از طریق روندهای مختلف از جمله از اصحاب رسانه، دستگاه ها اجرایی و نماز جمعه‌ها به اطلاع عموم مردم رسانده می شود.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: در هفته سلامت در شهر بندرعباس جشنواره رسانه ای با حضور خبرنگاران در پارک غدیر برگزار می شود که برای تهیه خبر و نشست های تخصصی حوزه سلامت رقم خواهد خورد.جاودان ادامه داد: در بحث پیشگیری موضوع سلامت خانواده از برنامه هایی است که بصورت ویژه باید مورد توجه قرار گیرد و با مشارکت مردم و همکاری مسئولان و خیرین، شهروندان سواد سلامت و همراهی خود را در بحث های سلامتی خودشان افزایش دهند.

    وی اظهار کرد: شعار وزارت بهداشت در واقع این است که هر شهروند ایرانی یک مراقب سلامت داشته باشد و این شهروند با مراجعه و پیگیری مراقب سلامتی خودش را پیگیر باشد. چرا که درصد زیادی از بیماری ها غیرواگیر که شاخص ترین آنها فشار خون است، نتیجه اش سکته های قلبی و عروقی است و امیدواریم با این آموزش ها و مشارکت مردم با نظام سلامت شاهد کاهش و مدیریت فشار خون باشیم و شهروندان ما سالم تر زندگی کنند و نیاز به مراجعه به بیمارستان و درمانگاه برای مصرف دارو نداشته باشند.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: سلامت خانواده یکی از برنامه های است که با اجرای کامل آن در شهرستان ها و مناطق روستای مثمر ثمر است و در سال گذشته از حاجی آباد و بندرلنگه شروع شد و در بقیه شهرستان ها به طور کامل اجرا شد و امسال نیز با روند خوبی در حال اجرا است. به گفته جاودان، در حوزه تامین زیر ساخت های درمانی، ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی در دستور کار استان است و با کمک مسئولان و بویژه استاندار و همراهی نمایندگان مجلس و دولت این اتفاق بیفتد.

    وی افزود: در سال گذشته استقرار و تأسیس دانشگاه علوم پزشکی در شرق و غرب استان اقدام مهمی بود که با صدور مجوزهای نهایی استقلال کامل این دانشکده‌ها را در سطح ملی، وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی ،خدمات بهداشتی و درمانی در شرق و غرب استان در شهرستان های میناب و بندر لنگه به آنها واگذار شود و مردم دسترسی بهتری به خدمات داشته باشند.

    معاون غذاوداروی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان نیز گفت: ۵۰ داروخانه از ۲۰۶ داروخانه در استان بصورت شبانه روزی در استان داریم، اما محدودیتی برای شبانه‌روزی شدن دیگر داروخانه ها نداریم و هر داروخانه ای که مسؤل فنی شب را معرفی کند، می تواند شبانه روزی شود. حامدفلاح با اشاره به کمبود۹۰تا۱۰۰قلم دارو در داروخانه های استان که کشوری است، گفت: مردم در ساعات اداری می توانند با تلفن ۱۹۰ و در ساعات غیراداری نیز می توانند با تلفن ۰۹۹۲۴۰۳۰۱۹۰ تماس بگیرند ویا از طریق ۰۹۹۱۴۳۲۱۱۹۰ نسخه شان را از طریق ایتا وبله ارسال کنند تا به آنها بگوییم در کدام‌ داروخانه ها می‌توانند داروهای موردنظرشان را بیابند.

    فلاح اظهار داشت: تفاهم‌نامه ای را با یک شرکت دارویی منعقد کرده ایم و در استان تا دو سال آینده دارو تولید می کنیم که در فاز نخست سرم و آنتی‌بیوتیک تولید می شود. وی افزود: به۴۴هزارتن روغنی که‌شرکت بازرگانی دولتی وارد کرده بود ، مجوز مصرف انسانی را ندادیم.وی گفت: شرکت های پخش دارویی در استان های همجوار هستند که‌تلاش می کنیم در استان هرمزگان مستقر شوند‌. وی گفت: تفویض اختیار برای توزیع شیرخشک‌را از هرمزگان گرفتند. فلاح از کم بودن‌سهمیه دارویی استان گلایه کرد.

    معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز خاطرنشان‌کرد: ۷۳۰پزشک متخصص و۱۱۳فوق تخصص در استان داریم که ۷۵نفر از این ۷۳۰نفر متخصص، دندانپزشک متخصص هستند. کمالی افزود: ۴۵۳نفر کمبود پزشک‌ متخصص در استان داریم که ۳۶۹ پزشک‌در بیمارستان های دانشگاهی کمبود وجود دارد.کمالی به کمبود فوق‌تخصص جراحی توراکس(قفسه سینه)، قلب وعروق، جراحی عروق، جراحی اطفال، فوق تخصص اورولوژی و نورولوژی، شبکیه بیهوشی و….در استان اشاره کرد.
    گفتنی است، در پایان این نشست خبری از جشنواره رسانه و سلامت رونمایی شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.