حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ضرورت فرهنگ‌ سازی  ایجاد مناطق سبز در هرمزگان
    ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
    شناسه : 14907
    بازدید 1103
    2
    مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در مراسم روز زمین پاک عنوان کرد دریانیوز// مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، گفت: هرمزگان به دلیل اکوسیستم آبی و خشکی و کوهستانی بودن نگین اکوسیستمی جنوب کشور است.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، گفت: هرمزگان به دلیل اکوسیستم آبی و خشکی و کوهستانی بودن نگین اکوسیستمی جنوب کشور است.

    این مراسم با حضور حبیب مسیحی مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان، احمد هاشمی مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس و حضور پرشور دانش آموزان در سالن سینمایی شهرک مروارید برگزار شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این مراسم با بیان اینکه هر ساله شعارهای متعددی به عنوان نمادین در راستای حفظ محیط زیست اتفاق می افتد، اظهار کرد: همه باید دست در دست هم دهیم تا نقش مسؤلیت اجتماعی خودمان را در مقابل محیط زیست ایفا کنیم.

    وی در ادامه افزود: جدای از اینکه مسئولیت ها چه باشد و در چه جایگاهی هستیم از خانم خانه‌دار گرفته تا دانش آموزان و مسؤلین بلند پایه باید نقش خود را در حفظ محیط زیست پررنگ‌ تر کنند تا این نعمت الهی را بهتر بتوانیم حفظ کنیم و برای این کار باید برنامه مدون کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم. مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، خاطر نشان کرد: تغییراتی که در عرصه کره خاکی در حال اتفاق افتادن است به دست ما انسان ها دارد رقم می‌خورد. باید این موضوع همیشه در نظر بگیریم که ما صاحبان اصلی کره خاکی نیستیم بلکه ما میهمانان این کره خاکی هستیم.

    باید نقش خودمان را برای حفظ محیط زیست پررنگ تر کنیم

    مسیحی تازیانی با بیان اینکه خداوند انسان را به عنوان اشراف مخلوقات انتخاب و خلق کرده است، بیان داشت: پس باید در جهت نعمت های الهی شکر گزاری و برنامه ریزی حفظ آن داشته باشیم و با اندیشه‌ای که در روایت سینه به سینه، استفاده از دانش بومی تکنولوژی روز باید محیط زیست را حفظ کنیم و گرنه طبیعت به شکلی رفتاری خواهد کرد که غیر قابل جبران است.

    وی ابراز داشت: دانش حفظ محیط زیست این نیست که حتما باید از طریق مدارس باشد بلکه باید از دل خانه و جامعه باشد ولی محرک آن ها اساتيد و معلمان خواهد بود. مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان تصریح کرد: نظم جهانی به دست انسان است مابقی زیست مندان تولید کننده و بهره بردار هستند ما باید نسل و نظم تولید کننده را طوری برنامه ریزی کنیم که به محیط زیست آسیبی نرسد.

    مسیحی تازیانی عنوان کرد: میزان پلاستیکی که از انقلاب صنعتی تاکنون تولید شده سالیانه ۴۳۰ میلیون تن است که حداقل ۴۰۰ سال در طبیعت می ماند و آسیب های خود را ایجاد می کند.وی با بیان اینکه ما شاهد میکرو پلاستیک های در طبیعت هستیم که با چشم نمی بینیم، افزود: متأسفانه این میکرو پلاستیک ها در بافت‌های جانوران و مواد غذایی ما نفوذ کرده است و باعث عوارضی در کبد، بافت و ژن انسان ها شده است که علتش رعایت نکردن است.

    مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، گفت: متوسط جهانی به ازای هر نفر پنج پلاستیک مصرف می شود؛ اما در ایران به ازای هر ایرانی هفت پلاستیک استفاده مصرف می‌شود که از نرمال جهانی بالاتر است و نگاه ما باید به سمتی رود که محصولاتی که قابلیت بازیافت شدن دارد تولید شود.مسیحی تازیانی اظهار کرد: در حال حاضر دنیا به دنبال ممنوعیت استفاده ازپلاستیک رفته است و کشوری مانند بنگلادش قانون ممنوعیت صددرصدی استفاده از پلاستیک وضع کرده است و در کشور ما در سال ۱۴۰۱ دولت آیین نامه ای را ابلاغ کرد که کاهش مصرف پلاستیک را به دنبال داشت.

    وی بیان داشت: یکی از موضوعاتی که در شعار امسال است کاهش پلاستیک و تولیدات آن است و برنامه های در محیط زیست دنبال می‌شود سال گذشته در مصوبه کارگروه پسماند اتفاق افتاد که یکی از مباحثی مطرح شد موضوع مکلف کردن اصناف برای کاهش پلاستیک و جلوگیری از توزیع پلاستیک های نامناسب مطابق با آیین کاهش پلاستیک بود.

    استفاده از ظرفیت خانه‌های محیط زیست برای فرهنگ سازی

    مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، گفت: امیدواریم امسال برای فرهنگ سازی از درون خانه های محیط زیست که منشا فرهنگ‌ در مکان های اجتماعی هستند بتوانیم به عنوان مولد فرهنگ سازی در کاهش پلاستیک در هرمزگان گام بلندی را برداریم.

    شهرک مروارید قابلیت شهرک سبز شدن را دارد

    مسیحی تازیانی تصریح کرد: با توجه به ظرفیتی که در شهرک مروارید شرکت پالایش نفت بندرعباس وجود دارد پیشنهاد می‌ شود برنامه ریزی و تلاش شود تا این شهرک به عنوان شهرک سبز و بدون پلاستیک باشد تا نگینی الگویی برای هرمزگان باشد و در این شهرک این قابلیت وجود دارد. وی مطرح کرد: تغییراتی را در حوزه مدیریت پسماند در استان داریم ولی رضایت بخش نیست در شهر بندرعباس از چند شرکت خارجی دعوت شده تا با همکاری شرکت های داخلی تمام زباله ها را از مبدا تا مقصد در جهت حذف انباشت غیراصولی زباله وارد عمل شوند و در این رابطه جلسات متعددی هم تشکیل شده و امیدواریم در سال جاری این موضوع هرچه زودتر محقق شود.

    مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان با بیان اينکه باید فرهنگ ایجاد مناطق سبز رقم بخورد، گفت: که با دستور رییس جمهور و تاکید مقام معظم رهبری طرح کاشت یک میلیارد درخت در پنج سال و قطعا در استان در سال های آتی با مشارکت های زیادی از صنایع خواهم داشت. مسیحی تازیانی عنوان داشت: ما ۲۰ صنعت را با همکاری خود صنایع به صورت آنلاین پالایش می‌کنیم و این نتیجه تکنولوژی و همکاری مدیران صنایع در کنار محیط زیست برای مراقبت از زمین است و این کفایت موضوع نمی‌کنند و برای پیشرفت کارنیاز به همت بالایی دارد.

    وی گفت: ۱۹ منطقه حفاظت شده با سایر مناطق عرصه خشکی متفاوت تر است در هرمزگان ۱۱ درصد از کل عرصه استان را داریم حفظ می‌کنیم که سرآمد این مناطق کوه گنو به عنوان یکی از ۱۱ ذخیرگاه کشور است که دارای انواع گونه‌های گیاهی، جانوری و نباتی است.مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در پایان ابراز داشت: هرمزگان به دلیل اکوسیستم آبی و خشکی و کوهستانی بودن آن از جنبه نزدیک بودن آن به دریا نگین اکوسیستمی جنوب کشور است و باید در حفظ اکوسیستم های هرمزگان همکاری کنیم.

    محیط زیست سرمایه اصلی بین نسلی است

    مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز در این مراسم با بیان اینکه در سالیان اخیر بارها شنیده‌ایم که نفت سرمایه بین نسلی است، اظهار کرد: این نعمت الهی تنها متعلق به این نسل نیست و باید طوری مصرف شود که نسل های آینده هم بتوانند از این نعمت خدادادی استفاده کنند.

    ایران‌ از نظر ذخایر نفتی چهارمین کشور جهان است

    وی در ادامه با اشاره به اینکه اولین چاه نفت درسال ۱۲۸۷ در شهر مسجد سلیمان حفر شد، افزود: تا الان بیش از ۵۰ درصد ذخایر نفتی دنیا مصرف شده است که طبق برآوردی که در سال ۲۰۲۲ انجام شد تقریبا ۱۵۶ میلیارد بشکه نفت خام داریم که ایران از نظر ذخایر نفتی در جهان چهارمین کشور دنیا است.احمد هاشمی به میزان مصرف نفت خام در حوزه های مختلف در دنیا اشاره کرد و عنوان داشت: بیش از ۶۰ درصد در بخش حمل و نقل ۱۳ درصد در حوزه پتروشیمی و ۳۰ درصد آن در مصارف خانگی در جهان استفاده می‌شود.

    این مقام مسئول گفت: به غیر از نفت خام انرژی‌های دیگری به نام انرژی های پاک و تجدید پذیر که از نور خورشید و باد به دست می آید که در سال ۲۰۲۰ سهم انرژی‌های پاک ۱۷درصد بوده است و پیش بینی می‌شود سهم این انرژی ها تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۵۰ درصد برسد.

    پالایشگاه نفت بندرعباس به عنوان صنعت سبز

    وی خاطر نشان کرد: به عقیده بنده سرمایه اصلی بین نسلی محیط زیست است و باید نسبت به حفظ محیط زیست تلاش بیشتری کنیم. هاشمی تصریح کرد: پالایش نفت بندرعباس تنها پالایشگاهی در کشور است که نفت خام سنگین را تبدیل به فرآورده می کند و کار تکنولوژی بسیار پیشرفته ای دارد.

    مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس ابراز داشت: این پالایشگاه به عنوان صنعت سبز شناخته شده است که این جای تقدیر و تشکر دارد و این شرکت نفتی در راستای حفظ محیط زیست و ارزش افزود پروژه ای را با اعتباری ۲/۲ میلیارد یورو در جهت بهبود فرآورده‌های سنگین کلید زده تا سال های آتی به بهره برداری می رسد.وی، کاشت ۲۰۰ هزار اصله درخت حرا در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت،توسعه فضای سبز که ۲۹۰ هکتار فضای سبز در خود پالایشگاه و حدود ۶۰ هکتار در شهرک مروارید، دریافت گواهینامه مدیریت سبز با ثبت جهانی، پیشگیری از آلودگی محیط زیست و کاهش ضایعات و… را بخشی از اقدامات زیست محیطی این پالایشگاه نام برد.

    اقدامات مسئولیت های اجتماعی در حوزه زیست محیطی

    هاشمی به انجام مسؤلیت های اجتماعی در حوزه زیست محیطی پرداخت و گفت: خرید تجهیزات مقابله با آلودگی مواد نفتی در دریا با اعتبار ۵/۳ میلیارد تومان، بازنگری، آموزش و ممیزی طرح اقتضایی مقابله با آلودگی مواد نفتی در دریا و ارزیابی اثرات زیست محیطی(EIA) پروژه ارتقا کیفیت فرآورده‌های سنگین پالایشگاه با مشارکت پارک علم و فناوری هرمزگان است. لازم به ذکر است، در پایان این مراسم از خانواده شهدای محیط زیست هرمزگان تجلیل به عمل آمد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.