حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 21 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3092 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خلیج فارس نماد استقلال، هویت و استکبار ستیزی
    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۵۴
    شناسه : 15199
    بازدید 189
    1
    معاون امور مجلس رئیس جمهور در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی فرهنگی و هنری خلیج‌فارس عنوان کرد دریانیوز// مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج فارس در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج فارس در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد.

    این مراسم با حضور سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور، مهدی دوستی استاندار هرمزگان، محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان ، احسان کامرانی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، اسمعیل جهانگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، مصیب نظری رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

    معاون امور مجلس رئیس جمهور در آیین اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس در بندرعباس، گفت: برای اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد دریا، دولت و سایر قوا باید در کنار هم باشند و اقدامات عملی برای بهره وری کامل از ظرفیت ساحل و دریا انجام دهند و توسعه کشور در سواحل خلیج فارس رقم بخورد.

    سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور در این مراسم اظهار داشت: از دولت دهم تاکنون به این جشنواره تعلق خاطر دارم و دوست دارم در این محفل گرم و صمیمی حضور داشته باشم. وی افزود: درباره بحث خلیج فارس نظریه پردازان از ایام قدیم به علت منابع انرژی به این منطقه هارت لند می گفتند و باور داشتند تسلط بر این منطقه یعنی فرمانروایی بر جهان و بر همین مبنا همواره به دنبال حضور در منطقه هستند و امروز تمام اتفاقات منطقه بی ارتباط به مسئله خلیج فارس نیست.

    وی با اشاره به چند سند تاریخی در ارتباط با نام خلیج فارس و تعلق آن به ایرانیان اظهار داشت: یک محقق غربی به نام ژان ژاک پرینی در کتاب خود اعتراف کرده که ملل و طوایف مختلفی بر خلیج فارس استیلا یافتند و فرمانروایی کردند و روزگارشان سپری شد و منقرض شدند اما تنها ایرانی ها هستند که با هوش و درایت خود از این میراث‌شان نگهداری کرده و می کنند.

    حسینی با اشاره به فرهنگ ۸ هزار ساله خلیج فارس نیز گفت: پرتغالی ها ۱۱۷ سال بر این منطقه تسلط داشتند اما امام قلی خان با یارانش توانستند این استعمارگران را از منطقه اخراج کنند بر همین مبنا روز ۱۰ اردیبهشت در شورای عالی فرهنگی به نام روز خلیج فارس نامگذاری شد. وی با اشاره به لزوم شناخت و صیانت از تاریخ و هویت ملی تاکید کرد: استکبار در هر کجا ورود کرد به دنبال تغییر زبان و فرهنگ آن منطقه بود اما ملت ایران در تمام دوره ها از هویت ایرانی خود دفاع کردند و استکبار ستیزی خود را نشان دادند.

    معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به پیشینه راه‌اندازی جشنواره خلیج فارس گفت: در دولت دهم این جشنواره با محوریت بندرعباس با نگاهی بین المللی ایجاد شد و امید داریم پس از فراز و نشیب های برگزاری این جشنواره ابعاد جهانی پیدا کند و ایرانی ها در سراسر جهان با آن ارتباط برقرار کنند. وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد دریا پایه از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: برای اجرایی شدن این سیاست‌ها، دولت و سایر قوا باید در کنار هم باشند و اقدامات عملی برای بهره وری کامل از ظرفیت ساحل و دریا انجام دهند و توسعه کشور را در سواحل خلیج فارس رقم بزنند.

    وی افزود: استان هرمزگان هم برنامه‌های خود را در مورد اجرای این سیاست‌ها به تهران ارسال کند تا با جمع بندی و بررسی و کار کارشناسی در نهایت بتوان از این مزیت خدادادی بهره لازم را برد. نماینده ولی فقیه در هرمزگان نیز در این مراسم با بیان اینکه دشمن امروز راهبرد تهدید و ستیز را با استقلال و امنیت ملی ما دارد، گفت: خلیج فارس با امنیت ملی ما عجین شده است.

    وی در ادامه افزود: خلیج فارس بهانه ای برای دشمن است که خوشبختانه ملت ایران به خوبی می داند که نام خلیج فارس نماد استقلال، عزت و امنیت برای ملت ایران است.محمد عبادی زاده خاطر نشان کرد: ملت ایران در مقابل هرگونه تغییر و تحریف در تاریخ قطعا کوتاه نخواهد آمد و امروز نام خلیج فارس تبدیل به یک وفاق ملی و همگانی شده است.

    امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه مسأله خلیج فارس یک امتداد تاریخی و تمدنی دارد، گفت: نقش این منطقه در تحولات اقتصادی و عرصه های بین المللی بسیار حائز اهمیت است و نقش خلیج فارس بر کسی پوشیده نیست.وی ابراز داشت:اولین کسی که شیطنت تحریف تاریخ خلیج فارس را انجام داد و نام مبارک خلیج فارس را بر زبان نحس خود جاری کرد نماینده انگلیس در بحرین بود و امروز ما مشاهده می کنیم که ایران اسلامی با صلابت از خلیج فارس دفاع می‌کند و نام این منطقه تا ابد خلیج فارس باقی خواهد ماند.

    فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این مراسم، گفت: باعث افتخار است است که ۲۴ سال از عمرم را در هرمزگان ولایت مدار، فرهنگ دوست و وطن دوست در حال خدمت کردن هستم و این استان این افتخار را دارد که حافظ دو دریای خلیج فارس و عمان است با بیش از ۹۲۰ کیلومتر باشد.وی با بیان اینکه کسی نمی تواند اسم خلیج فارس را تغییر دهد، افزود: باید جوانانمان بدانند که ۱۰ اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس است.

    سردار تنگسیری خاطر نشان کرد: خلیج فارس دُری گران بهایی است که در اختیار ماست و باید آن را حفظ کنیم و اهمیت خلیج فارس بسیار مهم است و دیگران هرکاری انجام دهند که اهمیت این منطقه را کم کنند نخواهند توانست. فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه خلیج فارس ذاتاً متعلق به ایران است، بیان داشت: کشورهای خارجی هیچ جایگاهی در این ندارند.

    وی گفت: فرهنگ‌ مربوط به همه ماست و افتخار خلیج فارس برای همه ما است و این جا محل و مرقد بزرگان ماست.مدیر کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز در این مراسم، گفت: امروز دور هم جمع شده‌ایم تا عظمت خلیج فارس را پاس بداریم و این جشنواره که شاهد مراسم پایانی آن هستیم نماد هماهنگی است.وی در ادامه افزود: اگر امروز کسی بخواهد بر هویت خلیج فارس دست درازی کند برایش غیر ممکن است زیرا سال ۶۷ ما پاسدارانی شجاع را در خلیج فارس برای این منطقه گماردیم و از این موضوع نگرانی نداریم.

    اسمعیل جهانگیری خاطر نشان کرد: دفاع از مرزهای هویتی خلیج فارس بر عهده بنده و دستگاه‌های فرهنگی است و باید در این زمینه تلاش کنیم.مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان بیان کرد: ما در این سه چهار روز ایران را به بندرعباس آوردیم با اجرای زیبایی موسیقی های اقوام ایرانی از کردی گرفته تا لری و بلوچ و… در ده گروه موسیقی هر گروه در دو نوبت اجرا کردند و مجموعأ ۱۴ هزار نفر از اجرای موسیقی های اقوام ایرانی در تالار شهید آوینی لذت بردند و فرهنگ ایرانی را به رخ کشاندیم.

    وی ابراز داشت: در کنار جشنواره موسیقی در سطح کشور فراخوان فیلم نامه با موضوع خلیج فارس منتشر کردیم که ۸۱ اثر به این جشنواره رسید و ۲۷ اثر به مرحله پایانی راه یافتن و از این ۲۷ اثر ۹ اثر که قابلیت تولید فیلم نامه در بخش مستند و داستانی و… داشتند تجلیل شد. وی ابراز داشت: قصد داریم یک فلیم بلند را با همکاری نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موضوع دو سردار شهید هرمزگانی تولید کنیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.