حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 21 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3093 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • معلمان در تابستان نوشتن اهداف سال تحصیلی پیش‌رو را انجام می‌دهند
    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۴۳
    شناسه : 15301
    بازدید 1123
    4
    یک معلم در گفتگو با دریا: دریانیوز// برای فرهنگی‌ها مسئولیت بسیار بزرگی است. هر چه شغل عظیم باشد، مسئولیت به همان مقدار بزرگ و عظیم است. مسئول تمام مقدراتی که برای یک کشوری پیش می‌آید، مسئول تمام انسان‌هایی که باید انسان بشوند، مسئول تمام جوان‌هایی که زیردست آنها باید تربیت بشوند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// برای فرهنگی‌ها مسئولیت بسیار بزرگی است. هر چه شغل عظیم باشد، مسئولیت به همان مقدار بزرگ و عظیم است. مسئول تمام مقدراتی که برای یک کشوری پیش می‌آید، مسئول تمام انسان‌هایی که باید انسان بشوند، مسئول تمام جوان‌هایی که زیردست آنها باید تربیت بشوند.

    تربیت باید بشود انسان در مکتب فرهنگیان، معلم و مقدرات هر مملکتی به دست همین‌هاست که از فرهنگ بیرون می‌آیند و پیشرفت هر کشوری و عقب‌ماندگی هر کشوری، باز به دست معلمین است. اهمیت حرفه معلمی خیلی والاست و نباید به چشم یک شغل مانند دیگر شغل‌ها به آن نگاه کرد.

    به طور کلی، برای معلمان، دو نقش یا دو وظیفه منظور شده است. نخستین وظیفه آنان، مسئولیتی است که در برابر فرهنگ جامعه خود بر عهده گرفته‌اند و دیگری، وظیفه‌ای که در قبال شاگردان خود پذیرفته‌اند و اغلب این دو وظیفه را باهم انجام می‌دهند. معلمان خوب، در تضمین موفقیت و پیشرفت شاگردان خود، وظیفه مهمی برعهده دارند و آن را به بهترین شکل انجام می دهند.

    عشق و علاقه به تدریس را، نخستین پیش نیاز هنر معلمی است و این نباید به آن معنا باشد که معلمی شغل شریف و مورد احترام مردم است، بلکه بدان سبب که تا کسی به کار تدریس علاقمند نباشد نمی‌تواند در موفقیت شاگردان تاثیرگزار باشد.

    از سوی دیگر تنها علاقه خود معلم به موضوع درسی، کافی نیست، معلم باید بتواند این علاقه را در شاگردان خود نیز ایجاد کند. تدریس خوب و مؤثر نیاز به مهارت دارد و این هنگامی حاصل می‌شود که معلم نشان دهد هم به شغل خود و هم به کار تدریس علاقمند است. معلمانی که به درس علاقه دارند اما نسبت به شاگردان خود بی‌تفاوت هستند، کلاس‌شان اغلب سرد و کسل کننده جلوه می‌کند.

    از این رو نقش معلمان در تربیت نسل‌های بعدی اهمیت بسیار زیادی دارد و این معلم است که می‌تواند جامعه را تغییر دهد. به مناسبت روز معلم در این شماره نیز مصاحبه‌ای با یکی از معلمان شهر بندرعباس و از دبستان پسرانه رضانیا انجام شده‌است که از نظر شما می‌گذرد.

    دریا: خودتان را معرفی بفرمایید.
    من فاطمه دیبا متولد ۱۳۸۰ هجری شمسی در شهر بندرعباس و دارای مدرک لیسانس علوم تربیتی فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان بندرعباس هستم.

    دریا: چند سال است که معلم هستید و در چه پایه‌هایی تدریس کرده‌اید؟
    بنده از سال ۱۳۹۸ که به استخدام آموزش و پرورش درآمدم به صورت غیر رسمی در دوره کرونا با دانش آموزان پایه های مختلف مشغول به کار شدم اما به صورت رسمی در پایه‌های دوم و سوم تدریس کرده ام.

    دریا: چرا این شغل را انتخاب نمودید؟
    از آنجایی که در خانواده فرهنگی به دنیا آمدم از همان دوره کودکی همراهی با کلاس های درس علاقه به این حرفه را در من ایجاد کرد و حتی در بازی های کودکانه نیز نقش معلم را اجرا می‌کردم و در دوران تحصیل علاقه خاصی به مرور و تدریس به دیگر دوستانم داشتم. اما با نزدیک شدن به دوره کنکور، تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دادم و موفق شدم وارد این حرفه مقدس بشوم.

    دریا: چرا یک معلم باید با دانش آموزان مختلف برخوردهای متفاوتی داشته باشد؟
    همانطور که می دانید ما در این حرفه با افراد مختلف از قشرها و فرهنگ های مختلف با ویژگی ها و استعداد های فردی متفاوتی رو به رو هستیم که هر کدام برخورد و رفتار خاص خود را می طلبد و در نتیجه نمی توان یک رویه کلی برای همه دانش آموزان صادر کرد.

    دریا: آموزش‌ها طی سالیانه اخیر تغییراتی پیدا کرده است. آیا این امر در یادگیری دانش‌آموزان تاثیرگذار بوده است؟
    طبیعی است که با پیشروی به سوی کلاس دانش‌آموز محور از معلم‌محور، فعالیت دانش‌آموزان در کلاس درس پر رنگ تر شده و نقش آن ها را در یادگیری بیشتر می کند چرا که خود دانش آموز در فعالیت‌های آموزشی به طور مستقیم مشارکت دارد و صرفا شنونده مطلق نیست.

    دریا: برای اینکه دانش آموزان بیشتر به درس علاقه پیدا کنند یک معلم چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟
    قطعا شناخت کامل دانش‌آموزان و پی بردن به علایق و استعداد‌های فردی آنها و به کار گرفتن از این استعداد ها در روش تدریس بدون تأثیر نیست! استفاده از روش تدریس های نوین مخصوصا تلفیق دروس با بازی ها و دست ورزی های جذاب می‌تواند دانش آموزان را برای شرکت و همکاری در یادگیری تشویق کند.

    دریا: خانواده‌ها چگونه می‌توانند در امر تحصیل فرزندانشان اثرگذار باشند؟
    خانواده به عنوان یک رکن اساسی و مهم نقش به سزایی در تحصیل دانش آموز دارد. آن ها می توانند با ایجاد یک محیط مطلوب و پر از آرامش همراه با حمایت های عاطفی و تشویق و ایجاد انگیزه، به دانش آموز کمک کنند تا به پیشرفت تحصیلی مطلوبی برسد. همچنین همراهی و همکاری اولیا با معلم می تواند این اثرگذاری را بسیار افزایش دهد.

    دریا: آیا استفاده از ابزارهای کمک آموزشی را برای دانش آموزان توصیه می‌کنید؟
    قطعا بله. وسایل کمک آموزشی نقش به سزایی در افزایش کیفیت یادگیری به عهده دارند و دانش آموزان هنگام استفاده از این ابزارها در جریان تدریس، حواس پنجگانه خود را به کار می گیرند و در نتیجه مفاهیم برایشان ملموس تر و قابل درک است.

    دریا: خودتان علاقه به تدریس در چه موضوعاتی دارید؟
    از آنجایی که در مقطع ابتدایی مشغول به تدریس هستم دروس از انعطاف بالایی برخوردار هستند و معلمان ابتدایی محدود به یک کتاب خاص نیستند اما تدریس ریاضی را بیشتر درعلایق خود می بینم.

    دریا: دانش‌آموزان به چه درس‌هایی در کلاس علاقه نشان می‌دهند؟
    معمولاً اکثر دانش آموزان به فعالیت های عملی همراه با دست ورزی علاقه بیشتری نشان می دهند از همین رو دروسی مانند علوم و ریاضی و مخصوصاً ورزش را بیشتر دوست دارند.

    دریا: یک معلم چگونه می‌تواند دانش‌آموزان را تشویق به مشارکت در فعالیت‌های کلاس نماید؟
    ایجاد محیطی شاد و همراه با رقابت های دوستانه می تواند انگیزه دانش آموزان را چند برابر کند به همین خاطر با قرار دادن دانش‌آموزان در گروه های چند نفره و تشویق آنان به فعالیت های گروهی و پیش بردن کلاس به سبک دانش آموز محور می تواند مشارکت دانش آموزان را در فرایند آموزشی افزایش دهد.

    دریا: معلمی همواره با خاطرات زیادی همراه است خاطرات جالبی که از این شغل دارید را برای ما هم بیان بفرمایید.
    یکی از خاطرات جالب من مربوط به چند سال پیش در دوره کروناست. در اواخر کرونا، دانش‌آموزان به شکل گروهی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماه آخر سال تحصیلی به مدرسه می‌آمدند. در آن زمان وقتی برای اولین بار به شکل حضوری وارد مدرسه و کلاس شدم کادر مدرسه و حتی دانش آموزان مرا با دانش آموز اشتباه گرفتند و چندین بار پرسیده شد که کلاس چندم هستم؟ البته به لطف خداوند منان توانستم ارتباط قوی و خوبی با دانش آموزان برقرار کنم و آنها در کلاس حضوری با علاقه بیشتری در فعالیت ها مشارکت می کردند.

    دریا: ذهنیتی در بین مردم وجود دارد که معلمان در طول تابستان کاملاً بیکار هستند آیا این ذهنیت درست است؟
    درست است که ما در تابستان با دانش آموزان به طور مستقیم ارتباطی نداریم اما همواره یک سال تحصیلی موفق نیازمند برنامه‌ها و اهداف مشخصی است. در این دوره معلمان مشغول برنامه ریزی و نوشتن اهداف روزانه، ماهانه و سالانه مربوط به سال تحصیلی پیش رو هستند و حتی با بررسی کتب و شرکت در جلسات متعدد سعی می کنند برنامه ای جامع و موثر برای سال تحصیلی پیش رو داشته باشند.

    دریا: چه سخنی با دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها دارید که در درس‌هایشان موفق باشند؟
    بی شک دانش آموزان سرمایه های انسانی و گرانبهایی هستند که آینده کشور ما در گرو آن هاست. از این رو تقاضا دارم خانواده با نظارت مستمر و ایجاد بستر و محیطی مناسب، شرایط رشد فرزند خود را ایجاد کند و دانش آموزان نیز در اجرای فعالیت ها تمام تلاش و پشتکار خود را به کار بگیرند و با خانواده و معلم خود همراهی لازم را داشته باشند.

    دریا: سخن پایانی خود را بیان بفرمایید.
    از اینکه این فرصت را در اختیار بنده گذاشتید از شما و مجموعه خوبتان بسیار سپاسگزارم. از خداوند منان برای تمام دانش آموزان خوبم سلامتی و موفقیت های روزافزون آرزومندم و امیدوارم هرکجا که هستید قدر گوهر وجود خود را بدانید و در همه حال بهترین خودتان باشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.