حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • نقش‌آفرینی ارتش در «وعده صادق»
    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
    شناسه : 14754
    بازدید 163
    3
    تحلیلگر مسائل سیاسی هرمزگان در گفتگو با دریا تشریح کرد دریانیوز// 29 فروردین‌ماه در تاریخ انقلاب و ایران اسلامی یادآور یکی از رخدادهای بزرگ و حساس کشور در یک مقطع تاریخی تعیین‌کننده است که طی آن و در اوج فتنه‌آفرینی و سر دادن زمزمه انحلال ارتش توسط ضد انقلاب و تفاله‌های نفوذی استکبار جهانی، با هوشمندی و دوراندیشی حضرت امام خمینی (ره) صدور فرمان حفظ، تقویت و قدرت‌نمایی ارتش و ارتشیان غیور، توطئه دشمنان را ناکام نمود و تولد ارتش جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// ۲۹ فروردین‌ماه در تاریخ انقلاب و ایران اسلامی یادآور یکی از رخدادهای بزرگ و حساس کشور در یک مقطع تاریخی تعیین‌کننده است که طی آن و در اوج فتنه‌آفرینی و سر دادن زمزمه انحلال ارتش توسط ضد انقلاب و تفاله‌های نفوذی استکبار جهانی، با هوشمندی و دوراندیشی حضرت امام خمینی (ره) صدور فرمان حفظ، تقویت و قدرت‌نمایی ارتش و ارتشیان غیور، توطئه دشمنان را ناکام نمود و تولد ارتش جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.

    تاریخ معاصر این سرزمین پرافتخار گواهی می‌دهد، آنچه امنیت پایدار و کم‌نظیر میهن اسلامی را طی ۴۵ سال گذشته تضمین و تمامیت ارضی کشور را از گزند دشمنان حفظ کرده است، بی‌تردید مجاهدت‌ها و نقش‌آفرینی‌های حماسی و مقتدرانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه ارتش دلاور و غیرتمند بوده است.امروز اسم، جایگاه و نام ارتش جمهوری اسلامی ایران لرزه بر دل دشمنان می‌اندازد و از این نیروی قوی واهمه دارند و اقتدار امروز ارتش با هیچ دورانی در کشور قابل مقایسه نیست.

    ارتش جمهوری اسلامی ایران مظهر اقتدار ملی، نظم و انضباط، مدنیت، سلامت اداری و اقتصادی، فراجناحی و فراحزبی، اسلامی و ملی بودن است، نیروهای مسلح ایران در خط رهبری فرمانده معظم کل قوا، در پی ایجاد آرامش برای مردم خود و منطقه هستند.امنیت همچون سلامت تا زمانی که خدشه‌دار نشود نامحسوس است، چشمان بیدار سربازان ارتش، سپاه و فراجا امنیت امروز کشور را رقم زده است و زمانی که این دلیرمردان در عرصه صیانت از مرزها در محل خدمت هستند ۸۰ میلیون ایرانی در خانه‌های خود با آرامش زندگی می‌کنند.

    ارتش پهلوی وابسته به غرب بود
    قاسم امینی تحلیلگر مسائل سیاسی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار دریا، به تشریح تاریخچه ارتش در عصر معاصر (دوره قاجار و پهلوی)، پرداخت و گفت: در دوره قاجاریه، چیزی به نام ارتش مدرن و جدید وجود نداشت، اما در دوره پهلوی اول و دوران حکومت رضاشاه تأسیس شد و ارتشی که رضاشاه تشکیل داد و در دوره محمدرضا پهلوی ادامه داشت ارتشی غربی و وابسته بود که یکی از اشکالات آن، همین وابستگی به غرب بود، این ارتش به لحاظ تجهیزات و نوع عملکرد، وابسته به غرب بود، چراکه دولت پهلوی به غرب وابسته بود.

    وی در ادامه افزود: نکته جالب توجه اینکه تمام هزینه‌های ارتش را رضاشاه پرداخت می‌کرد، اما در شهریور ۱۳۲۰ که ایران مورد تهاجم نیروهای متفقین قرار گرفته بود، این ارتش به مدت سه روز دوام نیاورد و با استعفای رضاشاه و اخراجش از ایران، ارتشی که شکل داده بودند نتوانست رسالت خود را انجام دهد.

    کارشناس مسائل سیاسی استان هرمزگان همچنین ادامه داد: در دوره محمدرضا شاه نیز ارتش وجود داشت و حمایت همه‌جانبه از طرف غربی‌ها به رهبری ایالات متحده و اسرائیلی‌ها صورت گرفته بود، چه بسا اغلب تشکلات ارتش به طور کلی از آمریکا تغذیه می‌کرد و ارتش تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بدین شکل بود.امینی بیان کرد: ارتش که خود را به نوعی ایدئولوژی در ارتش قبل از انقلاب اسلامی می‌دید و این ایدئولوژیک را پرورش می‌دادند که این ارتش، متعلق به حافظ سلطنت و شاهنشاهی هست و گاهی به عنوان گارد به گارد شاهنشاهی ارتش بود.

    وی ادامه داد: از آنجایی که در بدنه ارتش، نیروی مردمی نیز وجود داشت با به پیش رفتن انقلاب اسلامی ایران و شور انقلابی و همچنین نقش حضرت امام خمینی (ره)، یکی از اتفاقاتی که در انقلاب اسلامی رخ داد این بود که بدنه مردمی از ارتش شاهنشاهی جدا گردید و بعد از ۲۲ بهمن‌ماه، با امام راحل پیمان بستند و این ارتش نیز انقلابی شد، اگرچه نیروهای مهم و شخصیت‌های برجسته‌ای در ارتش بودند.

    تغییرات همه‌جانبه ارتش با پیروزی انقلاب اسلامی

    این تحلیلگر مسائل سیاسی هرمزگان با بیان اینکه ارتش با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تغییرات همه‌جانبه پیدا کرد و انقلابی در ارتش رخ داد، گفت: دولت موقت بازرگان که اختلافات عدیده‌ای با گروه‌های انقلابی و مسیری که امام راحل پیموده بودند، داشت نتوانست با رئیس ستاد ارتش کنار بیاید و همین موضوع سبب استعفای وی شد.امینی در ادامه اضافه کرد: بعد از آن تحولاتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به خصوص در سال‌های ۱۳۵۸ رخ داد ارتش با امام راحل بیعت کرد و ایشان نیز در فروردین‌ماه همان سال، روزی را به نام ارتش و نیروی زمینی نامگذاری کردند.

    امام راحل معتقد بودند ارتش باید اصلاح شود

    وی در ادامه با اشاره به فلسفه نامگذاری روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، روز ۲۹ فروردین ماه سال ۱۳۵۸ را به نام روز ارتش و نیروی زمینی نام نهادند و پیامی تاریخی و مهم به مناسبت همین روز صادر کردند. استاد دانشگاه‌های هرمزگان با بیان اینکه پیام‌ حضرت امام خمینی (ره)، حاوی چند نکته مهم است، تصریح کرد: نکته اول اینکه؛ ارتش همواره پشتیبان ایران و جمهوری اسلامی بوده و باید این ارتش حفظ شود، اگرچه نظریات دیگری بر علیه ارتش وجود داشت و معتقد بودند ارتش طاغوتی از بین برود اما امام راحل مخالفت کردند و عقیده داشتند ارتش باید اصلاح شود و این اتفاق رخ داد.

    امینی افزود: ارتش در سال ۱۳۵۸ به بعد، در جنگ تحمیلی، در راه ایران و انقلاب اسلامی جانفشانی کرد و نقش مهمی داشت و به فرموده بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، همواره پشتیبان ایران و انقلاب اسلامی بوده است.

    ارتش، فداکار در راه حفظ و استقلال مرزها است

    وی بیان داشت: نکته مهم دیگر در پیام حضرت امام خمینی (ره)، اینکه ارتش، فداکار در راه حفظ و استقلال مرزها است، امام راحل با این پیام، مسیر رسالت‌های ارتش را ترسیم کردند و حفظ استقلال و مرزهای جغرافیایی کشور یکی از رسالت‌های مهم ارتش است، در حوادث قبل و بعد از انقلاب اسلامی و حتی در طول جنگ تحمیلی، ارتش نقش مهمی داشت.

    کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان ادامه داد: سومین نکته پیام امام راحل، احترام برادرانه به ارتش و استقبال از آنهاست، همیشه رویکرد ایشان، مشفقانه و برادرانه بود، خودشان به استقبال برادران ارتشی رفت و با آنان پیمان دوطرفه بستند، و این پیمان امام و ارتش، مسیری را گشود که در آن، امنیت، حفظ مرزها و همچنین استقلال است و این مهم‌ترین اندیشه و دوراندیشی‌های امام راحل است که تا چه اندازه این ارتش، کمک‌حال مردم است‌.

    امینی بیان کرد: امام خمینی (ره) در پیام مهم خود فرمودند که ارتش در خدمت ملت و اسلام است و باید از طرف همگان، به رسمیت شناخته شود، این بدان معناست که ارتش، مردمی است و به آن نیاز داریم لذا رویکرد اسلامی را به این ارتش تزریق کردند، چون ظرفیت آن را داشت که در خدمت اسلام و مردم باشد. لذا این رویکرد امام راحل که معتقد بودند ارتش باید اصلاح شود به تقویت ارتش، کشور ایران و انقلاب اسلامی کمک کرد.

    ارتش دارای اقتدار، تکنولوژی‌های جدید و نیروی جوان است

    وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین نقش ارتش در تأمین و حفظ امنیت کشور پرداخت و بیان کرد: ارتشی که امروز با این وضعیت می‌بینیم دارای اقتدار، تکنولوژی‌های جدید و نیروی جوان هست که شاید تا قبل از انقلاب، واقعاً وجود نداشت و هم انقلاب و هم ارتش در راستای امنیت و اقتدار این کشور به هم کمک دوطرفه کردند.

    مدرس دانشگاه‌های هرمزگان ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت ارتشی که امروزه در جمهوری اسلامی ایران شاهد آن هستیم به لحاظ نیروی زمینی، هوایی و دریایی، یکی از مدرن‌ترین ارتش‌های دنیاست، طبق یک گزارش مبنی بر تقسیم‌بندی ارتش‌های مهم دنیا، به اقرار کشورهای اروپایی، ارتش جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تکنولوژی و فناوری‌های جدید و همچنین نیروهای متخصص، جزو ۲۰ ارتش مدرن دنیا هست که مایه افتخار و سربلندی و مهم‌ترین دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

    ارتقای روحیه «ما می‌توانیم»؛ مهم‌ترین شاخصه ارتش

    امینی، ارتقای روحیه ملی و خودباوری و ایمان به اینکه «ما می‌توانیم»، یکی از شاخصه‌ها و ویژگی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران ذکر کرد و افزود: این روحیه در ارتش زمان پهلوی وجود نداشت، عده‌ای از تکنسین‌های آمریکایی بودند و حتی امر و نهی می‌کردند و خیلی از ایرانی‌ها در خدمت آنها بودند و دولت ایران باید هزینه‌های آنان را پرداخت می‌کرد تا برخی کارها را انجام دهند، کارهایی که امروز، بهتر و پیشرفته‌تر از آنان توسط نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

    وی تصریح کرد: امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سطح آب‌های بین‌المللی حضور پررنگ دارد و با این حضور ثمربخش نه تنها توانسته امنیت خود، بلکه امنیت منطقه را تأمین کند و برای همگان، بسیار مایه افتخار و مباهات است.

    عدم وابستگی ارتش به هیچ کشوری

    تحلیلگر مسائل سیاسی هرمزگان گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردها در حوزه امنیت و تأمین امنیت مرزها این است که ارتش جمهوری اسلامی ایران، هیچ‌گونه وابستگی نه تنها به غرب، که به سایر کشورها هم ندارد، از تکنولوژی‌ها و آموزش‌هایی که برای نیروهای متخصص هوایی، دریایی و زمینی خود دارد کاملا بومی است و به هیچ کشوری وابسته نیست، این نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم است.

    نقش‌آفرینی ارتش در عملیات وعده صادق

    امینی بیان داشت: ارتش امروزه در حوزه‌های مهم تسلیحاتی و انواع ناوشکن‌ها و سلاح‌های مدرن، خود سازنده تمامی اینهاست، لذا تمامی این تکنولوژی، بومی است که بسیار حائز اهمیت است.

    وی در ادامه افزود: نکته دیگری که این روزها مهم است اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر نیروهای مسلح، در خلق عملیات «وعده صادق» نقش‌آفرین بود، هماهنگی و تشکیلاتی عمل کردن نیروهای مسلح (ارتش در کنار سپاه و وزارت دفاع) نشان می‌دهد که حضور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران باعث امنیت منطقه و دلگرمی و آرامش مردم آن است و از طرفی هم خاری در چشم دشمنان انقلاب، ایران و همچنین دشمنان منطقه است، ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، مانع سلطه‌گرانی هستند که قصد دارند از منابع منطقه خاورمیانه بهره ببرند و یا از مردم منطقه سواری رایگان بگیرند، این یکی از تأثیرات بین‌المللی و منطقه‌ای ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در این عملیات ویژه، شاهد آن بودیم که شایسته تقدیر است.

    استاد دانشگاه‌های هرمزگان، آرامش در خلیج همیشه فارس، دریای سرخ و همچنین اقیانوس هند از دستاوردهای منطقه‌ای ارتش نام برد و اضافه کرد: این آرامش را مدیون دلاوری‌ها و از خود گذشتگی‌های برادران عزیزمان در ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم، اگر این فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌های آنان نبود، امروز ما شاهد امنیت در سطوح مختلف در منطقه نبودیم.

    تمامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با هم برادر هستند

    امینی در پایان تصریح کرد: نکته دیگری که بسیار مهم به نظر می‌رسد این است که دشمن همواره تلاش کرده که بین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اختلاف‌اندازی کند، بدین ترتیب که چنین القاء کند که بین ارتش و سپاه تفاوت است و با دسیسه‌چینی، روحیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کند، لذا در چنین شرایطی باید به این موضوع مهم توجه کنیم که تمام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با هم برادر هستند و هر کدام رسالت خاص خود را انجام می‌دهند اما هدفی مشترک دارند و همه آنها به دنبال استقلال و ارتقای امنیت کشور هستند و همه آنها زیرمجموعه ولایت فقیه و رهبری ایران اسلامی، برنامه‌های خود را انجام می‌دهند و هیچ مشکلی با هم ندارند و اتحاد و عملکردشان، خاری در چشم دشمنان اسلام و انقلاب ناب محمدی است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.