حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • لزوم بروزرسانی برنامه های فرهنگی و تربیتی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن
    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
    شناسه : 14600
    بازدید 1122
    2
    مسجد را برای زندگی نسل جدید آماده کرده ایم دریانیوز// مسجد اباعبدالله الحسین علیه السلام کوی جانبازان یکی از مساجد فعال و پر رفت و آمد شهر بندرعباس است برای تهیه گزارش از فعالیت های فرهنگی و تربیتی این مسجد با یکی از جوانان فعال مسجد قرار مصاحبه ای را تنظیم و به گفتگو پرداختیم که در ادامه شاهد این گفتگوی دوستانه خواهید بود.
    ارسال توسط : نویسنده : محمد زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مسجد اباعبدالله الحسین علیه السلام کوی جانبازان یکی از مساجد فعال و پر رفت و آمد شهر بندرعباس است برای تهیه گزارش از فعالیت های فرهنگی و تربیتی این مسجد با یکی از جوانان فعال مسجد قرار مصاحبه ای را تنظیم و به گفتگو پرداختیم که در ادامه شاهد این گفتگوی دوستانه خواهید بود.

    سلام جناب ملائی از اینکه دعوت ما برای مصاحبه را پذیرفتید از شما تشکر می کنم

    لطفا خودتان را برای خوانندگان روزنامه دریا معرفی کنید!
    بسم الله الرحمن الرحیم.
    بنده هم خدمت شما و مخاطبان دریا عرض سلام و ادب دارم. محسن ملایی هستم یکی از نمازگراران مسجد اباعبدالله حسین علیه السلام محله کوی جانبازان و فعال فرهنگی.

    دریا: جناب ملائی، امروز قصد داریم کمی با حال و هوای برنامه های فرهنگی مسجد محله شما آشنا شویم. اگر ممکن است به عنوان اولین پرسش؛ بفرمایید چرا مسجد را برای کار فرهنگی انتخاب کرده اید.
    بله ! ان شاالله در خدمت شما هستم! به نظر بنده، مسجد دارای یک سری ویژگی های معنوی و ابعاد اجتماعی است که در هیچ مکان دیگری نمی توان نمونه های آن را پیدا کرد، مسجد به دلیل ظرفیت های خوب ، شرایط خاص و قوانین و احکام مربوط به آن گزینه بسیار مناسبی برای رشد و تربیت انسان است. مسجد به شرطی که خوب مدیریت شود می تواند استعداد های انسان را شکوفا کند و او را مومن، مسئولیت پذیر، اجتماعی ، آگاه و عالم بار بیاورد.

    دریا: اگر ممکن است بیشتر توضیح دهید؟
    قرآن کریم در خصوص مساجد می فرمایند؛ مساجد متعلق به خداوند است. همین موضوع یعنی؛ کسی نمی تواند نسبت به آن ادعای مالکیت برای خودش را داشته باشد، از طرفی مساجد باید به شیوه هیات امنایی مدیریت شوند تا با بهره گیری از خرد جمعی مردم محله و با بهره گیری از اصل مشورت گیری امورات آن مرتفع شوند. علاوه براین هر کس کار مسجد را به دست می گیرید قصد و نیتش این است که احکام الهی، قرآن و احادیث اهل بیت (ع) را برای مردم زنده کند و زندگی مردم را با این مفاهیم پیوند دهد و اگر کسی قصدی غیر از این داشته باشد از سوی خود مردم کنار زده می شود و مورد پذیرش نیست.


    دریا: شما در مسجد چه برنامه هایی را در اولویت کاری قرار داده اید؟
    قبل از پاسخ دهی به این سوال لازم می دانم این نکته را یاد آور شوم که بنده به عنوان یکی از اعضای مسجد در خدمت شما هستم و مجموعه فعالیت های فرهنگی و تربیتی مسجد با همراهی و همکاری همه ی ارکان مسجد نظیر امام جماعت، هیات امناء ، پایگاه بسیج ، واحد خواهران و … انجام می شود. اما در خصوص سوال شما این طور می توانم توضیح دهم ؛ باید توجه داشت که برنامه های فرهنگی باید به طور مداوم بروز رسانی شوند و در شیوه اجرای آنها نیز متناسب با مخاطب، سن، جنسیت و ویژگی های فرهنگی محیط تدابیر لازم صورت بگیرد .

    امروزه دیگر نمی توان صرفاً از روش های قدیمی برای جذب نوجوانان و جوانان و نگهداری آنها در مسجد بهره برد. لذا اولویت کاری ما خردسالان، کودکان و نوجوان هستند که هر کدام به اقتضای سن و سال خودشان نیازهای متفاوتی را طلب می کنند که در قالب برنامه مختلف فرهنگی، تربیتی ، ورزشی، آموزشی و جهادی توسط ارکان مختلف مسجد پیگیری می شوند.ما سعی می کنیم شرایط و محیط زیست مسجد را بگونه ای آماده کنیم که برای رفت آمد و زندگی نسل جدید مناسب باشد.

    دریا: اگر ممکن است گوشه ای از فعالیت های مسجد اباعبدالله الحسین (ع) را تشریح کنید.
    در مسجد محله ما نماز های روزانه به صورت مداوم در اوقات صبح، ظهر و عصر، و مغرب و عشا برگزار می شوند برگزاری مراسمات ملی و مذهبی ، قرائت دعا به صورت هفتگی در مسجد یا منزل اهالی محله، برگزاری مراسم جشن و شادی و عزاداری اهل بیت (ع) ، راه اندازی ایستگاه های صلواتی ، ریسه بندیو آذین بندی مسجد ، محله و خیابان ها ی اطراف مسجد از جمله برنامه هایی است که در مناسبت های مختلف با همکاری اهالی محل برگزار می گردد. که محور اصلی آن نوجوانان و جوانان هستند.

    دریا: شما چند بار به نوجوانان و جوانان اشاره کردید! به نظر شما این قشر از جامعه چه جایگاهی در فعالیت های مسجد می توانند داشته باشند؟
    محور فعالیت های مسجد باید نوجوانان و جوانان باشند، و برنامه های فرهنگی ، مسابقات مختلف، دوره های آموزشی وعلمی با محوریت جوانان و نوجوانان برگزار شود تا به این ترتیب برای پذیرش مدیریت آینده مسجد آماده شوند. از طرفی این نیرو و شوری که در نوجوان و جوان وجود دارد می تواند موتور محرک مسجد باشد، کاری که نوجوان و جوانان در مدت زمان کوتاهی می توانند برنامه ریزی و اجرا کنند از عهده قدیمی های مسجد بر نمی آید و در کنار آن تجربه و آگاهی ای که در بزرگان مسجد هست در بین افراد کم سن و سال تر پیدا نمی شود و این دو قشر از اهالی مسجدوقتی در کنار هم کار می کنند تأثیرات خوب خودشان را بیش از پیش نشان می دهد.

    دریا: مسجد اباعبدالله الحسین علیه السلام محله کوی جانبازان برای ایام ماه مبارک رمضان چه برنامه هایی را اجرا کرد؟
    همانطور که می دانید ماه مبارک رمضان اوج فعالیت های فرهنگی مساجد است، در این ایام، برنامه های مختلفی از جمله جزء خوانی روزانه قرآن کریم ، برپایی سفره افطاری ساده، جشن میلاد کریم اهل بیت آقا امام حسن مجتبی علیه السلام ،احیای شب های قدر ، پخت و توزیع غذای نذری برای اهالی محله و بخصوص رفع نیاز های مختلف نیازمندان محله بخشی از فعالیت های این ماه بوده است.

    علاوه بر این در ایام ماه مبارک رمضان ، یک دوره مسابقه نقاشی با محوریت آشنایی با معارف قرآنی و احادیث اهل بیت علیهم السلام برای خردسالان و نوجوانان، با برنامه ریزی خواهران مسجدی برگزار شد. همچنین دوره مطالعاتی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن که حاصل مجموعه سخنرانی های مقام معظم رهبری است در ایام ماه مبارک رمضان برای جوانان برگزار شد.

    دریا: با توجه به فراگیری اثرگذاری رسانه های مختلف در زندگی مردم آیا در حوزه رسانه نیز فعالیتی داشته اید؟
    بله ! یکی دیگر از کار های خوبی که توانستیم در مسجد به سر انجام برسانیم آغاز به کار گروه فرهنگی رسانه ای امام صادق علیه السلام است که با انجام فعالیت های رسانه ای و تولید محتواهای مختلف با هدف بصیرت افزایی شروع به کار کرده است. در این گروه محتوا های مناسب در قالب های عکس، اینفوگرافیک، فیلم و انیمیشن دسته بندی و به اقتضای سن مخاطب به شیوه های مختلف در اختیار شان قرار می گیرد. که از این جمله می توان به نمایش فیلم و انیمیشن برای کودکان و نوجوانان یا برگزاری اردو های سینمایی اشاره کرد. لازم است برنامه های فرهنگی و تربیتی مساجد برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن بروزرسانی شوند.

    دریا: خوشبختانه مسجد پرکار و فعالی دارید! اگر ممکن است سایر برنامه ها را نیز توضیح دهید!
    برگزاری کلاس های آموزشی زبان عربی، انگلیسی، کامپیوتر دوره های بصیرت افزایی سیاسی ، تشکیل گروه تئاتر برای پسران و سرود برای دختران ، برگزاری ویژه برنامه ایام فاطمیه با عنوان سوگواره ولایت توسط دختران مسجد ، تجمع دختران زهرایی در گلزار ملکوتی شهدای بندرعباس، برگزاری جشنواره غذا در ایام دهه فجر و سه شنبه های مهدوی با همکاری دختران ، ویژه برنامه قرآنی پنجشنبه های آینده سازان با محوریت فعالیت دختران نیز گوشه ای از این برنامه ها است.

    دریا: به عنوان کلام پایانی اگر نکته ای باقی مانده لطفا توضیح دهید!
    نکته خاصی نیست! فقط لازم می دانم از شما و روزنامه دریا که نسبت به موضوعات فرهنگی، دینی و انقلابی مسئولانه پیگیری می کند تشکر کنم و برای شما و مخاطبان این روزنامه آرزوی قبولی طاعات و عبادات را دارم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.