حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • حمایت شویم، ۲۰ روستا بازار  را در استان راه اندازی می کنیم
    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
    شناسه : 14545
    بازدید 193
    3
    مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی خلیج فارس هرمزگان : دریانیوز// در حالی‌ که بدلیل گرانی‌های سرسام آور سال های اخیر، سفره اقشار مختلف جامعه روز به روز کوچک تر شده و برخی اقلام و موادغذایی و میوه وتره بار از سفره‌های قشر متوسط و محروم جامعه حذف شده و یا به‌ سختی یافت می‌شود، نیمه دوم سال گذشته وزیر کشور در نامه ای از استانداران خواست تا با هدف حذف واسطه‌های غیرضروری برای تامین کالاهای ضروری و اساسی مردم نسبت به راه‌اندازی بازارچه های موقت یا همان روستابازارها در سطح استان‌ها اقدام کنند
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در حالی‌ که بدلیل گرانی‌های سرسام آور سال های اخیر، سفره اقشار مختلف جامعه روز به روز کوچک تر شده و برخی اقلام و موادغذایی و میوه وتره بار از سفره‌های قشر متوسط و محروم جامعه حذف شده و یا به‌ سختی یافت می‌شود، نیمه دوم سال گذشته وزیر کشور در نامه ای از استانداران خواست تا با هدف حذف واسطه‌های غیرضروری برای تامین کالاهای ضروری و اساسی مردم نسبت به راه‌اندازی بازارچه های موقت یا همان روستابازارها در سطح استان‌ها اقدام کنند که در استان هرمزگان بعد از فرازونشیب های فراوان، اولین شعبه این روستابازارها در بندرعباس و روبروی بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) توسط اتحادیه تعاون روستایی خلیج فارس هرمزگان در روزهای نخستین سال جاری راه اندازی شد که رضایت مردم را به همراه داشت و وزیر جهاد کشاورزی و برخی دیگر از مسئولان‌ کشوری و استانی و محلی نیز از این فروشگاه بازدید کردند و ابراز رضایت داشتند.

    راه اندازی این روستابازارها که دستور صریح وزیر کشور به استانداران بوده و افزایش تعداد آنها در مرکز استان و راه اندازی این بازارچه ها در تمام شهرستان های استان که مطالبه مردمی می باشد، بایستی مورد توجه قرار گیرد واز تعاون روستایی جهت راه اندازی وافزایش تعداد شعب روستابازارها حمایت های لازم توسط مسئولان استانی صورت گیرد و همراهی لازم را در این بخش شاهد باشیم.

    در این گزارش با سجاد مهدیان فر مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی خلیج فارس هرمزگان که راه اندازی روستابازارها را برعهده دارد، گفتگو کردیم‌. در این گزارش با ما همراه باشید.

    دریا: بازارچه های موقت و روستابازارها را با چه هدفی راه اندازی کرده اید؟
    هدف روستا بازارها معرفی توانمندی‌های روستایی در حوزه تولید و ایجاد بازار مناسب برای معرفی محصولات روستاییان و کشاورزان و عرضه بدون واسطه به مصرف کننده است. روستا بازارها نقش مهمی در توسعه اشتغال دارند و ایجاد روستابازارها بطور ویژه در بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت روستاییان و کشاورزان اثر مثبت دارد.

    کشاورزان همواره از اینکه کمترین بهره را از دسترنج خود می‌برند و بیشترین سود و بهره به جیب دلالان می‌رود،گلایه‌مند هستند و ایجاد روستابازارها به منظور ایجاد شرایط برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و حدف واسطه ها و عرضه با قیمت مناسب و رفع معضل بیکاری استان در دستور کار مجموع تعاون روستایی قرار گرفته است.

    مکان روستابازارها باید به طور دائمی در نظر گرفته شود و می‌بایست سایر دستگاه‌ها در فراهم شدن محل این بازار، تعاون روستایی را یاری دهند.جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها در راه اندازی روستابازارها در استان نقش مهمی دارند و بخشی از کالاهای اساسی نیز در کنار تولیدات روستایی در روستابازارها عرضه خواهد شد و همچنین با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی و ساماندهی بازار فروش می‌توان از خروج خام محصولات از استان جلوگیری کرد.

    دریا: با توجه به دستور وزیر کشور به استانداران برای راه اندازی این روستابازارها در مراکز استان ها و شهرستان ها، اما در فقط در بندرعباس تاکنون فقط یک‌بازارچه راه اندازی شده است. آیا تعدادشان را افزایش می دهید ؟
    با توجه به جمعیت یک میلیونی شهر بندرعباس ظرفیت راه اندازی ۴ روستابازار را در شهر بندر داریم و تجهیز و آماده سازی محل روستابازار نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها در معرفی و ایجاد فضای مناسب این بازار است.

    دریا: براساس مصوبه ستادتنظیم بازار استان، قرار است چند بازارچه موقت یا همان روستا بازار و در کدام مناطق شهربندرعباس راه‌اندازی کنید ؟
    ۴ نقطه در شهر بندرعباس جانمایی شده و به تصویب ستاد تنظیم بازار استان هم رسیده است که محل های راه اندازی آنها روبروی بیمارستان خاتم الانبیاء (ص)، چهارراه خانه نان، چهارراه اندیشه و شهرک پیامبر اعظم (ص) بندرعباس می باشد.

    دریا: فکر می کنید روستابازار در شهرک پیامبراعظم (ص) بندرعباس را چه زمانی بتوانید راه اندازی کنید ؟
    راه اندازی روستا بازار در شهرک پیامبر اعظم (ص) مستلزم همکاری شهرداری یا راه و شهرسازی جهت جانمایی و تخصیص زمین می باشد که در صورت داشتن فضای مناسب، اقدامات لازم انجام می‌شود.

    دریا: برای راه اندازی روستابازار در بلوارامام(ره ) روبروی بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) چقدر هزینه کرده اید و در حال حاضر چه اقلامی در آن عرضه می شود و چه مزیت هایی برای مردم دارد؟
    برای راه اندازی روستا بازار روبروی بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) بندرعباس به مساحت ۳۶۰ مترمربع مبلغ چهار میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان هزینه شده که برای ۱۰ نفر بطور مستقیم و ۵ نفر غیر مستقیم اشتغال‌زایی کردیم و در نظر داریم کالاهای اساسی و پرمصرف خانوارها مانندگوشت، مرغ ، انواع محصولات کشاورزی، برنج، شکر، روغن و … را با قیمت مناسب تامین و توزیع کنیم.

    دریا: قرار بود میوه وتره بار و مرغ و گوشت و… بین ۲۰تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از بازار در این فروشگاه ها عرضه شود تا اقشار مختلف بتوانند اقلام مورد نیازشان را تامین کنند. چه میزان این موضوع محقق شده است؟
    هدف از راه اندازی روستابازار عرضه کالاهای اساسی و پرمصرف با قیمت ۲۰ الی ۴۰ درصد زیر قیمت بازار می باشد که تلاش می‌کنیم این موضوع محقق شود.

    دریا: برنامه های آینده تان در حوزه روستابازارها و سایر بخش را بفرمایید.
    افزایش روستابازارها در شهر بندرعباس و شهرستان‌های استان و راه اندازی صنایع بسته بندی و تبدیلی کوچک که بتوانیم محصولات را بدون واسطه خریداری کنیم و بسته بندی و عرضه کنیم.هدف این روستا بازارها معرفی توانمندی‌های روستایی در حوزه تولید و ایجاد بازار مناسب برای معرفی محصولات روستاییان و کشاورزان است.

    دریا: چه انتظاری از سایر دستگاه های استان برای راه اندازی روستابازارها و…دارید؟
    با توجه به اینکه وجود این روستا بازارها سبب حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و تضمین سود کشاورزان و تولید کنندگان با حذف واسطه می‌شود، در همین راستا وزیر محترم کشور نیز با ابلاغیه ای که انجام دادند، تاکید به راه اندازی این قبیل بازارچه ها دارند و انتظار می رود کمیسیونی اختصاصی جهت احداث و رفع موانع تشکیل و بازخورد آن نیز پس از راه اندازی رصد کنند تا اگر انتظارات لازم محقق شد فازهای بعدی اجرایی شود.

    دریا: باتوجه به بازدیدی که وزیر جهادکشاورزی و سایر مسئولان کشوری واستانی از این نمایشگاه داشتند و ابراز رضایتی که از راه‌اندازی این روستابازار کردند و از طرفی خواسته مردم برای افزایش این فروشگاه ها، فکر می کنید چه تعداد از این روستابازارها را با همراهی و حمایت مسئولان در استان در بهار امسال بتوانید راه اندازی کنید ؟
    همانطور که مستحضرید وزیر محترم طی بازدیدی که از این بازارچه داشته اند ابراز رضایت نموده و اظهار امیداواری کردند این روستابازارها توسعه یابند و تشکل‌های تعاون روستایی آمادگی کامل جهت راه‌اندازی این بازارچه ها حداقل ۲۰ نقطه در سطح استان دارند؛ البته در صورت رفع موانع و حمایت و پشتیبانی دستگا های متولی این کار صورت می پذیرد.

    دریا: اگر موضوع خاصی ضرورت دارد تا مردم و مسئولان مطلع باشند وبیان نشد را بفرمایید.
    در شرایط کنونی جامعه ما باید قدران این مردم عزیز باشیم و هر اقدام لازم باشد جهت رفاه و دسترسی راحت آنها به کالاهای اساسی را فراهم کنیم و ما در عمل ثابت کردیم که به دنبال ارائه خدمات بهتر به شهروندان عزیز هستیم و امیدوارم اولین روستابازار که روبروی بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) بصورت پایلوت افتتاح شده است تصدیق گفته های ما باشد… .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.