حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3003 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • درس‌هایی  از زندگی حضرت زینب کبری(س)
    ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۱۹
    شناسه : 13237
    بازدید 1251
    6
    دریانیوز// نهضت خونین و جاودانه کربلا از مهم‌ترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می‌رود. ابعاد انقلاب حسینی، از زوایای گوناگون قابل بررسی است.این نهضت حق را از باطل جدا نموده و از یکسو، تأثیری ژرف بر بیداری مسلمانان گذارد و از سوی دیگر، تبلیغات سوء چندین ساله امویان را نقش بر آب ساخت.
    ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// نهضت خونین و جاودانه کربلا از مهم‌ترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می‌رود. ابعاد انقلاب حسینی، از زوایای گوناگون قابل بررسی است.این نهضت حق را از باطل جدا نموده و از یکسو، تأثیری ژرف بر بیداری مسلمانان گذارد و از سوی دیگر، تبلیغات سوء چندین ساله امویان را نقش بر آب ساخت.

    در طول تاریخ، انقلاب‌های فراوانی به وقوع پیوسته و افراد بسیاری از خودگذشتگی و فداکاری کرده‌اند، اما با گذشت زمان، از یادها فاصله گرفته‌اند. ولی نهضت عاشورا با مرور زمان، پیوسته در دل‌های مسلمانان، ماندگار شده است.

    بدون شک، عقیله بنی‌هاشم، زینب کبری(س)، از جمله شخصیت‌های تأثیرگذار این نهضت عظیم است که در ماندگاری و جاودانی آن نقشی بی‌بدیل داشته، همان بانویی که از نوادر بانوان تاریخ اسلام است و در دامان پُرمهر فاطمه زهرا(س)و مولای متقیان حضرت علی (ع) تربیت یافته و درس زندگی آموخته است.حضرت زینب (س) در پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجرت در مدینه به دنیا آمد و مدت شش سال با جد عظیم الشأن خود رسول الله زندگی کرد، نام او را هم پیامبر ‏برگزید.

    نامگذاری حضرت زینب(س)، از سوی پروردگار همانند امام حسن و امام حسین(ع) بیانگر آن است که ایشان جایگاه و مقام ویژه‌ای دارد.زینب، دختر بزرگ و شجاع علی (ع) به سن ازدواج رسیده بود و با عبد الله پسر جعفر بن ابی طالب زندگی مشترک را آغاز کرد و حاصل ‏زندگی چهار فرزند پسر به نام علی، عون، محمد و عباس و یک دختر به نام ام‌الکلثوم بود همچنین او اهل تدریس قرآن بود، اسناد و روایات نشان می دهد که او در ایامی که در کوفه بودند برای زنان جلسه تفسیر قرآن داشت.محبت حضرت زینب(س) به برادرش امام حسین(ع) به گونه‌ای بود که هر روز چند بار به دیدار آن حضرت می‌رفت.

    هنگام نماز نخست به چهره نورانی برادر می‌نگریست و سپس نماز می‌خواند.به فرموده رهبر معظم انقلاب، حضرت زینب کبری(س) یک نمونه‌ی کامل از زن مسلمان است؛ یعنی الگویی که اسلام برای تربیت زنان، آن را در مقابل چشم مردم دنیا قرار داده است. زینب کبری دارای شخصیت چند بُعدی است؛ دانا و خبیر و دارای معرفت والا و یک انسان برجسته است که هر کس با آن بزرگوار مواجه می شود، در مقابل عظمتِ دانایی و روحی و معرفت او احساس خضوع می کند. شاید مهم‌ترین بُعدی که شخصیت زن اسلامی می تواند آن را در مقابل چشم همه قرار دهد، تأثیری که از اسلام پذیرفته، این بُعد است.

    مقام معظم رهبری معتقدند شخصیت زن اسلامی به برکت ایمان و دل سپردن به رحمت و عظمت الهی، آن‌چنان سعه و عظمتی پیدا می‌کند که حوادث بزرگ در مقابل او، حقیر و ناچیز می شود. در زندگی زینب کبری، این بُعد از همه بارزتر و برجسته‌تر است.

    صبر زینبی

    « شهید مطهری» نیز در رابطه با صبر زینبی نوشته: «در حماسه حسینی آن کسی که بیش از همه درس تحمل و بردباری را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید خواهر بزرگوارش زینب(س) بود». و در ناسخ التواریخ آمده است: «محققاً از آغاز خلقت تاکنون هیچ زنی از زنهای انبیاء و اولیاء با این حلم و بردباری پدید نیامده است.حضرت زینب(س) نماد صبر و استقامت در برابر مشکلات و شخصیت برجسته و کاملی که توانست اسوه و الگویی ماندگار برای همه زنان عالم باشد.

    لذا به مناسبت وفات حضرت زینب(س) با حجت الاسلام و المسلمین غلامعلی کاظمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قشم گفتگویی انجام دادیم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود. رئیس اداره تبلیغات اسلامی قشم در این گفتگو، به جایگاه و نقش حضرت زینب سلام الله علیه در فرهنگ شیعه و پاسداری از دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: بیان برخی روایات توسط اهل بیت (ع)، بیانگر جایگاه و منزلت این بانوی بزرگوار در طول تاریخ اسلام است. بر همین اساس پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: حضرت علی (ع) خودش، زینت اهل دنیاست، ولی دخترش به جایی می رسد که زینت پدر می‌شود.

    علم الهی حضرت زینب (س) میراث ارزشمندی از سوی پدر و مادرش است

    حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی افزود: علم الهی و معنوی این بانوی بزرگوار میراث ارزشمندی از سوی پدر و مادرش است که او را در زمره ی بندگان خاص خداوند قرار می‌دهد. علم معنوی تفضلی از سوی خداوند است که همه کس نمی توانند از آن بهره‌مند شوند.

    وی سپس به سه ویژگی ممتاز حضرت زینب (س) اشاره و تصریح کرد: روایت است که خدای متعال در شب معراج به پیامبر اسلام (ص) فرمود: اگر این سه ویژگی در فردی باشد، نام او جزو صدیقین نوشته می‌شود؛ یعنی جایگاهی که به تصریح قرآن کریم پس از مقام انبیا تعریف شده است و کسانی همچون امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرای مرضیه (س) در آن مرتبه قرار دارند. این سه ویژگی عبارتند از: نخست رضا بودن به قضای خدا، دوم صبر بر مصیبت و حوادث و سوم شکر بر نعمت‌های الهی؛ یعنی تحقق مثلث رضا، صبر و شکر. نقطه مقابل این اوصاف، سبب سقوط انسان است؛ یعنی شکوه‌گری در مقابل رضا، جزع در برابر صبر و کفر مقابل شکر.

    زینب کبری (س)، چاره‌ساز عالم بود
    رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قشم ادامه داد: مهم آنکه این سه ویژگی به‌وفور و کمال در سبک زندگی حضرت زینب کبری (س) تجلی یافته است، از این‌رو کاربرد تعابیری همچون بیچاره برای آن بانو اشتباه و نارواست؛ زیرا ایشان چاره‌ساز عالم بود. کاظمی گفت: حضرت زینب(س) دارای شخصیت برجسته و کاملی از تمام جهات بودند، ایشان اسوه و الگو برای همه زنان عالم هستند؛ برای ایشان مقام‌ها و صفات فراوانی ذکر شده و روایات بسیاری در شأن و منزلت ایشان بیان شده است‌.

    حضرت زینب (س)، الگوی برجسته حجاب و عفاف

    وی با بیان اینکه زینب کبری(س) مظهر حجاب و عفاف و پاکدامنی بوده است، تصریح کرد: ایشان الگوی برجسته حجاب و عفاف برای زنان جامعه در دوران‌های مختلف زندگی است. در کربلا بعد از شهادت امام حسین(ع) در دوران سخت اسارت با همه مصیبت‌ها از حجاب خویش لحظه‌ای غفلت نکرد تا می‌توانست از این گوهر گرانبها دفاع کردند و نگذاشتند دشمن متعرض حیا و عفت گردد.رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قشم، حضرت زینب(س) را اسوه صبر و استقامت، نماد صبر جمیل معرفی کرد و افزود: مقاومت در راه حفظ دین خدا و خون شهیدان کربلا ایستادگی باعزت در برابر دشمن نشان ندادن ضعف در مقابل هجمه‌ها از ویژگی‌های بارز آن حضرت بود، که از او به‌عنوان یک قهرمان و اسطوره بی‌نظیر مقاومت در حوادث و ناگواری‌ها ساخت.

    وی همچنین گفت: حضرت زینب(س) در فصاحت و بلاغت و زهد و عبادت و فضیلت و شجاعت و سخاوت شبیه‌ترین مردم به پدر خود علی (ع) و مادر خود فاطمه (س) بود.حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی در پایان تأکید کرد: به اعتراف همه تاریخ‌نویسان، حضرت زینب (س)، آراسته به همه فضایل و خصلت‌های والای اخلاقی و الهی بود و در سایه این کمالات به مرتبه‌ای از منزلت انسانی دست یافت که شایستگی محرم راز الهی و امین ودایع امامت و ولایت بودن را حداقل در بخشی از عمر شریفشان به خود اختصاص دادند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.