حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • صنایع مدیریت پسماند را جدی بگیرند
    ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۰۹
    شناسه : 15101
    بازدید 1140
    2
    مدیرکل محیط زیست در کارگاه تخصصی مدیریت پسماندهای صنعتی ویژه مدیران صنایع استان: دریانیوز// اولین کارگاه تخصصی مدیریت پسماندهای صنعتی ویژه مدیران صنایع استان هرمزگان به همت شرکت سپنتامهام ایرانیان در شرکت نفت ستاره خلیج فارس برگزار شد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// اولین کارگاه تخصصی مدیریت پسماندهای صنعتی ویژه مدیران صنایع استان هرمزگان به همت شرکت سپنتامهام ایرانیان در شرکت نفت ستاره خلیج فارس برگزار شد.

    مدیرعامل شرکت نفت ستاره خليج فارس در این کارگاه آموزشی گفت: پالایشگاه نفت خلیج فارس که ۴۰درصد بنزین کشور را تامین می کند، اما ۴تا۵درصدتولیداتش می تواند اثرات زیست محیطی داشته باشد که تلاش می کنیم که اثرات زیست محیطی به کمترین حدممکن برسد.علیرضاجعفرپور افزود : استحصال گاز ال پی جی را داریم که قبلا این گاز به هدر می رفت که در حال حاضر روزانه ۵۰۰تن ال پی جی استحصال و صادر می کنیم که ارزآوری داشتیم و از سوخته شدن این منابع ملی جلوگیری کردیم .

    جعفرپور خاطرنشان کرد: در یک‌سال ونیم اخیر ظرفیت استحصال انواع فرآورده های نفتی مان ۱۰۰هزار بشکه افزایش یافته است.وی اظهار داشت : در سال گذشته ۷۰۰هزارتن نفت سفید را صادر کردیم.جعفرپور گفت: در حوزه بازیابی گازهای هیدروژن توانستیم یک واحد آمونیاک ایجاد کنیم و اداره کل محیط زیست هرمزگان در اخذ مجوزهای زیست محیطی یاریگرمان بود که در حال حاضر هیدروژنی که می توانست به محیط زیست لطمه بزند، به ۵۰۰هزار تن آمونیاک تبدیل می شود.وی اظهارداشت؛ ما ۱۳تن زباله و پلاستیک را از کوه گنو جمع آوری کردیم که بایستی برای جمع آوری و نریختن زباله و پلاستیک در جامعه فرهنگ‌سازی شود‌.

    مدیرکل محیط زیست استان نیز با قدردانی از مدیرعامل نفت ستاره و مدیرعامل شرکت سپنتامهام ایرانیان برای برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: ارتقای سطحی علمی زیست محیطی درجامعه بایستی افزایش یابد .حبیب مسیحی تازیانی افزود:پتانسیل های خوبی با برگزاری این کارگاه ها در استان وجوددارد ،اما بهره مناسبی توسط مدیران صنایع و… برده نمی شود که انتظار می رفت مسئولان صنایع در این کارگاه تخصصی مدیریت پسماندهای صنعتی حضور بیشتری می یافتند.

    مسیحی اظهارداشت: مدیران صنایع در تولیدات شان به حوزه زیست محیطی و تولیدات همراه با آسیب زایی کمتر نیز بایستی توجه کنند و قانونگذار هم مجازاتی برای مدیرانی که از قانون تخطی کنند ، درنظرگرفته است ، اما اطلاع رسانی و آگاهی سازی و آموزش در اولویت قراردارد .وی تاکیدکرد: انتظار داریم در صنایع همراستا با سرعت توسعه ، در حوزه زیست محیطی نیز اقدامات لازم انجام شود و بایستی حافظ منابعی باشیم که متعلق به آیندگان است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه در حوزه برنامه ریزی در بخش مدیریت پسماند موفق بوده ایم، اظهارداشت: اما اقدامات صورت گرفته عینیت لازم ندارند.مسیحی با بیان اینکه ۱۷۰۰ روستای کددار در استان داریم ، اظهار داشت : این روستاها و برخی شهرها مدیریت پسماند را بصورت سنتی انجام می دهند .مدیرکل محیط زیست هرمزگان با اشاره به تولید سالانه بیش از ۵۲۰هزار تن زباله عادی در شهرها و روستاها؛ بر فرهنگ سازی و آموزش برای مدیریت این پسماندها تاکید کرد.

    وی افزود: سالانه یک میلیون و ۳۰۰هزار تن پسماند صنعتی و روزانه ۴۰۰تن پسماند ویژه در استان تولید می شود که بایستی بررسی شود آیا مدیریت صحیح بر این پسماندها انجام می شود؟ به گفته مسیحی نسبت به سال گذشته دو ونیم درصد رشد سیستماتیک نظارت ها بر پسماندهای صنعتی و ویژه را داریم.وی افزود: بالغ بر دو و نیم تن پسماند پزشکی در استان تولید که فقط ۵۰درصد بی خطرسازی می شود ومابقی در لندفیلدهایی آهک پاشی و دفن می شود که صددرصد استاندارد هم نیستند.

    مسیحی گفت: برخی پسماندهای پزشکی در روستاها و مراکز پزشکی به مناطق مدیریت پسماند شهري منتقل نمی شود که‌بایستی مسئولان بهداشت ودرمان در این حوزه اقدام کنند و مبداء و مقصد این پسماندها مشخص شوند.مسیحی گفت: درعرصه کشاورزی بالغ بر یک‌میلیارد و ۳۰۰ هزار تن ضایعات و پسماند کشاورزی در استان تولید می شود.وی تاکیدکرد: پسماندهای پرخطر و ویژه، بیمارستانی ، صنعتی وعادی ، کشاورزی و…بایستی بخوبی مدیریت شوند.

    وی تاکید کرد: مدیران صنایع بایستی به مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه شان توجه کنند و علاوه بر تولید، به محیط زیست و اجرای قوانین جمهوری اسلامی توجه کنند‌ و پایبند باشند.مسیحی گفت: شیوه های علمی مدیریت پسماند و جایگاه سیستم ها در توسعه پایدار کشور را بایستی در این کارگاه ها بیاموزیم‌.وی گفت: نگاه سازمان محیط‌زیست رسیدن به تولید سبز است و تنها به دنبال اهرم قراردادن قانون نیستیم؛ بلکه رویکردمان این است که با دانش‌های روز دنیا به مدیران صنعتی در راستای ایفای تعهدات زیست محیطی کمک کنیم.

    وی افزود: در حال حاضر رویکرد حفاظتی محیط زیست تحقق چرخه حیات در کل صنعت است و تلاش بر این است که تولیدات صنعتی منطبق بر فاکتورهای محیط‌زیستی باشد؛ از این رو مدیران صنایع باید به این درک برسند که وظیفه آن‌ها تنها تولید نیست، بلکه باید برای اکوسیستم نیز احترام قائل باشند.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان عنوان‌کرد: انتظار ما این است که به موازات توسعه صنعتی در هرمزگان ،توسعه زیست محیطی نیز اتفاق بیفتد تا منابع متعلق به آیندگان حفظ شود، ضمن اینکه تاکید داریم باید دوره‌های توجیهی برای مدیران صنایع و فعالان بخش خصوصی برگزار شود.

    مسیحی عنوان‌کرد: در حوزه مدیریت پسماند استان، گام‌های بلندی برداشته شده است، اما از جهت ملموس بودن اقدامات انجام شده برای مردم، نتایج مطلوب ارزیابی نمی‌شود.پرفسور تقی عبادی ،عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدرس این کارگاه تخصصی نیز گفت: با توجه به وجود صنایع در استان هرمزگان و شهر بندرعباس ، انتظار می رفت مدیران صنایع و مسئولان زیست محیطی شان در این کارگاه تخصصی مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه صنایع حضور بیشتری می یافتند.

    عبادی افزود: کنترل آلودگی در صنایع درآمدزا نیستند و به همین دلیل مدیران بنگاه های اقتصادی تمایل کمتری را برای سرمایه گذاری در این بخش دارند‌ . وی با قدردانی از پالایشگاه نفت خلیج فارس بدلیل میزبانی این کارگاه ، بر افزایش برگزاری اینگونه کارگاه ها تاکید کرد و آن را سرمایه گذاری ملی خواندتا با این آگاهی بخشی ها،از میزان آلودگی ها در صنایع کاسته شود و پسماندهای صنعتی و ویژه مدیریت شود‌.مدیرعامل شرکت سپنتامهام ایرانیان نیز با بیان اینکه این شرکت از سال ۹۷ در استان در حوزه مدیریت پسماند صنعتی و ویژه فعالیت دارد ، اظهار داشت : در هرمزگان چالش‌های زیادی در تنوع پسماند داریم.

    احمدرضایی افزود: حمایت هایی را برای فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند داریم و شرکت نفت ستاره هم در این بخش مشارکت دارد. رضایی اظهار داشت: بزرگترین واحدصنعتی پسماند کشور را راه اندازی کرده ایم و درواقع بالاترین ظرفیت مدیریت پسماند کشور را ایجاد کرده ایم. وی گفت: هدفگذاری کرده ایم تا خدمات مان را به شرکت ها وسازمان های مختلف با شبکه سازی تکمیل کنیم و در جزایر و…‌نیز آمادگی خدمت رسانی داریم.وی افزود: در مدیریت پسماند در کشور رتبه نخست داریم.وی افزود: اولویت مان مدیریت پسماند صنایع و شرکت ها و…در استان است و تاکنون پسماند را از خارج از استان نداشته ایم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.