حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • باز هم کمبود دارو با افزایش سهمیه !
    ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۵:۳۵
    شناسه : 5681
    بازدید 1338
    8
    دریانیوز// سهمیه دارویی استان افزایش یافت خبری که این روزها منتشر شده است. سهمیه دارو افزایش پیدا می کند اما اینکه این سهمیه کجا می رود و در کدام داروخانه است مشخص نیست
    ارسال توسط : نویسنده : سعیده دبیری نژاد منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// سهمیه دارویی استان افزایش یافت خبری که این روزها منتشر شده است. سهمیه دارو افزایش پیدا می کند اما اینکه این سهمیه کجا می رود و در کدام داروخانه است مشخص نیست.امروز کمبود دارو از داروهای خاص عبور کرده و به داروهای عمومی رسیده؛ مثل انواع آنتی‌بیوتیک برای کودکان، شیاف تب‌بُر کودکان، شیاف استامینوفن، قرص‌های فشار خون و ….
    داروها عناصر حیاتی مراقبت های بهداشتی هستند و دسترسی به دارو یک حق اساسی بشر است. سازمان بهداشت جهانی داروهای ضروری را این گونه تعریف می‌کند که «داروها نیازهای بهداشتی اولویت‌دار جمعیت هر کشور را برآورده می‌کنند» با این حال، مشکلات همیشگی کمبود دارو، چالش‌های مهمی را برای سیستم مراقبت‌های بهداشتی به همراه دارد.آنتی‌بیوتیک‌ها، شربت‌های سرماخوردگی، دیفن‌هیدرامین و حتی قرص‌های عادی پیش‌تر به راحتی در دسترس عموم قرار می‌گرفتند، اما حالا می‌بینیم که کمبودهای ما به این سطح رسیده و لیست داروهای کم‌یاب را طولانی‌تر کرده است.

    حال فکر کنید که داروهای بیماری های خاص و تخصصی چگونه می توان پیدا کرد وقتی داروهای ساده در دسترس نیست.شرکت‌های داروسازی استدلال می‌کنند که قیمت بالای دارو برای پوشش دادن هزینه‌های بالای تحقیقات و توسعه است اما تحقیقات نشان داده که ارتباطی بین این دو وجود ندارد.کمبود دارو در ایران اکنون به داروهای تولید داخل رسیده است، موضوعی که در دوران کرونا در میانه پیک پنجم با کمبود سرم و برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها همچون آزیترومایسین خود را نشان داد.

    در آن زمان، افزایش مصرف برای تزریق داروی رمدسیویر برای بیماران کرونایی و هم زمان تعطیلی برخی خطوط تولیدی از جمله دلایل کمبود سرم در کشور اعلام شد.اکنون موج‌های کرونا فروکش کرده است، اما برخی کمبودهای دارویی همچنان باقی مانده‌اند و کمبود سرم وجود دارد، داروهای بیهوشی در بیمارستان‌ها سهمیه‌بندی شده و کمبود دارو به آنتی‌بیوتیک‌های مخصوص کودکان رسیده است.نکته‌ای که وجود دارد این است که تا قبل از این به دلایلی چون تحریم‌ها و بستن کانال‌های مالی کمبود ، تنها در داروهای خارجی وجود داشت، اما بیشتر داروهای دچار کمبود در حال حاضر تولید داخل هستند.

    فصل سرما فرا رسیده است و کلینیک ها پر از بیمار است؛ بیمارانی که به امید گرفتن نسخه پیش دکتر متخصص یا عمومی می‌روند اما نمی‌توانند نسخه‌های خود را تبدیل به دارو کنند،داستانی که این روزها پزشک کودکان با آن مواجه شده اند.بحران وقتی به کمبود داروهای ساده همچون آنتی بیوتیک‌های کودکان رسید، وزارت بهداشت تصمیم گرفت برای رفع کمبود، دست به واردات بزند و محموله ۵۰ تُنی داروهای آنتی بیوتیک از کشور هند وارد کرد.با این حال هنوز مشکل کمبود دارو به شدت وجود دارد و خانواده ها به خصوص برای کودکان دچار مشکل شدید هستند و این نبود دارو باعث
    می شود تا کودکان دیرتر خوب شوند و انتقال بیماری ها هم بیشتر می شود.مسئولان باید هر چه سریع تر اقدامات لازم در این زمینه انجام دهند تا فاجعه ای عظیم تر رخ نداده است .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.