حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مشروبات الکلی همچنان قربانی می‌گیرد
    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵:۵۰
    شناسه : 1050
    بازدید 1875
    12
    باز هم مصرف مشروبات الکلی و فوت مصرف‌کنندگان این مشروبات در استان هرمزگان خبرساز شد. طی سال‌های اخیر در استان هرمزگان مصرف مشروبات الکلی دست ساز بارها خبرساز شده و جان تعدادی از هم استانی هایمان را گرفته است.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : دریا
    پ
    پ

    دریانیوز:  باز هم مصرف مشروبات الکلی و فوت مصرف‌کنندگان این مشروبات در استان هرمزگان خبرساز شد. طی سال‌های اخیر در استان هرمزگان مصرف مشروبات الکلی دست ساز بارها خبرساز شده و جان تعدادی از هم استانی هایمان را گرفته است. این بار نیز چند ده نفر از هرمزگانی ها در شهر بندرعباس در رده های سنی مختلف با مصرف این مشروبات راهی بیمارستان شدند و تعدادی از آنها از جمله جوان‌های ۲۲ ساله، ۲۶ ساله و سی سال جان خود را از دست داده اند. جوانانی که می‌توانستند زندگی بهتری داشته باشند اما به دلیل اینکه راه را اشتباه رفته اند خود را درگیر این مشروبات کرده و جان خود را از دست داده‌اند. میزان برخورد و کشفیات مشروبات الکلی با بستری شدن تعدادی از مردم افزایش می‌یابد اما پس از اینکه این موضوع کمی فروکش کرد آمار کشفیات نیز پایین می آید که در این زمینه نیاز است برای حفظ جان مردم مبارزه با این مشروبات دائمی باشد. مصرف‌کنندگان و قربانیان مصرف این مشروبات نیز هم خانم و هم آقا هستند. بسیاری از افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند شاید از مضرات آن اطلاعی نداشته باشند اما طبق نظر کارشناسان بهداشت، مصرف الکل هفتمین عامل مرگ و میر در جهان است. از جمله عوارض مصرف مشروبات الکلی می‌توان به آسیب به ارگان های بدن از جمله کبد، ایجاد سرطان، ایجاد پوکی استخوان، آسیب به دستگاه گوارش، اختلال در تصمیم‌گیری‌های مغز و اختلال در سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. بدن ما نیاز داره آنچنان قوی باشد تا بتواند با بیماری‌ها و مشکلات احتمالی مبارزه کند اما استفاده از مشروبات الکلی بدن را ضعیف کرده و در مقابل بیماری ها آسیب پذیر می نماید. پس از مصرف مشروبات الکلی، الکل به سرعت وارد گردش خون شده و خود را به قسمت‌های مختلف بدن می‌رساند.

    اغلب سیستم‌های بدنی تحت تأثیر قرار گرفته و فعالیت‌شان مختل می‌شود. بسته به میزان مصرف و شرایط فرد مصرف‌کننده، الکل می‌تواند دامنه وسیعی از اثرات کوتاه مدت و فوری را ایجاد نماید. برخی از آن‌ها عبارتند از شکسته شدن قید و بندها و ناتوانی در جلوگیری از بروز هیجانات، سرگیجه و برافروختگی چهره در نتیجه اتساع رگ‌های خونی، افزایش ترشح اسید معده، اختلال عمومی در کارکرد مغز و دستگاه عصبی، ایجاد ناهماهنگی کلی در بدن، اختلال در مهارت‌های حرکتی، افت سرعت واکنش به محرک‌های محیطی، پرخاشگری، اختلال عمومی در حواس، تاری دید و تکلم بریده بریده، تهوع و فقدان هشیاری. برخی از عوارض آسیب‌زا، مانند آنچه که بیان شد پس از مصرف و طی دوره کوتاهی رخ می‌دهند. اما دارای عوارضی نیز هست که در طی مصرف بلند مدت این ماده و اغلب به‌صورت تدریجی و شاید طی سال‌ها بروز می‌یابند، مثل: نارسایی‌های کبدی، مشکلات قلبی عروقی، برخی سرطان‌های خاص و غیره. مشکلات کبدی از شایع‌ترین اختلالات مرتبط با مصرف این روان گردان می‌باشد. برخی از مصرف‌کنندگان در اثر مصرف مزمن به هپاتیت الکلی یا التهاب کبدی دچار می‌شوند. مصرف طولانی مدت احتمال ابتلا به برخی انواع سرطان، به‌ویژه سرطان‌های مری، دهان، گلو و حنجره ارتباط بسیار نزدیک دارد. برخی تحقیقات نیز حاکی از آنند که مصرف در زنان احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف الکل با سرطان‌های روده و رکتوم نیز رابطه دارد.علاوه بر این موارد، پانکراس یا لوزالمعده با ترشح انسولین، قند خون را تنظیم می‌کند. همچنین در هضم غذا نیز نقش مؤثری دارد. مصرف بلندمدت می‌تواند به این عضو آسیب رسانده و منجر به شکل‌گیری بیماری پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده می‌شود. پانکراتیت حاد می‌تواند با درهای شکمی شدید همراه باشد که کشنده هستند.

    پانکراتیت مزمن نیز با دل دردهای مزمن، اسهال و پایین آمدن شدید وزن فرد همراه است.قلب یکی از مهمترین اعضای بدن است و مصرف سنگین الکل، فرد را در برابر ناراحتی‌های قلبی آسیب‌پذیر ساخته و احتمال حملات قلبی، سکته و فشار خون را در افراد افزایش می‌دهد. الکل به‌طور کلی می‌تواند بر روی سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و با ضعیف کردن دفاع‌های بدن، فرد را در برابر بیماری‌های مختلف آسیب‌پذیر کند. همچنین مغز نوجوان هنوز در حال رشد بوده و به اثرات الکل بسیار حساس است. مصرف زیاد در این دوره می‌تواند قدرت تصمیم‌گیری و قضاوت فرد را به شدت مختل ساخته و یا عوارض بلندمدت و پایداری روی حافظه برجای گذارد. خوب است بدانید الکل به‌طور متوسط ۱۰ سال از عمر افراد مبتلا به سوء‌مصرف را کم می‌کند و در مرگ‌های ناشی از مصرف مواد، در رأس سایر مواد قرار دارد.خطر سوء‌مصرف الکل در برخی افراد، بیشتر از سایرین است که از جمله این گروه‌ها می‌توان به آن‌هایی که مصرف را در سنین پایین‌تر از ۱۵ سال تجربه می‌کنند، کسانی که دارای والدین مصرف‌کننده هستند، افرادی که دوستان نزدیکی دارند که الکل یا سایر مواد اعتیاد آور مانند ماری جوانا یا هروئین را مصرف می‌کنند، کسانی که مشکلات رفتاری از جمله پرخاشگری، رفتارهای ضداجتماع دارند، افرادی که با مشکلات تحصیلی عمده روبه‌رو هستند و کسانی که والدین حمایت کننده ندارند و آن‌هایی که تجربه طرد یا بدرفتاری از سوی والدین‌شان دارند اشاره‌کرد. اما تاثیر خانواده‌ها در اینکه افراد جذب مشروبات الکلی نشوند بسیار زیاد است. والدین و فرزندان باید رابطه‌ مناسبی داشته‌باشند تا فرزندان کمبودی را احساس نکنند که بخواهند این خلاء را با مشروبات پر کنند.

    از سوی دیگر آگاهی از دوستان فرزندان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در بسیاری از موارد، دوستان هستند که زمینه روی آوردن افراد به مصرف مشروبات الکلی و حتی مواد مخدر را فراهم می‌کنند و آنها را در باتلاق فرو می‌برند. در این بین نیز مسئولان نباید از برخورد با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان این گونه مواد غافل باشند چرا که اکنون دسترسی به مشروبات الکلی و مواد مخدر بسیار آسان شده و نوجوانان و جوانان به راحتی آنها را تهیه و استفاده می‌نمایند. بسیاری از محل‌های تهیه و توزیع در شهر بندرعباس معلوم است و حتی در ساعاتی شبانه‌روز به صورت علنی و عادی خرید و فروش آن انجام می‌شود. اکنون که مشروبات الکلی و روان‌گردان‌ها همچنان در استان قربانی می‌گیرد، امیدواریم شاهد برخورد جدی‌تری با این افراد که اقدام به نابودی آینده‌سازان این کشور می‌کنند صورت پذیرد و هم خانواده‌ها و هم مسئولان برای آگاهی بیشتر افراد جامعه اقدامات مناسب‌تری انجام دهند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.