حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3004 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • مداحی سبک سنتی بومی، اصالت و‌ فرهنگ است
    ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
    شناسه : 13816
    بازدید 1229
    5
    شاعر و مداح جوان هرمزگانی در گفت‌وگو با دریا: دریانیوز// رضا شنبه زاده شاعر و مداح جوان متولد آذرماه ۱۳۶۸ است که فعالیت خود را در عرصه مداحی و شعر در وصف اهل بیت (ع) از سال ۸۳ آغاز و فردی است که سبک سنتی بومی قدیم را در مولودی خوانی ائمه اطهار (علیهم السلام) در هرمزگان ایجاد کرد.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// رضا شنبه زاده شاعر و مداح جوان متولد آذرماه ۱۳۶۸ است که فعالیت خود را در عرصه مداحی و شعر در وصف اهل بیت (ع) از سال ۸۳ آغاز و فردی است که سبک سنتی بومی قدیم را در مولودی خوانی ائمه اطهار (علیهم السلام) در هرمزگان ایجاد کرد.

    دریا: خودتان را بصورت کامل معرفی کنید؟
    رضا شنبه زاده متولد بندرعباس اصالتا اهل کنارو از روستای محمد آباد هستم که از بدو تولد ساکن بندرعباس محله هنرمندپرور سیدکامل بوده ام.

    دریا: از چه زمانی در دستگاه اهل بیت علیهم‌السلام شروع به مداحی کردید و مشوق شما در این مسیر چه کسی بود؟
    اولین بار بصورت رسمی اول ابتدایی در اولین صبحگاه که ماه‌محرم بود خواندم؛ اما در دوران کودکی یعنی از سن سه سالگی که به اتفاق خانواده جلسات روضه می‌رفتیم به خاطر علاقه زیاد بعد از هرجلسه در منزل می‌خواندم؛ حتی گاها با چادر نماز مادر، عبا یا عمامه، پشتی و بالشت منبر درست می‌کردم و با همان زبان کودکانه می‌خواندم که به لطف خدا، حمایت های پدر و مادر و تشویق‌ها شور وشوق در بنده تقویت شد تا اینکه توانستم نوحه های منبری را در سن پنج سالگی حفظ و بخوانم.

    دریا: اولین بار در کدام هیئت مداحی کردید و در حال حاضر مداح کدام هیئت هستید؟
    اولین بار در هیات های خانگی که به اتفاق پدر می‌رفتیم و بعد در هیات مذهبی مسجد و امامزاده سیدکامل علیه اسلام شروع شد. درحال حاضر هم به لطف‌اهل بیت (ع) هیات چادر خاکی و هیات الرضای محله الشهدا نوکری می‌کنم.

    دریا: شعر گفتن را از چه تاریخی آغاز کردید؟
    از سوم‌ابتدایی با چند بیت برای حضرت رقیه ‌(س) می‌خواستم داخل مدرسه اجرا کنم اما با همان شرایط زمانی و سنی سروده می‌شد؛ ولی بعد از سال‌ها به لطف خدا و اهل بیت از سال ۸۹ سروده هایی در قالب سینه‌زنی و زمزمه روضه به من‌موهبت شد.

    دریا: اولین شعری که گفتید چه بود؟
    درست حضور ذهن ندارم چون جمع آوری نکردم از همان دوران کودکی؛ ولی شعر و سبکی که انگیزه شد برای شروع نوحه کربلا این روزا بی قرارم بود.

    دریا: از چه زمان شعر و سبک سنتی بومی را در مولودی خوانی خود ایجاد کردید و چرا به این سبک روی آوردید؟
    در سال‌های ۸۸ و ۸۷ که‌ درهیات رزمندگان شروع به نوکری کردم تصمیم به این شد که سبک‌های چاووشی‌خوانی واحدهای سنتی استفاده کنیم تا اینکه مخاطب‌های جوان به سبک های سینه زنی شور رو آوردند اول داخل هیات خودمان تلفیقی از سنتی و هیئتی را در قالب های مختلف خواندم و خیلی بازخورد خوبی داشت مثلا نوحه ی « تاکه عباس دلاور» زجا برخیز علمدارم « رو درواحد»نوحه های ای شیعه مگر قتل شه کرببلا شد» لیلا بگفتا» رو در شور و « نوحه‌های داشت در کربلا شاه دین اکبری « بافغان گفتا زینب محزون» درزمینه وقتی که متوجه تاثیر گذاری این‌سبک‌های سنتی توی اجراها شدم سال ۹۳ تصمیم گرفتم که درقالب مولودی هم این اتفاق رقم‌بخوره که به لطف خدا با شعرهای الله ولی ،علی صل علی دین‌محمد ، شروع کردیم وحس خوب همراهی مردم انگیزه من را بیشتر کرد و هر مناسبت با ریتم های جدید تر شروع به جا انداختن مولودی های سنتی کردیم.

    دریا: چه کسانی در این مسیر شما را همراهی کردند و آیا افرادی بودند که با این سبک مخالفت کنند؟
    دوستان زیادی بودند در ابتدا رفقای هیات نایبند جنوبی و بعدها مداحان عزیز وشاعر بزرگوار محمد دهقانی خیلی تاثیر گذار بودند. قطعا حرکت های فرهنگی‌ مذهبی ناشناخته حساسیت هایی ایجاد می‌کند این سبک هم مخالفت های خیلی زیادی داشت و تعهدها و برخورد‌های خیلی زیادی رو پشت سرگذاشتم تا توانستم امروز به این‌جا برسم که اولویت اجراها با شعرو سبک سنتی باشد.

    بنظرم ارزشش رو داشت که حرفا و تلخی‌ها را تحمل کنم تا اینکه مولودی خوانی در استان رواج‌پیدا‌کند و مخاطب های زیادی رو بخودش جذب کند. یادم هست سال‌های قدیم از مولودی فقط پنج دقیقه مدح‌خوانی داشتیم و تمام. اما امروزه محوریت جشن‌ها اداری مولودی با تایم یک‌ و دوساعت است و همچنین میل و رغبت‌مردم‌به اجرای مولودی در عروسی‌ها اوج‌گرفت. هیات های بزرگ جشن های بزرگ را با محوریت مولودی خوانی برگزار کردند که بنظرم اگر مخالفت ها نبود شاید راهی برای پیشرفت بیشتر این سبک در من تقویت نمی‌شد و نقد کردن‌ها و سنگ‌ اندازی‌ ها باعث شد تا قوی‌تر ادامه بدم.

    دریا: همراهی مردم و عاشقان ائمه اطهار (علیهم‌السلام) در این سبک و شعرهای بومی در مولودی خوانی ها چه بود؟
    مردم همراهی خیلی خوبی کردند نظیر دعوت شدن به شهرها وروستاهای مختلف استان، زیاد شدن‌جلسات خانگی، مولودی خوانی برای جشن های ازدواج که از نشانه های رضایت بود که گاها با محبت ها، دلگرمی ها و حمایت‌های خود در پیشبرد هدف موثر بودند.

    دریا: اولین شعری که مورد توجه قرار گرفت چه بود؟
    فکر کنم اولین شعری که بصورت مجازی و نقل قول شد شعر «بندر چه خاشن گرماش خدایی با تلفیق الله ولی» بود.

    دریا: کدام یک از اشعارتان بیشتر به دل خودتان می نشیند؟
    شعر دروصف امام رضا و رفیق روز بی کسی.

    دریا: برای جوانانی که می خواهند در عرصه خادمی و مداحی اهل‌بیت ‌(ع) وارد شوند چه توصیه ای دارید؟
    رضایت امام زمان درنظر بگیرند.

    دریا: نظرتان در مورد رشد مداحان و شاعران در هرمزگان چه بوده و چه راهکاری برای رشد جوانان در عرصه شاعری و مداحی ائمه اطهار (ع) دارید؟
    تمامی مداحان وشعرا از علاقه قلبی پیگیر شدن و خودشان تلاش کردند تا بتوانند در مسیرشان حرف برای گفتن داشته باشند وگرنه از سمت مسئولین تا الان‌که هیچ کاری نشده است وامیدوارم که تا قبل از دیر شدن ها تلاشی از سمت مسولین ذی‌ربط انجام گیرد.

    دریا: نظر شما با ورود مضامین روز سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و… در نوحه چیست ؟
    بنظرم نوحه تاثیرش از قطعنامه ها و توییت زدن ها بیشتراست که جدیدا داریم مشاهده می‌کنیم.

    دریا: آیا تا کنون با مضامین روز سیاسی، اجتماعی و… شعری گفتید، به چه مناسبت بوده و چه شعری بوده است؟
    یه سری برای رژه سراسری شعری رو نوشتم که مضمونی با دفاع از انقلاب از مرزو بوم از رهبری با تشبیه به شهدا والگو گرفتن از شهدا بود.
    از دفاع مقدس تا حریم‌آل الله
    جون دادن شهیدان‌ما به پای مکتب ثارالله
    رایکا منظری بهرامی
    حاجی درویشی احترامی
    تختی نژاد سالاری
    خوشبخت دارا رئیسی
    بانوای شرجی باصدای موج دریا
    به مثل نخل ایستاده ایم ما بندرعباسی ها

    دریا:چند کلمه می گویم هر چه به ذهنتان رسید بفرمائید؟
    هیئت: تنها سنگر برا حفظ جان و روح.
    شعر: یک بیت شعر مصادف با یک ساعت منبر دوجلد کتاب.
    رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی): نائب برحق امام زمان
    حضرت علی اکبر(ع): اتمام‌حجت خدا برای تمام نسل ها
    سبک سنتی بومی: اصالت و‌ فرهنگ،

    دریا: در پایان اگر سخنی دارید بفرمائید؟
    تلاش کنیم درمسیر حق جاذبه داشته باشیم نه دافعه. من عقیدم‌ این است که به هرقیمتی به هر روشی شده باید جذب کنیم و موثر باشیم کسی یک قدم‌ بیاد سمت خدا و اهل بیت (ع) الباقی خودشان‌ درست می‌کنند و درآخر خداوند عاقبت مارو ختم به خیر کند ان شالله.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.