حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • روایت «دریا» از موش و سوسک تا گرانی ماهی در بازار ماهی فروشان
    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۷:۲۷
    شناسه : 7992
    بازدید 1375
    10
    بازار ماهی فروشان بندرعباس؛ ماهی فروش و مردم همچنان ناراضی دریانیوز//در بازارچه ماهی فروشان بندرعباس ایستاده ام که به ناگاه موش بزرگی را در یکی از غرفه ها دیدم که از یک طرف به طرف دیگر غرفه که در آن ماهی بود، رفت. با تعجب از وجود موش در غرفه ها پرسیدم که یک غرفه دار و بقیه ماهی فروشان هم وجود موش و سوسک به فور در بازار را تایید کردند و از عدم توجه به بهداشت بازار ماهی فروشان که منجر به وجود و وفور موش، سوسک و... شده است، بسیار گلایه مندند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//در بازارچه ماهی فروشان بندرعباس ایستاده ام که به ناگاه موش بزرگی را در یکی از غرفه ها دیدم که از یک طرف به طرف دیگر غرفه که در آن ماهی بود، رفت. با تعجب از وجود موش در غرفه ها پرسیدم که یک غرفه دار و بقیه ماهی فروشان هم وجود موش و سوسک به فور در بازار را تایید کردند و از عدم توجه به بهداشت بازار ماهی فروشان که منجر به وجود و وفور موش، سوسک و… شده است، بسیار گلایه مندند.
    یکی از غرفه داران گفت : یک دفعه یک مشتری از شهرستان برای خرید ماهی به بازار ماهی فروشان آمده بود که وقتی دید موش در بازارچه است و با چشم خودش موش ها را دید، از خرید ماهی منصرف شد ورفت.
    غرفه دار دیگری به جیغ زدن خانمی در بازار با مشاهده سوسک ها اشاره می کند که وی را از خرید ماهی منصرف کرده است. وی می گوید : گاهی هم سوسک ها روی پای مشتریان می روند که برایشان چندش آور است و ما نیز مانند مشتریان از وضعیت بهداشتی بازار ماهی فروشان بندرعباس گلایه مندیم و رضایت نداریم.
    در سال گذشته نیز چندین مرتبه ماهی فروشان برای رفع مشکلات این بازار تجمع اعتراض‌آميز کردند و مسئولان وعده رفع مشکلات بازار را دادند که متاسفانه همچنان مشکلات پابرجاست. دستفروشان همچنان در هوای گرم و خرماپزان اقدام به فروش ماهی در فضای بازار و روبروی بازار ماهی فروشان در ضلع شمالی بلوار می کنند و مسئولان نتوانستند آنها را راضی کنند تا در داخل بازار ماهی فروشان اقدام به عرضه آبزیان کنند که این وضعیت باعث نارضایتی برخی از ماهی فروشان داخل بازار هم شده است، زیرا مشتریان زیادی ماهی و میگوی مورد نیازشان را از دستفروشان روبروی بازارچه خریداری می کنند.

    ماهی فروشان می گویند ما اجاره و شارژ و… پرداخت می کنیم و بدلیل فعالیت دستفروشان روبروی بازار که اجاره و شارژ و… پرداخت نمی کنند، مشتری های ما کم است و بقول معروف دخل و خرج با هم نمی خواند. از طرفی آبزیان به لحاظ بهداشتی بایستی در دمای زیرصفر ودر یخ و یا سردخانه نگهداری شود که متاسفانه مشاهده می شود ماهی در هوای آزاد و گرما و تشت آب و شرایط نامناسبی به فروش می رسد که موجب فسادش هم می شود و متولیان مربوطه گویا این شرایط را نمی بینند ویا خود را به ندیدن می زنند.
    خاموش بودن کولرها
    برخی از ماهی فروشان همچنین از گرمای داخل بازار و روشن نشدن کولرها گلایه مندند و می گویند اردیبهشت از نیمه گذشت و هوا گرم است، اما کولرها در بازارچه روشن نشده اند. آنها همچنین از پرداخت ۵ میلیون تومان اجاره غرفه و یک میلیون حق شارژی می گویند که این مبلغ را زیاد می دانند و از طرفی دیگر خدمات‌دهی مناسبی را شاهد نیستند. برخی از غرفه داران می گویند ترازوهای مان که خراب می شود، ما خودمان باید درست کنیم و ما شارژ پرداخت کنیم وانتظار داریم در این بخش نیز حمایت و همراهی داشته باشیم.
    برخی از ماهی فروشان هم می گویند خانوادگی و از بچگی در این بخش فعالیت داشته اند و نمی توانند به سمت شغل دیگری بروند و مسئولان بایستی حمایت کنند تا بازارشان رونق یابد.


    چی گفتند و چی شد؟
    بازار ماهی فروشان که در دهه ۹۰ با حاشیه های فروان بالاخره ساخته شد و به بهره برداری رسید، چند هفته قبل از بهره برداری رسمی بازار ماهی فروشان، مجری بازار در مصاحبه مطبوعاتی در جمع خبرنگاران وعده نمود با راه اندازی بازار ماهی فروشان، واسطه ها حذف شده و ماهی از بندر صیادی چسبیده به این بازار وارد بازار شده و واسطه ها و دلال‌ها حذف شده و بالطبع قیمت ماهی و میگو کاهش می یابد.

    اما متاسفانه این وعده عملیاتی نشد و شرایط بگونه ای شده که با افزایش سرسام آور آبزیان، بسیاری از خانواده های بومی استان، توان خرید ماهی و میگو را ندارند و آبزیان از سفره شان حذف شده است و این سوال همچنان بی پاسخ مانده است که چرا محصول تولیدی استان، بایستی آنقدر گران باشد که مردم نتوانند ماهی و میگو بخرند و بسیاری از بومیان، آبزیان در سفره‌شان نباشد و به رویا تبدیل شده است.

    متاسفانه قاچاق آبزیان به کشورهای حوزه خلیج فارس و… باعث کاهش عرضه آبزیان در بازار بندرعباس شده است که گرانی ماهی و میگو را بدنبال داشته است وبارها رسانه ها به این موضوع پرداختند و اقدامی نشد . از طرفی دیگر چند سال قبل نیز شیلات به چندین شناور مجوز داد تا صید راه دور داشته باشد و صیدش را در بازار ماهی شیلات به فروش برسانند که فقط چند مرتبه در همان سال‌ها ماهی منجمد شان را در این بازار عرضه کردند وسرنوشت آن شناورها و مکان عرضه صید شان همچنان در ابهام است.

    در حوزه قیمت گذاری آبزیان دوسال قبل وبرای مدتی کوتاه با دستور دادستان بندرعباس، قیمت گذاری روزانه انجام می شد واطلاع رسانی صورت می گرفت که این شیوه نیز به فراموشی سپرده شد.
    برخی از شهروندان از قیمت های گران ماهی و میگو گلایه مندند. برخی از ماهیان آنقدر گران هستند که اگر یک ماهی بزرگ گوشتی را بخواهند بخرند، بایستی هزینه میلیونی پرداخت کنند. ماهی شیر کیلویی بیش از ۴۰۰ هزار تومان است. ماهی هوور در زمستان هر کیلو به بیش از ۲۰۰هزار تومان رسید و اکنون هم بیش از ۱۰۰ هزار تومان است. ماهی‌های دیگر هم گران است. البته یکی از ماهی فروشان می گفت در زمستان علی رغم گران‌تر بودن ماهی، اما بدلیل اینکه مسافران زیادی از شهرستان ها واستان های کشور به هرمزگان وبندرعباس می آیند وماهی می خرند، فروش شان در زمستان بیشتر است.
    این گرانی ماهی در حالی در استان داریم که برخی از مسئولان اعتقادی به گرانی ماهی ندارند و چند ماه قبل در جلسه مطبوعاتی با یکی از مسئولان در مورد گرانی ماهی گفتیم و آن مدیر معتقد بود ماهی گران نیست. البته ما نفهمیدیم این مدیر ماهی خریداری نمی کند یا ماهی را همیشه بصورت هدیه برایشان می آورند و از قیمت ها اطلاع ندارند ویا اینکه آنقدر درآمدشان بالاست که قیمت های گران ماهی برای مردم، برای آن مدیر ارزان محسوب می‌شود.


    خواسته مشترک ماهی فروشان و مردم
    ماهی فروشان و مردم یک خواسته مشترک هم داشتند و آن هم بازدید مسئولان مختلف از جمله استاندار، فرماندار، شهردار و مسئولان سلامت شهر از این بازار است تا هم حرف ها و مشکلات را ببینند و بشنوند و هم چاره‌ای را برای رفع این مشکلات بیندیشند.

    ماهی فروشان می گویند در این بازار شنونده و بیننده ای ندارند تا مشکلات شان را ببینند و بشنوند و به همین دلیل از مسئولان ارشد استان و شهرستان و شهر می خواهند خودشان وارد بازار شوند و وضعیت را ببینند و برای رفع این مشکلات اقدامات مناسبی را داشته باشند تا هم وضعیت بهداشتی بازار ماهی فروشان بندرعباس بهبود یابد و هم قیمت ها ارزان‌تر شود تا اقشار بیشتری بتونند ماهی و میگو بخرند.

    اگر صیاد نیاز به حمایت دارد ، باید حمایت ها از صیادان افزایش یابد و آنها موظف شوند صیدشان را در بازار استان عرضه کنند وبه بهانه افزایش قیمت ارز و دلار و کسب سود بیشتر، اقدام به قاچاق آبزیان نکنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.