حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • جاي خالي مسئولان، براي محافظت از فرهنگ عمومي هرمزگان
    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۴۲
    شناسه : 583
    بازدید 1625
    35
    تورم بدحجابي در نوروز هرمزگان همزمان با فرا رسيدن ايام نوروز و آغاز قرن جديد و پس از حدود دوسال محدوديت هاي ناشي از بيماري کوويد 19 ، سفرهاي نوروزي شدت بيشتري به خود گرفت و هرمزگان و بخصوص برخي جزاير به عنوان مقصد نهايي گردشگران شد تا تعداد زيادي از مسافران به آن سفر کنند. در اين بين ،برخي رفتارهاي خارج از عرف و قانون تعدادي از مسافران موجب رنجش خاطر اهالي و بوميان استان هرمزگان شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : محمد زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    گزارش- دریانیوز//  همزمان با فرا رسيدن ايام نوروز و آغاز قرن جديد و پس از حدود دوسال محدوديت هاي ناشي از بيماري کوويد ۱۹ ، سفرهاي نوروزي شدت بيشتري به خود گرفت و هرمزگان و بخصوص برخي جزاير به عنوان مقصد نهايي گردشگران شد تا تعداد زيادي از مسافران به آن سفر کنند. در اين بين ،برخي رفتارهاي خارج از عرف و قانون تعدادي از مسافران موجب رنجش خاطر اهالي و بوميان استان هرمزگان شده است.

     به همين راحتي
      يکي از شهروندان بندرعباسي که در ايام عيد به يکي از بازار هاي مرکزي رفته مي گويد: در خودرو ام نشسته بوديم که ناگهان خانمي بالغ و جوان را ديدم که با يک دامن کوتاه بدون اينکه پاهايش را پوشانده باشد خيلي آرام و طبيعي همراه با مرد سالخورده اي که پدرش بود از عرض خيابان عبور کردند و بعد از عبور از پياده‌رو وارد يکي از بازارهاي نزديک ساحل شدند. برايم جاي سوال دارد که پدر اين خانم چطور غيرت و مردانگي اش اجازه مي دهد دخترش اين چنين در انظار عمومي ظاهر شود؟
     حتي در خيابان
      شهروند ديگري که به همراه خانواده خود براي خريد به يکي از فروشگاه هاي سطح شهر رفته است توضيح مي دهد ؛ براي خريد به يکي از فروشگاه هاي زنجيره اي در محله اوقاف بندرعباس رفته بوديم بعد از خريد و خروج از فروشگاه  نگاهم به آن طرف خيابان افتاد که دختر و پسر جواني ، در روز روشن و در  مقابل چشم همه مردم بدون هيچ نگراني و در کمال آرامش رفتاري از خودشان نشان مي دانند که از نظر فرهنگ عمومي و مردم هرمزگان جايش در خيابان نيست و همه  مردم و حاضران را دچار حيرت کرده بودند.
     نورز در خانه
      شهروند ديگري نيز از پديده بي حجابي در خودرو ابراز نگراني مي کند و مي گويد؛ قبل از فرا رسيدن ايام نوروز بعضي وقت ها و خيلي اتفاقي ممکن بود کساني را ببينيم که هنگام رانندگي روسري از سرشان مي افتد که البته بلافاصله آن را درست مي کردند ولي در ايام عيد نوروز اين موضوع کاملا تغيير ماهيت داد و در حال حاضر و بخصوص در بازار ، سواحل شهر و مکان هاي عمومي ممکن است کساني را ببينيم که اصلا چيزي به عنوان روسري به همراه ندارند که اگر يک وقتي لازم شد يا کسي به آنها تذکر داد آن را به سر بکشند انگار در ايام عيد نوروز شهر بندرعباس از حيا ، حجاب و قانون کاملا خالي مي شود. در حالي که بسياري از مردم هرمزگان به حجاب و عفت فرزندانشان کاملا پايبند هستند و با اين وضعيت شماري از خانواده ها ترجيح مي دهند ايام عيد قيد گردش در طبيعت و يا کنار ساحل را بزنند.
      مردان بي حجاب
     يکي ديگر از شهروندان که به همراه خانواده‌اش به ساحل بندرعباس رفته است توضيح مي دهد؛ متاسفانه برخي از مسافران گمان مي کنند وقتي به ساحل و دريا مي رسند ديگر نياز نيست هيچ پوششي داشته باشند؛ بعضي وقت ها در کنار ساحل و يا حتي در فواصلي بسيار دورتر از آب و نزديک به خيابان اصلي مرداني را مي بينيم که تنها با يک لباس زير در کنار خيابان ايستاده اند و همان جا اقدام به پوشيدن يا تعويض لباس شان مي کنند. به نظر من حجاب فقط مخصوص خانم‌ها نيست و مردان هم بايد به فرهنگ عمومي و عرف هاي اجتماعي شهرهايي که به آنجا مسافرت مي کنند احترام بگذارند. آيا اين افراد حاضر هستند در محل کار يا در يک مهماني عمومي  با همين سر و وضع رفت و  آمد کنند؟ قطعاً خير! پس چرا در سواحل هرمزگان چنين رفتارهايي عجيب و خارج از عرف را مي بينيم؟
      آش نخورده و دهان سوخته
     يک راننده تاکسي اينترنتي در خصوص ماجرايي که برايش پيش آمده توضيح مي دهد؛ روزي دو نفر مسافر خانم را سوار کردم که وضع حجاب خوبي نداشتند ؛ در مسير متوجه شدم پلیس توجهش به خودروي من و دو مسافر داخل ماشين جلب شده ، بعد از گذشت چند روز براي صاحب خودرو که پدرم بود پيامک آمد که شما مي بايست به پليس امنيت اخلاقي مراجعه کنيد. بعد از مراجعه به پليس از ما تعهد گرفتند که به خاطر قانون شکني مسافراني که فرهنگ عمومي و قانون را رعايت نکرده اند بايد تعهد بدهيد که ديگر مرتکب چنين بي قانوني نشويد. چرا کساني به خودشان اجازه مي دهند خلاف قانون رفتار کنند و قانون با آنها هيچ برخوردي نمي کند آن وقت پليس راننده خودرو را بابت اين موضوع جريمه مي کند؟ اي کاش حداقل پليس خودرو من را همان جا نگه مي داشت و در مورد اين موضوع از من توضيح مي خواست. گذشته از اين، چنين مواردي موجب بروز سوء ظن و بدگماني در بين مردم و خانواده ها مي شود.
      مردم قشم از هنجارشکني ها
     گلايه مندند
      به گزارش خبرگزاري تسنيم که در تاريخ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ منتشر شده است حجت الاسلام غلامرضا حاجبي امام جمعه جزيره قشم در بخشي از خطبه هاي نماز جمعه به موضوع هنجار شکني ها در اين جزيره اشاره مي کند و مي گويد: مردم قشم مردمي با فرهنگ و مبادي آداب اسلامي و ديني هستند، مردم در جزيره قشم نمي‌توانند هنجارشکني‌ها را تاب بياورند و همگان بايد در مقابل مسائلي که سبب کدورت و ناراحتي مردم مي‌شود بايستند. برگزاري مراسم با موسيقي حرام در فضاهاي عمومي به دغدغه‌اي ديگر در جزيره تبديل شده که اين امر نيز گلايه و شکايت مردم را در پي داشته است.
      در جزيره هرمز چه خبر است؟
      حجت الاسلام والمسلمين حسن کريمي دبير ستاد امر به معروف و نهي از منکر استان هرمزگان  روز سيزدهم بهمن ماه ۱۴۰۰  در ديدار با فرمانده انتظامي هرمزگان که خبرگزاري تسنيم آن را منتشر کرده است توضيح مي دهد: امروز جزيره هرمز به مقصد خيل عظيمي از هموطنان گردشگر تبديل شده و اين موضوع باعث آسيب‌هايي به زيست بوم جزيره مي‌شود، اگر به تاريخچه جزيره هرمز نگاه کنيد در هر زمينه‌اي پيشرو در ارزش‌ها بوده است اما امروز متاسفانه اين جزيره محلي شده براي آسيب به دين و اسلام و همينطور آسيب رساندن به فرهنگ مردم ساکن و فرهنگ محلي هرمز در مخاطره جدي قرار گرفته است.  کلانتري جزيره هرمز بايد توسعه پيدا کند، هرمز در حال حاضر از سطح يک بخش فراتر رفته و بايد به عنوان يک شهرستان به آن نگاه کرد، همين طور امکاناتي که ميخواهيم ارسال کنيم بايد در حد يک شهرستان باشد، در بحث ساحل هم همه نگاه‌ها به ستاد امر به معروف و نهي از منکر است اما بايد بدانيم ستاد امر به معروف بازوي اجرايي براي انجام اهداف مورد نظر را ندارد، قانون به‌گونه‌اي اعضاي ستاد را گمارده که وجود هر شخص و هر نهاد براي انجام اهداف ضروري است. متاسفانه رستوران‌ها و سفره خانه‌هايي که کمپ بوم گردي ايجاد کردند گزارشاتي مي‌رسد که خوراک‌هاي حرام سرو مي‌شود و يا اتفاقات که مي‌افتد بسيار عادي انجام مي‌شود.
      مسئولان بايد فرهنگ سازي کنند
     بدون شک مسئولان استان هرمزگان در حوزه‌هاي مختلف تلاش مي کنند بيشترين و بهترين خدمات را به مردم و مسافران نوروزي ارائه دهند و در خصوص موضوعات فرهنگي و اجتماعي نيز بيشترين مدارا و همراهي را با مردم داشته باشند تا به اين ترتيب موجب رنجش و تنش کمتري در بين عموم مردم شوند. ولي از سوي ديگر اين نکته را نبايد فراموش کرد که رها کردن موضوعات فرهنگي نتيجه اش چيزي مي‌شود که در ايام نوروز ۱۴۰۱ در بندرعباس شاهد آن بوده ايم ، متاسفانه در حال حاضر عده‌اي استان هرمزگان و بخصوص برخي جزاير آن را به عنوان مناطق آزاد و بدون قانون فرهنگي و اجتماعي تصور مي کنند و با اين تصور غلط؛ و با خيال راحت دست به کارها و رفتارهايي مي‌زنند که با اصول قانوني ، عرفي و شرعي کشور و اين منطقه مغايرت دارد و سبب آزردگي خاطر اهالي و بوميان اين شهرها و مناطق مي‌شود. از سوي ديگر و بدون شک برخورد قهر آميز آخرين نقطه و مرتبه در فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي خواهد بود که در نگاه کمتر کسي مورد تاييد است و به جز در موارد خاص کاربردي ندارد. در اين بين لازم است مسئولان در حوزه هاي مختلف فرهنگي به موضوع فضا سازيهاي فرهنگي متناسب با فرهنگ جامعه و لزوم احترام گذاشتن مهمانان نوروزي به ارزش‌هاي فرهنگي مقاصد خودشان بيشتر برنامه‌ريزي کنند. درست مانند همان برنامه‌هايي که در خصوص حفظ محيط زيست و لزوم توجه و اهميت آن بيان مي شود تا با پي بردن به اهميت حفظ و احترام به آنها موجب حفظ فرهنگ بومي اين مناطق هم شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.