حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3052 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اجحاف عدم تردد خودروی مناطق آزاد برای هرمزگان ‌ها پایان می‌یابد؟
    ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۷:۴۶
    شناسه : 12663
    بازدید 1266
    5
    با توجه به دور دوم سفر رئیس جمهور به استان دریانیوز//  دور دوم سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان نزدیک است از این رو ارکان مختلف دولتی و غیردولتی در تکاپوی استقبال خوب و بی‌نقصی از وی و هیئت همراه هستند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// دور دوم سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان نزدیک است از این رو ارکان مختلف دولتی و غیردولتی در تکاپوی استقبال خوب و بی‌نقصی از وی و هیئت همراه هستند. به گفته مهدی دوستی استاندار هرمزگان در دور اول سفر رئیس جمهور به هرمزگان ۱۸۰مصوبه مهم برای استان به تصویب رسید که برخی از آنها به اتمام رسیده و بعضی دیگر در دست اقدام است به همین دلیل تلاش برای به اتمام رساندن این مصوبات در دستور کار قرار گرفته‌است.

    در سفر پیش‌رو نیز مسئولان استان تلاش دارند مصوبات خوبی در جهت توسعه متوازن استان با نگاه به آینده و پیشرفت استان و رونق اقتصادی هرمزگان به تصویب برسانند که اگر این موضوع محقق شود از نظر اعتباری و تسهیلاتی رشد قابل توجهی نسبت به دور قبل سفر خواهد داشت.

    استان هرمزگان اولین استانی در کشور است که دارای منطقه آزاد تجاری شده و دو جزیره کیش و قشم اولین مناطق آزاد تجاری کشور محسوب می‌شوند که در این استان قرار دارند. بعد از استان هرمزگان، استان‌های دیگری در کشور دارای منطقه آزاد تجاری شده تا شاهد رونق تبادلات تجاری ایران با دیگر کشورهای دنیا باشیم. وجود مناطق آزاد در هر استانی مزیت‌های زیادی برای ساکنان آن استان‌ها می‌تواند داشته‌باشد که یکی از آنها، صدور مجوز تردد خودروهای مناطق آزاد در شعاع مشخصی در سطح استان مربوطه می‌باشد. هرمزگان که اولین استانی است که دارای منطقه آزاد تجاری می‌باشد اما تاکنون این مجوز برای مردم آن صادر نشده‌است.
    این در حالی است که سایر مناطق آزاد در سطح کشور توانسته‌اند چنین مجوزی را دریافت نمایند. استان هرمزگان به دلیل شرایط آب و هوایی که دارد، سرعت فرسایش خودرو در آن بالاست و نیاز است خودروهایی که در این استان وجود دارد از شرایط مناسب‌تری برخوردار باشند اما تاکنون این موضوع محقق نشده‌است. مردم استان بارها این خواسته خود را به گوش مسئولان استان رسانده‌اند و قول‌هایی توسط مسئولان و نمایندگان برای پیگیری این موضوع داده شده اما تا الان این مهم محقق نشده‌است. مجوزی که باید توسط هیئت دولت به استان داده شود تا خودروهای پلاک مناطق آزاد استان بتوانند در سرزمین اصلی نیز تردد نمایند.

    با توجه به اینکه میزان تولید خودروی داخلی نتوانسته نیاز کشور را تامین نماید و واردات نیز طی چند سال اخیر صورت نگرفته‌است، کمبود شدید خودرو در کشور محسوس است و دادن مجوز تردد خودروی مناطق آزاد در سطح استان هرمزگان می‌تواند بخشی از نیاز خودروی استان را تامین نماید. از سوی دیگر شرایط آب و هوایی استان به نحوی است که خودروی ساخت داخل به سرعت فرسوده و از رده خارج می‌شود اما خودروی خارجی مدت زمان بیشتری را می‌تواند در این استان دوام بیاورد و دیرتر فرسوده می‌شود.
    ضمن اینکه در بیشتر ماه‌های سال در استان هرمزگان مردم مجبور هستند که از کولر اتومبیل استفاده نمایند و این موضوع سبب بالا رفتن مصرف بنزین در خودروها می‌شود. امسال با اینکه در دی ماه قرار داریم و در همه نقاط کشور از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنند اما در هرمزگان همچنان کولرها روشن است و مجبور به استفاده از وسایل سرمایشی هستند. خودروهای داخلی بدون کولر مصرف بالایی دارند و زمانی که از کولر آنها استفاده می‌شود نیز بیش از حد مصرف سوخت دارند اما خودروهای خارجی مصرفی به مراتب پایین‌تر از خودرهای داخلی دارند که با آزاد شدن تردد خودروهای مناطق آزاد در سطح استان، می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف بنزین نیز کمک نماید که این امر در نهایت به سود اقتصاد کشور خواهد بود.

    با توجه به اینکه پالایشگاه‌های بزرگ تولید سوخت کشور در هرمزگان قراردارند و میزان مصرف سوخت در استان رقم بالایی است، مشکلی در تامین سوخت استان وجود ندارد اما اگر قرار بود این سوخت از دیگر مناطق کشور به هرمزگان آورده شود قطعا مردم استان در تامین سوخت مورد نیاز خودروهای خود با مشکل مواجه می‌شدند به همین دلیل نیاز است دولت نگاه ویژه‌ای به استان هرمزگان داشته و این خواسته به حق مردم استان را ببیند و به آن پاسخ مثبت دهد. با توجه به اینکه به زودی شاهد حضور رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در قالب دور دوم سفرهای استانی به هرمزگان خواهیم بود، نیاز است از هم‌اکنون استاندار هرمزگان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یکی از خواسته‌ها و مصوبات خود را دریافت مجوز تردد خودروهای مناطق آزاد در سطح استان قرار داده و این مهم را از رییس جهور به عنوان یک مطالبه مردمی پیگیری نمایند.
    استانی که اولین مناطق آزاد را دارد هنوز نتوانسته‌است مجوز تردد خودروهای این مناطق را در سایر نقاط استان دریافت نماید که این موضوع تبدیل به یک خواسته مردمی شده‌است. در حال حاضر در کشور ما مناطق کیش و قشم در هرمزگان، چابهار در سیستان و بلوچستان، ارس در آذربایجان شرقی، اروند در خوزستان و انزلی در گیلان و ماکو در آذربایجان غربی مناطق آزاد تجاری محسوب می شوند.

    اکنون خودروهای این مناطق آزاد به جز کیش و قشم که اولین مناطق آزاد کشور هستند می‌توانند در مسافت خاصی از استان تردد نمایند. خودروهای منطقه آزاد اروند تا مرکز استان (حدود ۱۲۰ کیلومتر)، خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار تا شعاع ۳۰ کیلومتری، منطقه آزاد انزلی تا شعاع ۵۰ کیلومتری، منطقه آزاد ماکو تا شعاع ۳۰ کیلومتری، منطقه آزاد ارس تا مرکز استان (حدود ۱۳۰ کیلومتر) اما خودروهای پلاک منطقه آزاد کیش و قشم در محدوده جزیره مجاز به تردد هستند. عدم برخورداری مردم از امتیاز استفاده از خودروهای مناطق آزاد در سطح استان به نوعی تبعیض در حق مردم این استان است و باید این تبعیض و نگاه به مردم هرمزگان از بین برود. مردم هرمزگان با وجود داشتن دو منطقه آزاد قشم و کیش که در کشور از جایگاهی ویژه ای از نظر اقتصادی و گردشگری برخوردار است و جزء اولین مناطق آزاد کشور بوده که شکل گرفته‌اند و هر سال میزبان تعداد زیادی مسافر از راه های دور و نزدیک کشور هستند، از امتیاز استفاده از تردد ماشین‌های مناطق آزاد محروم هستند.

    این استان با داشتن بنادر و اسکله‌های بزرگ، پالایشگاه‌ها، مناطق ویژه اقتصادی و صنایع فولادی نقش مهمی در اقتصاد و درآمدزایی برای کشور دارد و نیاز است مردم این استان نیز ویژه‌تر دیده شوند و امکانات مناسب‌تری در اختیار داشته‌باشند نه اینکه در حق آنها تبعیض قائل شد. استاندار و یا نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بر این امر واقف هستند که این تبعیض و نابرابری، ظلمی مضاعف در حق مردم هرمزگان است و باید زبان گویای آنها باشند و بر این تبعیض و نابرابری فریاد بزنند و در دور دوم سفر رئیس جمهور این مهم را تاحصول نتیجه پیگیری نمایند. باید این فرصت به هرمزگانی‌ها هم داده شود که بتوانند با خودروهای منطقه آزاد خود در کل استان و یا شعاع کیلومتری خاصی تردد نمایند و فقط نظاره‌گر ادامه تبعیض‌ها در حق خود نباشند. ببینیم در پایان سفر رئیس جمهور به استان، مسئولان استانی و نمایندگان مردم در مجلس آیا می‌توانند مجوز تردد خودروهای مناطق آزاد را دریافت نمایند یا روند فعلی و اجحاف در حق مردم استان همچنان باید ادامه داشته‌باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.