حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 11 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3053 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • پیامک های جعلی وسوسه انگیز سودچندمیلیونی سهام عدالت فریب شهروندان  با ترفندهای کلاهبرداران مجازی
    ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۱۰
    شناسه : 12265
    بازدید 1165
    4
    پیامک های جعلی وسوسه انگیز سودچندمیلیونی سهام عدالت دریا نیوز// درچند روز گذشته که بحث پرداخت سودسهام عدالت در کشور داغ داغ بود و اخبارش در فضای حقیقی و مجازی در این حوزه منتشر می شد، کلاهبرداران نیز از این فرصت بیشترین سوءاستفاده را کردند و با ارسال پیامک هایی به تلفن های همراه شهروندان، از آنها خواستند تا وارد لینک ارسالی شده و ثبت نام کنند تا از سود چندین میلیونی سهام عدالت برخوردار شوند که این سود چند برابر سود اعلامی مسئولان برای دارندگان سهام عدالت بود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریا نیوز// درچند روز گذشته که بحث پرداخت سودسهام عدالت در کشور داغ داغ بود و اخبارش در فضای حقیقی و مجازی در این حوزه منتشر می شد، کلاهبرداران نیز از این فرصت بیشترین سوءاستفاده را کردند و با ارسال پیامک هایی به تلفن های همراه شهروندان، از آنها خواستند تا وارد لینک ارسالی شده و ثبت نام کنند تا از سود چندین میلیونی سهام عدالت برخوردار شوند که این سود چند برابر سود اعلامی مسئولان برای دارندگان سهام عدالت بود.
    اعلام این سود وسوسه انگیز باعث شد که برخی از شهروندان و حتی اقشار تحصیلکرده و کارمند و… نیز فریب کلاهبرداران را بخورند و با وارد شدن به لینک و وارد کردن مشخصات حساب های بانکی شان، گوشی‌شان هک شده و اگر حساب شان موجودی داشته که موجودی حساب شان تخلیه شده و سپس پیامکی که برایش ارسال شده بود، برای مخاطبانشان ارسال شده و برخی از آن مخاطبان نیز فریب بخورند و این سناریو تکرار شود.
    یک شهروند کارمندبندرعباسی که فریب همین کلاهبرداری را خورده بود، گفت:شب پیامکی را از شماره همکارم دریافت کردم که نوشته بود حدود شش میلیون تومان سود سهام عدالت به هر نفرداده می شود واگر سهام عدالت ندارید و همین الان هم ثبت نام کنید، این سود شامل حال تان می شود. در پایان متن هم نوشته بود که من امتحان کردم و این موضوع درست بود. من هم تصور کردم که این پیامک را دوست و همکارم ارسال کرده و نوشته که او هم امتحان کرده و موفق شده است و من هم که در سهام عدالت ثبت نام نکرده بودند، وارد لینک شدم و مشخصات حسابم را که خالی بود، وارد کردم و گوشی‌ام هک شد و شانسی که آوردم، این بود که حسابم موجودی نداشت، اما شماره ام هک شد و با شماره من پیام هایی برای مخاطبانم رفت و روز بعد متوجه شدم که برخی از آنها نیز اشتباه مرا کرده اند و گوشی شان هک شده است.

    بی توجهی به هشدارهای پلیس
    پلیس فتا البته بطور مرتب به شهروندان توصیه می کند که پیامک های مشکوک را باز نکنید و وارد لینک نشوید، اما از آن طرف متن پیام‌های کلاهبرداران به گونه ای نوشته می شود که برخی از شهروندان وسوسه می‌شوند و فریب می خورند. برخی هم فریب تماس‌های کلاهبرداران را می خورند وحتی تا باجه بانک هم می روند و حساب شان خالی می شود. حتی برخی از اقشار تحصیلکرده نیز اذعان دارند که فریب خورده اند. یکی از کارکنان صنایع بندرعباس می گفت که چند ماه قبل با وی تماس گرفته شده و گفته شده که برنده شده است و مشخصاتش را کاملا داشته اند. وی گفت در حال گفتگوی تلفنی با آن کلاهبردار بوده که بعدش متوجه می شود حسابش خالی شده است. از آن طرف برخی از شهروندان با همین ترفندهای کلاهبرداران به باجه عابربانک کشانده شده اند و حساب شان تخلیه شده است.

    پویش کودکان سایبری
    باتوجه به اینکه کودکان و نوجوانان هم در فضای مجازی غرق شده اند و بایستی با مخاطرات این فضا نیز آشنا شوند تا فریب نخورند و با مشکلی مواجه نشوند که گاهی اشتباه فرزندان باعث تخلیه حساب والدین و… نیز می شود، چهارمین پویش کودکان سایبری پلیس فتا با هدف افزایش آگاهی‌ خانواده‌ها، ارتقای نقش مدارس، جامعه و سکوهای محتوایی در ایمنی کودکان در فضای مجازی و افزایش آگاهی عمومی پیرامون مخاطرات فضای مجازی برای کودکان از ۱۸ الی ۲۴ آذر ماه با شعار «پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی» در سراسر کشور برگزار شد.
    هنگام دریافت پیام با موضوع سهام عدالت یا ثنا، به چه چیزهایی توجه می‌کنید؟
    کلاهبرداران سایبری به بهانه‌های مختلف مثل سهام عدالت، ثنا و …با ترفند ارسال لینک جعلی از طریق پیامک یا پیام در پیام‌رسان‌ها، شما را ترغیب به کلیک روی لینک جعلی موجود در متن پیام می‌کنند که این کارتان علاوه بر آلودگی گوشی‌تان به بدافزار و تخلیه حساب بانکی شما، از طریق شما به آشنایان تان پیام‌هایی را ارسال کرده و تقاضای واریز وجه می کنند. این آشناها با این باور که شما این پیام را ارسال کردید به حساب کلاهبردار وجه واریز می‌کنند. برای پیشگیری از این کلاهبرداری به موارد زیر دقت کنید:
    ۱) هنگام دریافت پیامک، به شماره فرستنده دقت کنید. پیامک‌های سازمانی با شماره موبایل که با ۰۹ یا با سرشماره مثل ۱۰۰۰،۲۰۰۰ ،شروع نمی‌شوند، بلکه نام یا همان ماسک دارند مثل POLICEFATA
    ۲)معمولا سازمان‌های دولتی از طریق پیام رسان‌ها به خصوص پیام‌رسان های خارجی پیامی به مخاطب ارسال نمی کنند. در صورت دریافت پیام از این طریق، حتما فرستنده دارای تیک آبی احراز هویت شده باشد و به داشتن تصویر تیک در عکس پروفایل و یا به اسم پروفایل اعتماد نکنید.

    ارتباط با پلیس فتا
    شهروندان می‌توانند به‌صورت شبانه‌روزی از طریق شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ و مراجعه به سایت پلیس فتا ، بخش مرکز فوریت‌های سایبری، با کارشناسان پلیس ‌فتا ارتباط برخط برقرار نموده وکلاهبرداری اینترنتی(اعلام درگاه‌های بانکی جعلی/ فیشینگ و…)، مزاحمت‌های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی ، حملات سایبری(هک و…)، برداشت غیرمجاز از حساب بانکی و اعلام تارنماهای مجرمانه در فضای مجازی و… را گزارش دهند. برقراری ارتباط تلفنی با مرکز فوریت‌‌های سایبری یکی از آسان‌ترین روش‌های برقراری ارتباط مردم با پلیس فتا است و افسران حاضر در این مجموعه
    به صورت ۲۴ ساعته در حال خدمت‌رسانی و ارائه مشاوره به مردم هستند و در صورت نیاز به شکایت‌های مردمی نیز رسیدگی لازم را انجام می‌دهند. در بخش مرکز فوریت های سایبری سایت پلیس فتا و قبل از ثبت تخلفات سایبری یا ارتباط با کارشناسان پلیس فتا توافقنامه ای را مشاهده می کنید که متنش آگاهی بخش است و عینا منتشر می کنیم : ضمن خوش آمدگویی به شهروندان جهت ورود به سامانه مرکز فوریت های سایبری پلیس فتای فراجا ،خواهشمند است پیش از ثبت و ارسال هرگونه گزارش به نکات ذیل توجه فرمایید:
    در صورت ارسال پیام حاوی لینک از شماره‌های شخصی، به هیچ عنوان روی لینک کلیک نکرده و هیچگونه اجازه نصب برنامه‌ای را ندهید. در صورت نصب این موارد، جهت جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، حتما گوشی همراه خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید.
    از واریز وجه (بیعانه) جهت خرید در هرگونه صفحات مجازی نظیر دیوار، اینستاگرام و … جدا خودداری نمایید.
    در صورت مسدودی حساب از سوی پلیس فتا هر استان یا شهرستان بعد از تماس تلفنی با شماره ۰۹۶۳۸۰ کد استان مسدود کننده حساب را وارد نمایید.
    کلاهبرداری از طریق تلفن و پیامک در حیطه وظایف پلیس آگاهی می باشد.
    جهت ثبت نام در درگاه های دولت به منظور دریافت خدمات نظیر (یارانه، بانک، قوه قضاییه و …)، حتما از آدرس معتبر اقدام به ورود نمایید.
    شکایت شخصی شما از افراد می بایست از طریق دفاتر خدمات قضایی و دادسرا پیگیری گردد.
    در صورت برداشت وجه از حساب شما بدون اطلاع از صاحب حساب، در هر ساعت از شبانه روز با در دست داشتن مدارک به مراکز پلیس فتا در سراسر کشور مراجعه نمایید.
    پلیس فتا هیچگونه مجوزی در خصوص تایید کسب و کارها اعطا نکرده است.
    ثبت گزارش در این سامانه به منزله شکایت نبوده و بر اساس قانون جرایم رایانه ای و جهت احقاق حقوق خود می بایست نسبت به تنظیم شکایت اقدام نمایید.
    در صورت ارسال گزارشات در این سامانه، پیام و گزارشات بر اساس روند جاری این پلیس بررسی می گردد.
    از اینکه این پلیس را جهت راهنمایی و ارسال گزارشات انتخاب نموده اید کمال تشکر و قدردانی را از شما داریم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.