حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2934 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۲
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     1234567891011121314151617181920212223242526272829  
  • پول های سمی و کثیف در بازار مسکن
    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۴:۴۶
    شناسه : 3326
    بازدید 1691
    8
    سرمایه‌گذاران غیرمصرفی ، حباب ساز قیمت املاک وجود پول های کثیف و سمی در بازار مسکن باعث متلاطم شدن این بازار و افزایش قیمت مسکن شده که تاکنون در این حوزه اقدام مناسبی نشده است و بنظر می رسد روز به روز این پول ها بیشتر در بازار مسکن خرج می شوند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: وجود پول های کثیف و سمی در بازار مسکن باعث متلاطم شدن این بازار و افزایش قیمت مسکن شده که تاکنون در این حوزه اقدام مناسبی نشده است و بنظر می رسد روز به روز این پول ها بیشتر در بازار مسکن خرج می شوند. قاچاقچیان و بخصوص قاچاقچیان سوخت و… با خرید ملک با هر قیمتی به نام خودشان یا دیگری باعث شده اند قیمت املاک بصورت غیرقابل باوری در این سال ها حبابی شده و مردم از خانه دار شدن ناامید شوند و رهن واجاره نیز افزایش چشمگیری داشته باشد که مستاجران هم نمی توانند خانه مناسب را با قیمت متعارف اجاره کنند. برخی از فعالان حوزه مسکن معتقدند خرید املاک با قیمت های بالا توسط این قشر باعث می شود تا فروشندگان ودلالان مسکن به این قیمت ها استناد کنند و بگونه ای تلقی کنند و در جامعه وانمود نمایند که این قیمت هایی که این املاک به فروش رفته است، قیمت های واقعی و ارزش املاک است و بر آن موج سواری می کنند که منجر به افزایش حباب قیمت مسکن شده وباعث ناامیدی بیشتر مردم از خانه دار شدن می‌شوند.

    از طرفی دیگر بنا به اذعان برخی از مشاوران املاک، برخی از کشاورزان استان های همجوار هرمزگان نیز پس از کسب سود حاصل از فروش محصولات شان، اقدام به خرید املاک با هر قیمتی وبه هر تعداد در شهر بندرعباس می کنند که این موضوع هم در حبابی شدن قیمت مسکن بسیار اثرگذار است. از طرفی دیگر بارها رسانه ها گزارش هایی را منتشر کرده اند که برخی از صنایع و بنگاه های اقتصادی نیز املاکی را در بندرعباس خریده اند ویا رهن واجاره کرده اند و همچنین مهاجرین داخلی و خارجی وبخصوص افاغنه که به بندرعباس آمده اند، نیز املاک را با قیمت های بالا خریده ویا اجاره می کنند که باعث افزایش قیمت ها شده اند و مردم عادی از خانه دار شدن ناامید شده و حتی برای رهن واجاره در سال های اخیر و بخصوص سه چهار سال اخیر با چالش های زیادی مواجهند.

    متاسفانه مافیای مسکن در بندرعباس زیر ذره بین هیچگونه نهاد و دستگاه نظارتی قرار ندارند واز آن طرف برخی از سازندگان مسکن و دلالان با تبانی بایکدیگر وهمراهی برخی از مشاوران املاک اقدام به افزایش قیمت ها نموده و این وضعیت باعث شده است قیمت واقعی مسکن با قیمت هایی که در بازار وجود دارد، تفاوت های فاحشی را داشته باشند و برخی از سازندگان بدنبال سودهای چند صد درصدی هستند و در این بازار هیچگونه نرخ گذاری وجود ندارد که نیاز است نرخ گذاری منطقه ای توسط اتحادیه املاک و نمایندگانی از دستگاه قضایی، راه وشهرسازی، صمت، اتاق اصناف و… برای فروش و رهن واجاره اجرایی شود.

    البته اندک سازندگان منصفی هم فعالیت دارند که در واقع بایستی از آنها در این بازار حمایت شود و همچنین استفاده از فن آوری نوین در ساخت وساز بایستی مورد حمایت و تشویق و ترغیب دستگاه های مختلف از جمله شهرداری ها، نظام مهندسی ساختمان، راه وشهرسازی، بنیاد مسکن، بانک ها و… قرار گیرند و طرح های مسکنی که بخش های خصوصی و دولتی اجرا می کنند، به استفاده از فن آوری نوین توجه بیشتری نمایند تا قیمت تمام شده مسکن کمتر شده و ساختمان سبک تر احداث شود که متاسفانه در هرمزگان به این حوزه نیز کمتر توجه شده است.

    متقاضیان غیرمصرفی

    حقیقت این است که بالا رفتن قیمت مسکن در دست متقاضیان غیرمصرفی است و به همین دلیل رشد قیمت در این بازار متناسب با قدرت خرید مردم بالا نمی‌رود. بر همین اساس، در دوره رکود مسکن نیز به واسطه اینکه بازیگران عمده بازار همان سرمایه‌گذاران غیرمصرفی بوده‌اند، اجازه افول چشمگیر قیمت را نمی‌دهند و به‌اصطلاح چسبندگی قیمت در بازار مسکن رخ می‌دهد.بازار مسکن به‌دلیل شفافیت پایین، تأثیر مستقیمی نیز از پولشویی و گردش پول‌های کثیف می‌پذیرد و به همین واسطه هرگونه تحرک جدید در حرکت نقدینگی و پولشویی می‌تواند به تنش دوباره این بازار دامن بزند.براساس آمارهایی که اتحادیه مشاوران املاک تهران از ترکیب متقاضیان بازار مسکن ارائه می‌دهد، در دوره رونق اخیر بازار مسکن، ۸۰درصد تقاضاها، سرمایه‌ای و ۲۰درصد مصرفی بوده و نبض قیمت در دست متقاضیان سرمایه‌ای قرار دارد.

    در این وضع، تقاضای سرمایه‌ای که برای حفظ ارزش سرمایه و کسب سود قابل‌توجه وارد بازار شده، از رشد روز افزون قیمت استقبال می‌کند و حتی با معاملات سفته‌بازانه، زمینه هیجانی شدن بازار را فراهم می‌آورد. درنتیجه وقتی بازار مسکن وارد دوره رکود می‌شود، سیر تحولات قیمت در این بازار بسیار محدود و با چسبندگی بالا تغییر می‌کند؛ زیرا سرنوشت بازار را پول‌های بزرگ و متقاضیان پولدار تعیین می‌کنند، نه متقاضیان مصرفی. آنچه در این وضعیت باید مورد توجه قرار گیرد، ورود پول‌های کثیف به بازار مسکن و پولشویی از طریق معاملات ملکی است که به گواه متصدیان این بازار در دوره رونق به جهش قیمت دامن می‌زند و در دوره رکود از افت قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

    پولشویی با معاملات ملکی

    بازار مسکن ظرفیت بسیار بالایی برای جذب نقدینگی دارد و به همین دلیل، در طول سال‌های گذشته به محل امنی برای سرمایه‌های بزرگ و گاه با منشأ نامشخص تبدیل شده است. یکی از ثمرات حضور این سرمایه‌ها در بازار مسکن آن است که اجرای هرگونه قانون شفاف‌ساز در این بازار به‌کندی دنبال می‌شود و سرمایه‌گذاران آن از حداقل دخالت سازمان امور مالیاتی نیز معاف هستند.حقیقت این است که بالا رفتن قیمت مسکن در دست متقاضیان غیرمصرفی است و به همین دلیل رشد قیمت در این بازار متناسب با قدرت خرید مردم بالا نمی‌رود. بر همین اساس، در دوره رکود مسکن نیز به واسطه اینکه بازیگران عمده بازار همان سرمایه‌گذاران غیرمصرفی بوده‌اند، اجازه افول چشمگیر قیمت را نمی‌دهند و به‌اصطلاح چسبندگی قیمت در بازار مسکن رخ می‌دهد.

    نقش پولشویان

    رئیس هیأت‌مدیره کانون انبوه‌سازان در پاسخ به اینکه ورود پول‌های کثیف و با منشأ غیرمشخص چه تأثیری در روند بازار مسکن دارد، تأکید می‌کند: پولشویی یک امر شناخته شده در اقتصاد جهانی است که برای تغییر ماهیت ظاهری پول‌های سیاه، کثیف و غیرشفاف مورد استفاده قرار می‌گیرد و متأسفانه در ایران به واسطه پایین بودن شفافیت در بازار مسکن، سهم قابل‌توجهی از پولشویی‌ها به سمت این بازار سوق پیدا می‌کند. وی با تأیید اینکه صاحبان پول‌های کثیف چندان به قیمت فروشندگان در معاملات ملکی اهمیت نمی‌دهند، می‌گوید: وقتی یک ملک در یک منطقه با قیمت فلان معامله می‌شود، این قیمت به‌تدریج به بهای آن ملک و ملک‌های مجاور تبدیل می‌شود و خریداران نبض قیمت را به‌دست می‌گیرند؛ درست مانند اتفاقی که در معاملات صوری و سفته‌بازی انجام می‌شود و قیمت‌ها را به‌صورت غیرواقعی بالا می‌برد.

    وی با تأکید بر اینکه نتیجه این معاملات، رشد غیرواقعی و رواج قیمت‌های کاذب در بازار مسکن است، می‌افزاید: حتی با نادیده گرفتن پول‌های کثیف، در اقتصاد ایران روزانه هزارمیلیارد تومان به نقدینگی افزوده می‌شود که اگر فکری برای هدایت آن به سمت حوزه‌های مولد نشود، حتی ورود بخشی از این پول به بازار مسکن نیز می‌تواند خطر تشنج دوباره بازار را به همراه بیاورد. به‌گفته وی، به واسطه ماهیت سرمایه‌ای مسکن، تنش‌های قیمتی به‌صورت دوره‌ای در این بازار اتفاق می‌افتد و این نقدینگی‌های روزانه با جمع شدن در حوزه‌های غیرمولد، یکباره به بازار مسکن هجوم می‌آورند و به ذخیره سرمایه‌ای تبدیل می‌شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.