حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • هرمزگان و گردشگری آیینی
    ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۵۸
    شناسه : 11316
    بازدید 1316
    6
    دریانیوز// با خنک شدن هوا اوج مسافرت ها به سمت جنوب به خصوص هرمزگان افزایش می یابد . فصل پاییز و هوای معتدل هرمزگان گردشگران زیادی را به سمت جزایر قشم و هرمز و جاذبه های طبیعی آن ها می کشاند. خاک های رنگی هرمز، جزایرناز و جنگل حرا و دلفین های قشم همه این موارد جاذبه های منحصر به فردی هستند که هر چند بار هم به دیدن آن ها بیایی باز هم شگفتی و تازگی خود را دارد.
    ارسال توسط : نویسنده : سعیده دبیری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// با خنک شدن هوا اوج مسافرت ها به سمت جنوب به خصوص هرمزگان افزایش می یابد . فصل پاییز و هوای معتدل هرمزگان گردشگران زیادی را به سمت جزایر قشم و هرمز و جاذبه های طبیعی آن ها می کشاند. خاک های رنگی هرمز، جزایرناز و جنگل حرا و دلفین های قشم همه این موارد جاذبه های منحصر به فردی هستند که هر چند بار هم به دیدن آن ها بیایی باز هم شگفتی و تازگی خود را دارد.

    اما نوعی دیگر از گردشگری که در هرمزگان جای زیادی برای کارکردن دارد، گردشگری آیینی است.آیین ها ، اعتقادات باورهای منطقه جنوب که شاهراه فرهنگی ایران است، و همین شاهراه بودن باعث شده است تا فرهنگ های زیادی از این مرز آمده و رفته باشد و میراث فرهنگی از خود به جا گذاشته باشند.هرمزگان با مبادلات فرهنگی که با کشورهای همسایه همچنین کشورهای هندی و آفریقایی داشته است، باعث شده آیین ها و رسم و رسومات و حتی پوشش خاص و منحصر به فردی برای خود داشته باشد.

    گردشگری آیینی در عصر حاضر یکی از عوامل مهم برای تبادلات فرهنگی ، اقتصادی، اجتماعی میان قومیت ها ایجاد کرده است. در واقع تمایل افراد به تجربه های جدید فرهنگی، آداب و رسوم، سبک زندگی ، آیین ها و مناسک مذهبی می تواند دلایلی برای توسعه گردشگری آیینی باشد.دریانوردی و سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی و افریقایی، ساخت لنج ها، آیین های مختلف که برای حرکت به سمت دریا و بازگشت از دریا اجرا می شد. پوشش دریانوردان، انواع صید و صیادی و… همه مواردی که ذکر شد می تواند برای بسیاری از گردشگران چه خارجی و چه داخلی جذاب و منحصر به فرد باشد و افراد زیادی دوست داشته باشند با تاریخچه و حتی مراحل صید و صیادی و تجارت با لنج و… بیشتر آشنا شوند.

    یکی از آیین­ های کهن مردمان ساحل‌نشین هرمزگان؛ به‌ویژه بندرکنگ– که ازبنادر مهم تاریخ دریانوردی ایران می ­باشد – آیین «رزیف» است. رزیف یکی از مراسم های زیبا و منحصر به فرد است که دریانوردان پس از روزها کار و تلاش روی دریا آن ‌را اجرا می کردند؛ در حال حاضر برای حفظ این آیین با ترکیب رقص خیزران در مراسم های خاص و جشن عروسی ها اجرا می شود. نوازندگان و افراد در دو ردیف ایستاده و با خوانش خاصی مراسم را اجرا می کنند .رزیف یکی از آیین هایی است که می توان آن را به گردشگران شناساند و برای حفظ آن تلاش بیشتری کرد.آیین ازدواج که خود مراسم های مختلفی را شامل می شود، پوشش زنان، آیین عزاداری محرم، مراسم زار و بسیاری آیین های دیگر که از اعتقادات مردم سرچشمه می گیرد و ریشه در فرهنگ غنی منطقه دارد. مراسم ازدواج در هرمزگان آیینی است که چند شبانه روز به طول می انجامد ، مراسم پیشواز آن که شامل آماده سازی و محیا کردن وسایل پذیرایی و آذین بندی خانه و… تا دعوت کردن مهمان ها است، هر کدام از آن ها اسم مشخص و با آیینی خاص برگزار می شود.تا مراسم اصلی عروسی و حتی روز بعد از عروسی در هر شهر و منطقه و قومی از استان کمی با هم متفاوت است .

    این نوع آیین ها که ممکن است کم کم به فراموشی سپرده شود ، همانطور که در حال حاضر بسیاری از رسومات اجرا نمی شود و مراسم رنگ وبوی سابق را ندارد.اگر بخواهیم به طور جدی تر به این مسئله نگاه کنیم می توانیم با جذب گردشگرآیینی در این فصل از سال که عروسی ها رونق دارد کمک بسیاری زیادی برای جذب توریست در استان داشته باشیم. اجرای نمادین آیین های عروسی همچون حنابندان، لباس بران و به نمایش گذاشتن لباس های سنتی و غذا و شیرینی هایی که در این مراسم پخت می شود و عرضه آن ها برای فروش از جمله آیتم هایی است که می توان گردشگران زیادی را جذب کند.

    از همه مهم تر این نوع جذب گردشگری آیینی می تواند فرصت های شغلی مناسبی برای افراد مختلف ایجاد کند.از آنجایی که هرمزگان چند سالی است شهر خلاق در زمینه صنایع دستی وآیین های سنتی است وظیفه بیشتری در این زمینه داریم که بتوانیم گردشگران ، مسولین استان های دیگر را از طریق معرفی صنایع دستی و آیین های سنتی به هرمزگان بیاوریم.هرمزگان که از هر کوچه و شهر و روستاها و قومیت های آن باورها و اعتقادات مختلف ومتنوع جالب و جذابی بر می خیزد، پتانسیل بالایی در این زمینه دارد که بتواند با به نمایش گذاشتن آیین های مختلف جذب گردشگر کند و حتی زمینه مناسبی برای کارآفرینی افراد مختلف باشد و گردشگران داخلی و خارجی زیادی در هر فصل از سال جذب کند این امر همت مسئولین استانی را می طلبد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.