حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3052 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مسکن محرومان
    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳۳
    شناسه : 8567
    بازدید 1175
    5
    دریانیوز//در بخشی از پیام بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام راحل (ره) در21 فروردین 1358 در خصوص افتتاح حساب شمارۀ 100 به منظور خانه سازی برای مستضعفان آمده است:«مشکل زمین باید حل شود و همۀ بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده‏‎ ‎‏کنند.‏
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//در بخشی از پیام بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام راحل (ره) در۲۱ فروردین ۱۳۵۸ در خصوص افتتاح حساب شمارۀ ۱۰۰ به منظور خانه سازی برای مستضعفان آمده است:«مشکل زمین باید حل شود و همۀ بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده‏‎ ‎‏کنند.‏

    همۀ محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ کسی در هیچ گوشۀ مملکت نباید از داشتن‏‎ ‎‏خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئلۀ مهم چاره ای بیندیشدو بر‏‎ ‎‏همۀ مردم است که در این مورد همکاری کنند.‏» رهبر معظم انقلاب نیز به کرات در حوزه مسکن فرمایشاتی داشته اند ودر دیدار با هیئت دولت سیزدهم در ۸ شهریور ۱۴۰۱ هم با اشاره به اهمیت موضوع مسکن خطاب به هیئت دولت فرمودند: «عرض کردیم که در برنامه‌های اقتصادی اولویت‌هایی وجود دارد، بعضی را گفتیم؛ مثلاً بخش مسکن یکی از اولویّت‌هاست. مسکن خیلی مسئله‌ مهمّی است.

    اوّلاً خود حرکت در بخش مسکن، ایجاد اشتغال می‌کند ؛ خود ورود در قضیّه‌ی مسکن، برای یک تعداد زیادی از افرادی که کارشناس این مسائل هستند شغل ایجاد می‌کند . ثانیاً در مسئله‌ی مسکن، ما وابستگی نداریم به خارج؛ زمینش مال خودمان است، مصالحش مال خودمان است، طرّاحی اینها مال خودمان است. بنابراین، به مسئله‌ی مسکن باید رسید.

    ما در قضیّه‌ی مسکن خیلی عقبیم، نتایجش را هم دارید می‌بینید: قیمت خانه و اجاره‌ی خانه سرسام‌آور است، مردم واقعاً در زحمتند. یکی از اولویّت‌های قطعی در مسائل اقتصادی، بخش مسکن است.» در واقع نیز اینگونه است ومردم برای تامین مسکن با مشکل مواجهند و بایستی به این حوزه توجه بیشتری شود که متوقف شدن طرح های مرتبط بامسکن سازی در هشت دولت سابق باعث انفجار قیمت ملک از اواخر دهه ۹۰ به بعد شد و امروزه به راحتی قابل کنترل نیست و برخی ها نیز با برنامه دولت سیزدهم برای احداث مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن همراهی لازم را ندارند.

    برخی ها در این دولت که مسئولیت هایی را نیز دارند، اما همچنان گویا بر قطار دولت سابق سوارند و بجای همراهی با برنامه های دولت برای احداث مسکن، اقدام به کارشکنی و… می کنند وبا مافیای مسکن همدست هستند. از طرفی دیگر بیشتر دستگاه ها حتی اراضی مازاد ادارات شان را برای اجرای طرح های مسکن در اختیار راه وشهرسازی قرار ندادند.

    متاسفانه وضعیت فعلی باعث شده است، شرایط بر بی خانمان ها و مستاجران بسیار سخت باشد و برخی به سمت پشت بام خوابی، خورخوابی و گورخوابی، خانه های اشتراکی، چادر و کانکس و… رفته اند و شرایط بحرانی را در جامعه شاهدیم. درصورتیکه زمین خدادادی را داریم و اگر این زمین ها بصورت قطعات ۳۰۰تا ۵۰۰ متری به هر خانواده وشهروند و جوانی که تاکنون از مسکن و زمین دولتی بهره مند نشده اند، واگذار می شد و حمایت هایی صورت می گرفت، همه خانه دار می شدند و هیچ محروم و طبقه متوسطی بی مسکن یا بدمسکن نبود.

    متاسفانه به فرامین امامین انقلاب در حوزه زمین و مسکن توجه لازم صورت نگرفت که شرایط بگونه ای شده است که علی رغم اقدامات صورت گرفته در چهار دهه پس از انقلاب، اما بدلیل تنگ نظری در برخی دولت ها و دولتمردان، به مردم زمین واگذار نشد وبرایشان خانه ساخته نشد واجازه ساخت خانه نیز به راحتی داده نشد و برخلاف اصل ۳۱ قانون اساسی که تصریح می کند « داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است.

    دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.»، امامتاسفانه به این اصل نیز توجه لازم صورت نگرفته است. از آن‌جا که حق مسکن هم یکی از حقوق اساسی هر فرد در جامعه محسوب می‌شود، اصل ۳۱ قانون اساسی بر این امر تصریح داشته و به خصوص در مورد اقشار نیازمندتر بر اجرای آن تاکید کرده است.

    درصورتیکه اگر به این اصل قانون اساسی توجه می شد، هیچ شهروندی در حال حاضر نباید بدون مسکن باشد. اما متاسفانه گاهی کسانی سکان مدیریت اجرایی کشور و برخی مدیریت های رده های بالا و میانی و… را در دست می گیرند که درد و رنج مردم را لمس نکرده و نمی کنند وتصمیمات مناسبی را اتخاذ نمی کنند و به همین دلیل امروز مسکن برای بسیاری از اقشار رویا و دست نیافتنی شده است.

    هرچند در دولت سیزدهم گام هایی برای خانه دار شدن اقشار مختلف برداشته شده است و مجلس نیز همراهی خوبی را با مصوبات قانونی در این حوزه دارد، اما ضرورت دارد در اجرای طرح ها و مصوبات تسریع شود و موانع پیش رو برداشته شده و دست طماع مافیای مسکن و دلالان از این حوزه کوتاه شده و با آنها برخورد قاطعانه تری صورت گیرد تا همگان خانه دار شوند.

    زمین گویا بیشترین اثر را در قیمت مسکن دارد که اگر دولت زمین رایگان را برای تمام ایرانیان بالای ۱۸ سال که تاکنون زمین و مسکن دولتی دریافت نکرده اند، واگذار نماید، هم امید به خانه دار شدن و آمار ازدواج افزایش می یابد و هم مردم خانه دار می شوند وهم فرمایشات امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب در مورد رفع مشکل زمین وخانه دار شدن محرومان و سایر اقشار محقق شده و اصل ۳۱ قانون اساسی نیز بطور کامل اجرا می شود.

    برای ساخت خانه محرومان نیز خيران و بنگاه های اقتصادی و صنایع و نهادهای انقلابی بایستی حمایت بیشتری را داشته باشند تا هیچ محرومی بدلیل فقر از داشتن مسکن محروم نماند. آمار بدمسکن ها نیز بسیار بالاست که آنها نیز بایستی از خانه ایمن و استاندارد بهره مند شوند و در زیر سقف های تخریبی و لرزان نخوابند.

    زنان بی سرپرست روستایی هم هستند که حتی دستگاه های حمایتی به آنها می گویند چون تنها هستند وبچه کوچک ندارند، پس برایشان خانه ساخته نمی شود و یا تعمیر و بازسازی خانه های فرسوده و تخریبی شان را انجام نمی دهند که این اجحاف بزرگی در حق محرومان روستایی بی سرپرست است و بارها این موضوع را متذکر شده ایم و متولیان مربوطه بی توجهی کرده اند و به نیازهای این کوخ نشینان و محرومان توجهی نشده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.