حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3003 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • فرزند آوری؛ زمینه‌ساز رشد و توانمندی والدین
    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۴۸
    شناسه : 14198
    بازدید 1144
    2
    دریانیوز// در دنیای امروزی بنا به دلایلی برخی ضرورت فرزندآوری را زیر سؤال می‌برند و از معادل‌های آن استفاده می‌کنند؛ به نگهداری حیوانات روی می‌آورند و عقیده دارند نگهداری حیوان به جای فرزند برای ما آسان‌تر و راحت‌تر است! و می‌گویند فرزندان مانع رشد و تعالی ما می‌شوند؛ چه رشد علمی، چه رشد اقتصادی؛ بدین معنا که در کل فرزند مانع پیشرفت و رشد آنها می‌شود.
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در دنیای امروزی بنا به دلایلی برخی ضرورت فرزندآوری را زیر سؤال می‌برند و از معادل‌های آن استفاده می‌کنند؛ به نگهداری حیوانات روی می‌آورند و عقیده دارند نگهداری حیوان به جای فرزند برای ما آسان‌تر و راحت‌تر است! و می‌گویند فرزندان مانع رشد و تعالی ما می‌شوند؛ چه رشد علمی، چه رشد اقتصادی؛ بدین معنا که در کل فرزند مانع پیشرفت و رشد آنها می‌شود.

    اما باید به این نکته اشاره کنیم که فرزندان در مسیر زندگی برکات فراوانی برای ما دارند و در روایات اسلامی به مسئله ضرورت و اهمیت فرزندآوری اشاره شده است و برکات و اثرات فراوانی برای آن ذکر شده است. که به چند مورد آن اشاره می کنیم مانند : ۱-شادی و لذت ۲- تداوم حیات ۳- حس مفید بودن ۴-زمینه‌ساز رشد و توانمندی والدین ۵-عامل نشاط خانواده ۶-رشد و برکات اقتصادی پس به این مهم پی می بریم که نه تنها فرزندآوری مانع رشد و پیشرفت والدین نمی شود بلکه زمینه‌ساز رشد و توانمندی والدین هستند.

    همان‌گونه که می‌دانید از آن لحظه‌ای که فرزند وارد زندگی می‌شود، برخی ظرفیت‌هایی والدین، مادر، پدر، آزاد می‌شود. چگونه این کار انجام می‌شود؟ ظرفیت‌هایی که در راستای تربیت فرزند، در راستای ارتباط با فرزند، در ارتباط با رشد علمی و اجتماعی فرزند، در ارتباط با مقابلۀ با مشکلات فرزند و در ارتباط با حل مسائل فرزند است، ظهور پیدا می‌کند.

    از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم، به مصلحت و منفعت خانواده است که فرزندی را به دنیا بیاورد، او را رشد و نمو بدهد و در محیطی زندگی کند که در آن محیط فرزندانی وجود دارند. رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در مورد فرزند آوری در ایران گفت:‌ آمارها نشان می‌دهد که فاصله بین ازدواج و تولد نخستین فرزند در زوجین ایرانی ۴ تا ۵ سال است و بنابراین یکی از گزاره‌های فرهنگی که باید اصلاح شود همین است.

    صابر جباری با بیان این‌که نرخ رشد جمعیت یا نرخ باروری کلی شاخصی برای بررسی وضعیت رشد جمعیت است؛ اظهار کرد: خوشبختانه در سال جاری روند نزولی نرخ رشد باروری متوقف شده است که یکی از علل آن را می‌توان اجرای قانون جوانی جمعیت دانست. در زمان حاضر نرخ باروری کلی حدود ۱.۶۵ است که این عدد باید براساس قانون برنامه هفتم طی ۵ سال به عدد ۲.۵ برسد.

    با اجرای قانون جوانی جمعیت می‌توان به این نرخ نزدیک شد زیرا این قانون بسیار متعالی است البته مشروط به آن که به‌خوبی نیز اجرا شود. مسائل مربوط به ازدواج و باروری نیز باید برای مردم تبیین شود اما راهکار اصلی، تغییر نگرش مردم و الگوهای باروری، عوامل فرهنگی و سبک زندگی آن‌هاست بنابراین در فرهنگ عمومی و فرهنگ بهداشتی باید تحولی ایجاد شود تا بتوانیم به نرخ ۲.۵ برسیم. از بین هر پنج یا ۶ زوج در ایران، یک زوج نابارور است و در عین حال، تنها راه تشخیص قطعی نابارور بودن زوجین، این است که اقدام به فرزندآوری کنند.

    در صورتی که زوجین در سنین پایین‌تر متوجه ناباروری خود شوند می‌توانند زودتر اقدام به درمان کنند و موفقیت درمان بیشتر است اما اگر از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنند در سنین بالاتر اقدام به فرزندآوری می‌کنند و ناباروری زوجین با تأخیر تشخیص داده می‌شود که این مسئله، روند درمان ناباروری را پیچیده‌تر و نیازمند دریافت خدمات تخصصی‌تر می‌کند.

    علاوه بر موارد ذکر شده عواملی مانند امنیت شغلی، درآمد پایدار ،تضمین آینده تحصیلی فرزندان همزمان با رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی می تواند تا حدودی در فرزندآوری و جلوگیری از کاهش رشد جمعیت موثر باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.