حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ساخت خانه ویلایی در بندرعباس
    ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۱۰
    شناسه : 11938
    بازدید 1362
    5
    متقاضیان نهضت ملی مسکن خواستارند دریانیوز// مسکن و خانه مهمترین دغدغه اکثر خانوارها برای زندگی است. هر ماه بخش اعظمی از درآمد خانواده‌ها، هزینه مسکن آنها می‌شود. بسیاری از خانواده‌های ایرانی مستاجر هستند و در این سال‌ها به دلیل افزایش لجام گسیخته اجاره بها، برخی خانواده‌ها توان اجاره مسکن را ندارند چه برسد به اینکه بخواهند در فکر خرید خانه باشند. شاید یکی از مهمترین کارهایی که دولت‌ها بعد از اشتغال باید انجام دهند این است که زمینه خانه‌دار شدن اقشار مختلف مردم را فراهم نمایند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مسکن و خانه مهمترین دغدغه اکثر خانوارها برای زندگی است. هر ماه بخش اعظمی از درآمد خانواده‌ها، هزینه مسکن آنها می‌شود. بسیاری از خانواده‌های ایرانی مستاجر هستند و در این سال‌ها به دلیل افزایش لجام گسیخته اجاره بها، برخی خانواده‌ها توان اجاره مسکن را ندارند چه برسد به اینکه بخواهند در فکر خرید خانه باشند. شاید یکی از مهمترین کارهایی که دولت‌ها بعد از اشتغال باید انجام دهند این است که زمینه خانه‌دار شدن اقشار مختلف مردم را فراهم نمایند.

    در دولت نهم و دهم طرح مسکن مهر در کشور اجرا شد و بسیاری از مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد و کارگر توانستند در این طرح صاحب‌خانه شده و از اجاره‌نشینی و دربه‌دری رهایی یابند. مسکن مهر یکی از ماندگارترین کارهایی بود که در دولت اسبق انجام شد و اثرات آن را نیز اکنون شاهد هستیم. در دولت قبل اما با مزخرف خواندن طرح مسکن مهر، ساخت مسکن را راکد کرده و باعث افزایش قیمت آن هم در خرید و هم اجاره شد. برخی از مردم نیز به مسکن نگاه سرمایه‌ای داشته و با خرید بیش از نیاز موجب شدند مردم برای داشتن سرپناه با قیمت‌های نجومی مواجه شوند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ساخت سالیانه یک میلیون مسکن وعده دولت بود و اقداماتی در این زمینه در سراسر کشور انجام شد.

    اما استان هرمزگان باز در این زمینه عقب ماند چرا که ساخت مسکن برای مردم شهر بندرعباس را قرار شد در شهر جدید علوی که در فاصله پنجاه کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد اجرا شود. مردم این شهر به دلیل مسافت زیاد این شهر تا بندرعباس، تمایلی به ثبت‌نام در طرح نهضت ملی نشان ندادند و این موضوع باعث شد آغاز اجرای طرح به تعویق بیافتد. شهر جدید علوی به دلیل نزدیک بودن به صنایع موجود در غرب شهر بندرعباس، محل مناسبی برای کارگران و کارکنان شاغل در این صنایع می‌باشد که با طی کردن مسافت ده کیلومتری می‌توانند خود را به محل کارشان برسانند اما برای افرادی که در شهر بندرعباس شاغل هستند مزیتی ندارد. با این حال پس از مدت زمان زیادی که از شروع طرح نهضت ملی مسکن گذشت، زمین‌هایی در شمال بلوار شهید رجایی بندرعباس به این طرح اختصاص دادند تا امید متقاضیان برای خانه‌دار شدن افزایش یابد.

    اما اکنون باز شاهد هستیم که ثبت‌نام از متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهر بندرعباس متوقف شده‌است و این موضوع در حالی است که چندی پیش استاندار هرمزگان اعلام کرد یک هزار هکتار زمین در راستای تسریع در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن با پیگیری‌های مستمر شورای عالی معماری و شهرسازی در شهر بندرعباس الحاق شده‌است. از سوی دولت در استان هرمزگان ساخت ۶۵هزار واحد مسکونی تکلیف شده‌است و مسئولان استان در تلاش هستند تا این وعده دولت را در استان به طور کامل اجرایی نمایند. با این وجود بسیاری از خانواده‌ها نیز به ویژه افرادی که از طریق طرح جوانی جمعیت می‌خواهند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام نمایند تمایل دارند خانه ویلایی داشته باشند.

    اما این موضوع برای شهر بندرعباس اجرایی نشده و امید این افراد در حال ازبین رفتن است. برای این خانواده‌ها نیز قرار بود زمین در شهر جدید علوی اختصاص یابد اما به دلیل فاصله زیاد این شهر با شهر بندرعباس نمی‌تواند جذابیتی برای این خانواده‌ها داشته باشد. کمالی یکی از شهروندان بندرعباسی که اکنون دو فرزند دارد در این زمینه می‌گوید: مستأجران بخش زیادی از حقوق خود را مجبور هستند بابت اجاره بپردازند و با روندی که وجود دارد، هر سال مبلغ اجاره سر به فلک کشیده و اجاره کردن خانه نیز برای برخی افراد در حال تبدیل شدن به رویاست. قبلاً گفته می‌شد خرید خانه رویاپردازی است اما اکنون اجاره مسکن اینگونه شده‌است. اجرای طرح‌هایی مانند نهضت ملی مسکن می‌تواند به خانواده‌ها کمک زیادی کند چرا که داشتن خانه، پس از اشتغال از اهمیت زیادی برخوردار است. برای افرادی که از طریق طرح جوانی جمعیت می‌خواهند ثبت‌نام مسکن انجام دهند بهترین گزینه داشتن خانه ویلایی است اما نه در مکانی مانند شهر علوی که فاصله پنجاه کیلومتری با بندرعباس دارد و عملا دردی از این افراد دوا نمی‌کند.
    گوربندی یکی دیگر از شهروندان عنوان می‌کند: بسیاری از جوانان به دلیل مشکلاتی که در زمینه مسکن دارند تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند. با وعده‌هایی که این دولت به مردم داد، برخی از آنها به امید اینکه مشکل مسکن آنها حل می‌شود صاحب فرزند شدند ولی اکنون ثبت‌نامی از آنها برای شهر بندرعباس انجام نمی‌شود و وعده زمین در شهر علوی می‌دهند. شهر علوی برای کسانی که محل کار آنها در بندرعباس است مناسب نیست و تنها برای کسانی که در صنایع فعالیت دارند جوابگوست چرا که این شهر مسافت کمی با صنایع دارد. اعتمادی دیگر شهروندی است که قصد ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن دارد بیان می‌کند: متاسفانه با وجود الحاق هزار هکتار زمین به شهر بندرعباس برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، اما ثبت‌نام از افراد متقاضی صورت نمی‌گیرد و این باعث نارضایتی مردم شده‌است.

    از سوی دیگر کسانی که می‌خواهند زمین برای خانه ویلایی دریافت نمایند باید در شهر علوی این کار را انجام دهند این در حالی است که مکان‌های بهتری نسبت به شهر علوی در کنار شهر بندرعباس وجود دارد و می‌توان در جاهایی مانند ایسین و تازیان که فاصله کمتری با شهر بندرعباس داشته و رفت و آمد راحت‌تر است انجام گیرد. مکانی مانند شهر علوی یا حتی قلعه‌قاضی برای متقاضیان بندرعباسی زمین در طرح نهضت ملی مسکن مناسب نیست و مشکلات زیادی را برای آنها به همراه دارد. رستمی یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: با وجود بیش از دو سال که از عمر این دولت می‌گذرد هنوز شاهد افتتاح حتی یک واحد در طرح نهضت ملی مسکن در شهر بندرعباس نیستیم و این موضوع باعث شده افراد متقاضی همچنان چشم‌انتظار ساخت این واحدها باشند. در بسیاری از شهرهای کشور احداث خانه‌های ویلایی برای متقاضیان انجام شده‌است اما در بندرعباس این امر انجام نمی‌شود که اگر ساخت واحد‌های ویلایی در دستور کار باشد، سرعت ساخت خانه‌ها بالا رفته و بسیاری از مردم سریعتر خانه‌دار می‌شوند.
    یکی دیگر از شهروندان که دارای سه فرزند است می‌گوید: برای افرادی که دارای سه فرزند زیر بیست سال هستند نیز مانند چهار فرزندی‌ها عمل نمایند و به آنها زمین بدهند تا خانه بسازند. اکنون هزار هکتار زمین جدید به شهر بندرعباس الحاق شده‌است که میتواند مشکل زمین برای احداث خانه متقاضیان را برطرف نمایند. خوب است برنامه‌ریزی شود که احداث خانه‌های ویلایی در دستور کار قرار گیرد چرا که مردم تمایل بیشتری برای داشتن خانه ویلایی دارند. جاودان یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی می‌گوید: شهر بندرعباس به دلیل مهاجرپذیر و شهر اقتصادی بودن، تعداد زیادی از مردم از سراسر کشور برای کار به این شهر می‌آیند اما به دلیل کمبود مسکن، هر روز شاهد افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در این شهر هستیم که بخش زیادی از قیمت‌ها، حباب است و با افزایش تعداد مسکن در شهر و رسیدن میزان مسکن به تقاضای واقعی، می‌توان شاهد کاهش قیمت مسکن در این شهر باشیم. از سوی دیگر ویلایی‌سازی در شهر بندرعباس در طرح نهضت ملی مسکن باید در دستور کار قرار گیرد چرا که بسیاری از مردم از آپارتمان‌نشینی خسته شده‌اند و تمایل دارند در خانه ویلایی زندگی نمایند.
    صحبت‌های برخی از شهروندانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده و تمایل به دریافت زمین و ساخت خانه ویلایی دارند را خواندیم. کلان‌شهر بندرعباس به دلیل شرایط اقتصادی که دارد مورد توجه بسیاری از مردم کشور قرار دارد و هر سال تعداد زیادی از افراد جویای کار به این شهر می‌آیند. این امر سبب شده تقاضا برای مسکن در بندرعباس افزایش زیادی داشته و نیاز مردم بیش از مسکن موجود است. از سوی دیگر باید ساخت مسکن ویلایی در شهر بندرعباس در دستور کار قرار داشته باشد چرا که ساخت مسکن ویلایی با سرعت بیشتری انجام می‌شود و می‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد. همچنین اگر ساخت مسکن ویلایی در شهر بندرعباس امکان‌پذیر نیست، در حوالی شهر این کار انجام شده و به نیاز مردم پاسخ داده شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.