حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ساختمان هاي فرسوده و کوچه هاي باريک در بازار قديمي بندرعباس
    ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۱۱
    شناسه : 10927
    بازدید 1280
    16
    لزوم اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی دریانیوز// بازارها از جمله اماکنی هستند که نه تنها شهروندان ساکن درهر شهری، بلکه بیشتر مسافران و میهمانانی که وارد آن شهر می شوند، از این بازارها از جمله در شهر مهاجرپذیر و مهمانپذیری مانند بندرعباس بازدید و خرید می کنند و بایستی بازارش از استانداردهای لازم برخوردار بوده و ایمن باشد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بازارها از جمله اماکنی هستند که نه تنها شهروندان ساکن درهر شهری، بلکه بیشتر مسافران و میهمانانی که وارد آن شهر می شوند، از این بازارها از جمله در شهر مهاجرپذیر و مهمانپذیری مانند بندرعباس بازدید و خرید می کنند و بایستی بازارش از استانداردهای لازم برخوردار بوده و ایمن باشد.
    حدود ساعت ۶ و۷ صبح که هنوز تمام بازاریان، مغازه‌های‌شان را باز نکرده‌اند و دستفروشان بساط‌شان را پهن نکرده اند، اگر به بازار روز و جلو و پشت مسجد کوفه بندرعباس بروید، ممکن است بدلیل ریختن آب توسط برخی مغازه دارها و… روی سطح زمینی که با تفاله های میوه و… چسبیده به سنگفرش و آسفالت، سُر بخورید و آسیب ببینید و به همین دلیل در این ساعات با حواس جمعی کامل به این اماکن بروید تا با افتادگی روی زمین و آسیب دیدگی و… برنگردید. زمینی که مانند قیر سیاه است و چاله و پستی و بلندی و… زیادی دارد و حتی پهن کردن بساط دستفروشان در این شرایط غیربهداشتی، مناسب نیست. قسمتی از بازار که ماهی‌فروشان نشسته اند، نیز چنین وضعیتی دارد و شرایط غیربهداشتی عرضه ماهی، مزید برعلت است که تاکنون برایش نسخه پیچی نشده است و آبزیانی که بایستی در یخ و دمای زیر صفر درجه سانتیگراد نگهداری و عرضه شوند، در هوای آزاد وگرمای ۴۰ و۵۰ درجه به فروش می رسند که ممکن است فاسد شوند.
    از طرفی دیگر بیشتر ساختمان‌های این بازار، قدیمی و فرسوده است و درصورتیکه زلزله با ریشتر بالا که مرکزش در بندرعباس باشد، به وقوع بپیوندد، بطورحتم بسیاری از ساختمان های تجاری این بازار با خاک یکسان خواهند شد و ممکن است ده‌ها کسبه و بازاری و مشتریان شان در زیر آوار مدفون شوند و فاجعه ای انسانی رخ دهد. دیوار و سقف بسیاری از مغازه‌ها ترک خورده و ‌شکاف برداشته اند و عجیب بنظر می رسد که چطور هنوز از این ساختمان های خطرناک و ناایمن استفاده می شود که بایستی برای تعمیر یا بازسازی این ساختمان ها تدبیری اندیشیده شود تا جان شهروندان به خطر نیفتد.
    گرچه ورودی بازارها در سمت ساحل و جنوب بازار تعمیراتی انجام شد، اما بسیاری از مغازه ها و داخل بازار وضعیت مناسبی ندارند و وقوع هرگونه حادثه جبران ناپذیری دوراز انتظار نیست. در کوچه امامزاده شاه محمدتقی (ع) یک واحد تجاری هم تخریب شده و یک واحد دیگر نیز در حال تخریب است و کلمات هشداری «خطر ریختن سقف» بر روی آن نوشته شده است و اینکه تاکنون برای بازسازی یا تغییر مکان این بازار اقدامی نشده است، تامل برانگیز است و گویا مسئولان منتظرند تا زلزله ای شدید با مرکزیت بندرعباس رخ داده و بخش زیادی از ساختمان‌ها تخریب شده و ده‌ها نفر کشته شده و مجروح و معلول شوند و آن موقع بخواهند اقدامی کنند. درصورتیکه تا قبل از وقوع حادثه ای غیرقابل جبران بایستی اقدامات پیشگیرانه انجام داد و بازار به مکانی دیگر از جمله شمال اتوبان شهیدرجایی یا بازارچه ۲۲بهمن و… جابجا شده و اقدامات لازم صورت گیرد و بهتر است این مکان به پارک و فضای سبز و… تبدیل شده تا از ترافیک نیز کاسته شده و فضای بصری بهتری را داشته باشد. البته مسئولان مربوطه همچنین می‌توانند با مشورت بازاریان در این حوزه تصمیم گیری کنند، اما نباید این تصمیم گیری آنقدر طول بکشد که ساختمان‌های فرسوده فروریزند و خسارات غیرقابل جبرانی را به همراه داشته باشد و خانواده های زیادی داغدار شوند.
    برخی از بازاریان نیز که با آنها صحبت می کردیم، می گفتند بیشتر ساختمان‌های بازار قدیمی و برخی همچنان کاهگلی هستند و سال ها از عمرشان گذشته است و تاکنون که بیشترشان مقاومت کرده اند، اگرچه برخی فروریخته اند و ممکن است این ساختمان‌های فرسوده و ناایمن به مرور فرو بریزند. از طرفی دیگر بایستی توسعه و افزایش بازارچه‌های محله ای در تمام مناطق و محلات شهر بندرعباس در دستور کار قرار گیرد تا شهروندان مجبور نباشند برای تامین مایحتاج شان به مرکز شهر و بازار بروند و از ترافیک کاسته می شود و در محلات هم اشتغالزایی صورت می گیرد.
    برخی از شهروندان بندرعباسی نیز از وضعیت بهداشتی کوچه های بازار رضایت چندانی ندارند. در برخی کوچه‌ها بوی گنداب و فاضلاب به مشام می‌رسد و برخی جلوی بینی‌های شان را می گیرند و گذر می کنند. برخی از ساختمان‌ها در بازار آنقدر فرسوده و قدیمی هستند که مشتریان با ترس و نگرانی وارد مغازه‌ها می‌شوند. از طرفی دیگر درصورت بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی، امکان ورود خودروهای آتش نشانی به داخل تمام کوچه ها وجود ندارد که البته چندین مرتبه آتش سوزی هایی در این بازار رخ داده و مانند آتش‌سوزی بازارچه ۲۲بهمن بندرعباس تا مدت‌ها بحث ساماندهی و استانداردسازی بازارها مطرح شده و بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود و درصورت وقوع آتش‌سوزی بزرگ در بازار بندرعباس، ممکن است فاجعه انسانی در بازار رخ دهد و دهها نفردر این بازار سوخته شوند که متولیان مربوطه بایستی از هم اکنون اقدامات پیشگیرانه را داشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.