حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3003 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • راه‌های تربیت دینی فرزند
    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
    شناسه : 14210
    بازدید 1140
    2
    دریانیوز// یکی از دغدغه‌های اصلی و رایج بسیاری از والدین، تربیت صحیح و دینی فرزندان، است. آشنایی پدران و مادران با اصول تربیت دینی سبب می‌شود مسیر بسیار همواری پیش روی‌ آنان گشوده شود. به‌طور کلی، تربیت دینی به معنای شکوفایی فطرت‌های الهی در رفتار، گفتار و اخلاق انسان است.
    ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// یکی از دغدغه‌های اصلی و رایج بسیاری از والدین، تربیت صحیح و دینی فرزندان، است. آشنایی پدران و مادران با اصول تربیت دینی سبب می‌شود مسیر بسیار همواری پیش روی‌ آنان گشوده شود. به‌طور کلی، تربیت دینی به معنای شکوفایی فطرت‌های الهی در رفتار، گفتار و اخلاق انسان است.

    تربیت دینی به مفهوم فراگیر آن که به معنای آموزش و پرورش دینی است؛ می‌تواند کلیدی‌ترین نقش را در توسعه معنوی و کمال یک جامعه دینی ایفا نماید. هرگونه کاستی یا کوتاهی در این امر، موجب بروز اختلالات و نابهنجاری‌‌های جبران ناپذیری در پرورش نسل نوین هر جامعه می‌شود. از این‌رو، برای اصلاح جامعه و پیشگیری از انحرافات اجتماعی، لازم است، فرایند تربیت در اندیشه دینی، شناسایی شود.

    زمانی قادریم نسلی جامع تربیت کنیم که هم استعداد‌های عمومی و هم فطرت‌های الهی آن‌ها را شکوفا سازیم. وظیفه والدین در تربیت دینی افزایش آگاهی‌ها، مهارت‌ها و توانمندی‌های فرزند است. البته برای تربیت دینی فرزند نباید از داشتن صبر غافل شد چراکه تربیت به‌صورت دفعی اتفاق نمی‌افتد بلکه همانند تار و پود است که باید با صبر و استمرار شکل بگیرد. یکی از اصول مهم برای داشتن تربیت دینی صحیح فرزندان، شناخت علایق و نیازهای آنان است. لذا والدين قبل از هر اقدامی باید روحیات و علایق فرزندشان را بشناسند و با اجابت آن‌ها در حد امکان، سعی در نزدیک‌شدن به وی کنند تا به این طریق اثرگذاری بر فرزندتان از سمت والدین افزایش یابد.

    همچنین والدین سعی کنید در درجه اول با فرزندشان ارتباط خوب و موثر برقرار کنند. مرجع امن او باشند و گوش شنوا، طوری که حرف‌هایش را بدون ترس و قضاوت به پدر و مادر خود منتقل کند و این‌طوری بستری فراهم می‌شود تا والدین، ارزش‌ها و اعتقادات‌شان را به فرزندشان منتقل کنند.

    پدر و مادر سعی کنند به عنوان یک مسلمان واقعی، با فرزندشان خوش خلق و مهربان باشند به خصوص در موقع اجرای مناسک دینی مثل وضو گرفتن، نماز خواندن، روزه بودن، زیارت رفتن، حجاب داشتن و …. . این‌طور نباشد که فرزندشان، والدین را با چهره بد اخلاق در زمان تشرف به زیارت، یا نامهربان بعد از نماز دریابد، چون این مسئله، تداعی‌کننده اتفاقات تلخ می‌شود و ناخودآگاه بر تربیت دینی فرزندان تاثیر منفی می‌گذارند.والدین می‌توانند برای فرزند خود، گروه دوستانه هماهنگ با ارزش‌های خانواده خودشان شکل دهند.

    والدین حداقل تلاش کنند یک سری دوستان مذهبی داشته باشد و برای تقویت و صمیمی‌شدن ارتباطش با آن‌ها تلاش کنند. این مسئله علاوه بر تشویق فرزند براي رعایت اصول دینی، باعث می‌شود تا بدون زیر سوال رفتن از طرف دوستانش، راحت‌تر به نماز، روزه، دوری از محرمات، پوشیدن چادر و … پایبند باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.