حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • دوبل پارک کن و ترافیک بساز!
    ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۵۰
    شناسه : 12071
    بازدید 1179
    6
    دریانیوز// شلوغی شهر و سر و صدای زیاد، بوق خودروها، حرکت مارپیچ موتورسیکلت‌ها و ... همه باعث کلافگی، خستگی و عصبانیت می‌شود. ترافیک سنگین در طول روز و در اکثر خیابان‌های کلان‌شهر بندرعباس حاکم است و هر چه تلاش می‌شود که این ترافیک روان شود فایده‌ای ندارد چرا که تا خود شهروندان نخواهند، این مهم حاصل نمی‌شود.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// شلوغی شهر و سر و صدای زیاد، بوق خودروها، حرکت مارپیچ موتورسیکلت‌ها و … همه باعث کلافگی، خستگی و عصبانیت می‌شود. ترافیک سنگین در طول روز و در اکثر خیابان‌های کلان‌شهر بندرعباس حاکم است و هر چه تلاش می‌شود که این ترافیک روان شود فایده‌ای ندارد چرا که تا خود شهروندان نخواهند، این مهم حاصل نمی‌شود.

    اکثر مردم دارای وسیله نقلیه هستند و تمایل دارند که با آن به انجام امور روزمره خود بپردازند چرا که سیستم حمل و نقل عمومی این شهر پاسخگوی نیاز شهروندان نبوده و تلاشی برای افزایش تعداد تاکسی و اتوبوس در شهر نمی‌شود و از سوی دیگر همین امکانات نیز به درستی در اختیار همه شهروندان قرار ندارد. نمونه آن اتوبوس‌های شهری که باید در اختیار شهروندان قرار داشته باشد و آنان را در مسیرهای مورد نیاز جابجا نماید، در اختیار ارگان‌هایی مانند دانشگاه هرمزگان به صورت رایگان قرار می‌گیرد و شهروندان سردرگم در سطح شهر برای رسیدن به مقصد هستند.
    اکنون که فصل مدارس است، اگر سری به ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی در مرکز شهر بزنید، با انبوه مسافران به ویژه دانش‌آموزان مواجه می‌شوید که مدت زمان زیادی را باید منتظر باشند تا وسیله نقلیه برای بازگشت به خانه فراهم شود.

    این امر موجب شده برخی خانواده‌ها با تهیه موتورسیکلت برای فرزندان دانش‌آموز خود، آنها را راهی مدرسه نمایند که هم خطرات زیادی دارد و هم به حجم ترافیک شهر اضافه می‌کند. از سوی دیگر فرهنگ پارک کردن درست خودرو در خیابان توسط برخی شهروندان وجود ندارد و در هر مکانی که دلشان بخواهد پارک دوبل می‌کنند. پارک دوبل تجاوز به حقوق دیگر شهروندان و رانندگان است چرا که زمانی که یک خودرو اقدام به پارک دوبل می‌کند، دیگر رانندگان را مجبور به تغییر مسیر کرده و ممکن است باعث تصادف شود و این تغییر مسیر دادن یک خودرو، ناخواسته باعث ایجاد ترافیک و توقف اجباری خودروهای دیگر می‌شود.
    گویا در کلاس‌های آموزش رانندگی به متقاضیان دریافت گواهینامه این موضوع گفته نمی‌شود که پارک دوبل خلاف مقررات بوده و کار اشتباهی است تا این موضوع فرهنگ‌سازی شود. در سال‌های گذشته برخی موارد رانندگی از جمله رانندگی با سرعت مجاز و عدم استفاده از تلفن همراه، با ساخت انیمیشین و … به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شد. خوب است که برخی مشکلات دیگر رانندگی از جمله پارک دوبل را نیز به کودکان آموزش دهیم تا علاوه بر اینکه برای آنها تبدیل به فرهنگ شود، این کودکان به والدین راننده خود نیز آموزش دهند.
    جالب است در برخی موارد شاهد پارک دوبل خودرویی هستیم که شاید اگر چند متر جلوتر برود جای پارک مناسب پیدا می‌شود اما خودخواهی این افراد باعث می‌شود در همان مکانی که کاری دارند پارک نمایند و زحمت یک پیاده‌روی کوتاه را به خود ندهند و دیگر رانندگان را به زحمت بیاندازند. از این مورد که بگذریم، برخی رانندگان نیز هستند که با وجود پارک دوبل یک خودرو، در کنار آن پارک می‌کنند و در اصطلاح سوبل پارک می‌کنند و بخش زیادی از خیابان به دلیل این توقف و پارک‌ها مسدود می‌شود و نیاز است مسئولان برای این افراد مجازات و جرایم مناسبی در نظر بگیرند تا از اقدام مجدد آنها جلوگیری شود و حقوق دیگر شهروندان ضایع نشود. شاید یکی از مهمترین دلایلی که شاهد پارک دوبل در خیابان‌ها که یکی از مهمترین عوامل ایجاد ترافیک سنگین در شهر می‌شود هستیم، نبود جای پارک و پارکینگ به تعداد مناسب در پایتخت اقتصادی کشور هستیم.

    همانطور که گفته شد، به دلیل عدم توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی و کمبود شدید آن در شهر بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از وسیله نقلیه شخصی برای جابجایی در شهر استفاده نمایند و عدم وجود پارکینگ برای این تعداد خودرو در شهر، باعث پارک دوبل خودروها و مشکلات بعدی آن می‌شود. نمونه بارز این موضوع، بلوار سیدجمال‌الدین اسدآبادی بندرعباس و بلوار مصطفی خمینی شهر بندرعباس است که تاکنون بارها در زمینه ترافیک سنگین و کلافه‌کننده این بلوار گزارش و یادداشت در روزنامه دریا درج شده‌است. بلوار سیدجمال‌الدین اسدآبادی به دلیل وجود مطب پزشکان و مراکز پاراکلینیکی، محلی برای مراجعه بسیاری از شهروندان است برای دریافت خدمات درمانی است و شلوغی زیادی به همراه دارد. عدم وجود پارکینگ در این بلوار باعث شده مراجعه‌کنندگان جای پارک مناسب نداشته باشند و حتی کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی نیز جوابگوی جای پارک خودروهای شهروندان نباشد و مردم مجور به پارک دوبل در این خیابان باشند.

    این در حالی است که اگر ناوگان حمل و نقل عمومی شهر توسعه پیدا کند و دسترسی شهروندان به تاکسی و اتوبوس در همه مسیرهای شهری آسان باشد، شهروندان نیز اقبال بیشتری برای استفاده از این وسایل خواهند داشت ونتیجه آن، کمتر شدن تردد خودروهای شخصی و کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و حتی کمتر شدن مصرف سوخت می‌شود که همه این موارد به اقتصاد کشور کمک می‌کند. یکی دیگر از مواردی که ترافیک خیابان‌های شهر بندرعباس را سنگین کرده‌است، کنده‌کاری‌های ادارات مختلف در سطح شهر است و خیابان را مسدود می‌کنند.

    در کمتر خیابان شهر است که آثار جراحی توسط ادارات در آن نباشد و مردم را به زحمت نیانداخته باشد. زخم‌هایی که به آسانی ترمیم نمی‌شود و حتی خیابان‌هایی که به تازگی ترمیم می‌شود دوباره به تیغ تیز ادارات دیگر یا شهروندان زخمی می‌شود و نظارت درستی در این زمینه صورت نمی‌گیرد و طبعات آن گریبان‌گیر شهروندان و رانندگان این شهر است. این موارد گوشه‌ای از مشکلاتی است که باعث ایجاد ترافیک‌های سنگین در خیابان‌های شهر بندرعباس شده و نیاز است مسئولان شهری و شورای ترافیک این شهربرای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهند تا شاهد روان شدن ترافیک در شهر بندرعباس باشیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.