حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • دریای مواج بازار مسکن در بندرعباس
    ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
    شناسه : 11862
    بازدید 1252
    5
    لزوم افزایش تولید مسکن و برخورد با مافیای املاک دریانیوز// مسکن در بندرعباس همچنان مانند کلاف سردرگمی است که به وعده و وعید بی عمل مسئولان مبتلا شده است و نسخه درمانگری در حوزه مسکن که مردم و بخصوص مستاجران و افراد بی خانه‌ اثراتش را ببینند، پیچیده نشده است.  مسئولان در حوزه های مختلف وعده هایی را می دهند، اما تاکنون بعداز گذشت بیش از دوسال از اجرای این طرح ملی در کشور و واگذاری ها واحدهای مسکونی در سایر مناطق کشور، حتی یک واحد از طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس به متقاضیان بندرعباسی تحویل داده نشده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مسکن در بندرعباس همچنان مانند کلاف سردرگمی است که به وعده و وعید بی عمل مسئولان مبتلا شده است و نسخه درمانگری در حوزه مسکن که مردم و بخصوص مستاجران و افراد بی خانه‌ اثراتش را ببینند، پیچیده نشده است.  مسئولان در حوزه های مختلف وعده هایی را می دهند، اما تاکنون بعداز گذشت بیش از دوسال از اجرای این طرح ملی در کشور و واگذاری ها واحدهای مسکونی در سایر مناطق کشور، حتی یک واحد از طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس به متقاضیان بندرعباسی تحویل داده نشده است.

    پروژه هایی که سال گذشته در منطقه شهرک پیامبراعظم (ص) اجرایی شد وبرخی کلنگ زنی شد، هنوز به بهره برداری نرسیده اند وبرخی از ثبت نام کنندگان با گلایه از متولیان این بخش که فقط پیام های واریزی سهم آورده به متقاضیان می دهند وبه آنها استرس وارد می کنند و برخی از پروژه ها هنوز شروع نشده است، عنوان می کنند مسئولان اعلام کنند پروژه های مسکن ملی در این شهرک در چه وضعیتی قرار دارند و آیا می توان امیدوار بود که در سال جاری حداقل بخشی از این واحدهای مسکونی به متقاضیان تحویل داده شود؟ از طرفی دیگر در شمال اتوبان شهیدرجایی بندرعباس هم که پس از گذشت دو سال بالاخره کلید اجرای ۱۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن با تسطیح اراضی آغاز شد، اما گویا بدلیل وجود مشکلاتی این طرح به کندی پیش می رود و انتظار می رود شورای مسکن استان تدبیری بیندیشد تا ساخت وساز این پروژه در آذرماه شروع شود و از این فصل کاری در هوای خنک، بیشترین بهره برای ساخت وساز پروژه ها برده شود که شش ماه دیگر بدلیل گرمای هوا چندان نمی توان عملیات ساخت وساز را بخوبی پیش برد و بایستی هم اکنون با سه شیفت کاری پروژه ها را با شتاب به پیش برد تا سال آینده واگذاری واحدهای مسکونی آغاز شود و تا پایان سال ۱۴۰۳ تمام واحدهای مسکونی به متقاضیان واگذار شود.

    طرح نهایی پروژه مسکن ۱۵ هزار واحدی بندرعباس بررسی شد
    با حضور استاندار هرمزگان و پیمانکاران چینی، طرح نهایی پروژه مسکن ۱۵ هزار واحدی بندرعباس به عنوان بزرگترین طرح متمرکز در حوزه نهضت ملی مسکن کشور بررسی شد. به ریاست مهدی دوستی استاندار هرمزگان جلسه کارگروه مسکن استان با دستور کار بررسی اجرای پروژه مسکن ۱۵ هزار واحدی شهر بندرعباس اواخر هفته گذشته برگزار شد. در این جلسه طرح نهایی احداث این پروژه مهم در حوزه مسکن با حضور پیمانکاران چینی و مشاوران بررسی و ایرادات طرح احصا و درخواست شد ایرادات طرح برطرف و در جلسه آتی مجدد طرح نهایی ارائه شود.

    طرح مورد نظر در پنج زون در نظر گرفته شده که مقرر شد اصلاحات معماری و شهرسازی لازم اعمال گردد.عملیات تسطیح زمین در محدوده مورد نظر با روند خوبی در جریان است و آمادگی لازم برای اجرای طرح در فاز نخست پس از نهایی شدن طرح سازه و معماری وجود دارد. استاندار هرمزگان در این جلسه با تاکید بر اینکه طرح مسکن ۱۵ هزار واحدی بندرعباس، بزرگترین طرح نهضت ملی مسکن به صورت متمرکز در کشور است گفت: اجرا و تکمیل این پروژه دارای اهمیت بسیار زیادی است و به صورت هفتگی روند پیشرفت آن بررسی می‌شود. وی افزود: کار پس از نهایی شدن طرح معماری در هفته آینده در زون دوم آغاز خواهد شد و به تدریج سایر زون ها نیز احداث می‌شوند تا بتوان مطابق برنامه زمان بندی این پروژه مهم را تکمیل کرد.
    مشکلات مستاجران
    عدم اجرای هیچگونه طرح مسکنی در یک دهه اخیر در بندرعباس باعث شد تا این شهر بندری گرانترین شهر کشور در حوزه های مختلف وازجمله مسکن باشد و از آن طرف هرمزگان صدرنشینی استان های کشور را در فقر و فلاکت و بيکاری تجربه کند. هرمزگانی ها با این شرایط توان خرید مسکن وحتی بسیاری از آنها توانایی رهن واجاره مسکن مناسب را هم ندارند و برخی مجبور به اجاره اشتراکی با خانواده های دیگر، زندگی در روستاها و رفت وآمد بین شهر و روستا و…. شدند که تردد بین شهر و روستا باعث تصادفات مرگبار شده و برخی جان شان را نیز ازدست دادند و خانواده هایی عزادار شدند. موضوع دیگر اینکه قرار بود سامانه اجاره‌بها در شهریورماه در بندرعباس راه اندازی شود تا بازار رهن واجاره از دستان مشاوران املاک و مالکان و دلالان خارج شود که مسئولان وعده اجرای این طرح را به ماه‌های بعد داده اند ومشخص نیست این طرح بالاخره چه زمانی در بندرعباس اجرا شود. از طرفی دیگر مشاوران املاک و دلالان اقدام به قیمت سازی مسکن در فضای مجازی و پلتفرم های مجازی می کنند و نظارتی بر این بخش وجود ندارد. همچنین نظارت برمشاوران املاک بخوبی انجام نشده و جریمه ها و برخوردها نیز بازدارندگی لازم را نداشته است و به همین دلیل مردم همچنان امیدی به خرید و یا رهن واجاره خانه با قیمت غیرحبابی را ندارند.

    آقای دادستان اقدام کنند
    در حوزه مسکن که متاسفانه کم کاری هایی وجود داشته که منجربه شرایط فعلی شده است و مردم با مشکل شدید تامین مسکن مواجهند و ضرورت دارد دستگاه قضایی و دادستان بندرعباس نیز به این حوزه ورود نمایند تا موانع پیش روی طرح نهضت ملی مسکن، راه اندازی سامانه اجاره بها، نظارت بر مشاوران املاک برطرف شود و روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن شتاب گیرد تا در آینده ای نه چندان دور ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن در خانه های شان ساکن شوند. مردم انتظار دارند رئیس کل دادگستری هرمزگان و دادستان بندرعباس همانگونه که بصورت میدانی در حوزه سوخت اقدام کردند واز جایگاه های عرضه سوخت و… بازدید داشتند و نتایج مثبتی را به همراه داشت ، از مشاوران املاک، پروژه های مسکن ملی در بندرعباس و… بازدید داشته باشند ومشکلات را رصد و دستورات لازم را برای رفع مشکلات صادر نمایند تا عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس شتاب گیرد وبا متخلفان در این حوزه و مشاوران املاک و… برخورد شود و مشخص شود آیا مدیرانی در این حوزه ها ترک فعل داشته اند یا خیر.

    همچنین سامانه اجاره بها بایستی سریعتر راه اندازی شود تا قیمت ها وارزش گذاری املاک واقعی و منطقی شود و از قیمت سازی های حبابی جلوگیری شود. همچنین بایستی ثبت نام از متقاضیان جدید مسکن در بندرعباس نیز هرچه زودتر شروع شود تا افراد واجدشرایط از طریق این طرح ملی خانه دار شوند. دریای مواج بازار مسکن با افزایش تولید مسکن و برخورد با مافیای مسکن به ساحل نجات مستاجران وافراد فاقد مسکن می رسد که در این بخش بایستی اهتمام ویژه ای توسط متولیان مربوطه وجود داشته باشد.

    درحال حاضر بازار مسکن در بندرعباس به حال خود رها شده است و حاشیه سود بالای این بازار باعث شده است مافیای مسکن به قیمت لِه شدن امید مردم به خانه دار شدن، با تبانی هائی که صورت می گیرد، قیمت ها را حبابی نموده و بازار مسکن را روز به روز مواج تر کنند و اجازه ندهند شهروندان بتوانند مسکن را با قیمت واقعی بخرند یا رهن واجاره کنند و در پلتفرم های مجازی با قیمت های غیرقابل باور اقدام به قیمت سازی می‌کنند که در این حوزه دستگاه های نظارتی، امنیتی و قضایی ضرورت دارد، شناسایی و برخورد قاطعانه با مافیا و دلالان بخش مسکن را در دستور کار قرار دهند. در یک کلام مردم انتظار دارند دستگاه قضایی در حوزه مسکن نیز مانند قاچاق سوخت بازدید میدانی و اقدام قاطعانه داشته باشد تا طرح های حوزه ساماندهی بازار مسکن بندرعباس به سرانجام برسد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.