حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خانه‌ها را تعمیرگاه نکنید
    ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
    شناسه : 11030
    بازدید 16657
    21
    در محله‌های قدیمی بندرعباس؛ دریانیوز// می‌گوید صبح‌ها با صدای چکش صافکاری از خواب بیدار می‌شود. از صبح تا شب باید صدای صافکاری خودرو یا ابزارهای تعمیرگاه که در حال تعمیر خودروها هستند را بشنود.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// می‌گوید صبح‌ها با صدای چکش صافکاری از خواب بیدار می‌شود. از صبح تا شب باید صدای صافکاری خودرو یا ابزارهای تعمیرگاه که در حال تعمیر خودروها هستند را بشنود.
    شهر بندرعباس از جمله شهرهایی است که هر صنفی را در هر نقطه از آن به راحتی می‌توانید پیدا کنید. هر شخصی در هر قسمت از شهر که بخواهد، شغل مورد نظر خود را راه‌اندازی کرده و مشغول می‌شود و محدودیتی در این زمینه که آیا این صنف مناسب آن محل است یا نه وجود ندارد چون در این زمینه هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد. مردم در پایتخت اقتصادی کشور مشکلات فراوانی را متحمل می‌شوند و دریغ از پیگیری از سوی برخی از مسئولان. بیشتر ما درگیر برخی از صنوف مزاحم در شهر بوده‌ایم. یکی از صنوف مزاحمی که به راحتی در همه محله‌های شهر بندرعباس مانند قارچ سبز شده‌اند، تعمیرگاه‌ها و خدمات مربوط به خودرو هستند.

    مردم محله‌های قدیمی شهر بندرعباس بیشتر این موضوع را درک می‌کنند چرا که هر خانه‌ای که در کنار خیابان قرار گرفته و تخریبی باشد فورا به تعمیرگاه یا صنایع وابسته به خودرو تبدیل می‌شود و هیچ نظارتی بر این موضوع وجود ندارد که آیا این صنف مناسب محل می‌باشد یا نه. نمونه عینی آن، محله آیت‌ا… غفاری و خیابان مدرس شمالی است. خیابانی که اهالی هم دقیقا نمی‌دانند یک طرفه است یا دو طرفه. اکنون تردد در آن از جنوب به شمال جریان دارد و گاهی برخی خودروها از شما به جنوب نیز می‌آیند اما طی چند سال اخیر، خانه‌هایی که در کنار خیابان قرار داشتند، اکثرا به تعمیرگاه تبدیل شده‌اند و بدلیل توقف خودروها به صورت دوبله و سوبله، تردد در آن به سختی انجام می‌شود و اگر قرار باشد این خیابان دو طرفه باشد، هر روز باید شاهد چندین تصادف و حتی نزاع بین رانندگان در این خیابان باشیم.

    حضور این تعمیرگاه‌ها، مشکلاتی نیز برای خود اهالی ساکن در این محله‌ها ایجاد کرده‌است. در برخی نقاط شهر که خیابان جدید برای دسترسی اهالی از داخل محله ساخته می‌شود، بلافاصله افرادی که از قبل خانه‌های کنار خیابان ایجاد شده را خریداری کرده‌اند از فرصت استفاده کرده و تعمیرگاه یا کارگاه خود را راه‌اندازی می‌کنند. بسیاری از اهالی محله‌های قدیمی به دلیل سر و صدایی که از این تعمیرگاه‌ها ایجاد می‌شود آرامش و آسایش ندارند. می‌گویند صدای کار کردن با ابزارهای تعمیرگاه از صبح تا شب مانند مته روی مغزمان است و چاره‌ای نداریم جز تحمل کردن این شرایط. محله‌های مسکونی مکانی برای سکونت مردم است و راه‌اندازی چنین مشاغلی باعث سلب آسایش اهالی می‌شود. چرا اصناف باید اجازه دهد در محلات مسکونی تعمیرگاه ایجاد شود که برای اهالی این محله‌ها مزاحمت ایجاد نماید؟

    از سوی دیگر شهرداری چگونه مجوز تغییر کاربری منازل مسکونی را به تجاری و ایجاد تعمیرگاه می‌دهد؟ در شهر اگر خانه‌ای بخواهد کوچکترین تعمیراتی را انجام دهد باید مجوزهای لازم را اخذ نماید اما تغییر کاربری برای این افراد به آسانی انجام می‌شود و کسی مانع آنها نیست. سد معبر و بسته شدن مسیر عبور نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که وجود این تعمیرگاه‌ها برای اهالی محل و حتی خودروهای عبوری ایجاد می‌نمایند. در بسیاری از مکان‌هایی که این صنف حضور دارند شاهد بسته شدن ورودی کوچه‌ها، پارک خودرو در کوچه‌ها و سختی عبور و مرور هستیم. برخی رانندگان نیز خودروی خود را در مقابل درب ورودی همسایگان پارک کرده و مشکلاتی نیز برای آنها ایجاد می‌نمایند. در بیشتر شهرهای کشور، ایجاد رسته‌ای از یک صنف در هر نقطه‌ای از شهر امکان‌پذیر نیست و باید در محل‌هایی که برای این موضوع در نظر گرفته شده‌است، شغل مورد نظر را راه‌اندازی کرد اما در بندرعباس بدلیل عدم نظارت، هر شغلی در هر مکانی بدون در نظر گرفتن شرایط مکان، ایجاد می‌شود.

    ساماندهی صنوف و جابجایی صنوف مزاحم از داخل شهر به حاشیه شهر یکی از کارهایی است که باید انجام شود. استاندار هرمزگان نیز در پنج‌شنبه هفته گذشته در نشست میز تصمیم استان، خواستار خروج صنوف مزاحم از داخل شهر به خارج شهر بندرعباس شد. مهدی دوستی در این نشست بر لزوم ترسیم سازوکار مناسب برای انتقال صنوف مزاحم تاکید کرد و گفت: شهرداری بندرعباس می‌تواند به ایجاد مرکز استقرار صنوف مزاحم نگاه درآمدی نیز داشته باشد و آن را به یکی از منابع درآمد پایدار خود تبدیل نماید. این صحبت استاندار هرمزگان نشان می‌دهد که شهرداری بندرعباس با ساماندهی صنوف مزاحم درون شهر، می‌تواند درآمدهای پایداری نیز برای خود ایجاد نماید و مشکلات شهری نیز کاهش پیدا کرده و شهروندان نیز مشکلات کمتری در این زمینه خواهند داشت. در حال حاضر معلوم نیست براساس چه قانون و ضابطه‌ای، تعمیرگاه‌های خودرو در نقاط مختلف شهر ایجاد می‌شود و مشکلات شهر را افزایش می‌دهد. در مکان‌هایی که تعمیرگاه‌ها وجود دارد همواره شاهد ترافیک سنگین، پارک دوبل خودروها و شلوغی شهر هستیم. ترافیکی که اگر پارک دوبل خودروها برای رفتن به تعمیرگاه نباشد، همواره روان بوده و وقت مردم نیز در ترافیک تلف نمی‌شود. شهر بندرعباس که به عنوان پایتخت اقتصادی کشور شناخته می‌شود نیازمند ساماندهی صنوف مختلف به ویژه مزاحم است.

    شهری که اکنون با خنک شدن هوا، شاهد سفر بسیاری از هم‌وطنان و گردشگران به آن هستیم. با پراکنده بودن این صنوف در نقاط مختلف شهر، چهره نازیبایی را از بندرعباس شاهد هستیم و می‌طلبد مسئولان شهری، کارهای لازم برای انتقال صنوف مزاحم به خارج از شهر را سریعتر انجام داده و این صنوف را به محل مناسبی منتقل نمایند تا گره بسیاری از مشکلات موجود در شهر باز شود.

     

    ثبت دیدگاه

    5 دیدگاه برای “خانه‌ها را تعمیرگاه نکنید”
    1. توی خیابان کمربندی یا شیر سوم خیلی گاراژ هست که اگر اینا خالی بشه و بجایش ساختمان بسازند واقعا شهر رنگو روی خوشگلی بخود میگیرند.

      پاسخ
    2. در بندرعباس رشوه بیداد میکند شخص بر اتوبان بدون رعایت حریم مغازه غیر مجاز درست کرده ولی هیچ نهادی بابت این فعالیت گیری به این شخص نمیده یا شخص مسول اینکار وظیفه خود بلد نیست یا رشوه دریافتی دهن پر کن بوده

      پاسخ
    3. نه تنها در بندرعباس بلکه هرجای نقطه از شهرهای کشور این مشکلات وجود دارد مشکل در اصل از. بنیه از مجلس شورای اسلامی به صورت لایحه نوشته تا مصوب شورای نگهبان و در آخر برای درآمد آن هم بابت مصوب کردن مجلس به خود نمایندگان همان شهر واریز شود بابت همین شهرهای کشور با ناعدالتی‌های مواجه شده است هر کسی برای خودش قانونی برای خودش مصوب میکنند .

      پاسخ
    4. ملت خانه های خود را بدون اطلاع شهرداری به تعمیر گاه تبدیل میکنند و اتحادیه ها هم بدون استعلام از شهرداری پروانه کسب صادر میکند،اینجاست که به مالک ایجاد حق میشود، نه حق و حقوق شهرداری پرداخت میکنه و هم به همسایه ها ایجاد مزاحمت میکنه

      پاسخ
    5. سلام ما محله طلابند سه سال دنبال کردیم حتی حکم دادستانی هم گرفتیم بجایی نزسیدیم دست شهرداری نیست از ریسه مشکل است که این محلات بعلت تملک غیر قانونی مردم فاقد سند می باشند پس از نظر عمرانی این محلات در رکود مطلق هستند تا حالا چندین شهردار استاندار آمده اند قول داده اند ولی هیچ کاری نشده است
      و معضل بدتر از همه این می باشد که صنوف در صنعت و معدن بدون توجه به شهرداری مجوز می دهد
      وبدتر از موارد بالا مشغول شدن کارگران غیر قانونی اتباع و کسانی که از شهرستانهای دیگر آمده اند و شبانه روز در این اماکن زندگی می کنند که معزل اصلی اهالی این محلات از این افراد کمتر از خود تعمیرگاه ها نیست
      آیا زمان آن نرسیده است که این صنوف به خارج شهر بروند واقعا مسئولین طرح های تفضیلی شهر تا حالا اصلا دیده اند جای بسی تأسف است

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.