حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3052 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • توسعه زیر ساخت و ترویج کتاب و کتابخوانی از موارد حقوق عامه است
    ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
    شناسه : 11850
    بازدید 1179
    5
    دریانیوز// همواره آموختن دانش ، تلاش در تحقق و توسعه فرهنگ مطالعه بعنوان یک مولفه ای مهم و بلکه یک اصل بنیادی جهت قرار گرفتن در مسیر تکامل بشر محسوب می شود. انسان بعنوان یک عامل اصلی توسعه در جامعه و بطور دقیق‌تر نیروی انسانی در هر جامعه ای بعنوان موتور محرک توسعه و پیشرفت بشمار می آید.
    ارسال توسط : نویسنده : سعید نصیری منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// همواره آموختن دانش ، تلاش در تحقق و توسعه فرهنگ مطالعه بعنوان یک مولفه ای مهم و بلکه یک اصل بنیادی جهت قرار گرفتن در مسیر تکامل بشر محسوب می شود. انسان بعنوان یک عامل اصلی توسعه در جامعه و بطور دقیق‌تر نیروی انسانی در هر جامعه ای بعنوان موتور محرک توسعه و پیشرفت بشمار می آید. هر کشور و جامعه ای که به دنبال توسعه در تمام ابعاد با هدف پیشرفت و بهبود سطح زندگی باشد بدون تردید این امر زمانی محقق می‌شود که به دانش و پژوهش اهمیت داده شود و به سرانه ی مطالعه نه تنها در اقشار دانشگاهی و علمی بلکه باید در بستر عمومی هر جامعه ای، اهتمام ویژه شود و مدیران و مسئولان ذیربط در امور ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی می بایست در تحقق و توسعه آن همواره برنامه هایی جامع و هدفمند را طراحی، پیاده سازی و به روز رسانی نمایند.
    مطالعه و پژوهش در تمام حوزه های تخصصی اعم از بستر دانشگاه‌ها و مراکز علمی با ارائه مقاله ها، تولید محتوا و نیز در ساختار های عملیاتی از قبیل صنایع، کشاورزی، با التفات به تکنولوژی روز و کارآمد در تمام عرصه ها و نیز اهتمام به حوزه ی علوم انسانی و غیره یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر در مبحث توسعه میباشد و هر جامعه ای لازم است طرح هایی مدون و منطبق با استانداردهای روز جهانی، در جهت تحقق توسعه داشته باشد تا در رقابت های علمی در امر پیشرفت و تحول نه تنها جا مانده محسوب نشود بلکه خود را بعنوان یک جامعه پیشرو معرفی نماید.
    الف- تاثیر مطالعه و کتابخوانی در بهبود روابط و مناسب ها و نیز کاهش آسیب های اجتماعی:
    نقش مطالعه و کتاب خوانی در روابط و مناسبت های اجتماعی، اصلاح و بهبود بخشی در روابط افراد‌ جامعه بسیار حائز اهمیت است، کیفیت مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و ضرورت شناخت و معرفی موضوعی در حوزه ی کتاب در سلامت روابط اجتماعی اعم از نهاد خانواده و نیز کلیت جامعه تاثیرگذار خواهد بود و موجبات تعالی و تکامل اندیشه را فراهم می نماید.
    خیلی از آسیب های اجتماعی موجود در جامعه که موجب دغدغه های جدی در خانواده ها و جامعه می‌گردد و گاهی نیز به مسائل بغرنج تبدیل می شود چه بسا یکی از علل پیدایش آنها ناشی از عدم آگاهی و اینکه برخی از افراد به دلیل پایین بودن سرانه ی مطالعه جامعه از قدرت درک و تحلیل خیلی از مسائل به درستی بهره مند نیستند و همین امر یکی از علل آسیب های اجتماعی به شمار می آید. رعایت آداب اجتماعی در روابط و برخوردهای موجود در جامعه بین افراد ، درک بهتر برای تربیت و پرورش فرزندان، تکامل در روابط نهاد خانواده از جمله مواردی است که چنانچه در سایه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به آن اهتمام شود بدون تردید آثار تحول کیفی آن در زندگی و کلیت مناسبت های اجتماعی دیده خواهد شد.
    بنابراین همانگونه که نقش مطالعه و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست و همانطور که جسم آدمی برای حیات به غذا و پرورش نیاز دارد فکر و اندیشه ی انسان نیز به توجه جهت پروش و تکامل نیازمند است که مطالعه مهم‌ترین عنصر این تکامل می‌باشد این یعنی ورزیدن اندیشه و پروراندن و تکامل فکر آدمی که موجبات تکامل انسانیت و هنجارمندی جامعه و تحول در راستای یک جامعه ی خردمند خواهد شد. در سایه ی مطالعه است که توجه بیش از پیش به حقوق شهروندی ، مطالبه گری در این حوزه و حقوق حقه جامعه، احترام و رعایت حریم خصوصی افراد و موجب آگاهی بخشی و نظم جامعه در روابط اجتماعی و مناسبت های اقتصادی نیز خواهد شد.
    ب – برخی الزاما های قانونی در حوزه کتاب و کتابخوانی:
    از جمله سازمان ها و نهادهای ذیربط و مسئول که می‌توان در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از آن ها نام برده شود ، عبارت است از : فرهنگ و ارشاد ، نهاد کتابخانه های عمومی ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، شهرداری‌ها، آموزش و پروش ، آموزش عالی و ….
    – قانون اساسی :
    بند ۲ از اصل سوم قانون اساسی کشورمان به « بالابردن سطح آگاهی عمومی در همه ی زمینه ها » تاکید دارد و نیز ردیف ب از بند ۶ اصل دوم قانون اساسی که بر لزوم « استفاده از علوم و فنون تجارب پیشرفته ی بشری » با التفات به « کرامت و ارزش والای انسان » تاکید می نماید و نیز در اصل بیستم قانون اساسی در ذیل فصل سوم بعنوان « حقوق ملت »
    بهره مندی افراد از « حقوق فرهنگی و اجتماعی یکسان » در کنار سایر حقوق آمده در اصل مذکور ، از جمله حقوق قانونی مردم محسوب شده است که اهتمام لازم و شایسته به آن ضروری است.
    – برخی از قوانین موضوعه : در سایر قوانین و مقررات بطور مثال در ذیل ماده ۵۵ قانون شهرداری ها تکالیف قانونی در حوزه فرهنگی و کتابخانه ها و نقش شهرداری ها در این موضوع مورد توجه قانونگذار بوده است و نیز الزاماتی که در قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور مصوب ۱۷ / ۱۲ / ۱۳۸۲ که ضمن اشاره بر تکالیف قانونی نهاد مذکور ، با التفات به ماده ۶ قانون اشاره شده ( تاکید به تکلیف قانونی شهرداری ) و نیز مواد ۱۷ و ۱۸ آیین نامه اجرایی قانون تاسیس و ادار‌ه ی کتابخانه های عمومی مصوب ۱۳۸۳ در این خصوص تکالیفی را مورد تاکید قرار می‌دهد .
    توجه به ایجاد و توسعه زیر ساخت ها و به روز رسانی و تحول در برنامه های مدیریتی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، خلاقیت و نو آوری در ارائه برنامه ها و فراهم کردن عوامل سخت افزاری و نرم افزاری مناسب و در شان حوزه ی فرهنگ ، در استان هرمزگان یک ضرورت است که بنظر آنطور که شایسته و بایسته است به آن پرداخته
    نشده است. زمانی می‌توان در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه به توفیق در معنای حقیقی آن نائل شد که علاوه بر افزایش سرانه‌ی مطالعه دانش آموزان و دانشجویان ، بستر عمومی جامعه نیز از برنامه های ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بهره‌مند گردند و نه تنها شهرها بلکه روستاها نیز در این برنامه به حقیقت دیده شوند.

    پیشنهاد ها :
    ۱- ایجاد بوستان هایی بعنوان بوستان کتاب در استان
    ۲- ایجاد مکانی جذاب با بهره گیری از معماری بومی بعنوان کتابخانه با ابعاد مناسب در فواصل و امتداد ساحل یا حداقل ایجاد فضایی که در آن کتاب هایی موجود باشد تا مردم مطالعه و سپس در همان مکان قرار دهند و این امکان نیز وجود داشته باشد تا علاقمندان بتوانند کتاب هایی را به چنین کتابخانه هایی هدیه کنند.
    ۳- برگزاری جشنواره های کتاب و کتابخوانی در محله های شهرها و روستاها بطور فصلی به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی
    ۴- توزیع رایگان کتاب به کودکان و خانواده های کم بر خوردار در سطح استان ( امیدوارم بر مبنای عدالت توزیعی روزی برسد که شاهد خانواده های کم بر خوردار نباشیم و همه‌ی خانواده‌ها امکان تهیه کتاب داشته و از فرصت برابر بهره‌مند شوند، اما این یک حقیقت است که خانواده هایی هستند که از توان پرداخت هزینه های کتاب و امکانات کمک آموزشی برای فرزندانشان برخوردار نیستند. )
    ۵- توزیع بن کتاب به کودکان و خانواده ها تا امکان تهیه کتاب مورد علاقه شان فراهم شود.
    ۶- بهره مندی از رسانه ها به ویژه صدا و سیما در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با استفاده از کارشناسان مجرب حوزه ی کتاب و کتابخوانی، محتوا شناسی و کیفیت مطالعه، موضوعی است که به یقین ضرورت پرداختن به آن دارای اهمیت ویژه است.
    ۷- ورود سمن ها به حوزه ی ترویج کتاب و کتابخوانی و حمایت نیکو کاران در این خصوص ، این امر موجب ارتقای ظرفیت فرهنگ نیکو کاری در امر اهدای کتاب و پرداختن به برنامه هایی در این راستا خواهد شد.
    ۸-حمایت از کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جهت ارتقا و توسعه ی زیر ساخت های کانون در کلیت استان، بطوری که تمام کودکان و نوجوانان استان بتوانند عضو کانون شده باشند و از برنامه های آن بهره مند شوند.
    ۹- ایجاد تابلوهای دیجیتال و صفحه های نمایشی بزرگ در بوستان ها و مکان های تفریحی تا امکان نمایش بخش هایی از آثار نویسندگان در موضوع های متنوع وجود داشته باشد.
    و سایر پیشنهادهایی که می‌توان ارائه نمود.
    خرد را نکو دار و پایدار / چنین است رسم سرای ماندگار
    ( سعید نصیری با الهام از سبک شاعر گرانمایه فردوسی نامدار )

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.