حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • با خصوصیات بچه های  نسل زِد بیشتر آشنا شویم
    ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۲۲
    شناسه : 12065
    بازدید 1112
    5
    ساختارشکن، مستقل و اهل اینترنت دریانیوز// نسل کنونی به دلیل تغییرات گسترده در شئونات مختلف زندگی که نسبت به نسل های پیش از خود تجربه کرده اند، سبک زندگی متفاوتی را نیز تجربه می کند، آزادی دست یابی به اخبار و اطلاعات و توانایی برقراری ارتباط بدون مرز در هر نقطه از زمین، خصوصیات خاصی را برای نسلی پدیده آورده است که کارشناسان آن ها را در دسته ای با عنوان Z تقسیم بندی کرده اند. در ادامه این گزارش با برخی ویژگی های این نسل بیشتر آشنا خواهیم شد.
    ارسال توسط : نویسنده : محمد زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// نسل کنونی به دلیل تغییرات گسترده در شئونات مختلف زندگی که نسبت به نسل های پیش از خود تجربه کرده اند، سبک زندگی متفاوتی را نیز تجربه می کند، آزادی دست یابی به اخبار و اطلاعات و توانایی برقراری ارتباط بدون مرز در هر نقطه از زمین، خصوصیات خاصی را برای نسلی پدیده آورده است که کارشناسان آن ها را در دسته ای با عنوان Z تقسیم بندی کرده اند. در ادامه این گزارش با برخی ویژگی های این نسل بیشتر آشنا خواهیم شد.

    شما جزو کدام نسل هستید؟
    طبق یک طبقه بندی جهانی نسل های مختلف را بر اساس رخداد های تاریخی و پیرامونی شان که در آن متولد شده و رشد کرده اند تقسیم بندی و برای هر یک خصوصیات اخلاقی و رفتاری را تعریف می کنند.

    بزرگترین نسل
    بزرگ‌ترین و قدیمی ترین نسل در این طبقه بندی افرادی هستند که بین سال‌های ۱۹۰۰ (برخی ۱۹۱۰ می‌گویند) تا ۱۹۲۴ متولد شده‌اند و در دسته بزرگ‌ترین نسل یا نسل بزرگان قرار می‌گیرند. این افراد جنگ جهانی دوم را به چشم دیدند و یا در آن شرکت کردند برخی مراجع بر این باور هستند که قبل از این افراد هم، نسل دیگری به نام نسل گم‌شده وجود دارد.

    نسل خاموش
    افرادی را که از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۴۵ متولد شده‌اند، نسل خاموش یا سنت‌گراها نام‌گذاری می‌کنند. این افراد وقتی به دنیا آمدند که جنگ جهانی اول تمام شده و جنگ جهانی دوم آغاز شده بود. افراد این نسل در ابتدا زندگی دشواری را تجربه کردند.همین مشکلات و سختی‌ها بود که به اخلاق این افراد شکل داد و آن‌ها را افرادی منظم، صبور، سختکوش و وفادار بار آورد. افراد این نسل به ثبات شغلی علاقه زیادی دارند و به‌همین‌خاطر دنبال یک شغل ثابت هستند.

    نسل B
    نسل B این نسل بین سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۳ میلادی و پس از جنگ جهانی دوم متولد شدند. در آن زمان رفاه اقتصادی و امنیت روند فزاینده‌ای داشت و به‌همین‌دلیل افراد این نسل افرادی هستند که شور و شوق زیادی برای زندگی دارند. رفاه اقتصادی و امنیت اجتماعی باعث شد که در این بازه زمانی، خانواده‌ها فرزندانی زیادی به دنیا بیاورند و به‌همین ‌خاطر به این نسل، بِی بی بومرها یا نسل انفجار جمعیت گفته می‌شود. این نسل امروز بازنشسته شده‌اند و اکثر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های دنیای ما به همین نسل تعلق دارند. ریسک‌پذیری و خلق کسب‌وکارهای جدید از خصوصیات بارز این نسل است.

    نسل X
    نسل ایکسX، افرادی هستند که در سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ به دنیا آمده‌اند. این افراد زمانی به دنیا آمدند که دنیا پر از تغییر و تلاطم بود؛ به‌همین‌خاطر این نسل با تغییر شغل هیچ مشکلی ندارند و اغلب آن‌ها در شرکت‌های مختلفی کار کرده‌اند و تجربیات زیادی دارند.نسل ایکس خیلی متکی به نفس هستند و می‌دانند که هیچ‌کسی جز خودشان به کمک آن‌ها نمی‌آید. یکی از مهم‌ترین خصوصیات این نسل، امکان برقراری ارتباط با محیط اطراف است. این افراد نسبت به نسل‌های پیش از خود انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به دین، مذهب، قومیت و نژاد نشان می‌دهند.

    نسل Y
    این افراد بین سال‌های ۱۹۸۰ تا اواخر دهه ۹۰ (حدود ۱۹۹۵) به دنیا آمده‌اند و به آن‌ها نسل هزاره (Millennium) هم گفته می‌شود. این دسته از افراد با ابزارهای ارتباطی و هوشمند میانه بهتری دارند و برخی از آن‌ها امروزه در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین فعالیت می‌کنند. نسل Y کسانی هستند که در زمینه استفاده‌کردن از فناوری به نسل قبل از خودشان هم کمک می‌کنند. بسیاری از این افراد به فناوری دیجیتال وابسته‌اند و دوست دارند کارهای خود را با این فناوری‌ها انجام دهند.

    نسل Z
    این افراد متولیدن در سال‌های اواخر دهه ۹۰ یا اواخر دهه ۲۰۰۰ هستند و از همان ابتدا با ابزارهای دیجیتال آشنا شده‌اند و درحال‌حاضر خیلی از کارهای خود را با دستگاه‌ها و ابزارهای هوشمند انجام می‌دهند.در ایران به نسل Z، دهه‌هشتادی‌ها و نودی‌ها هم گفته می‌شود. استفاده فراوان از اینترنت باعث شده است آن‌ها را با عنوان نسل اینترنت یا بومی‌های دیجیتال هم بشناسیم.

    فرهنگ جدید برای نسل جدید
    جامعه شناسان و اندیشمندان علوم اجتماعی بنا برنگرش و دانش خود فرهنگ را به شیوه های گوناگون تعریف می کنند . اما وجه مشترک همه ی تعاریف، تغییر پذیری و سیّالیّت فرهنگ است، فرهنگ یک جامعه تحت تاثیر عوامل گوناگون نظیر، تغییر شرایط محیط زندگی، بروز جنگ ها ، ظهور فناوری های نوین ، تعامل و حتی تهاجم مستقیم یک فرهنگ با فرهنگ های پیرامونی می تواند تغییر کند. اثبات و درک این موضوع در دوره ما زیاد سخت نیست، دوران کودکی، نوجوانی و دبیرستان خود را به خاطر بیاورید نوع رفتار، خورد و خوراک، مراسم های خانوادگی و حتی برنامه های مذهبی ودینی ما در طول همه این دوره تغییر کرده اند. اگر هنوز هم قانع نشده اید می توانید سری به آلبوم عکس های قدیمی و خانوادگی خود بزنید.

    متخصصان فرهنگ شناسی، آن را به دوبخش تقسیم می کنند. اول بخش بیرونی فرهنگ که قابل دیدن و ملموس است همه آن را درک می کنند و با آن ارتباط مستقیم دارند و دوم؛ بخش درونی و غیر قابل لمس است که ما به طور ناخودآگاه در زندگی روزانه خود به وجود آن ها عادت کرده ایم از سلام و احوال پرسی تا مسافرت رفتن و سبک زندگی، همه این ها فرهنگ معنوی هستند. با این تعارفی که ارائه شد اکنون می توانیم نسل Z جامعه خود را بهتر بررسی کنیم . این نسل بیشتر با استفاده از فناوری و ارتباطات دیجیتال بزرگ شده‌اند و نیاز های خود را رفع می کنند و بخشی از فرهنگ فعلی خودشان را از فضای مجازی گرفته اند. علاوه بر این، نسل Z به طور کلی به دنبال کارهایی هستند که با خلاقیت و نوآوری همراه است انجام کارهای تکراری و شبیه به هم آنها را آزار می دهد آن‌ها دائما به دنبال کسب تجربه‌های جدید هستند و تمایل دارند کارهایی را انجام دهند که نیروی قدرت، اعتماد به نفس و خودپسندی را در آنها تقویت می کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد به رشد و توسعه فردی خود بپردازند.

    شاید بتوان گفت وجود شبکه های اجتماعی و ترکیب آن با ویژگی های خاص دوران نوجوانی، نسل نوجوان و جوان جامعه ما را ساخته است در چنین وضعی اگر این نوجوانان و جوانان خالی از داشته های فرهنگی و معنوی باشند، بنا بر فطرت انسانی به سرعت به دنبال کسب ویژگی های فکری،فرهنگی و ذهنی مستقل و مورد پسند خود خواهند رفت و کم کم آنها را به عنوان رفتار و فرهنگ مطلوب خویش می پذیرید و در چنین وضعی است لزوم توجه به ایجاد بسترهای مناسب برای تشکیل ویژگی های فرهنگی سالم خودش را بیش از پیش نشان می دهد.

    با نسل Z چگونه ارتباط بگیریم
    شاید بهترین راه برای ارتباط با این نسل بهره گیری از فناوری های نوین و مدل های رفتاری مورد پسند آنها باشد، سرعت در انجام کارها و شاید کمی فقدان صبر و تحمل سختی ها از ویژگی های بارز این نسل است. احترام به خلاقیت و نوآوری که از خود نشان می دهند می تواند آنها را برای نگه داشتن در مسیر و رساندنشان به اهداف همراهی کند بنابراین، برای برقراری ارتباط بهتر با این نسل باید نظرات و ایده‌هایشان را به صورت جدی پذیرفت و در مسائل تصمیم‌گیری و همکاری بهره برد. باید قبول کرد که هر نسلی با توجه دوره زمانی خود، فرهنگ حاکم بر جامعه و سایر مولفه های موجود خصوصیات منحصر به فردی را خواهد داشت.

    لذا می طلبد ابزارهایی که برای آموزش ، یاد گیری ، پرورش و تربیت از آن بهره برده می شوند نیز متناسب با همان نسل و دوره زمانی باشد. نسل کنونی جامعه ما که از آن با عنوان نسل زِد یاد می شود نیز در کنار خصوصیات اخلاقی و رفتاری مثبتی نظیر صداقت، احترام و انعطاف‌پذیری، استقلال و آگاهی نسبت به جامعه ، مهمترین وبرجسته ترین شاخصه اش علاقه به تغییر ساختار ها و چارچوب های دست و پا گیر است که حتی نسل های پیش از آنها را هم سردرگم و کلافه می کند. این نسل می تواند کشور و جامعه ایرانی و اسلامی را به موفقیت و پیشرفت برساند. جامعه ما در چنین شرایطی برای پیشرفت و حرکت رو به جلو نیاز به تغییر دارد و این تغییر را باید انسانهایی شروع کنند که روحیه حرکت، تلاش و تغییر در وجودشان به شکل صحیح شکل گرفته باشد لذا اگر قرار است ما در کشور به تحول پیشرفت و کسب قله های موفقیت در جهان برسیم این موضوع به دست همین نسل رخ خواهد داد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.