حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بازهم صدای قُل قُل قلیان درساحل بندرعباس
    ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۰۲
    شناسه : 11771
    بازدید 1144
    1
    دریانیوز// سواحل بندرعباس به جای اینکه محلی برای تفریح سالم شهروندان و خانواده‌ها و لذت بردن از صدای امواج دریا باشد، با تصرف قلیان فروش ها همراه با ایجاد آلودگی صوتی و چیدمان صندلی‌های پلاستیکی و انداختن زیراندازهای بسیار که فرصت قدم زدن آزادانه را از همشهریان سلب نموده است و صدای خوفناک قلیان‌ها و دود آنها با نا آگاهی و بی اهمیتی برخی شهروندان و مسئولین مربوطه تبدیل به فضای نامطلوب و هنجارشکن شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : حسین برخورداری منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// سواحل بندرعباس به جای اینکه محلی برای تفریح سالم شهروندان و خانواده‌ها و لذت بردن از صدای امواج دریا باشد، با تصرف قلیان فروش ها همراه با ایجاد آلودگی صوتی و چیدمان صندلی‌های پلاستیکی و انداختن زیراندازهای بسیار که فرصت قدم زدن آزادانه را از همشهریان سلب نموده است و صدای خوفناک قلیان‌ها و دود آنها با نا آگاهی و بی اهمیتی برخی شهروندان و مسئولین مربوطه تبدیل به فضای نامطلوب و هنجارشکن شده است.
    مکانهای عمومی و گذرگاه های تفریحی ساحل که با اقدام اشخاصی خاصی تبدیل به محل عرضه قلیان و پاتوق شده است که این عمل باعث روشن شدن آژیر خطر وبه خطر انداختن سلامت شهروندان بندرعباسی شده است. تعداد ارائه دهندگان قلیان در سواحل بندرعباس رو به‌ افزایش است و بصورت قارچ گونه درحال رشد هستند. در اینجا همت مسئولین دلسوز این شهر را می طلبد که برای سلامتی نسل جوانی که به صورت روزافزون طعمه اینگونه معضلات شهری می شوند چاره ای بیاندیشند. متاسفانه نوجوانان و خانواده هایی هم که بدون آگاهی و اطلاع از عواقب استفاده از این قلیان استعماری به فروشنده های ساحلی مراجعه می کنند بسیار نگران کننده است. مرکز اینگونه فعالیت ها در مکانی شلوغ و پرتردد ساحلی شهر قرار گرفته است و این فعالیت به عنوان جزئی از تقلید و فرهنگ محلی نادرست جامعه تلقی می‌شود. عرضه و فروش قلیان به عنوان یک وسیله تفریحی به طور گسترده در سواحل بندرعباس قرار گرفته است.

    قلیان وسیله تجارت در اماکن تفریحی نیست و مردم نباید فریب استفاده از این تحفه استعماری را بخورند. در سواحل شهری که در آن زندگی می‌کنیم مرکز تجمع فروشنگان و مصرف کنندگان قلیان می‌باشد. جوانان و خانواده ها خواسته یا ناخواسته به سمت بازار ممنوعه دود و دم قلیان فروشی شهر کشیده می شوند و با غفلت مسئولان مدتها است پابرجا و استوار و پررونق به کار خود ادامه می دهند و در سایه بی اهمیتی به ورزش و تفریحات سالم و مناسب و افزایش بیش از حد قلیان فروشی ها، عامل اساسی در روند گرایش بیشتر جوانان شهر بندر عباس به قلیان شده است.
    كافی است برای تفريح و گشت و گذار به ساحل خواجه عطا بندرعباس برويد، قبل از استشمام هوای خوش و مطبوع و صدای امواج دريا، بوی دود انواع تنباکو و صدای قليان توجه شما را بیشتر جلب می‌كند. استفاده از قلیان نیز اعتیادآور است و این اعتیاد به نیکوتین موجود در دود قلیان برمی‌گردد. همچنین، ماده مخدر نیکوتین در قلیان باعث می‌شود که خطر جدی برای سلامتی داشته باشند.
    طبق نتایج تحقیقات علوم پزشکی کشور نشان می‌دهد مقبولیت اجتماعی قلیان در میان زنان بیشتر است. زنان در مقایسه با مردان نگرش مثبت و وابستگی بیشتری به استعمال قلیان دارند. عوارض استعمال قلیان در زنان بیشتر از مردان است، شیوع مصرف قلیان در بین زنان استان هرمزگان ۹ تا ۱۰ برابر استان‌های دیگر بوده و از نظر میزان استعمال قلیان توسط زنان، استان هرمزگان رتبه سوم را در میان استان های کشور دارد. این تفریح به نسبت به تفریحات ناسالم دیگر، شک دارتر است و باید به آن نگاه دقیق‌ تری داشته باشیم. مصرف قلیان پدیده‌ای است که این روزها عرضه آن به امری معمول و عادی و آزادانه میان شهروندان در ساحل بندرعباس تبدیل شده و جوانان و نوجوانان و حتی خانواده‌ها همراه با کودکان خود در دورهمی‌های شبانه برای تفریح و گذراندن وقت و گفتگو با همدیگر در سواحل بندرعباس با استقبال قلیان فروشان مواجه می شوند.
    با کمال تاسف تفریح و سرگرمی یکی از دلایلی است که جوانان را به سمت کشیدن قلیان سوق می‌دهد، وقتی از برخی از افرادی که به کشیدن قلیان اقدام می‌کنند بپرسیم چه شد که به قلیان کشیدن روی آورده‌اید؟ در جواب می‌گویند که دفعه اول صرفاً به‌خاطر تفریح با دوستان و به درخواست آن‌ها بود و کم کم به یک عادت تبدیل شد و الان بخشی از زندگی ما شده است.
    تحقیقات نشان می‌دهد خطر مرگ و میر در مصرف‌کنندگان دخانیات ۸۰-۹۰ درصد بیشتر از افرادی است که این مواد را استعمال نمی‌کنند. این آمار به این دلیل نگران کننده است که جامعه کنونی ایران، قلیان را به شکل وسیله‌ای برای تفریح استفاده می کنند. علت افزایش استفاده از قلیان در نوجوانان و جوانان را با درک اشتباه آنان در بی ضرر بودن مصرف قلیان نسبت به سایر روش‌های مصرف تنباکو مرتبط دانسته اند.این معضل را می‌توان به عدم نظارت کافی خانواده‌ها بر جوانان خود ارتباط داد، چرا که با نبود نظارت و کنترل از سوی والدین بر فرزندان، نشست و برخواست با دوستان اجتماعی و کسانی که هیچ شناختی از آن‌ها وجود ندارد، می‌تواند زمینه ساز انحراف در جوانان و کشیده شدن آن‌ها به بیراهه شود.

    قلیان‌ها از ساحل بندرعباس جمع‌آوری شد
    در خبری که چند وقت پیش در رسانه ها منتشر شد دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان از اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری قلیان سراهای غیرمجاز در ساحل بندرعباس خبر داد. در ادامه متن کامل خبر آورده شده است. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان گفت: این اقدام در راستای اجرای قانون و صیانت از بهداشت عمومی انجام شد. عارف اکبری با اشاره به اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری قلیان سراهای غیرمجاز در ساحل بندرعباس افزود: پس از مطرح شدن شکایت‌های مردمی و درخواست‌های پی درپی از دستگاه قضایی با تاکید رییس کل دادگستری استان، برخورد با مراکز عرضه قلیان در مکان‌های عمومی به‌ویژه ساحل بندرعباس در دستورکار دادستانی قرار گرفت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعداد قابل‌توجهی از قلیان‌ها از این مراکز جمع‌آوری شد.

    به گفته این مقام قضایی، عرضه قلیان به عنوان یک خطر جدی برای سلامت افراد جامعه یکی از مصادیق اقدامات خلاف قانون است و دستگاه قضایی به مردم اطمینان می‌دهد که با عوامل تهدیدکننده سلامت و بهداشت عمومی با قاطعیت و بدون اغماض برخورد کند. دادستان مرکز استان هرمزگان، اجرای قانون منع استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی با همکاری شبکه بهداشت و دیگر دستگاه‌های متولی را راهکاری مناسب به‌منظور حفاظت از سلامت جامعه و پیشگیری و مقابله با شیوع برخی امراض مسری برشمرد. اکبری همچنین با هشدار جدی به واحدهای صنفی متخلف به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی تاکید کرد: در راستای دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه به منظور پیگیری و نظارت بر حسن اجرای قوانین و همچنین ضرورت انجام اقدامات لازم در جهت مراقبت و صیانت قانونمند از حقوق عمومی با هدف پیشگیری از مخاطرات برای شهروندان، از پلیس اماکن عمومی و دیگر دستگاه‌های متولی خواسته شده است در صورت مشاهده هرگونه تخلف حین بازرسی به سرعت با همکاری عوامل مرکز بهداشت، اقدامات لازم را انجام دهند و نتیجه را به دادستانی اعلام کنند.
    با توجه به این اقدام چند روزی قلیان فروشان در ساحل بندرعباس دیده نشدند اما باز هم شاهد فعالیت آنها در برخی مکانها هستیم؛ از مسئولان مربوطه تقاضا داریم اقدام جدی و اساسی تری نسبت به این موضوع داشته باشند؛ زیرا بسیاری از مردم، از مضرات مصرف قلیان و مشكلاتی كه برای آنان در زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی ایجاد می‌كند، مطلع نیستند وآگاهی بخشی به مردم نیازمند عزم جدی مسئولان وانجام حركت اجتماعی است. برای مبارزه با این پدیده ناهنجار اجتماعی باید متناسب بارویكرداجتماعی برنامه ریزی كرد.در این رابطه تصمیماتی در خصوص چگونگی برخورد با متخلفان و مراحل حذف تدریجی قلیان در اماكن عمومی باید اتخاذشود . فرهنگ سازي و آگاه سازي جامعه نسبت به مضرات استعمال قليان از وظايف نهادهايي مثل خانواده، مدرسه، دانشگاه، دانشگاه علوم پزشكي، مركز بهداشت، شهرداري و رسانه است. با توجه به فراگيري اين پديده در بين نسل جوان، شهرداری‌ها و سایر ارگان‌های مربوطه با نصب بنرهاي آموزشي در سطح شهر نسبت به آگاهي بخشي و فرهنگ سازي در زمينه مضرات استعمال قليان اقدام نمایند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.