حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3051 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • استانداردسازی و آزادسازی پیاده‌روهای بندرعباس، شاید وقتی دیگر
    ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۵:۰۵
    شناسه : 10756
    بازدید 1135
    11
    تضییع حقوق عابران ادامه دارد گزارش اختصاصی// درحالی وضعیت پیاده روهای شهر بندرعباس شرایطی دارند که بسیاری از آنها غیراستاندارد و یا تصرف شده که عابران امکان استفاده از آنها را ندارند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// درحالی وضعیت پیاده روهای شهر بندرعباس شرایطی دارند که بسیاری از آنها غیراستاندارد و یا تصرف شده که عابران امکان استفاده از آنها را ندارند و مجبورند از خیابان برای رفت وآمد استفاده کنند و گاهی حوادث و سوانح برخورد خودروها با عابران را شاهدیم و بارها این موضوع را گوشزد کرده ایم و مسئولان وعده هایی را برای رفع این مشکلات داده اند، اما متاسفانه تاکنون اقدامی اثرگذار و ملموس صورت نگرفته است.
    بیش از یک دهه وعده جابجایی صنوف مزاحم به خارج از شهر بندرعباس داده شده و همچنان این وعده محقق نشده وتعمیرگاه و… هنوز داخل شهر هستند و برخی از محلات در محاصره این صنوف هستند و ساکنان نیز از این وضعیت گلایه مندند و از آن طرف پیاده روها و حتی یک تا دولاین از خیابان های روبروی تعمیرگاه ها توسط این صنوف تصرف شده و عابران امکان عبور را ندارند و به ناچار بایستی از خیابان رفت وآمد کنند و شهرداری، پلیس و… در این حوزه برای آزادسازی پیاده روها اقدامی نکرده اند.


    بسازوبفروش های زیادی هم پیاده رو و گاهی یک لاین از خیابان را می گیرند و این روند سالها طول می‌کشد. از طرفی دیگر پستی و بلندی بسیاری از پیاده‌روها وشکسته شدن سنگفرش و موزائیک و آسفالت بیشتر پیاده روها و خاکی بودن برخی از آنها باعث شده که حتی افراد عادی امکان رفت وآمد را به‌راحتی از پیاده روها نداشته باشند.
    پیاده‌روهای بلوار معلم و وحدت در خواجه عطاء بندرعباس همچنان وضعیت مناسبی ندارد و علی‌رغم انتشار گزارش‌های متعدد و دستور دادستانی، فرمانداری و…، اما بخش زیادی از این پیاده روها در تصرف سازندگان املاک و… است و اقدام مناسبی صورت نگرفته و عابران و بخصوص دانش آموزان بایستی در داخل خیابان رفت و آمد کنند وعزم چندانی در این بخش وجود ندارد. والدین هم نگران رفت وآمد فرزندان شان از خیابان بجای پیاده رو هستند. از طرفی دیگر این وضعیت باعث فرهنگ سوزی در آموزش استفاده از پیاده رو و خطوط عابر پیاده و… به دانش‌آموزان می شود؛ زیرا در بسیاری از معابر امکان استفاده از پیاده رو وجود ندارد و در بسیاری از خیابان ها هم از خطوط عابر پیاده و… خبری نیست.

    درصورتیکه شهروندان و عابران انتظار دارند شهرداری، فرمانداری، پلیس و…. اجازه ندهند بیش از این پیاده‌روها در تصرف صنوف مزاحم بماند و حقوق عابران تضییع شود، اما به این موضوع توجه چندانی نمی شود و هیچ نهادی از حقوق عابران حمایت نمی کند و برای‌شان مهم نیست که عابرانی بدلیل اجبار استفاده از پیاده روها در معرض خطر قرار گرفته و جان شان را از دست دهند و مصدوم و معلول شوند. از طرفی دیگر ترافیکی که در جلوی این صنوف ایجاد می شود و ترافیک قفل می شود که حداقل انتظار این است که شورای ترافیک در این حوزه اقدام نماید و تصمیمات مناسبی را اتخاذ نمایند تا از ترافیک موجود که بدلیل فعالیت صنوف مزاحم ایجاد شده است، کاسته شود.


    پیاده روهای غیراستاندارد جلوی مدارس
    شهروندی از وضعیت پیاده‌روی روبروی حرم مطهر امامزاده سیدمظفر (ع) و ورودی خیابان چمران که دو مدرسه در دو طرف این بلوار وجود دارد که حتی جلوی مدارس وضعیت پیاده‌روها مناسب نیست و مغازه‌ها و… جلوی محل کسب‌شان را بالاو پایین سنگفرش و موزائیک کرده‌اند و…. گلایه‌مند است و می‌گوید چرا در پیاده‌روسازی در این شهر استانداردی وجود ندارد و هر کسی جلوی خانه و مغازه اش را رمپ شیب‌دار ورودی و خروجی درست می کند و یا بالاتر و یا پایین‌تر از سطح پیاده‌رو، جلوی مغازه و… را سنگفرش و… می کند، حق عابران را تضییع می‌کند و از این اقدامات جلوگیری نمی شود؟ از طرفی جلوی برخی مدارس آسفالت پیاده رو و… حفاری و رها شده و دانش آموزان بایستی با لباس خاکی وارد مدرسه شوند.


    گلایه از تضییع حقوق
    برخی از شهروندان و عابران پیاده از تضییع حقوق‌شان در پیاده‌روهای شهر بندرعباس بشدت گلایه‌مندند و خواستار اقدام مسئولان برای استانداردسازی پیاده‌روها و آزادسازی این پیاده روها از تصرف سازندگان املاک، تعمیرکاران و صنوف مزاحم، مغازه دارها و دستفروشان و…. هستند و از مسئولان و شورای شهر و شهرداری و پلیس می‌خواهند موانع تصرف پیاده روها را برطرف نمایند تا حق‌شان بیش از این ضایع نشود.


    آموزش ابتر به دانش آموزان
    ولی یک دانش‌آموز هم می گوید وقتی بیشتر پیاده‌روهای شهر امکان استفاده ندارند، من چطور می‌توانم به فرزندم بگویم از پیاده‌رو استفاده کند و یا معلمش چطور می‌تواند این آموزش را به دانش‌آموزانش دهد؟ حتی برای ما بزرگترها هم امکان استفاده از پیاده‌روها در بسیاری از نقاط وجود ندارد. افراد ویلچری، معلول، سالخورده، مادران باردار و… شرایط بدتری را در استفاده از پیاده‌روها دارند و از مسئولان می خواهیم در این حوزه چاره اندیشی کنند.
    نمی‌دانم آیا مسئولان خودشان از پیاده‌رو استفاده نمی‌‎کنند تا شرایط موجود را درک کنند؟ چه کسی بایستی در این حوزه اقدام نماید؟


    پیاده روی جلوی شهرداری
    بخشی از پیاده روی خیابان ورزش روبروی شهرداری مرکزی تخریب شده و به سمت مدرسه نوساز آفتاب و همچنین جلوی اداره کل راه وشهرسازی و نیز بخشی از پیاده راه از جلوی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس تا شهرداری منطقه سه بندرعباس مدت زیادی حفاری و رها شده است. وقتی جلوی شهرداری وضعیت پیاده‌روها اینگونه باشد و رفت وآمد عابران به سختی صورت گیرد، چه انتظاری را عابران از سایر مناطق شهری می توانند داشته باشند؟


    پیاده روهای مسکن مهر
    برخی از ساکنان مسکن مهر بندرعباس هم از وضعیت پیاده روهای خاکی و نامناسب در شهرک پیامبراعظم (ص) بندرعباس بسیار گلایه مندند و می گویند حتی جلوی مدرسه ها هم خاکی است و دانش آموزان باید از داخل خاک ها رفت وآمد کنند و در زمان بارندگی که گل ولای می شود، دانش آموزان با لباس های پر از خاگ و گِل وارد مدرسه می شوند که از مسئولان می‌خواهیم جلو و اطراف مدارس و خیابان در خیابان‌های مسکن مهر حداقل پیاده‌روها را درست کنند.


    وعده شهردار وفرماندار
    البته دو هفته قبل شهردار و فرماندار بندرعباس در گفتگو با گزارشگر روزنامه دریا وعده دادند در آینده‌ای نه چندان دور صنوف مزاحم به خارج از شهر منتقل می شوند و شهردار بندرعباس نیز وعده نمود استانداردسازی پیاده‌روها را بزودی در مناطق مختلف شهر آغاز کنند و برای آزادسازی پیاده‌روهای جلوی تعمیرگاه‌ها و… از پلیس استمداد طلبید که انتظار می‌رود استانداردسازی و آزادسازی پیاده روهای شهر زودتر کلید بخورد وشهروندان و عابران به عینه آنرا مشاهده نموده و میزان استفاده شهروندان از پیاده روها افزایش یافته و کمتر در معرض خطر تصادف و حوادث و سوانح قرار بگیرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.