حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3008 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اراده و برنامه منظم  دو بازوی اصلی برای حفظ قرآن است
    ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۱۹
    شناسه : 12190
    بازدید 1345
    10
    یک نابغه و حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با روزنامه دریا: دریانیوز// یکی از مطالبه‌های مقام معظم رهبری ( مدظله العالی)‌ که در بیانات خود در دیدار با قاریان، حافظان و اساتید قرآنی در یازدهم مرداد سال ۹۰ مطرح کردند تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم بود که در این دیدار فرمودند:یکی از چیزهائی که می تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// یکی از مطالبه‌های مقام معظم رهبری ( مدظله العالی)‌ که در بیانات خود در دیدار با قاریان، حافظان و اساتید قرآنی در یازدهم مرداد سال ۹۰ مطرح کردند تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم بود که در این دیدار فرمودند:یکی از چیزهائی که می تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است.
    ما حافظ قرآن کم داریم. من قبلاً گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند حالا یک میلیون که عدد کمی است نسبت به این جمعیتی که ما داریم؛ اما حالا چون دوستان الحمدللَّه یک مقدماتی فراهم کرده‌اند، کارهائی را مشغول شده‌اند و دارند برنامه‌هائی را فراهم می‌کند برای اینکه ان‌شاءاللَّه حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می‌گوئیم ان‌شاءاللَّه ما باید ده میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم.خوشبختانه در بخش سندرک – روستای کشپیری اعضای یک خانواده پرجمعیت روستایی که هشت برادر و یک خواهر هستند به این مطالبه قرآنی رهبری لبیک گفته اند که از این خانواده هفت نفرشان حافظ کل قرآن هستند و یک نفر دیگر درمسیر حفظ قراردارد.

    این خانواده قرآنی یک موسسه فرهنگی قرآنی به نام بیت الزهرا(س) هم از ۱۰ سال پیش در این روستا تاسیس کردند که خدمات متنوعی را در این حوزه ارائه می‌دهد که در این مدت با برگزاری دوره‌های یکساله حدود ۳۰۰ نفر از سراسر کشور در این موسسه قرآنی حافظ کل قرآن کریم شده‌اند.با محمد میرانی یکی از اعضای این خانواده که حافظ کل قرآن کریم، صحیفه سجادیه، خطبه فدکیه، غدیر و ۱۵۰خطبه از کتاب نهج البلاغه است به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه با هم می‌خوانیم.

    دریا: لطفا خودتان را معرفی کنید؟
    – اینجانب محمدمیرانی متولد ۱۳۷۸ اهل شهرستان میناب- بخش سندرک- روستای کشپیری هستم.

    دریا: حفظ قرآن را از چند سالگی شروع کردید و چند مدت طول کشید تا حافظ کل قرآن شوید؟
    -حفظ قرآن را از ۱۳ سالگی شروع کردم و در مدت هشت ماه قرآن را حفظ کردم که سه ماه آن در تابستان سال ۹۲ بود و مابقی آن را در مدرسه (سوم راهنمایی) حفظ کردم.

    دریا- آیا غیر از قرآن، حافظ دیگر کتاب‌ها و خطبه‌ها هم هستید؟ نام ببرید؟
    – بله. الحمدلله صحیفه سجادیه را در مدت سه ماه، خطبه فدک و غدیر رادرمدت یک ماه و ۱۵۰خطبه ی نهج البلاغه راظرف یک‌ ماه و نیم توفیق شدکه حفظ کنم.

    دریا: فرمودید اهل روستای کشپیری هستید، بفرمایید در روستای شما چه تعداد حافظ قرآن وجود دارد؟
    -در روستای ما حدود ۱۵نفر حافظ قرآن هستند.

    دریا: از فعالیت‌ها و عملکرد موسسه قرآنی خود بگویید؟
    – موسسه بیت الزهرا سلام الله علیها مجموعه‌ی فرهنگی قرآنی است که ازسال۹۳ در زمینه حفظ قرآن بامرکزیت روستای کشپیری فعالیتش راشروع کرده که در این مدت ۱۰ سال دوره حفظ یکساله برادران و هفت دوره برای خواهران را برگزار کرده که نزدیک به ۳۰۰ نفر در این مجموعه ازسراسر کشور توانسته اند به مدت یکسال حافظ قرآن شوند و همچنین نزدیک به هزار نفر در دوره‌های تابستانه(تسنیم) و روزانه موفق به حفظ بعضی از اجزای قرآن شده اند.

    دریا: لطفا کمی از خانواده خود بگویید؟
    – الحمدلله ما خانواده‌ای پرجمعیت هستیم. پدرمان کشاورز و مادرمان خانه دار است. هشت برادر و یک خواهرهستیم که هفت نفرمان خداروشکر موفق به حفظ کل قرآن شده ایم و یک نفردیگر درمسیرحفظ قراردارد.

    دریا: انگیزه و هدف شما برای ورود به حفظ قرآن چه بوده است؟
    -انگیزه‌ی بنده برای حفظ جدای ازعلاقه به مسائل قرآنی مانندتلاوت، حفظ، مداحی، اذان و…این بود که به فرمان رهبر معظم مبنی برحفظ قرآن لبیک گفته باشم وهمچنین بتوانم اندکی از زحمات پدر و مادرعزیزم راجبران کنم.

    دریا: چه کسانی موجب تشویق شما در این راه شدند؟
    -مشوق اصلی بنده در این مسیر برادر بزرگم آقا امین میرانی بود.

    دریا: اساتید و مربیان شما چه افرادی بودند؟
    – بنده درطول دوره‌ی حفظم استاد نداشتم و با تکیه براستعداد‌ و حافظه‌ی خدادادی که داشتم، توانستم قرآن کریم راحفظ کنم.

    دریا: از چه روشی برای حفظ استفاده می‌کردید؟ لطفا به صورت کامل بیان کنید؟
    – ابتدا جز ۳۰ را حفظ کردم. سپس از جز یک محفوظاتم را ادامه دادم تا پایان تابستان ۹۲ موفق شدم ۱۳ جز را حفظ کنم. اواخر بهمن همان سال بقیه محفوظات خود رابه پایان رساندم و درساعاتی که در مدرسه بودم در زنگ های استراحت وحتی درکلاس تمرین می‌کردم. وقتی که به منزل می‌رفتم حفظ می‌کردم. در بعضی از روزها حتی چهار یا پنج صفحه هم حفظ می کردم.

    دریا: خاطره‌ی از زمانی که حفظ می‌کردید به خاطر دارید؟
    -یکی از خاطرات ایام حفظم این است که درنیمه شعبان قرار بود یک حافظ کل قرآن برای محفل انس با قرآن به روستای مان بیاید و وقتی که آمد گفت:می‌خواهم فقط درمورد قرآن صحبت کنم و فقط یک صفحه از قرآن را تلاوت می‌کنم من تا آن موقع هیچ حافظ قرآنی ندیده بودم وایشان برایم باعث انرژی وجهش درامرحفظ شدند.

    دریا: چه سختی‌های در دوران یادگیری حفظ داشتید؟
    – به دلیل اینکه همزمان با ایام مدرسه حفظ می‌کردم قطعا برایم سخت بود؛ زیرا امکاناتی مانند استاد ،گوشی جهت ترتیل،هم مباحثه ای و… را نداشتم.

    دریا: رمز موفقیت شما در حفظ قرآن چه بوده است؟
    -فقط می‌توانم بگوییم توفیق الهی، مدد اهل بیت، رزق وروزی حلال وهمچنین دعای پدرمادرم.

    دریا: تاثیر حفظ قرآن بر روحیه و اخلاق خود را در چه حدی می دانید؟
    – قطعا حفظ قرآن تاثیر زیادی برشخص می گذارد و بزرگترین تاثیرقرآن برای بنده نگاه ودرک بلندی است که قبل ازحفظ چنین موضوعی نبود.

    دریا: تاکنون در مسابقات قرآنی شرکت کرده اید؟ چه رتبه هایی کسب را کردید؟
    -بله. درمسابقات جهادکشاورزی کشوری هفتم شدم. در مسابقات بسیج استان دوبار مقام اول را کسب کردم و در مسابقات اوقاف هرمزگان که یک‌ بار شرکت کردم سوم شدم.

    دریا: انتظارتان از مسئولين چیست؟
    -انتظار بنده ازمسئولین توجه وسرمایه گذاری بیشتر به مسائل قرآنی ومخصوصا حفظ قرآن است.

    دریا: فرهنگ قرآنی در شهر و منطقه شما چگونه است؟
    – الحمدلله از زمانی که ما حفظ قرآن راشروع کردیم حرکتی برای حفظ قرآن درمنطقه راه افتاد ونزدیک به ۵۰ نفر درآنجا حافظ قرآن شده اندوموسسه قرآنی هم مرکزیتش درروستای کشپیری است.

    دریا: هم اکنون در زمینه قرآنی چه فعالیت هایی دارید؟
    -الان به دلیل تحصیل درحوزه علمیه بیشتر حفظ مجازی و دوره های تابستانه راپیگیری می‌کنم.

    دریا: به نظر شما زیباترین آیه قرآن کدام است و چه پیامی دارد؟
    – نمی‌توانم سوره خاصی را بیان کنم زیرا همه سوره‌های قرآن کریم دوست داشتنی هستند؛ولی بعضی آیات برایم جذابیت بیشتری دارندمانندآیه امیدآفرین درسوره زمر. قل یاعبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لاتقنطنوا من رحمه الله ان الله یغفرالذنوب جمیعا.

    دریا: آیا در بین راه احساس خستگی و یا نا امیدی کردید؟
    -الحمدلله در مسیرحفظ قرآن با تمام سختی‌هایی که وجود داشت بدون هیچ گونه زدگی یا ناامیدی طی کردم.

    دریا: یک حافظ قرآن باید دارای چه ویژگی‌های باشد؟
    -به نظر بنده حافظ قرآن باید عامل به آن باشد.تدبر درقرآن داشته باشد و اخلاق او نیز قرآنی شود و به حفظ که مقدمه ی اینها است نیز مسلط باشد و سعی کندهمیشه مرور را داشته باشد.

    دریا: چه توصیه‌ای برای افرادی که قصد دارند در راه حفظ قرآن قدم بردارند دارید؟
    -به نظر من اراده وبرنامه منظم دو بازوی اصلی برای حافظ است و اگر این دو باشد هر چند سال هم طول بکشد؛ ولی بالاخره موفق به حفظ قرآن می‌شوند.

    دریا: نقش پدر و‌مادر،معلمان واساتید را در تشویق فرزندان، به حفظ قرآن چقدر مؤثر می دانید؟
    – قطعا خیلی موثراست. بنده هم وقتی حفظ می‌کردم همواره پدر ومادرم وبعضی ازمعلمینم مراتشویق به حفظ می‌کردند وبعضا هم مورد حمایت هم قرار می‌دادند واین خودباعث انرژی مضاعفی درمن می‌شد.

    دریا: در پایان اگر سخن دیگری دارید بفرمایید؟
    مطلبی خاصی ندارم از شما بابت اینکه با صبر و حوصله همراه من بودید تشکر می‌کنم ان شاءالله موفق باشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.