حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پیشگیری از اعتیاد  مهمترین راه مبارزه با موادمخدر
    ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۵:۱۳
    شناسه : 12464
    بازدید 1119
    9
    دریا نیوز// استعمال و شیوع مواد مخدر پدیده شوم جهانی است که اختصاص به جغرافیای خاصی ندارد و مبارزه با آن نیازمند عزمی عمومی و حتی بین المللی است و البته در این میان انجام کار فرهنگی و تأکید بر پیشگیری از اعتیاد و ابتلا به مواد مخدر اصلی ترین راهبرد در مبارزه با مواد مخدر است.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریا نیوز// استعمال و شیوع مواد مخدر پدیده شوم جهانی است که اختصاص به جغرافیای خاصی ندارد و مبارزه با آن نیازمند عزمی عمومی و حتی بین المللی است و البته در این میان انجام کار فرهنگی و تأکید بر پیشگیری از اعتیاد و ابتلا به مواد مخدر اصلی ترین راهبرد در مبارزه با مواد مخدر است.
    پیشگیری و آگاهی سازی جامعه نسبت به مصرف مواد مخدر می تواند به‌عنوان ابزاری به کار رود که بدون خشونت و سرمایه های زیادی به عنوان روشی جهت سیاست گذاری‌های اجتماعی بهره برد.که غفلت از این پدیده خطرات جدی را برای جامعه رقم می زند به گونه ای که هزینه های بعدی برای رهایی از این ماجراها بیشتر خواهد بود. برای جلوگیری از این زنجیره خرید و فروش مواد مخدر و ابتلا به اعتیاد، تنها کشف ومنهدم کردن مواد و باندها کفایت نمی‌کند بلکه مسأله مهمتر و البته ضروری تر، آگاهی رسانی و هماهنگی جامعه می باشد چراکه به گفته کارشناسان بدون همراهی جامعه فقط ۵۰ درصد موفقیت در این زمینه کسب خواهد شد. از آنجایی که متأسفانه تاکنون آگاهی بخشی نسبت به خطر جدی مصرف مواد مخدر در سبد اطلاعات خانواده ها وجود نداشته است باید گفت عوامل مختلفی در گرایش افراد به مواد مخدر مؤثر است و هرگز نمی توان پدیده اعتیاد را به صورت تک عاملی مورد بررسی قرارداد بلکه باید مجموعه اقدامات مؤثر و عالمانه ای تدبیر و برنامه ریزی شود تا با نگاهی همه‌جانبه بتوان نسبت به کاهش و رفع این معضل بزرگ اجتماعی گام برداشت. این آگاهی بخشی در قدم اول از خانواده شروع می شود، در محیط‌های آموزشی همچون مدرسه و دانشگاه ادامه می‌یابد و در اجتماع این زنجیره تکمیل می شود و دوباره به خانواده باز می گردد. پس در این چرخه تمامی افراد و نهادها مسئولیتی دارند که هر کدام از آنها اهمال کاری داشته باشند تأثیر روی باقی چرخه خواهند گذاشت.
    بارها مطرح شده است که خانواده اولین و مهمترین الگوی فرزندان جهت یادگیری و کسب مهارت های زندگی است چراکه خانواده یکی از عوامل اجتماعی شدن فرزندان و والدین یکی از الگوهای اصلی برای کودکان و نوجوانان هستند که با رفتارهای خود می توانند تغییرات وسیعی را در الگوهای رفتاری، نگرشی و هنجاری آن ها به وجود آورند. پی و شالوده اصلی شخصیت فرزندان در خانواده و در الگوبرداری از روابط والدین با فرزند، با یکدیگر و سایر ارکان اجتماع شکل می گیرد. پس نباید فراموش کنیم که والدین قهرمان زندگی کودکان هستند و کودکان سعی می کنند خود را شبیه به والدین خود کنند و از درست و غلط رفتار خود آگاهی ندارند.
    با توجه به اثرات مخرب اعتیاد اطرافیان بر روی سلامت عمومی و سلامت اجتماعی فرزندان ضروری است در حوزه فرهنگ عمومی برنامه هایی برای مواجهه صحیح با استرس و فشارهای روحی و روانی که منجر به افزایش نگرانی و اضطراب، اختلالات خواب و افسردگی، کاهش سلامت جسمانی و عملکرد اجتماعی افراد، طراحی و اجرا گردد. باید به برنامه‌هایی که به ارتقای سلامت اجتماعی کمک کند نظیر برنامه هایی که روحیه مشارکت جویی را در آن ها ارتقا ببخشد مانند ایجاد تسهیلات برای دسترسی راحت تر آن ها به باشگاه های ورزشی و … توجه شود.تقویت نقش مشاور در مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه ها برای یاری رساندن به افراد در معرض خطر اعتیاد و آسیب های ناشی از آن به نحوی که بتوانند در زمان بروز مشکل با مراجعه حضوری یا تلفنی مشکل خود را طرح نموده و از بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها پیشگیری گردد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.