حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3003 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • نه شرقی نه غربي، نه افراط نه تفريط
    ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۵۰
    شناسه : 9157
    بازدید 1260
    21
    دریانیوز// زماني كه انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) به پيروزي رسيد، نظام ليبرالي غرب و كمونيستي شرق در اوج رقابتهاي نظامي و اقتصادي خود و يا به تعبيري جنگ سرد بودند.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب دبیری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// زماني كه انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) به پيروزي رسيد، نظام ليبرالي غرب و كمونيستي شرق در اوج رقابتهاي نظامي و اقتصادي خود و يا به تعبيري جنگ سرد بودند. يكي از رقابت هاي هر دوي اين نظام ها بر سر نزديك نمودن خود به رژيم پهلوي بود و از اين رو امتيازات بي شماري از سوي آمريكا و غرب به محمد رضا پهلوي داده شد. در همين دوران، انقلاب اسلامي ايران به پيروزي رسيد و برخی جریانات مخالف شاه همچون سازمان مجاهدين خلق كه خود را در سرنگوني شاه سهيم مي دانست، خواستار ارتباط نزديكتر با نظام كمونيستي بود. ملي گراها نيز خواستار ارتباط با غرب بودند و معتقد بودند که بدون تكيه به غرب پيشرفت كشور ميسر نخواهد بود. در خلال همین تلاش هاي داخلي براي تكيه بر شرق و غرب، امام خميني (ره) سياست نظام جمهوري اسلامي ايران را تكيه بر توان داخلي و تاكيد بر شعار نه غربي نه شرقي استوار نمود. سرانجام پافشاري بر نزديكي به غرب يا شرق ، برخي به ظاهر انقلابيون آن زمان را از قطار انقلاب پياده نمود. چهل و اندي سال بعد هنوز هم برخی از مسئولين داخلي كشور، توسعه كشور را بدون وابستگي به شرق و غرب امكانپذير نمي دانند .نمونه بارز آن نیز تكيه سياسيون دولت روحاني بر كندن پاشنه در خانه كدخدا بود و نمونه ديگرش غش نمودن برخي سياسيون ديگر در دامن روسيه و در نهايت موضع گيري اسفبار روسيه در خصوص جزاير ايراني خليج فارس. امام خميني (ره) در وصيت نامه سياسي الهي خود با پيش بيني رويدادهاي پس از رحلتشان تاكيد نمودند.
    وصيت نامه اينجانب مختص به مردم ايران نيست و خطاب به تمام جهان اسلام نوشته شده است. اي كاش روزي طيف هاي مختلف سياسي از اصولگرا تا اصلاح طلب با درك درست از مكتب حضرت امام (ره) و توصيه هاي ايشان به مسلمين در مراودات سياسي، به اين فهم مشترك برسند كه نه شرق و نه غرب دلسوز ما نخواهند بود و افراط و تفريط در مخالفت و دوستي با هركدام از آنها نتيجه اي جز موضع گيري اخير روسيه در خصوص حاكميت ارضي كشورمان نخواهد داشت. موضع گيري وزير امور خارجه ايران نسبت به حاكميت ارضي اوكراين بخشي از درك درست دستگاه ديپلماسي كشور از شعار نه شرقي و نه غربي است و فهم آنكه در سياست خارجي هيچ گربه اي براي رضاي خدا موش نمي گيرد. به اميد آنكه در سپهر سياست خارجي، ديگر شاهد غش و ضعف رفتن افراطي هيچ ديپلماتي به سمت شرق و غرب نباشيم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.