حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3003 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • نفس پارک‌های بندرعباس به شمارش افتاده است
    ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۵:۱۱
    شناسه : 11210
    بازدید 1191
    11
    مسئولیت های اجتماعی صنایع به کمک پارک سازی بیاید دریانیوز// در ماه‌های آغازین شیوع کرونا چندین گزارش از وضعیت نامناسب و شکسته و... وسایل اسباب بازی های پارک‌های شهر بندرعباس منتشر کردیم که آن زمان بحث بر این موضوع بود که کودکان تا حدامکان از خانه بیرون نیایند واز پارک و... استفاده نکنند تا به کرونا مبتلا نشوند و به همین دلیل برای تعمیر و تعویض ست‌های اسباب‌بازی در پارک ها عزمی وجود نداشت.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در ماه‌های آغازین شیوع کرونا چندین گزارش از وضعیت نامناسب و شکسته و… وسایل اسباب بازی های پارک‌های شهر بندرعباس منتشر کردیم که آن زمان بحث بر این موضوع بود که کودکان تا حدامکان از خانه بیرون نیایند واز پارک و… استفاده نکنند تا به کرونا مبتلا نشوند و به همین دلیل برای تعمیر و تعویض ست‌های اسباب‌بازی در پارک ها عزمی وجود نداشت. اما در بیش از یک سال اخیر که مدارس هم حضوری و شرایط عادی شد و…، انتظار می رفت به بازسازی پارک ها توجه بیشتری شود که متاسفانه چندان تغییری را در این حوزه شاهد نیستیم و کودکان بندرعباسی از پارک و ست بازی مناسبی در بیشتر مناطق برخوردار نیستند که بارها این موضوع را به متولیان مربوطه گوشزد کردیم.
    البته بنظر می رسد بخشی از تخریب وسایل پارک ها به افرادی برمی گردد که ضایعات را جمع آوری کرده و می‌فروشند که بایستی با آنها و خریداران ضایعات برخورد شود. برخی از آنها علاوه بر وسایل ست اسباب‌بازی پارک ها، به وسایل و علائم راهنمایی و رانندگی نیز رحم نمی کنند و به همین دلیل در برخی مناطق علائم راهنمایی و رانندگی وجود ندارد و خیابان‌ها و معابر بدون آرم و علائم برای رانندگان خطرساز شده است. در این شرایط بسیاری از پارک‌های شهر بندرعباس وضعیت مناسبی ندارد. در برخی پارک‌ها حتی پایه‌های تیربرق با پیچ‌های بزرگش بر زمین جا مانده اند و برخی کج شده اند که باعث برخورد کودکان با آنها و افتادن وصدمه دیدن‌شان می‌شود. مشخص نیست چرا متولی مربوطه به این بخش ها توجه نکرده که این پارک ها بایستی چه استانداردهایی را برای بازی کودکان و نوجوانان داشته باشند تا جایی که محل تفریح و بازی‌شان به محل صدمه دیدن، جراحت و خدای ناکرده مرگ شان تبدیل نشود. بسیاری از وسایل بازی پارک ها مانند تاب، سرسره و… شکسته شده و میله‌های محافظ شان وجود ندارد که باعث سقوط بچه‌ها می شود. بنظر می‌رسد در این پارک ها ضرورت دارد دوربین هایی نیز نصب شود تا هم امنیت افزایش یابد وهم در صورت بروز سرقت، حادثه و…، با ثبت وقایع، سارقان و عوامل دخیل در حوادث و… مشخص وبا آنها برخورد شود.
    در محلات هم کمبود پارک وجود دارد و پارک های محله ای هم وضعیت مناسبی ندارند. پارک ها هم نیاز به تعمیر نگهداری دارند. وسایل آهنی پارک ها در ساحل وسایر مناطق شهر زنگ می زنند و بدلیل شرایط آب وهوایی این شهر و شرجی بالا، میزان زنگ زدگی و تخریب وسایل آهنی و… بالاست وبهتر است در خرید و نصب ست های بازی و وسایل ورزشی در پارک ها و… به این موضوع نیز توجه شود و حداقل دو مرتبه در سال، این وسایل آهنی رنگ آمیزی شوند و درصورت معیوب شدن، بلافاصله تعمیر شوند. با توجه به وجود نیروی مازاد شهرداری که از سال های قبل و بخصوص در دهه۹۰ جذب شده اند و حقوق می گیرند، بهتر است از آنها برای مراقبت از پارک ها استفاده شود تا سارقان و مخربان پارک ها و… نتوانند به محل بازی کودکان و نوجوانان آسیب بزنند.

    کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پارک ندارند
    در کانون های پرورش فکری کودکان ونوجوانان که در گذشته پارک بوده تا بچه‌ها بازی وشادی کنند که در حال حاضر پارک از این مراکز حذف شده اند وحتی چند وسیله بازی نظیر تاب وسرسره که در کنار مرکز آفرینش واداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان قرار داشت را جمع آوری کرده اند. در مرکز شماره چهار گلشهر نیز هیچگونه پارک و ست بازی وجود ندارد که در این بخش نیاز است همکاری بین شهرداری و کانون افزایش یابد تا کودکان در مراکز کانون شادتر باشند و هم کتاب بخوانند و هم در کارگاه‌ها شرکت کنند و هم با تاب و سرسره و… بازی کنند و شاد باشند.

    نصب ست بازی و وسایل ورزشی در بقاع و مدارس
    برخی از شهروندان نیز خواستار نصب ست بازی و وسایل ورزشی از اماکن مذهبی و بقاع متبرکه و مساجدی که حیاط دارند جهت جذب کودکان و نوجوانان به این اماکن مقدس هستند که خادمان حرم‌های مطهر امامزادگان و بقاع متبرکه و مساجد هم از ست های بازی نگهداری و مراقبت بیشتری خواهند داشت. در حرم های امامزاده سیدمظفر، سیدکامل، شاه محمدتقی (ع) و… می توان ست های بازی را نصب کرد تا کودکان و نوجوانان در آنجا بازی کنند و در مراسمات مذهبی که والدین شان شرکت می کنند، فرزندان شان نیز به بازی و تفریح مشغول باشند. در مساجد و ازجمله مسجد جامع بندرعباس نیز می توان چنین طرحی را اجرایی کرد. فضای بازی و تفریحی در شهر بندرعباس بسیار کم است و بخصوص در محلات که جمعیت بیشتری را نیز در خود دارد، کودکان و نوجوانان مجبورند در کوچه ها بنشینند ویا در کنار فاضلاب روان در این کوچه ها بازی کنند و برخی هم در بزه و خلاف فرومی روند. اگر در تمام محلات و حتی مدارس ست بازی و وسایل ورزشی نصب شود تا کودکان و نوجوانان بازی کنند وسرگرم شوند ، وقت‌شان به بطالت نمی رود.

    نارضایتی شهروندان
    برخی از شهروندان بندرعباسی نیز از وضعیت موجود ناراضی هستند. از یک طرف وسایل بازی بسیاری از پارک ها آسیب دیده و قابل استفاده نیستند و بدلیل شکستگی تاب و سرسره و…، درصورت استفاده ممکن است به کودکان و نوجوانان در حین بازی آسیب وارد شود. از طرفی دیگر کمبود پارک در بندرعباس وجود دارد، درصورتیکه بایستی در هر محله و منطقه چندین پارک وجود داشته باشد تا کودکان برای بازی کردن مجبور نباشند به جاهای دیگر بروند و گاهی همین کمبودها باعث شلوغی پارک های موجود و دعوا و درگیری بین بچه ها می شود.

    استفاده از مسئولیت های اجتماعی صنایع برای پارک سازی
    بندرعباس که شهربازی ندارد و فقط مدتی قبل خبر انعقاد قرارداد احداثش منعکس شد که مشخص نیست این خبر چه زمانی عملیاتی شود و یا شاید مانند گذشته در حد وعده و وعید بماند، به همین دلیل بایستی در زمینه بازسازی و احداث پارک های محله ای و مناطق مختلف و ساحلی و نصب ست بازی و ورزشی در تمام پارک ها، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بقاع متبرکه، مدارس و…. برنامه ریزی شود ودر این حوزه از ظرفیت صنایع و بنگاه های اقتصادی در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی استفاده کرد تا کمبودهای این بخش کاسته شده و کودکان و نوجوانان بتوانند بازی و تفریح شان را داشته باشند و در محلات مجبور نباشند بطور مداوم صحنه استعمال و تزریق معتادان را مشاهده و الگو گیری کنند. کودکان و نوجوانان هرمزگان و بندرعباس نباید از بسیاری از حقوق اولیه شان محروم شوند و بسیاری از نداشتن ها باعث عقده برایشان شود. در این شرایط ضرورت دارد برای نصب ست بازی و ورزشی در پارک ها، محلات، مدارس، مساجد، بقاع متبرکه برنامه ریزی کرد و آمار مورد نیاز احصاء گردیده واز طریق استانداری پیگیری شود تا به هرکدام از صنایع سهمی تعلق گیرد تا تامین کنند و این کمبودها برطرف شود.

    استانداردسازی پارک ها
    وسایل ورزشی و ست های بازی معیوب در پارک ها نیز بایستی تعمیر یا تعویض شوند و محوطه پارک ها نیز بایستی استاندارد سازی شوند تا کودکان آسیب نبینند. تیرهای برق در پارک ها نیز بایستی ایمن باشند و کودکان نتوانند به سیم های برق و… دست بزنند. در یک کلام بایستی نهضت پارک سازی در بندرعباس اتفاق بیفتد تا اینکه کودکان و نوجوانان کمبودی در این بخش نداشته باشند. از طرفی دیگر بایستی پارک های بادی و… که در محیط های باز و سربسته فعالیت دارند واز شهروندان هزینه دریافت می کنند، بطور مرتب مورد بازدید قرارگیرند تا از استانداردهای لازم برخوردار باشند و کودکان در حین استفاده از این وسایل بازی آسیب نبینند. در برخی از این مراکز، چندان به استانداردسازی محیط توجه نمی شود که خطراتی کودکان را تهدید می کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.