حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3005 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • نسل جوان برای تحول در مدیریت مساجد پیش قدم شوند
    ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۰۱
    شناسه : 9428
    بازدید 1198
    4
    دریانیوز//مسجد به دلیل جایگاه معنوی و اهمیتی که در بین عموم مردم دارد همیشه مورد احترام و دارای جایگاه قدسی بوده است. به لحاظ کار کرد نیز در مرحله اول جایگاه عبادی مسجد بیش از هر امری برجسته بوده آنچنان که برای حفظ این حرمت و جایگاه عبادی به طور خاص و ویژه مجموعه ای از احکام و مناسک شرعی برای بنای مسجد و حضور در آن تعریف و تعیین شده.
    ارسال توسط : نویسنده : محمد زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//مسجد به دلیل جایگاه معنوی و اهمیتی که در بین عموم مردم دارد همیشه مورد احترام و دارای جایگاه قدسی بوده است. به لحاظ کار کرد نیز در مرحله اول جایگاه عبادی مسجد بیش از هر امری برجسته بوده آنچنان که برای حفظ این حرمت و جایگاه عبادی به طور خاص و ویژه مجموعه ای از احکام و مناسک شرعی برای بنای مسجد و حضور در آن تعریف و تعیین شده.

    ویژگی مهم بعدی مسجد این است که ساختمانش در تملک هیچ انسانی قرار نمی گیرد و هیچکس نمی تواند نسبت به ساختمان یا حتی اداره مسجد ادعای مالکیت فردی داشته باشد مگر بر اساس آن حدودی که در قانون برای مدیریت امورات و تحقق کارکردهای مختلفی که می تواند در بستر مسجد تحقق یابد مشخص شده است.بروز و شکل گیری سریع تغییرات اجتماعی در سال های اخیر لزوم تغییر در شیوه مدیریت مساجد به نحوی که بتواند پاسخگوی نیاز ها و خواسته های نسل جوان و جامعه کنونی و آینده کشور باشد را بیش از پیش نمایان می کند.متاسفانه در سال های اخیر و تحت تاثیر عوامل مختلف تعداد زیادی از مساجد از حضور جوانان و نوجوانان خالی شده اند و نه تنها مسجد هیچ برنامه ای برای جذبشان ندارد بلکه می توان گفت نیروی دافعه ای که برخی از هیات امنا و متولیان مساجد رقم زده اند بسیار قوی تر از قدرت جاذبه شان عمل می کند.

    مساجدی که با صدای موذن پیر و سالخورده ای برای نماز های روزانه باز می شوند و با تشکیل یک صف چند نفره از افراد سالخورده محله بعد از اقامه نماز دربش بسته می شود تا مبادا کسی خارج از برنامه همیشگی مسجد لحظه ای بیشتر در مسجد حضور داشته باشد. به راستی فایده چنین مسجدی برای عموم مردم و نقش آن در انتقال فرهنگ چیست؟ مسجد می تواند جایگاه تعلیم، تربیت، آموزش و تحقق آرمان های والای جامعه باشد، می توان قالب های مختلف فرهنگی و هنری را به کار گرفت تا صدای بازی و خنده کودکان را دوباره در آن شنید هیات امنا مساجد باید کاری کنند تا نسل جوان در شبستان زیبای مساجد دور هم بنشینند وآیات عظیم و هدایت گر قرآن را تلاوت کنند.

    اما مشکل کجاست؟! مانع اصلی، افراد عافیت طلب و کم حوصله ای هستند که زبان نسل جدید را نیاموخته اند و به جای سر و کله زدن با مردم و بخصوص کودکان و نوجوانان ترجیح می دهند درب مسجد را ببندند تا مبادا به اموال و وسایل مسجد آسیب برسد. به راستی این اموال اگر برای استفاده مردم تهیه نشده پس به چه کار خواهد آمد؟
    نکته دیگر اینکه خود نسل جوان و دغدغه مندان عرصه دین و فرهنگ نیز باید قدم پیش بگذارند و در کنار هیات امنا قدیمی و با تجربه مسجد کار های نو، تازه و امید آفرین را آغاز کنند تا شور ، انرژی و هیجانی تازه در سراسر مسجد جریان یابد.

    برگزاری کلاس های فرهنگی و آموزشی، تشکیل گروه های سرود مساجد، برگزاری دوره های آموزش قرآن و احکام، راه اندازی صندوق های خیریه، کمک به نیازمندان، راه اندازی گروه ها و شوراهای حل اختلاف محلی، تشکیل تعاونی های مردمی، برنامه ریزی برای برگزاری دوره های مهارتی و شغلی ، دوره های تربیتی و آموزش خانواده و ده ها اقدامات و فعالیت های اجتماعی مفید و سازنده که می تواند مسجد را به مرکز تحول و رشد محلات شهر تبدیل کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.