حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3003 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • مرغ هرمزگان ارزان تر از همه جا
    ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۵
    شناسه : 9145
    بازدید 1239
    26
    رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مدعی شد دریانیوز// مرغ یکی از اصلی‌ترین وعده‌های غذایی ما ایرانیان تلقی می‌شود. این محصول به دلیل در دسترس بودن و قیمت مناسب آن، از استقبال خوبی بین مردم مواجه است که این امر باعث شده هر روز بر تقاضای آن افزوده شود.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مرغ یکی از اصلی‌ترین وعده‌های غذایی ما ایرانیان تلقی می‌شود. این محصول به دلیل در دسترس بودن و قیمت مناسب آن، از استقبال خوبی بین مردم مواجه است که این امر باعث شده هر روز بر تقاضای آن افزوده شود. تقاضا برای خرید مرغ نیز در طول سال متفاوت است و در برخی مواقع تقاضا افزایش و در بعضی روزها حالت عادی دارد. استان هرمزگان نیز یکی از استان‌های پرتقاضا در امر مرغ می‌باشد که این موضوع باعث می‌شود در برخی مواقع کمبود مرغ در سطح مرغ‌فروشی‌ها احساس شود. برای روشن شدن این موضوع و دلایل کمبود مرغ در سطح استان، گفتگویی با عباس مویدی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان انجام شده و وی پاسخگوی سوالات ما بوده‌است.
    دریا: آیا در استان کمبود مرغ وجود دارد؟
    مویدی: در استان هرمزگان تاکنون کمبود مرغ نداشته‌ایم اما در مقاطعی شاهد این بودیم که مرغ کمتر عرضه شده و این موضوع باعث شده احساس کمبود در استان را شاهد باشیم اما در مجموع در استان هرمزگان تاکنون کمبود مرغ وجود نداشته است.
    دریا : چه چیزی باعث شده که ما احساس کمبود مرغ داشته‌باشیم؟
    مویدی: در اکثر دنیا استفاده از مرغ منجمد رواج دارد اما در ایران به دلیل فرهنگ مرغ‌خوری ما مرغ گرم از اقبال بیشتری برخوردار است در صورتی که اگر استفاده از مرغ منجمد رواج پیدا کند کمبودی را شاهد نخواهیم بود چرا که در زمانی که تولید بالاست، مازاد تولید را می‌توانیم منجمد و ذخیره کنیم و در زمانی که به مرغ بیشتری نیاز داریم از مرغ ذخیره‌شده استفاده نماییم.
    دریا : امسال وضعیت جوجه‌ریزی در استان به چه صورت بوده‌است؟
    مویدی: در سال جاری استان هرمزگان تنها استانی بود که با رشد جوجه ریزی در کشور مواجه بود و ما ۸ درصد افزایش جوجه ریزی داشته‌ایم. از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان صورت پذیرفت است که بیش از سه میلیون و پانصد قطعه آن به بازار عرضه و مابقی نیز به تدریج عرضه
    خواهد شد.
    دریا: ظرفیت تولید مرغ در استان چقدر است و در حال حاضر چقدر تولید می‌شود؟
    مویدی: ظرفیت تولید در استان در حال حاضر ۴۸ هزار تن است اما ما در طول سال ۴۶ هزار تن تولید داریم و نیاز استان چهل هزار تن می‌باشد.
    دریا : روزانه چقدر در استان نیاز به کشتار مرغ وجود دارد.
    مویدی:اگر ما روزی ۱۰۰ تن کشتار داشته باشیم نیاز روزانه استان تامین می‌شود که این موضوع با توجه به ایام سال نیز متفاوت است و گاهی به بیش از ۲۰۰ تن در روز نیز می‌رسد و نوروز امسال تولید روزانه بیش از ۲۲۰ تن را تجربه کردیم که بیشترین میزان تولید برای استان بود و رکورد جدیدی ثبت شد.
    دریا : اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت مرغ در استان چیست؟
    مویدی: هرمزگان به دلیل گرمای هوا و شرایط اقلیمی که دارد، جوجه‌ریزی در فصل گرم سخت‌تر است. از سوی دیگر مرغ‌ها در فصل گرم کمتر وزن می‌گیرند و این موضوع باعث نیاز غذای بیشتری می شود. از سوی دیگر گرما، انجام کار را برای کارگران سخت می‌کند و هزینه نیروی کار نیز بالا می‌رود. همچنین میزان اجاره‌بها در استان هرمزگان به ویژه شهر بندرعباس بسیار بیشتر از نقاط دیگر است که این موضوع باعث می‌شود تا هزینه‌های تولید بالا برود اما با این حال قیمت مرغ هرمزگان پایین‌تر از استان‌های همجوار است.
    دریا: چرا در هرمزگان کمبود مرغ احساس می‌شود؟
    یکی از مهمترین دلایل این موضوع این بود که برخی فروشگاه‌های سطح استان اقدام به قطعه‌بندی و فروش آن به رستوران‌ها می‌کردند که این موضوع در دستور کار قرار گرفت و اجازه این کار را ندادیم و با آنها برخورد صورت گرفت. برای مقابله با این موضوع هم نیاز است اصناف و سایر بخش‌ها به ما کمک کنند تا از چنین مواردی جلوگیری شود. بعد از ممانعت از قطعه‌بندی کردن، اکنون شاهد هستیم که مرغ به اندازه در دسترس مردم قرار دارد.
    دریا: فروشندگان مجاز هستند چه مقدار سود دریافت کنند؟
    مویدی: در سراسر کشور سود فروش مرغ هشت تا ده درصد است اما در استان هرمزگان با توافقی که با فروشندگان شده‌است، این سود کمتر است و چهار تا پنج درصد لحاظ می‌شود.
    دریا: توزیع نهاده‌های دامی به چه صورت است و چگونه در اختیار مرغداری‌ها قرار می‌گیرد؟
    مویدی: توزیع نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه انجام می‌شود که روند آن نیز به این صورت است که تعداد جوجه یک روزه موردنیاز توسط مرغداری از طریق این سامانه سفارش داده می‌شود و حمل و بیمه و … نیز از همین طریق انجام می‌گیرد. زمانی که مرغداری جوجه را تحویل گرفت از طریق همین سامانه میزان نهاده مورد نیاز براساس تعداد جوجه خریداری شده تخصیص می‌یابد و می‌توان گفت تمامی کارها از طریق سامانه بازارگاه صورت می‌پذیرد.
    دریا: در هرمزگان چند مرغداری فعالیت دارد و آیا نیاز استان را پوشش می‌دهند؟
    مویدی: در حال حاضر بیش از سیصد مرغداری در استان فعال هستند و تولید مرغ استان را انجام می‌دهند. طی ده سال مجوز راه‌اندازی مرغداری در کشور صادر نمی‌شد که این امر یک نوع انحصار را به وجود آورده بود و اکنون با راه‌اندازی سامانه ملی مجوزها، صدور مجوز مرغداری تسهیل شده و تعداد مرغداری‌ها نیز بیشتر شده‌است.
    دریا : سخن پایانی خود را بفرمائید.
    مویدی: استفاده از مرغ منجمد باید بیشتر رونق پیدا کند و حتی از نظر بهداشتی این موضوع بهتر است. اگر استفاده از مرغ منجمد مانند سال‌های گذشته رونق پیدا کند، دیگر هیچگاه شاهد کمبود مرغ در کشور نخواهیم بود چرا که تولیدکننده مرغ را به هر میزان که می‌خواهد تولید می‌کند و مازاد نیاز بازار را می‌توانیم ذخیره و منجمد کنیم و در زمان‌هایی که به مرغ بیشتری نیاز است از مرغ ذخیره‌شده استفاده می‌کنیم که با این کار دغدغه مرغداران و مردم برطرف می‌شود و دیگر شاهد کمبود مرغ در استان و حتی کشور نخواهیم بود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.