حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3003 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • مخروبه‌ها و  فاضلاب‌های روان  در کوچه‌های  محله چاهستانی‌ها
    ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۶:۴۴
    شناسه : 11288
    بازدید 1287
    5
    ساکنان بلوار شهید تختی نژاد محله چاهستانی های بندرعباس گلایه مندند دریانیوز// بازگشايي چهارمعبر در محله چاهستانی های بندرعباس در سال های پایانی دولت قبل در قالب طرح پایلوت بازآفرینی شهری کشور در هرمزگان کلید خورد و دو سال در آن دولت و دوسال هم از دولت سیزدهم گذشته است و هنوز چهار معبر در این محله بازگشايي نشده اند و بلوار شهیدتختی نژاد هم که اجرا شد، همچنان نواقصی دارد و همسایگان این بلوار و ساکنان از وضعیت موجود بسیار گلایه مندند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بازگشايي چهارمعبر در محله چاهستانی های بندرعباس در سال های پایانی دولت قبل در قالب طرح پایلوت بازآفرینی شهری کشور در هرمزگان کلید خورد و دو سال در آن دولت و دوسال هم از دولت سیزدهم گذشته است و هنوز چهار معبر در این محله بازگشايي نشده اند و بلوار شهیدتختی نژاد هم که اجرا شد، همچنان نواقصی دارد و همسایگان این بلوار و ساکنان از وضعیت موجود بسیار گلایه مندند.
    پس از درخواست مکرر تعدادی از اهالی این محله و ساکنان حاشیه این بلوار برای تهیه گزارش از مشکلات‌شان و بیان اینکه پیگیری های خودشان از طریق ادارات مختلف اثرگذار نبوده است، صبح روز سه‌شنبه به این محله رفتم. از ابتدای محله از سمت خیابان نخل که وارد محله شدم، پشت بانک مسکن از کپسول فروشی ها خبری نبود وبا اجرای طرح «سدف» برای توزیع سیلندر گاز، بساط سیلندرفروشی در خانه‌ها و کوچه ها برچیده شده است و این تهدید انفجار سیلندر و… نیز برطرف شد.

    داخل این خیابان چندین خانه وجود دارد که بایستی عقب نشینی کنند تا خیابان عریض شود و مسیر رفت وآمد عابران نیز باز شود. وارد خیایان شهید مدافع حرم خلیل تختی نژاد که می شوم، اولین صحنه ای که توجهم را جلب کرد، تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها در دو سمت بلوار و بصورت خلاف مسیر اصلی است که غیرقانونی وخطرناک است وبارها منجر به تصادفات مرگبار نیز در این بلوار شده است و ضرورت دارد با نصب دوربین هایی، با متخلفان برخورد شود. وقتی از سمت غرب به شرق بلوار می روم، متوجه می شوم پیاده رو ضلع شمالی بیشتر آماده سازی و سنگفرش شده و ضلع جنوبی کمتر می‌توان سنگفرش دید و در برخی نقاط هم خیابان به کوه چسبیده است و از پیاده‌رو خبری نیست وعابران بایستی از داخل خیابان رفت وآمد کنند و در برخی بخش‌ها هم فاضلاب از سربالایی به سرپایینی بلوار رسیده و گنداب شده و بوی تعفنش، ساکنان را آزار می دهد و خانمی جارو بدست در کوچه در حال جارو کردن و کودکانی در حال بازی هستند که چند شکستگی لوله و جمع شدن فاضلاب را نشانم می دهد و می گوید حتی وقتی کولر روشن می‌کنیم، بوی فاضلاب بیشتر به داخل خانه می‌آید.

    کوچه‌های شان نام ونشان ندارد و می گویند به اینجا می‌گویند کوچه نخل چهار و کوچه‌های فرعی نامگذاری نشده اند. آن خانم می‌گوید به آنها گفته‌اند از پشت باشگاه ابومسلم در بلوار امام حسین علیه السلام تا کوچه‌شان قرار است خیابانی احداث و وضعیت کوچه شان بهتر ومشکلات برطرف شود که سالها گذشته و مشخص نیست آیا این خیابان روزی احداث شود یا خیر؟

    پاتوق معتادان
    روبروی این کوچه در ضلع شمالی بلوار بوی سوختگی توجهم را جلب کرد و مخروبه ای که زباله هایی در آن در حال سوختن بود و نخاله هایی که ریخته بود وبه گفته ساکنان، به پاتوق تجمع معتادان برای استعمال موادمخدر و تزریق و… تبدیل شده و حیاطی دیگر که در کنارش است و لوله آبش شکسته شده و وحیدکمانکش یکی از اهالی می گوید با اداره آب تماس گرفته و نیامدند و خودش با تیوپ چرمی لوله شکسته آب را بسته تا آب کمتر هدر رود. مخروبه ای دیگر که درخت کرت دریایی در آن است و کمانکش و احمدی و سایر اهالی بارها از طریق شهرداری پیگیری کرده اند تا این نخاله‌ها جمع‌آوری و خانه‌های مخروبه پاکسازی شوند که تاکنون نتیجه نگرفته اند و از شهرداری پاسخ شنیده‌اند که خودتان صاحب‌شان را پیدا کنید.

    این مخروبه ها که به بلوار شهید تختی نژاد چسبیده اند، نیاز به پاکسازی دارند و ممکن حوادث ناگواری از جمله کمین کردن اراذل و اوباش و سارقان و معتادان و خفت گیری و… را بدنبال داشته باشد. ضلع شمالی دیواره این بلوار که مرتفع است، آنطور که اهالی می گویند قبلا آسفالت بوده که با احداث بلوار، آسفالت تخریب شده و فاضلاب روان در این کوچه باعث شده که رفت وآمد در حالت عادی به سختی انجام شود وحتی ما نیز که برای تهیه گزارش رفته بودیم، به سختی از آنجا گذشتیم. با اندک بارندگی مسیر رفت وآمد دانش آموزان بطور کامل مسدود می‌شود و محله دچار آبگرفتگي شده و آب وارد خانه ها می شود. شرایط اسفناکی در محله و این منطقه حاکم است.

    لوله های آب زیادی شکسته شده است که اهالی می گویند با تخریب خانه های در مسیر احداث این بلوار، بسیاری از لوله های آب مسدود نشده اند و مرتب دچار شکستگی می شوند و تماس‌های‌شان با اتفاقات آب و فاضلاب نیز اثرگذار نبوده و آب به میزان زیاد در کوچه پس کوچه های محله هدر می رود و کوچه‌ها به گنداب تبدیل شده و فاضلاب روان است و اقدامی اساسی در این حوزه صورت نگرفته است. راننده ای که با خودرویش در حال عبور از داخل فاضلاب کوچه است، از وجود پشه و بوی تعفن فاضلاب داخل محله و… گلایه دارد واز شهرداری می‌خواهد کوچه را آسفالت کند و فاضلاب داخل کوچه رها نباشد.

    نبود انشعاب فاضلاب
    اهالی می گویند انشعاب فاضلاب ندارند. در سمت شمالی بلوار هم که آقای احمدی بارها برای آسفالت کوچه پیگیری کرده است، پاسخش داده اند که قرار است خط شبکه فاضلاب اجرا شود و تا زمان اجرای این شبکه، شهرداری نمی تواند آسفالت کند. وی می گوید سال ها از احداث این بلوار و تخریب آسفالت و تبدیل کوچه به گنداب و فاضلاب روان گذشته و معلوم نیست چه سالی هم شبکه فاضلاب اجرا شود و آیا تا آن موقع بایستی کوچه همینطور بماند؟ وی کوچه های فرعی و کوچه ای که خانه خودشان در آن واقع شده را نشانم می‌دهد و با اشاره به دیوار شوره گرفته خانه اش می گوید: اهالی دیوار خانه شان را بدلیل فاضلاب های روان در کوچه ها بایستی مرتب با سیمان پلاستر کنند. داخل خانه هم بوی نم و رطوبت داریم. تا کی باید در این شرایط زندگی کنیم؟ چرا مسئولان به فکر ساکنان این محلات نیستند ومشکلات را برطرف نمی کنند؟ قاسم کمانکش ساکن دیگر این محله که از وضعیت فاضلاب روان در محله و زباله ها و نخاله های رها شده در محله گلایه مند است و می گوید زباله ها را گهگاهی جمع آوری می کنند، اما نخاله ها را جمع نمی کنند.

    نخاله های زیادی در کنار دیوار مرتفع ضلع شمالی بلوار ریخته شده است. خاور زرد رنگ شهرداری را می‌بینم که کارگران شهرداری زباله ها را جمع می کنند و می گویند هر موقع سرکارگر به ما بگوید می آییم و زباله و شاخ و برگ و نخاله هایی که گفته شده را جمع‌آوری می‌کنیم. آنها هم البته آن نخاله های ساختمانی و بلوک‌های شکسته را نمی توانند با دست وبیل جمع کنند و می‌گویند نیاز به لودر و… است. البته در کوچه‌ها سطل زباله وجود ندارد وساکنان زباله های شان را در گوشه گوشه محله گذاشته اند و فقط یک سطل زباله بزرگ را در بلوار و کنار فاضلاب جمع شده در بلوار و زیرکوه دیدم.

    خشک شدن نهال ها
    آقای امیدوار یکی دیگر از اهالی نیز از خشک شدن نهال هایی می گوید که وسط بلوار شهید تختی نژاد کاشته شد، اما آبیاری نشدند و خشک شدند. چند نهال را نشانم می دهد ومی گوید این هال ها را خودمان کاشتیم وآب دادیم تا رشد کنند و بلوار مقداری سرسبز شود. وی از جدول گذاری نیمه تمام و بلاتکلیفی بلوار و وضعیت کانال های آب گلایه مند است. او و خانمی دیگر و برخی دیگر از اهالی از آبگرفتگي کوچه ها و بلوار در زمان بارندگی و مشکل در تردد برای مدت زیادی پس از بارندگی می گویند. مشکل تاریکی و نبود روشنایی و ناامنی محله و کمبود پارک و فضای تفریحی و… نیز برخی ساکنان به آن ها اشاره می کنند.
    برخی از ساکنان فاضلاب هایی را نشان می دهند که در کوچه ها و بلوار رها هستند و منشا بیماری مالاریا، پشه آئدس، بیماری های پوستی و… بوده و بارها از بهداشت و… آمده اند وعکس گرفته اند وقول هایی داده اند و اقدامی نشده است.ساکنان این محله خواستار رفع مشکلات و احداث و بازگشايي هر چهار معبر وعده داده شده و رسیدگی به درخواست های بحق و قانونی شان هستند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.