حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3003 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • قصه‌ی سیاه و سفید کوچه‌های بندرعباس
    ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۷:۴۸
    شناسه : 9140
    بازدید 1992
    24
    پروژه ی زیبا سازی محلات شهر بندرعباس با تکیه بر توانمندسازی اقتصادی مردم بومی و محلی دریانیوز// در مهرماه سال ۱۴۰۰ به همراه دوستانم که هرکدام در رشته های فنی و عمرانی مهارت دارند عزم بر زیبا سازی محله ساحلی خواجه عطاء بندر عباس کردیم.
    ارسال توسط : نویسنده : سما آذر منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در مهرماه سال ۱۴۰۰ به همراه دوستانم که هرکدام در رشته های فنی و عمرانی مهارت دارند عزم بر زیبا سازی محله ساحلی خواجه عطاء بندر عباس کردیم.
    به واسطه تحصیل در رشته معماری با شهر سانتورینی یونان و داستانهایی که پشت سر گذاشته بود تا به قطب گردشگری تبدیل شود، آشنایی داشتم، یکی از مهمترین مولفه های موفقیت در آن پروژه حضور و همراهی مردم محلی بود. ما نیز در این روند همراهی و همکاری مردم را اصل قرار دادیم و وارد میدان شدیم. این زیبا سازی از خانه‌ی یکی از افراد محله که در این پروژه با ما همکاری داشت شروع شد. در ابتدا ی کار دیگر ساکنان محله به کارمان بی توجه بودند اما با گذشت زمان و ارتباط گرفتن با آنها تمایل خود را مبنی بر همکاری ابراز کردند.

    مصالح از شما – ایده و اجرا با ما
    در شروع این کار چالش اصلی، همراه کردن همه ی ساکنان محله بود که اکثر اهالی پس از دیدن اولین خانه زیباسازی شده، تمایل خود را برای همکاری نشان دادند به‌گونه‌ای که تبدیل به کارفرما شدند؛ خرید مصالح و رنگ را برعهده گرفتند و گروه بصورت رایگان و عام‌المنفعه در یک بازه ی زمانی شش ماهه محله را کاملا زیباسازی کردند. در نهایت در اسفند۱۴۰۰ بهسازی و نوسازی بخشی از این بافت قدیمی تمام شد. در همین زمان با افتتاح رسمی کوچه؛ یک همدلی بین اهالی مخصوصا کودکان و زنان محله شکل گرفت و نام آن کوچه به «کنچیل» تغییر یافت.(در گویش محلی به معنای محل دنج برای استراحت و نشستن است). بعد از زیباسازی محله خواجه عطاء، شخصی از محله شمیلی ها به ما مراجعه و با اصرار زیاد تمایل به انجام زیباسازی محله شمیلی‌ها داشت.

    محله‌ی شمیلی‌ها
    تجربه ی کار در محله شمیلی ها کاملا با تجربه ی قبل متفاوت بود زیرا ساکنان این محله حدود ۶۰ خانوار بودند و از لحاظ وسعت و حجم کار تقریبا چند برابر محله خواجه عطاء بود. این خانواده ها از لحاظ مالی توانایی تامین مصالح و ابزار برای زیباسازی را نداشتند و اینگونه شد که بر خلاف محله خواجه عطاء، ساکنان از زنان و کودکان گرفته تا نوجوانان و مردان بعنوان نیروی انسانی وارد کار شدند و تصمیم بر آن شد که هزینه ی مصالح توسط شهرداری و حامیان مان در سراسر کشور تامین شود. قابل ذکر است محله ی شمیلی ها که درمیدان یادبود بندر عباس قرار دارد در باور عموم جامعه هرمزگان از جمله محلات خطرناک شهر از لحاظ بزهکاری و امنیت اجتماعی محسوب می شد؛ اما مصمم بودم تا با نمونه قرار دادن کوچه ی کنچیل اعضا را متقاعد به همکاری در پروژه ی زیبا سازی کنم. پس ازصحبت های خانه به خانه و رو در رو با ساکنان متوجه باور اشتباه جامعه در مورد خطرناک بودن محله شدیم؛ اما با توجه به وضعیت بد معیشتی مردم تصمیم گرفتیم که علاوه بر پروژه‌ی زیباسازی بر توانمندسازی زنان و کودکان آن محله با توجه به ظرفیت های مهارتی خودشان گام برداریم و باور اشتباه عموم را نسبت به خطرناک بودن محله تغییر دهیم چرا که جز عشق و همدلی و محبت در این محله چیزی تجربه نکردیم.
    به یاری خداوند متعال و همراهی خیرین از نقاط دور و نزدیک ایران و البته کمک‌های شهرداری و شورای شهر بندر عباس ابزار و مصالح لازم برای این مهم را در طول زمان هشت ماه فراهم کردیم.
    در مدت زمان اجرای کار زیباسازی توانمندی زنان محله را در دستور کار قرار دادیم به این صورت که برای چند زن سرپرست خانوار که دارای چندین فرزند بودند مشاغلی در محله فراهم شد و رونق کارشان به جایی رسید که حتی از محلات دیگر نیز برای شان مشتری جذب شد.
    در رابطه با آموزش های کودکان که بخش زیادی از جامعه آماری محله را شکل می دادند، سعی در فراهم کردن محیطی آرام و دوستانه با برگزاری مراسم جشن و دوره های آموزشی هدفمند و ثمر بخش از جمله کلاسهای هنری و ورزشی و اصول گردشگری پایدار و اردوهای یک روزه جهت گذراندن اوقات فراغت آنها شد؛ تمام این رویدادها از طریق حامی ها و داوطلب هابه صورت رایگان برای کودکان و نوجوانان محله برگزار شد.اما متاسفانه پس از طی کردن بخش زیادی از زیباسازی و توانمندسازی، از سوی یک نفر از اعضای هیئت امنای مسجد محله که خانه شخصی اش حتی در محله نبود (همان شخصی که به درخواستش این محله انتخاب شد)؛ کارشکنی هایی رخ داد که تا حدودی باعث دو دستگی و متوقف شدن پروژه شد و محله شمیلی ها بعد ازصرف زمان هشت ماه به خود اهالی محل واگذار و چون در میانه راه بودیم ضربه‌ی سنگینی به اهالی وارد شد به طوری که افراد محله و بخصوص زنان محله از عدم حضور ما دچار ناامیدی شدند و بخش مشاغل محلی نیز متوقف شد.
    یکی از مشکلاتی که در این راه با آن روبرو هستیم سهم‌خواهی افرادی سودجو همچون نمایندگان محله و برخی ارگان‌ها در بنام زدن کار به نفع خودشان هست که به همین دلیل کارشکنی‌ها و دودستگی ها به وجود می‌آید چون متاسفانه دیدشان، نسبت به پروژه سطحی و کوتاه مدت است و درکی ندارند که پیشرفت این پروژه در بلند مدت یعنی پیشرفت همه‌ی جامعه.
    در برنامه ی پیش رو که با همان اهداف قبلی در آینده‌ای نزدیک شروع بکار خواهیم کرد مقرر شد در محله‌ی ساحلی سوروی بندرعباس با پتانسیل‌های توریستی و گردشگری بالا طرحی و اجرا شود.
    آنچه بدیهی است شرایط این محله به دلیل مجاورت کنار دریا و وسیع بودن محدوده تحت پوشش کار زمان‌بری خواهد بود که امیدواریم با فرهنگ سازی و همراهی همه ی هم میهنان از سراسر ایران این مهم محقق شود. در نهایت، راه ما که با ایده‌ زیباسازی آغاز شد هدف آن توانمندسازی و اقتصاد پایدارجامعه محلی و گردشگری پایدار در محلات کم توان و کم برخوردار است.

    به امید یک ثمربخشی پایدار برای مردم هرمزگان و سرزمینمان.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.