حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3005 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • شیوع پدیده وندالیسم یا تخریب اموال عمومی
    ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۴:۴۶
    شناسه : 9398
    بازدید 1219
    7
    دریانیوز//«وندالیسم» یا «تخریب اموالی عمومی»، نوعی آسیب‌ اجتماعی است که در سال‌های اخیر در شهرهای بزرگ جهان به کرات دیده می شود و نیازمند توجه جدی مسوولان و سیاستگذاران مدیریت شهری می باشد.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//«وندالیسم» یا «تخریب اموالی عمومی»، نوعی آسیب‌ اجتماعی است که در سال‌های اخیر در شهرهای بزرگ جهان به کرات دیده می شود و نیازمند توجه جدی مسوولان و سیاستگذاران مدیریت شهری می باشد.
    در تعریفی که «مارشال کلینارد» و «رابرت میر»، جرم شناسان برجسته آمریکایی از وندالیسم ارایه داده‌اند، آمده است: «وندالیسم عبارت است از تخریب اموال عمومی به صورتی مداوم و مکرر».

    «پاتریس ژانورن» جامعه شناس هم وندالیسم را نوعی روحیه بیمارگونه تعریف می‌کند که به تخریب تاسیسات عمومی نظیر تلفن‌های عمومی، صندلی‌های اتوبوس‌های شهری، مترو، ترن‌ها مسافربری، باجه‌های پست و مانند آن تمایل دارد و به طور کلی می توان گفت: وندالیسم عبارت است از تخریب اموال عمومی به صورت مداوم و مکرر. وندالیسم یک آسیب‌ و مسئله اجتماعی دانسته می‌شود، زیرا هزینه‌های گزاف را بر سازمان‌های شهری تحمیل می‌کند و معضل بزرگ شهرداری‌های جهان است.

    ارزیابی‌های مالی سالیانه شهرداری‌های کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهند که در اغلب شهرهای بزرگ جهان، سالیانه‌ میلیون‌ها دلار، هزینه تعمیرات خرابی‌های ناشی از اقدامات وندالیستی می‌شود. بطور مثال، تنها در سال تحصیلی ۲۰۱۴-۲۰۱۵، در اسکاتلند، مجموع خسارات ناشی از اقدامات وندالیستی در مدارس، بیش از یک میلیون پوند برآورد شده است.

    اخبار خسارت به پل‌ها، شیشه‌های اتوبوس‌های شهری، یادبودهای تاریخی، دوچرخه‌های کرایه‌ای، پارک‌های و فضاهای سبز و قطارهای شهری و بین شهری نیز هر از چندگاهی در رسانه‌های انگلیسی منتشر می‌شوند و نشان از هزینه‌های گزاف تخریب اموال عمومی در این کشور دارند.
    گاهی در شهرهای بزرگ بخش قابل توجهی از خدمات عمومی شهرداری ها توسط عده‌ای از افراد تخریب شده و یا به سرقت می‌رود. برخی افراد به دلایل مختلف دست به تخریب این المان‌ها زده و علاوه بر هدر دادن سرمایه‌های شهر و شهروندان چهره شهر را نازیبا می‌کنند.
    پدیده وندالیسم و تخریب اموال عمومی همواره در ایران نیز چالش بیشتر شهرها می‌باشد، و تنها راه حل این است که هر شهروند در هر منطقه‌ای که زندگی می‌کند باید احساس تعلق خاطر به وسایل عمومی شهرش داشته باشد و این امر باعث جلوگیری از تخریب اموال عمومی می‌شود. و فرهنگ سازی باید به گونه‌ای باشد که هر شهروند این مسئله را وظیفه و دغدغه خود بداند که اگر شاهد صحنه تخریب اموال عمومی شهر بود، نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشد.
    عباس بهمن زاده مدیر منطقه سه شهری شهرداری بندرعباس نیز در ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ با اشاره به سرقت و تخریب فراوان در این منطقه گفت: سرقت نقوش برجسته نقاشی دیواری پشت فرمانداری ، سرقت کابل بوستان ها و میادین منطقه شامل منظر گاه ساحلی، کاشانی، مهرگان ، نیم دایره ، دباغیان، نونهالان ، ۱۵ خرداد شمالی ، و … تخریب المان‌های نوری بادگیر در بلوار سید جمال‌الدین اسدآبادی و شریعتی میانی و همچنین سرقت سطل های پاندولی و تخریب نیمکت ها و آلاچیق های ساحلی تنها بخشی از سرقت و تخریب منطقه است و هزینه هایی که صرف احداث المان ها و فضاهای عمومی شهر شده، برای آرامش و آسایش شهروندان است، و همه شهروندان مسئولند تا از ضرر و زیان به بیت‌المال جلوگیری نمایند.

    امروز بخش مهمی از هزینه‌های عمرانی شهرداری صرف تعمیر دوباره و چندباره المان های شهری می شود.
    این پدیده سالیانه‌، هزینه‌های زیادی را بر شهرداری‌ها تحمیل می‌کند. کارشناسان معتقدند که رفتارهای وندالیستی، عوامل مختلفی دارند، اما نباید فراموش کرد روش‌هایی همچون مسأله فرهنگ سازی، آموزش مناسب و جذب همکاری شهروندان در مدیریت شهری، می‌تواند به کاهش رفتارهای وندالیستی منجر شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.