حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3003 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • سلطنت قلیان بر ساحل بندرعباس
    ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۷:۲۸
    شناسه : 9233
    بازدید 1917
    26
    گزارش دریا از حضور قلیان ‌فروشان در ساحل دریانیوز// در جامعه ما برخی تصور می‌کنند عوارض مصرف قلیان از سیگار کمتر است اما در واقع عوارض قلیان مانند عوارض سیگار است.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در جامعه ما برخی تصور می‌کنند عوارض مصرف قلیان از سیگار کمتر است اما در واقع عوارض قلیان مانند عوارض سیگار است.مصرف کنندگان قلیان در مقایسه با غیرمصرف کنندگان میزان بیشتری از کربوکسی هموگلوبین را در خون خود نشان داده اند. مصرف قلیان بر روی ریه‌هاو قلب تأثیرات مضری دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری مزمن انسدادی ریه، آمفیزم، افزایش حملات آسم و ذات الریه، سرطان دهان، سرطان مثانه، سرطان معده، مرگ و میر زودرس، خودکشی، افزایش نرخ آسم، آرتروز و دیابت از جمله خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

    در سیستم گوارشی و در بیمارانی که مبتلا به سوء هاضمه هستند می‌توان گفت که مصرف دخانیات، به صورت استنشاقی یا طرق دیگر، در ایجاد زخم‌های گوارشی، تشدید، برگشت اسید معده به مری و ایجاد سرطان‌های گوارش مؤثر است. یکی از نتایج به اشتراک گذاری شلنگ قلیان، انتقال عفونت‌های جدی از جمله سل و هپاتیت است. افرادی که از دود قلیان استعمال می‌کنند بیشتر در معرض مونوکسید کربن و مواد سرطان‌زا قرار دارند.

    زغال قلیان حاوی فلزات سنگین بوده و غلظت سرب موجود در آن تأثیرات منفی بر سلامت انسان دارد. مقدار نیتروژن موجود در زغال قلیان برابر با سیگار است معمولاً از زغال به عنوان منبع گرمایش برای دود قلیان استفاده می‌شود به نظر می‌رسد خاکستر زغال نیز از عوامل مسمویت‌زا می‌باشد. قانون، مصرف دخانیات را در مکان های عمومی و گردشگری ممنوع کرده است، اما گویا پارک های ساحلی شهر بندرعباس مستثنی هستند.اگر سری به نوار ساحلی بندرعباس بزنید، از سورو تا بوستان ولایت کمتر جایی است که قلیان‌فروشان حضور نداشته باشند.

    در مقاطع مختلفی برخورد با عرضه‌کنندگان و قلیان‌فروشان در ساحل بندرعباس از سوی مسئولان مطرح و اجرا می‌شود و این کار به صورت دائمی انجام نمی‌شود تا شهروندان با آرامش از این ساحل استفاده نمایند. در این بین دلایل مختلفی وجود دارد که عرضه قلیان در ساحل افزایش یافته‌است. نداشتن نشاط بین جوانان و افسردگی و احساس تنهایی و شکست از مهمترین عوامل روی آوردن جوانان به سمت مصرف دخانیات به ویژه قلیان است. از عللی که اقشار جوان به سمت قلیان روی می آورند فقدان تفریحات سالم است،

    محدودیت ها و موانعی که بر سر تخلیه هیجانات دوران جوانی است عامل مهمی است که جوانان و حتی دختران برای تخلیه هیجان، استرس و خستگی و گذراندن اوقات فراغت به آن نگاه می کنند. بیکاری جوانان و سوددهی نسبتا خوب قلیان فروشی یکی دیگر از علل تسریع کننده در گرایش جوانان به سمت این محصول است که خیلی از نقاط ساحل بندرعباس این محصول را عرضه می کنند که باید با آنها برخورد شود.

    در این زمینه نیز برخوردهایی صورت می‌گیرد. نمونه آن خبری است که از قول مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بندرعباس در خبرگزاری ایسنا در هشتم خرداد ماه امسال کار شده‌است. (مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بندرعباس گفت: با عرضه کنندگان قلیان در ساحل شهر بندرعباس که سلامت مردم را به خطر بیاندازند، با جدیت برخورد می‌شود.

    مهدی باستین با اعلام این خبر اظهار کرد: در طرح جمع‌آوری قلیان از نوار ساحلی شهر بندرعباس که با حضور گسترده نیروهای رفع تخلف شهری در روزهای گذشته به اجرا درآمد، تعداد ۳۰۰ عدد قلیان جمع‌آوری و معدوم‌سازی شد. وی هدف از اجرای این طرح را حفظ سلامت و امنیت شهروندان هرمزگانی و پیشگیری از انتقال انواع بیماری ها عنوان کرد.) اما این کار باید مداوم باشد چرا که خواسته بسیاری از شهروندان بندرعباسی نیز این است که ساحل شهر از وجود قلیان‌فروشان پاک شود.

    مبلمان شهری در تصرف قلیان‌فروشان
    خانم خلیلی که به همراه خانواده به ساحل بندرعباس آمده در این خصوص می‌گوید: دیگر نمی‌توان از ساحل بندرعباس استفاده کرد چرا که هر قسمت از ساحل را نگاه می‌کنیم قلیان‌فروشان حضور دارند و بسیاری از مبلمان شهری موجود در ساحل نیز در اختیار این افراد است. شهروندانی که به ساحل می‌آیند می‌خواهند از این نعمت خدادادی استفاده کنند اما بیشتر صندلی‌ها و مکان‌هایی که در ساحل برای نشستن مردم ساخته شده‌است در تصرف قلیان‌فروشان قرار دارد و مردم مجبور هستند فقط در کنار ساحل قدم بزنند و مکان مناسبی برای استراحت ندارند. چرا مسئولان، مبلمان شهری را از تصرف قلیان‌فروشان خارج نمی‌کنند تا مردم بتوانند با خیالی آسوده به تفریح در ساحل بپردازند.

    نبود امکانات تفریحی برای جوانان
    کمالی یکی از جوانان بندرعباسی نیز با گلایه از نبود امکانات تفریحی و سرگرمی‌های سالم در شهر بندرعباس برای جوانان می‌گوید: در بسیاری از کشورهای دارای دریا، بهترین شهرهایشان، شهرهای ساحلی است که توریست جذب می‌کند اما بندرعباس اینگونه نیست و امکانات تفریحی مناسبی در این شهر به ویژه برای جوانان وجود ندارد. سال‌هاست که این شهر یک باغ‌وحش یا شهربازی ندارد که جوانان به آنجا بروند و سرگرم شوند. پارک‌های بادی که در شهر وجود دارد هم برای کودکان است و به نوعی افرادی که به سن نوجوانی و جوانی می‌رسند از امکانات تفریحی در این شهر محروم هستند و مجبور می‌شوند برای گذراندن اوقات خود به ساحل بیایند و اگر تمایل به دود و قلیان هم نداشته باشند، به مرور زمان جذب آن می‌شوند. حتی افرادی که به قلیان روی نمی‌آورند و از قلیان متنفر هستند از ساحل به خاطر بوی بد قلیان فراری شده و مجبور به خانه‌نشینی می‌شوند که آن هم تبعات خود را دارد.

    فروش مواد توسط قلیانی‌ها
    واحدی یکی دیگر از شهروندانی است که از حضور قلیان فروشان در ساحل گلایه دارد و می‌گوید: برخی از این قلیان‌فروشان با اغوای جوانان به آنها مواد مخدر می‌فروشند و وجود این قلیان فروشان تبدیل به معضل بزرگی برای جوانان شده است چرا که آنها را به سوی قلیان جذب کرده و پس از مدتی با فروش مواد مخدر به آنها، باعث اعتیاد آنها شده و کاسبی مناسبی برای خود راه می‌اندازند. حتی خود تنباکوی موجود در قلیان نیز که عنوان می‌شود میوه‌ای است از مواد سرطان زا درست می‌شود و افرادی که از آنها استفاده می‌کنند در معرض انواع بیماری‌ها و سرطان قرار دارند و باید در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد. بسیاری از خانواده‌ها نیز به دلیل ترس از اینکه فرزند آنها به سمت مواد مخدر و قلیان جذب شود نمی‌توانند فرزندان خود را به تنهایی به ساحل بفرستند.

    دوری مردم از ساحل
    یکی دیگر از شهروندان بندرعباس در این زمینه می‌گوید افرادی که بیمار هستند نمی‌توانند از ساحل بندرعباس استفاده نمایند. برخی از مردم از بیماری آسم رنج می‌برند و زمانی که به ساحل می‌آیند و دود قلیان را استشمام می‌کنند حال آنها بد می‌شود. حتی برخی از عابران نیز که از دود قلیان خوششان نمی‌آید نمی‌توانند از کنار این قلیان فروشان عبور کنند چرا که دود قلیان این افراد باعث آزار عابران می‌شود. چرا مسئولان اجازه می‌دهند تعدادی قلیان‌فروش آسایش مردم در استفاده از ساحل را از بین ببرند. این ساحل متعلق به همه شهروندان است اما حضور این قلیان‌فروشان، بعضی از مردم را از این ساحل دور کرده‌است.

    چهره نازیبای ساحل بندرعباس
    خوارزمی یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: یکی از دلایلی که بسیاری از مسافران و گردشگران شهر بندرعباس را برای سفر انتخاب می‌کنند، ساحلی بودن و داشتن دریا است. ساحلی که اکنون در تصرف قلیان‌فروشان قرار دارد و شهروندان و بسیاری از مسافران از مزایا و موهبت‌های آن بی‌بهره می‌مانند. وجود قلیان‌فروشان در ساحل، چهره آن را نازیبا کرده و برای گردشگران و کسانی که به این شهر می‌آیند چهره خوبی از بندرعباس در ذهن آنها باقی نمی‌ماند. ساحل یکی از جذابیت‌های شهر بندرعباس است اما امروز تنها عده خاصی می‌توانند از آن استفاده نمایند و زمینه حضور برای همه افراد مهیا نیست. مردم از مسئولان می‌خواهند که با قلیان‌فروشان حاضر در این ساحل برخورد نمایند و آنها را جمع آوری کنند چرا که آسیب‌های حضور آنها بسیار زیاد است. این موارد تنها بخشی از گلایه‌های شهروندان از وضعیت نابسامان ساحل بندرعباس و حضور قلیان‌فروشان در ساحل است که دسترسی به دریا را برای مردم محدود کرده‌است. قلیان‌فروشانی که امروز به معضل بزرگی برای شهر بندرعباس و ساحل این شهر تبدیل شده و نیاز است برخوردهای جدی و ادامه‌دار با آنها انجام شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.