حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • زن، پایه و اساس تربیت در خانواده
    ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۷:۵۱
    شناسه : 12982
    بازدید 1123
    8
    دریانیوز// بارها شنیده ایم که زن نقش محوری در خانواده دارد و پایه تربیت فرزندان بیشتر بر دانایی و استواری مادران  می چرخد، چراکه پدر خانواده تمرکز خود را به فراهم کردن معیشت می گذراند و این مادر است که باید با مدیریت، باقی پازل زندگی را سر جای خود قرار دهد، هر چند در این روزگار مرد و زن اکثرا باهم در بیرون خانواده مشغول به فعالیت هستند و زنان نیز پا به پای مردان برای چرخش چرخ زندگی در تلاش هستند
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بارها شنیده ایم که زن نقش محوری در خانواده دارد و پایه تربیت فرزندان بیشتر بر دانایی و استواری مادران  می چرخد، چراکه پدر خانواده تمرکز خود را به فراهم کردن معیشت می گذراند و این مادر است که باید با مدیریت، باقی پازل زندگی را سر جای خود قرار دهد، هر چند در این روزگار مرد و زن اکثرا باهم در بیرون خانواده مشغول به فعالیت هستند و زنان نیز پا به پای مردان برای چرخش چرخ زندگی در تلاش هستند، درست است که اقتصاد در جامعه به سمتی رفته است که برای مدیریت آن شاید در بسیاری موارد نیاز باشد که مادر نیز در کنار پدر خانواده فعالیت اقتصادی داشته باشد، اما نباید فراموش کرد که اصلی ترین و مهمترین وظیفه یک مادر تربیت فرزندان است و پایه و اساس تربیت در نهاد خانواده و در ابتدای کودکی گذاشته می شود. مادرها همیشه با گرمای حضورشان برای سایر اعضای خانواده قوت قلبی بوده اند.
    در این روزگار که به دلایل مختلف تمایل به اشتغال در بیرون از خانه در زنان بیش از پیش شده است،همچنان به‌دلیل وجود چارچوب‌ها و عرف جامعه وتوجه به نقش بانوان درخانواده، از وظایف سنتی خودهمچون همسرداری و تربیت فرزندمعاف نشده‌اند و همزمان هم کاربیرون وهم درون خانواده را انجام می‌دهند.به دلیل مهر و قریحه مادری و بعد مدیریتی قوی که نسبت به خانواده در وجود زنان نهفته است، با تمام مشغله و مسوولیت هایی که متقبل می شوند همچنان مسئله خانه داری و مدیریت درونی خانواده برایشان در اولویت قرار دارد.
    باتوجه به نگرش های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی که در جامعه ما وجود دارد، باید به درستی ارزش و جایگاه زن ومادر در خانواده تببین شود و گاهی نیز باید مهارت‌ها و تخصص‌های لازم به بانوان آموزش داده شود که بتوانند به اوقات‌فراغت خود توجه کنند و لازم است حقوق شان را به یادشان آورد و زمینه بهره مندی از آنها را برایشان
    فراهم نمود.
    قطعا آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط و مدیریت زمان می‌تواند از تعارض نقش‌های بانوان جلوگیری کند. از طرفی ارائه آموزش‌هایی به مدیران و کارکنان نیز حائز اهمیت است تا فضای همکاری با بانوان را درک کنند. با توجه به اینکه سبک زندگی نسبت به سالیان پیش بسیار متفاوت شده است و بانوان به هر دلیلی سعی بر آن دارند که در اجتماع حضور پیدا کنند از هر نظر باید زمینه‌های لازم را برای حضور زنان فراهم‌کرد. پس نگاه خانواده‌محور، نگاه اصولی و مبنایی در نظام اسلامی است که می‌تواند جهان را متحول کند، همان‌طور که همه ادیان و انبیا برای اثبات این نگاه و توجه به آن، برای تغییر در جوامع و تربیت انسان‌ها استفاده کرده‌اند.
    پیامبر(ص) نیز در توصیف اوضاع اجتماع، زن را محور قرار می‌دهند و می‌فرمایند: «جز انسان‌های خیلی کریم لیاقت ندارند زن را کرامت کنند و جز انسان‌های خیلی پَست، کسی جرأت ندارد به زن اهانت کند.» اگر در جامعه‌ای به زن اهانت شد و یا وسیله تولید سرمایه و لذت شد، آن جامعه یک جامعه پَست و لئیم است و هر جامعه‌ای که به زن نگاه کریمانه، ارزش‌مدار، در مظهر عفاف و در محور تربیتی داشت، آن جامعه، یک جامعه متعالی است. امروز بیشترین بار جهاد تبیین برعهده زن است، چون زن محور عاطفه و عفاف است، گرچه مرد نیز تبیین می‌کند، اما نقش زنان موثرتر است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.