حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3003 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • زمانی از وقت آموزش را به کتابخوانی اختصاص می‌دهیم
    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۵۷
    شناسه : 13949
    بازدید 1141
    5
    یک معلم در گفتگو با دریا: دریانیوز// معلمی یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین مشاغل در دنیا به حساب می‌آید. معلم باید زمان زیادی از وقت خود را با بچه‌ها بگذراند، به امر تدریس مشتاق و مهارت‌های ارتباطی بالایی داشته باشد. او باید صبور و خوش‌اخلاق باشد و با برقراری روابط خوب و نزدیک با بچه‌ها و والدین بتواند در بین بچه‌ها شوق یادگیری ایجاد کند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// معلمی یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین مشاغل در دنیا به حساب می‌آید. معلم باید زمان زیادی از وقت خود را با بچه‌ها بگذراند، به امر تدریس مشتاق و مهارت‌های ارتباطی بالایی داشته باشد. او باید صبور و خوش‌اخلاق باشد و با برقراری روابط خوب و نزدیک با بچه‌ها و والدین بتواند در بین بچه‌ها شوق یادگیری ایجاد کند.

    معلم با دانش‌آموزان مختلفی که هر کدام فرهنگ، رفتار، استعداد و توان یادگیری متفاوتی دارند، سر و کار دارد و از این‌رو رفتار او بایستی با ظرافت‌هایی همراه باشد. او همزمان کارهای زیادی را باید انجام دهد: تدریس، مدیریت و حفظ آرامش دانش‌آموزان، مشاوره، ایجاد ارتباط نزدیک و دوستانه با دانش‌آموزان کم‌انگیزه. معلم باید مسائل و مشکلات مالی، خانوادگی، عاطفی و … خود را کاملا کنار گذاشته و با ظاهر و روحیه ای مناسب وارد کلاس درس شود.

    او نباید اجازه دهد این موارد، ذره ای روی کیفیت کار او در کلاس تاثیر منفی بگذارد. کار معلمی فقط یک شغل نیست زیرا با روح، فکر و ذهن انسان ها در ارتباط است. مهم‌ترین ویژگی هر معلم، به روز بودن و همگامی او با تغییرات فناوری، فرهنگی و اجتماعی است. او باید با آخرین روش‌های آموزشی دنیا آشنا باشد و در حد توان آن‌ها را به کار گیرد.

    باید سعی کند دروس مختلف را به صورت کاربردی به دانش‌آموزان آموزش دهد. در جامعه انسانى, اساسى ترین کار،تعلیم و تربیت است. کسى که این رسالت را به دوش مى کشد ((معلم)) است. کار معلمى به هرگونه تلاشى که براى هدایت, تکامل و تعلیم و آموزش انسان, صورت مى گیرد اطلاق مى شود, براساس همین تعریف است که پیامبران, معلم بشر خوانده مى شوند, هم چنین پدر و مادر و دیگر اعضاى خانواده نسبت به کوچک ترها نقش معلم را دارند.

    اما در نام گذارى طبقات مختلفى که وظیفه تعلیم و تربیت را بر عهده گرفته اند, اصطلاحا تنها به یک طبقه ((معلم)) مى گویند: یعنى همان کسانى که رسالت آموزش و پروش فرزندان ما را از دوره کودکى و تحصیلات ابتدایى تا دوره جوانى و تحصیلات عالى, بر عهده مى‌گیرند. اهمیت هر کارى را باید با نقش و ارزش آن سنجید. اهمیت کار تعلیم و تربیت و معلمى به اندازه اى است که ساختن و هدایت یک فرد مساوى زنده کردن همه افراد جامعه است. از آنجایی که نقش معلمان در پیشرفت جامعه غیرقابل انکار می‌باشد، در این شماره مصاحبه‌ای با یکی از معلمان شهر بندرعباس انجام داده‌ایم که از نظر شما خوانندگان می‌گذرد.

    ذکر این نکته نیز قابل اهمیت است که این معلم، به تازگی از کتابی که نوشته‌اند رونمایی کرده و در اختیار خوانندگان قرار داده‌اند.

    دریا: خود را معرفی کنید.

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما و خوانندگان محترم روزنامه دریا. من فائقه نعمتی متولد بندرعباس هستم که در یک خانواده فرهنگی متولد شده‌ام و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی علوم پایه و کارشناسی ارشد مدیریت می‌باشم.

    دریا: شغل شما چیست؟

    در حال حاضر آموزگار ابتدایی بوده در مدرسه رضانیا ناحیه دو بندرعباس تدریس می‌کنم.

    دریا: چند سال است که به این شغل مشغول هستید و در چه پایه‌هایی تدریس نموده‌اید؟

    ده سال سابقه خدمت در امر آموزش در مقاطع دانشگاه، دبیرستان و ابتدایی را دارم.

    دریا: چرا یک معلم باید با دانش‌آموزان مختلف برخوردهای متفاوتی داشته باشد؟

    با توجه به اینکه هر دانش‌آموز دارای توانایی و شخصیت مخصوص به خودش می‌باشد یک معلم باید به تعداد نفرات کلاس با توجه به استعداد و تاریخچه‌ای که از او می‌داند رفتار و تکالیف دهد و حتماً ویژگی‌های فردی در برخورد با دانش‌آموزان باید لحاظ شود.

    دریا: با توجه به اینکه دانش‌آموزان در سال‌های اخیر و شرایط کرونا به صورت غیر حضوری تحصیل کرده‌اند و ضربه دیده‌اند، خانواده‌ها برای یادگیری بهتر چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟

    متاسفانه کرونا تاثیر مخربی از نظر رفتاری و مهارتی بر روی دانش‌آموزان گذاشت. مدرسه و آموزش به ویژه برای دانش‌آموزان ابتدایی محل رشد و بستر مناسب برای مهارت‌های زندگی و ارتباط‌های سازنده است. اکنون بیشتر ضعف بچه‌ها نیز در این زمینه است و خانواده‌ها باید این موضوع را در نظر گرفته و با صبر و بردباری بچه‌ها را در معرض این چالش‌ها قرار داده و اجازه آزمون و خطا در محیط به آنها بدهند تا این مهارت‌ها رشد پیدا کند.

    دریا: شما علاوه بر تدریس نویسنده هم هستید، در این زمینه هم صحبت بفرمایید.

    زمانی که آموزگار پایه سوم بودم تصمیم داشتم علت و چرایی گرفتن جشن برای خودکار را با زبان کودکانه توضیح دهم. جشن خودکار برای دانش‌آموزان یکی از جشن‌های مهم است و از این رو حائز اهمیت است که دانش‌آموزان به درجه از دانش و معلومات رسیده باشند که توانایی این را دارند که از ابزار جدیدی استفاده کنند و استفاده از خودکار بابت ایجاد انگیزه برای تمرین بیشتر در جهت کمتر اشتباه نوشتن می‌شود و چون منبع و نوشته‌ای پیدا نکردم تصمیم گرفتم کتاب «جشنی برای خودکار» را بنویسم.

    دریا: تاکنون چند کتاب نوشته‌اید؟

    این اولین کتاب و آغاز راه نوشتن من است که به تازگی نوشته و به چاپ رسیده‌است.

    دریا: تمایل دارید که این کار را ادامه دهید؟

    نوشتن حس خوبی دارد و تلاش دارم این کار را ادامه دهم.

    دریا: آیا نویسندگی تاثیری بر کار تدریس شما داشته است؟

    بهتر است بگویم تدریس و امر آموزش انگیزه من برای نوشتن است.

    دریا: خواندن کتاب چه کمکی به دانش‌آموزان می‌کند؟

    خواندن کتاب همیشه نصیحت من به دانش‌آموزانم است زیرا خواندن کتاب ذهن انسان را باز می‌کند و دامنه دید آنها را گسترده‌تر خواهد کرد.

    دریا: شما چه کارهایی برای علاقمندی دانش‌آموزان به خواندن کتاب انجام داده‌اید؟

    همیشه زمان‌هایی از وقت آموزش ما به کتابخوانی و معرفی کتاب و نویسنده‌ها اختصاص دارد و سعی می‌کنیم کتاب را به صورت نمایش اجرا کنیم تا با تصویرسازی، جذابیت بیشتری به داستان بدهیم.

    دریا: سخن پایانی خود را بفرمایید.

    در پایان از شما بابت این فرصت که در اختیار من قرار داده‌اید تشکر می‌کنم و امیدوارم مخاطبین کتاب من از خواندن آن لذت ببرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.