حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • دوستان ناباب متهم ردیف اول اعتیاد نوجوانان و جوانان
    ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۹:۵۰
    شناسه : 12833
    بازدید 1138
    12
    دریانیوز// همچنان یکی از معضلات پابرجا در دنیا، معضل اعتیاد است. آنچنان این معضل دارای اهمیت است که در ادوار مختلف روانشناسان، جامعه شناسان و حتی گاهی حقوق دانان نیز این مسئله را از ابعاد گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند. کار تا جایی پیش رفت که سعی برآن شد نگاه به افراد معتاد از مجرم به بیمار تغییر کند. تا در این مسیر همراهی دیگران نیز یاری رسانی به رهایی معتادان از اعتیاد باشد.
    ارسال توسط : نویسنده : مهران منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// همچنان یکی از معضلات پابرجا در دنیا، معضل اعتیاد است. آنچنان این معضل دارای اهمیت است که در ادوار مختلف روانشناسان، جامعه شناسان و حتی گاهی حقوق دانان نیز این مسئله را از ابعاد گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند. کار تا جایی پیش رفت که سعی برآن شد نگاه به افراد معتاد از مجرم به بیمار تغییر کند. تا در این مسیر همراهی دیگران نیز یاری رسانی به رهایی معتادان از اعتیاد باشد.

    با بررسی هایی که تاکنون در تمام دنیا و فرهنگ وآداب مختلف بین افرادی با جایگاه و طبقات اجتماعی متفاوت انجام شده است، این نتیجه حاصل شد که یکی از بیشترین ومهمترین دلایل ابتلا و کشش افراد به اعتیاد « دوست و رفیق ناباب» می باشد. البته عواملی مانند محل سكونت، تأثیر پذیری از دوست ناباب، مشكلات خانوادگی و شرایط محیط زندگی و شرایط عاطفی از عوامل مؤثر بر بروز جرم وگرایش به استفاده از مواد مخدر و درگیری با اعتیاد، در نوجوانان می‌باشد.

    نقش همسالان در گرایش نوجوانان به مواد
    به دلیل بحران جوانی و نوجوانی و تأثیر پذیری از گروه همسالان در این دروره حساس عموماً دوستان و معاشران و بطوركلی همسالان در سال‌های جوانی نقش مهمی در كشیده شدن فرد به اعتیاد دارند. آمارها نشان می دهد که بیش از نیمی از معتادان توسط دوستان با مواد مخدر آشنا شد‌ه‌اند در واقع بدین معنی که در بسیاری موارد دوستان یا همكاران اولین پیشنهاد دهنده مصرف مواد مخدر می باشند.بنابراین دوستان نقش تعیین‌كنند‌های دربروز اعتیاد دارند .

    نقش محل سكونت و انتخاب دوست
    درمورد پدیده‌‌های اجتماعی نظیر اعتیاد یك عامل به تنهایی نقش‌چندانی ندارد و باید درمورد علل‌گرایش به مواد مخدر سایر عوامل تأثیرگذار نیز مورد بررسی قرار گیرد به عنوان مثال : بررسی محل زندگی و ارتباط و معاشرت با اطرافیان نیز در انتخاب دوست بسیار مورد اهمیت قراردارد چراکه معمولاً انتخاب دوست و معاشر با توجه به محل سكونت فرد صورت می‌پذیرد. بنابراین نوع دوستان را می‌توان نمودی از شرایط محیطی و خانوادگی فرد تلقی كرد .
    همچنین یكی از مسائلی راكه قبل‌از بررسی نقش دوستان درگرایش به‌مواد بایدموردتوجه قرار داد ، سن شروع مصرف سیگاربعنوان پیش‌آیندمصرف مواد مخدر است . بررسی‌‌های متعددی دراین مورد نشان می دهد که هرچه سن شروع مصرف سیگار پایین‌تر باشد سن شروع مصرف مواد نیز پایین‌تر بوده است.

    اهمیت الگو پذیری و تقلید در دوره نوجوانی
    در دوره كودكی، افراد بشدت تحت تأثیر خانواده هستند و تمام الگو پذیری ها نیز از اعضای خانواده ونزدیکان صورت می گیرد اما بتدریج وبا افزایش سن، نقش افراد خارج از خانواده بخصوص همبازی‌‌ها و همكلاسی‌‌ها افزایش می‌یابد و از اهمیت خانواده كاسته می‌شود .این شرایط در دوره نوجوانی به اوج خود می‌رسد . دوره نوجوانی به خودی خود یكی از حادترین ادوار زندگی است . در این دوره فشار دوستان و همسالان ممكن است افكار و نوع تربیت خانوادگی فرد را تحت‌الشعاع قرار دهد.
    به طوریکه بررسی ها و آمارها نشان می دهد بسیاری از نوجوانان متعلق به خانواده‌‌های عاری از مواد مخدر نیز ممكن است اولین تجربه استعمال مواد را از دوستان خود فراگیرند و تجربه کنند که به عقیده کارشناسان این مسأله ریشه در خانواده دارد به نحوی که اگر نیاز های هویتی و نیاز به دیده شدن و در محور قرار گرفتن در نوجوانی و جوانی از طرف خانواده پاسخ داده نشود افراد به گروه همسالان برای مرتفع کردن نیازهای خود روی خواهند آورد و ممکن است فرد برای رسیدن به هویت و ابراز وجود راه‌های انحرافی را برگزیند، ازجمله این راه‌های انحرافی عضویت در گروه‌‌های كجرو است ، نوجوانی كه خوا‌هان تثبیت هویت خود بعنوان عضوی از گروه است با رغبت تمام درهمه فعالیت‌‌های گروه شركت می‌كند تا وفاداری خود را به گروه ثابت نماید .

    تأثیر پذیری از دوست ناباب نمودی از مشكلات خانوادگی
    در دوره حساس جوانی و نوجوانی افراد تمایل زیادی به دیده شدن دارند و نیاز دارند در مرکز توجه قرار گیرند، در خانواده هایی که این نیاز از طرف والدین و یا سایر افراد خانواده پاسخ داده می شود عموما جوانان این دوره را با کنکاش کمتری سپری می کند و به راه های درست هدایت می شوند امادر برخی خانواده‌‌ها آنقدر مشكل و درگیری وجود دارد كه افراد درگیر فرآیند هویت‌یابی، به ناگزیر از راه‌‌های انحرافی به این مهم می رسند . در این دوره ابراز وجود یکی از مهمترین نیاز های افراد می باشد به طوریکه اگر جوان در خانه امكان ابراز وجود نداشته باشد ممکن است این موقعیت دركنار یك محیط جرم خیز كه درآن استعمال سیگار نشانه‌ای برای بلوغ و به اصطلاح ‹‹ كسی شدن ›› است، را تجربه کند.

    ادامه دارد…

    قسمت دوم

    عدم مهارت نه گفتن زمینه گرایش به اعتیاد در جوانان

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.