حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • عدم مهارت نه گفتن زمینه گرایش به اعتیاد در جوانان
    ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۴:۵۲
    شناسه : 12877
    بازدید 1252
    11
    دریانیوز// در گزارش قبل به این نکته اشاره کردیم که در دوران کودکی، فرد تحت تاثیر خانواده است ولی با افزایش سن نقش همسالان و دوستان پررنگ می‌شود و در دوران نوجوانی به اوج خود می‌رسد؛ چرا که نوجوانان در این سنین در جست و جوی استقلال هستند و تلاش می‌کنند تا هویتشان را در کنار دوستان خود تعریف کنند. معمولا نوجوانان در برابر مواد مخدر و اعتیاد بیش از سایر گروه‌ها آسیب پذیر هستند؛ چرا که هنوز به خودشناسی واقعی و مهارت نه گفتن دست نیافته‌اند.
    ارسال توسط : نویسنده : مهران منصف
    پ
    پ

    دریانیوز// در گزارش قبل به این نکته اشاره کردیم که در دوران کودکی، فرد تحت تاثیر خانواده است ولی با افزایش سن نقش همسالان و دوستان پررنگ می‌شود و در دوران نوجوانی به اوج خود می‌رسد؛ چرا که نوجوانان در این سنین در جست و جوی استقلال هستند و تلاش می‌کنند تا هویتشان را در کنار دوستان خود تعریف کنند. معمولا نوجوانان در برابر مواد مخدر و اعتیاد بیش از سایر گروه‌ها آسیب پذیر هستند؛ چرا که هنوز به خودشناسی واقعی و مهارت نه گفتن دست نیافته‌اند.

    تأثیر شرایط عاطفی در دوری از خانواده
    عدم صمیمیت و فقدان رابطه عاطفی بین والدین و فرزندان دلیلی برای فاصله بین افراد خانواده می‌باشد . زمانی كه نیاز‌های عاطفی جوان در محیط خانواده برآورده نشود، او سعی می‌كند این نیاز را در بیرون از خانه جستجو کند و به دوستان وهمسالان روی می آورد.

    لازمه فراگیری اقتدار
    همیشه در بیماری های مختلف این اصل وجود داشته است که پیشگیری بهتر از درمان است، در بیماری اعتیاد نیز این امر صدق می کند، برای جلوگیری از اعتیاد یکی از بهترین راه ها آموزش می باشد که ریشه این آموزش در ابتدا در خانواده نهادینه می شود و بعد در مدارس و جامعه رشد پیدا می کند. فرزندان باید آموزش اقتدار را ببینند و از نه گفتن هراسی نداشته باشند. نباید تربیت به گونه ای باشد که فرزندان بدلیل فقدان اعتماد به‌نفس و احساس ضعف در برابر دیگران به تقاضا‌های نامعقول آنان نتوانند جواب منفی بدهند.

    اثرگذاری وراثت و محیط
    اهمیت خانواده در شکل گیری شخصیت فرزندان انکارناپذیر است. خانواده به عنوان اولین پناهگاهی است که انسان ها بیشترین آموزه های خود را از آن دارند. خانواده نقش بسزایی در تعیین سرنوشت فرزندان دارد.نهاد خانواده معمولاً از۲ طریق بر افراد تأثیر می‌گذارد؛ اول از طریق انتقال ژن‌ها و دوم از طریق اعمال روش‌های تربیتی و سبک‌ فرزندپروری. در حقیقت وراثت و محیط دو عامل اصلی برای پرورش شخصیت و ایجاد ساختار روانی هستند و انسان حاصل تعامل میان این دو است.

    سبک تربیتی که خانواده در پیش می‌گیرد از همان ابتدای نوزادی بر کودک تأثیر می‌گذارد و در طول زندگی نیز با او خواهد بود. ویژگی‌های شخصیتی در طول سال‌ها به تدریج تثبیت می‌شوند و به همین خاطر تغییر آن‌ها در بزرگسالی کار مشکلی است. بسیاری از افرادی که در دوران اولیه زندگی به درستی ارتباط با پدر و مادر خود نداشته‌اند در آینده علائمی از اختلالات شخصیت از خود بروز می‌دهند.

    نقش و اهمیت خانواده در سلامت روان فرزندان
    قطعا فردی که از سلامت روانی برخوردار باشد در خانواده ای سالم رشد ونمو پیدا کرده است چراکه والدینی که دارای سلامت روانی نباشند این عدم تعادل را در مسیر رشد به فرزندان انتقال داده و در هر فردی به گونه ای بروز خواهد کرد.در خانواده‌هایی که یک یا چند نفر از اعضا به الکل یا موادمخدر اعتیاد دارند، احتمال اعتیاد نوجوانان بسیار بیشتر است. اصلی‌ترین دلیل اعتیاد جوانان ، استرس، افسردگی و فشارهای روحی و روانی است. بسیاری از والدین عقیده دارند که اعتیاد نوجوانان در واقع نوعی سرکشی و تلاش برای جلب توجه است. اما این علت فقط شامل حال عده محدودی از جوانانی است که در دام اعتیاد می‌افتند و خطری که این گروه سنی را تهدید می‌کند، تا این حد ساده و تک بعدی نخواهد بود.

    پیشگیری قبل از درمان
    علاوه بر نوجوانان، بزرگسالان نیز در برابر اعتیاد آسیب پذیر هستند. همان طور که دوست معتاد بر نوجوان تاثیر دارد، بر یک فرد بزرگسال نیز می‌تواند تاثیر بگذارد. فراموش نکنید هر موضوعی که نابهنجار و معضل تلقی شود به مرور زمان برای فرد ممکن است امری عادی جلوه کند. بنابراین خطرات بودن در چنین گروه‌هایی را باید جدی گرفت و قبل از درمان به فکر پیشگیری بود. همانطور که نوجوانان به دلایل مختلف می‌توانند آسیب پذیر باشند، علل گرایش به اعتیاد در بزرگسالان نیز عامل خطرناکی محسوب می‌شود.

    تربیت والدین در بروز مشکلات رفتاری نوجوانان و جوانان بسیار تاثیرگذار است. رابطه صمیمی والدین و نوجوانان باعث می‌شود تا در هنگام مشکلات و بحران‌های نوجوانی، به جای پناه بردن به مواد مخدر و دوستان ناباب، در محیط روانی خانواده باقی بمانند و با به کارگیری مهارت‌های حل مسئله، مشکلات خود را برطرف کنند. همراه بودن والدین با نوجوانان باعث می‌شود تا از خطرات اعتیاد در امان بمانند.

    به همین خاطر همواره توصیه می‌شود به جای سرزنش و تنبیه به حرف‌های نوجوان گوش داده شود و آنها را همان طور که هستند بپذیرند. در پایان باید گفت که می‌توان به این نتیجه رسید که عوامل مختلفی، دلیل اعتیاد جوانان و نوجوانان به مواد مخدر خواهد بود. ارتقاء سطح آگاهی خانواده و اطرافیان از این موضوعات، می‌تواند یکی از عوامل محافظت کننده آنها در برابر تهدیدات و آسیب‌های مواد مخدر و اعتیاد در جامعه باشد.

    قسمت اول:

    دوستان ناباب متهم ردیف اول اعتیاد نوجوانان و جوانان

    پایان

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.