حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3003 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • داغی نابسامانی رهن و اجاره در بندرعباس، مستاجران را می سوزاند
    ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
    شناسه : 9150
    بازدید 1390
    25
    اجرای نهضت ملی مسکن، حباب ها را می ترکاند دریانیوز// بازار رهن واجاره بسیار نابسامان است و مصوبه 20 درصدی افزایش اجاره بها در بندرعباس چندان رعایت نمی شود و نظارتی هم بر این بخش وجود ندارد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بازار رهن واجاره بسیار نابسامان است و مصوبه ۲۰ درصدی افزایش اجاره بها در بندرعباس چندان رعایت نمی شود و نظارتی هم بر این بخش وجود ندارد. البته برخی مشاوران املاک مدعی هستند که بیشتر صاحبخانه ها حاضر نیستند این مصوبه را رعایت کنند و هر قیمتی را که می خواهند، اعلام می کنند و از طرفی برخی از مستاجران مدعی هستند که علاوه بر صاحبخانه ها، برخی مشاوران املاک هم که می بینند خانه برای اجاره کم است، حتی اگر صاحبخانه ای بخواهد خانه اش را با قیمت پایین اجاره دهد، اجازه نمی دهند وبرای دریافت کمیسیون بیشتر، به صاحبخانه می گویند برای ملک تان مشتری با قیمت بیشتر یافت می شود.
    مستاجری در یکی از محلات می گفت خانه ای را با پول پیش ۲۰ میلیون تومان پیدا کردیم و روز بعد صاحبخانه گفت به مشاور املاک رفتم و آنجا گفتند برای خانه ات با ۵۰ میلیون تومان پول پیش هم مشتری وجود دارد و همین موضوع باعث شد که صاحب آن خانه، این ملک را با قیمتی که گفته بود، اجاره ندهد. البته برخی صاحبخانه ها که البته تعدادشان بسیار اندک است، باانصاف هستند که دعای خیر مستاجران و رضایت قلبی برای پرداخت رهن و اجاره برایشان مهمتر است که برخی مشاوران املاک این موارد را هم تایید می‌کنند. از آن طرف عدم برخورد با مشاوران املاکی که مصوبه ۲۰ درصدی افزایش اجاره بها در سال جاری را در انعقاد قراردادها رعایت نمی کنند، باعث شده است بنگاه داران قانون‌مند و قانون‌مدار و خوشنام هم نتوانند خوب و قانونی کار کنند. صاحبخانه‌ها و بنگاه‌داران طمعکار که بدنبال سود بیشتر هستند، فشار زندگی را بر مستاجران افزایش داده اند. برخی از مستاجران که به دفاتر مشاور املاک مراجعه می کنند وبا پاسخ «خانه اجاره ای نداریم» مواجه می شوند ویا اینکه مبالغ رهن واجاره نجومی را می شنوند که بقول معروف مخ شان سوت می کشد و به بنگاه دار می‌گویند حاضریم نان خشک بخوریم، اما سرپناهی داشته باشیم که بتوانیم اجاره اش را پرداخت کنیم. اما متاسفانه بیشتر خانه ها اجاره شان به اندازه ای بالاست که اگر تمام دارایی مان را به عنوان ودیعه بپردازیم و تمام درآمدمان را اجاره ندهیم، بازهم نمی توانیم خانه ای را اجاره کنیم. پس مجبوریم خانه ای را بصورت مشترک اجاره و زندگی کنیم و آن خانه فقط در حد خوابگاه است و آسایش و آرامش نداریم.
    یکی از مشاوران املاک به موضوعی تاسف بار در مورد مستاجری اشاره کرد که بدلیل افزایش زیاد اجاره بها در بندرعباس، مجبور شد به یکی از شهرستان های استان و خانه پدرهمسرش برود وزندگی کند تا از اجاره سنگین نجات یابد و چون شغلش در بندرعباس بود، هر روز مجبور بود در رفت وبرگشت باشدکه تصادف کرد و جانش را چند روز قبل ازدست داد. چرا این وضعیت را مسئولان استان نمی بینند و طرح نهضت ملی مسکن را در بندرعباس اجرا نکردند تا مستاجران و بی خانه ها خانه دار شوند و اینطور در جاده‌ها نمیرند وخانواده هایی عزادار و بچه هایی یتیم نشوند؟
    چه کسی پاسخگوی این وضعیت است؟

    گریه برای خانه اجاره ای
    یک مشاور املاک می گوید: خانمی با بچه اش برای اجاره خانه به بنگاه املاک مان آمده بود. صاحبخانه اجاره اش را خیلی بالابرده بود و در بنگاه مان هم ملک چندانی برای اجاره نداشتیم و یکی دو مورد بود که صاحبخانه شان مبلغ بالایی را برای رهن واجاره گفته بود و به قیمت پایین تر راضی نشدند و این خانم گریه می کرد و می‌گفت حالا با این وضعیت چه کار کنم؟ با مشاهده این صحنه تا شب حال روحی ام بد بود و نمی توانستم برایش کاری هم کنم. حاضر بودم خانه ای مناسب برایش پیدا کنم و کمیسیونم را هم نگیرم تا کمکش شود که خانه ای یافت نشد.
    بیشتر صاحبخانه ها، پول پیش و اجاره شان را بسیار بالا برده اند و کمتر کسی سقف ۲۰ درصد را رعایت می کند و اگر ما قبول نکنیم رهن واجاره دهیم، به بنگاهی دیگر می گویند. برای تمدید اجاره، هر صاحبخانه ای هر قیمتی را که بخواهد وبدون هیچ ضابطه‌ای اعلام می کند.

    عدم دریافت اجاره
    در یکی از بنگاه های املاک نشسته بودم که چندین نفر برای اجاره خانه وارد بنگاه شدند و بنگاه دار به آنها می گفت فقط یک ملک برای اجاره دارم که البته همان یک ملک هم اجاره اش بالا بود. بنگاه دار گفت صاحب ملک در سه مرحله اقدام به افزایش مبلغ ودیعه کرد و دوبرابر مبلغ اولیه را برای ودیعه ملک‌ تعیین کرد و اجاره اش بسیار بالاست و خانه اش هم کوچک است و شرایط مناسبی ندارد. صاحب مغازه ای هم در این دفتر مشاور املاک نشسته بود که گفت من مغازه ام را باقیمت کم به یک تاکسی تلفنی اجاره دادم و زمانی که کرونا شیوع داشت وآن تاکسی تلفنی دوماه فعالیت نداشت، این دوماه را اجاره نگرفتم و خوشحالم که چندین خانواده از طریق همین تاکسی تلفنی در این سال‌ها امرار معاش دارند و دعایم می کنند.

    اخذ مالیات از خانه های خالی
    برخی از فعالان حوزه مسکن معتقدند درصورتیکه طرح اخذ مالیات از خانه های خالی در بندرعباس اجرا می شد، خانه های احتکار شده وارد چرخه عرضه می شدند و قیمت خانه و رهن و اجاره کمتر می شد. الان برخی ها ده‌ها ملک را احتکار کرده اند. برخی هم زمین احتکار کرده اند و ساخت وساز نمی کنند. این وضعیت باعث بحران مسکن در بندرعباس شده است. از طرفی دیگر برخی از دلالان مسکن هم اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس را شایعه و دروغ می دانند ومی گویند این طرح اصلا اجرا نمی شود و تاکنون هم اجرا نشده است. البته اگر از حق هم نگذریم، گفته دلالان براساس شرایطی است که در دوسال اخیر دیده اند. مسئولان بارها شعار داده اند وهیچگاه شعارهای شان محقق نشد و به همین دلیل به این باور رسیده اند که این طرح ملی در بندرعباس اجرا نمی شود که تاوان این سوءمدیریت را مردم و مستاجران و بی خانمان ها می دهند.

    دیوار، مرجع کاذب
    برخی از مشاوران املاک هم می گویند که صاحبخانه ها برای فروش یا اجاره ملک شان به قیمت های املاک در اپلیکیشن دیوار استناد می کنند که در آنجا مسکن را با هر قیمتی و بدون هیچ نظارتی نمایش می دهند و به همین دلیل برخی ها در دیوار قیمت‌سازی می‌کنند و باعث متلاطم شدن قیمت مسکن و رهن و اجاره شده اند و بهتر است دستگاه قضایی مانند چندسال قبل اجازه نمایش قیمت‌ها را ندهد تا از قیمت سازی املاک در دیوار جلوگیری شود.

    ساماندهی و نظارت بر بنگاه‌های مشاور املاک به صورت جدی انجام شود
    استاندار هرمزگان در جلسه شورای مسکن استان هفته قبل با اشاره به لزوم ساماندهی بنگاه‌های املاک گفت: ساماندهی و نظارت بر فعالیت بنگاه‌های املاک به منظور متعادل سازی قیمت رهن، اجاره و فروش مسکن به صورت جدی باید پیگیری شود. مهدی دوستی افزود: این نظارت باید به گونه‌ای باشد که با سازوکار مناسب و با نظارت جدی قیمت مسکن با کاهش روبرو شود و مردم طعم نظارت بر وضعیت فعلی را بچشند. استاندار هرمزگان گفت: در جلسات شورای مسکن آمار بازرسی از بنگاه‌های املاک به همراه آمار مرتبط با جرائم در نظر گرفته شده برای املاکی‌های متخلف باید ارائه شود. وی در ادامه گفت: در حوزه مولد سازی آنچه مهم است این مطلب است که منابع حاصل از این حوزه در خدمت عموم مردم و پروژه‌هایی باید قرار گیرد که بخش قابل توجهی از مردم از مزایای آن طرح‌ها بهره مند شوند و نباید دستگاه‌ها املاکی که در اختیار دارند را با اهداف ديگه نگه دارند لذا بايد اين املاك هرچه سريعتر آزاد و در چرخه مولدسازي قرار گيرند.
    نماینده عالی دولت در هرمزگان گفت: مسکن یکی از کارهای عمومی است و باید همه دستگاه‌ها کمک کنند این طرح مهم دولت به سرعت به سرانجام برسد و به گونه‌ای عمل شود که همگی مدیران خود را مکلف به رفع مشکلات و مسائل مختلف از جمله در حوزه‌های آب و برق و راه و غيره دانند.
    وی با تاکید بر تامین و ساخت مسکن محرومین استان هرمزگان گفت: عملیات ساخت مسکن محرومین هم باید به سرعت آغاز شود، هر امکانات و تسهیلاتی مورد نیاز است باید در راستای تامین مسکن برای اقشار نیازمند استان آماده شود، سهم آورده اولیه را هم می‌توان از طریق معرفی فرمانداران با تخصیص وام تامین کرد.
    مهندس دوستی گفت: تعداد ۱۲۴ خانواده روستایی دارای ۲ فرزند معلول و بیشتر در سطح استان وجود دارد که خانه‌های نیمه تمام دارند دستگاه‌های دولتی باید هر اقدامی برای تکمیل منازل این عزیزان دارند به کار گیرند تا این منازل تکمیل شود.
    وی در پایان با گرامیداشت یاد جان باختگان زلزله سال گذشته سایه خوش اظهار داشت: یکسال از وقوع زلزله مهیب سایه خوش و جان باختن شماری از هموطنان گذشته، بنیاد مسکن بایستی در جلسه آتی گزارش جامعی از اقدامات صورت گرفته در حوزه ساخت و بازسازی منازل مسکونی آسیب دیده ارائه دهد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.