حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • تولد غول‌ها در محلات
    ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۵:۰۸
    شناسه : 12446
    بازدید 1112
    3
    دریا نیوز// در محلات حاشیه ای هرمزگان و حتی مرکز استان غول هایی نظیر فقر، اعتیاد، مشروب، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی و... روز به روز بیشتر متولد شده و مسئولان هم نسبت به این وضعیت واکنشی نشان نمی‌دهند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریا نیوز// در محلات حاشیه ای هرمزگان و حتی مرکز استان غول هایی نظیر فقر، اعتیاد، مشروب، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی و… روز به روز بیشتر متولد شده و مسئولان هم نسبت به این وضعیت واکنشی نشان نمی‌دهند. حدود دو دهه از کوچه هایی نوشتیم که به پاتوق معتادان تبدیل شده اند و زن و مرد و گاهی حتی مادری با فرزند کودک و نوزادش در این کوچه ها به استعمال و تزریق مشغول هستند و رهگذران وساکنان مجبورند ۲۴ساعت شبانه‌روز این صحنه ها را مشاهده کنند و کودکان و نوجوانان زیادی الگوگیری کردند و در دام اعتیاد و… گرفتار شدند و هیچ مسئولی در ادوار مختلف برای محو معتادان از این کوچه‌ها چاره‌ای نیندیشید و معتادان از استان‌های دیگر به راحتی به هرمزگان و بندرعباس می آیند و آزادانه کوچه ها را به پاتوق شان تبدیل کرده اند و اگر کسی به آنها بگوید بالای چشم تان ابروست، با سرنگ‌های آلوده و چاقو و… معتادان و موادفروشان و مشروب فروشان مواجه می شود و اهالی محلات هم مجبورند سکوت پیشه کنند. آیا واقعا این صحنه ها را متولیان مربوطه نمی‌بینند؟ بعد از گذشت یک دهه از التماس مادران یکی از محلات بندرعباس از مسئولانی که به آن محله رفته بودند، برای جمع آوری معتادان و بیان اینکه فرزندان پنج شش ساله شان هم مواد را می شناسند، اما اقدامی صورت نگرفت و وضعیت آن کوچه ها از آن سال ها بدتر شده و کوچه‌های بیشتری به پاتوق معتادان تبدیل شده است.
    در این محلات به راحتی مواد و مشروب مثل نقل ونبات عرضه می شود و این شرایط باعث شده نوجوانان هم دسترسی راحتی به این اقلام خانمانسوز داشته باشند. مردم بارها این پرسش را مطرح کرده اند که آیا مسئولان حاضرند خانواده خودشان نیز در این شرایط زندگی کرده وفرزندان شان هر روز صحنه استعمال و تزریق معتادان را ببینند و از میان کوچه هایی گذر کنند که به پاتوق معتادان، مشروب خواران، مواد و مشروب فروشان و سارقان و اراذل و… تبدیل شده‌اند؟ سرقت در محلات زیاد است و یکی از دلایلش هم وجود همین کوچه های تنگ وتاریک است که برای تامین روشنایی محلات اقدامی اساسی صورت نگرفته است. بازگشايي معابر هم که بسیار به کندی انجام می‌شود و همچنان در کوچه هایی فاضلاب روان است و بیماری‌های پوستی و ریوی و… در این مناطق شیوع دارد. بوی فاضلاب‌های روان در کوچه‌ها و خورها (ازجمله خور گورسوزان) و پشه ها و… هم که باعث سلب آسایش و آرامش ساکنان و دانش آموزان مدارس در این مناطق شده است. فقر و فلاکت و بیکاری که هرمزگان افتخار صدرنشینی اش در کشور را داراست، باعث‌شده خانواده های محلات حاشیه‌نشین شهری و روستایی در مناطق دور و نزدیک استان شرایط حادی را داشته باشند تا جاییکه این محرومیت ها باعث ترک تحصیلی برخی دانش آموزان، مشکل برای درمان، معیشت و… خانواده‌های محروم استان شده است.
    بیشتر خانه‌های ساکنان در این مناطق فرسوده است و اهالی توان تعمیر وبازسازی ندارند. در این شرایط ضرورت دارد صنایع و نهادهای حمایتی مانند بنیاد مستضعفان و… به یاری مستضعفان و محرومان هرمزگانی برسند. برخی از صنایع مانند فولادکاوه کیش، شرکت خدمات بندری و دریایی سینا و… که وابسته به بنیاد مستضعفان هستند، بایستی نقش‌آفرینی بیشتری در این مناطق محروم برای زدودن محرومیت‌ها داشته باشند. صنایع دیگر نیز در راستای مسئولیت‌های اجتماعی شان و اشتغالزایی برای جوانان و خانواده های محلات حاشیه نشین بندرعباس و سایر شهرهای استان و روستاها بایستی مشارکت بیشتری داشته باشند و حتی در بازگشايي معابر می توانند سهیم شوند و نام آن معبر در محلات به نام صنعت مشارکت‌کننده در بازگشايي گذاشته شود تا مردم اثرات وجود این صنایع را در استان و شهرشان لمس کنند و گام‌هایی بایستی در راستای زدودن فقر و محرومیت توسط بنگاه های اقتصادی و نهادهای انقلابی و دولتی ها از این مناطق محروم برداشته شود. نباید قطب اقتصاد کشور همچنان قطب فقر و فلاکت و محرومیت و بیکاری کشور باقی بماند و دریای تبعیض و بی عدالتی در این مناطق موج بزند و آسیب های اجتماعی به مرز بحران برسد و بایستی شرایط بگونه ای باشد که مردم برای معیشت ودرمان و اشتغال و… در این استان غنی و ثروتمند دریایی و صنعتی مشکل نداشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.