حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بیماری پس از بهبود هنوز به دیدارم می‌آید
    ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۵۴
    شناسه : 11490
    بازدید 1410
    3
    یک پرستار در گفتگو با دریا: دریانیوز// پرستاری می‌تواند یکی از راه‌های قرب به خداوند و دست یابی به کمال انسانی باشد. چنین نگرشی به حرفه پرستاری، نشاط و علاقه ویژه‌ای در پرستاران ایجاد می‌کند. آنان به کار خود به عنوان وظیفه‌ای الهی-انسانی می‌نگرند و از این طریق به بیماران خدمت می‌کنند. اگر عشق و علاقه به این حرفه وجود نداشته باشد، فرد نمی‌تواند در این حرفه موفق باشد به همین دلیل است که اکثر پرستاران عاشق کار خود هستند. در این شماره از روزنامه دریا قصد داریم با یکی دیگر از پرستاران پرتلاش استان هرمزگان آشنا شویم.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// پرستاری می‌تواند یکی از راه‌های قرب به خداوند و دست یابی به کمال انسانی باشد. چنین نگرشی به حرفه پرستاری، نشاط و علاقه ویژه‌ای در پرستاران ایجاد می‌کند. آنان به کار خود به عنوان وظیفه‌ای الهی-انسانی می‌نگرند و از این طریق به بیماران خدمت می‌کنند. اگر عشق و علاقه به این حرفه وجود نداشته باشد، فرد نمی‌تواند در این حرفه موفق باشد به همین دلیل است که اکثر پرستاران عاشق کار خود هستند. در این شماره از روزنامه دریا قصد داریم با یکی دیگر از پرستاران پرتلاش استان هرمزگان آشنا شویم.

    دریا: خود را معرفی کنید.
    شیما زکالاب هستم. ۳۵ سال سن دارم و دارای مدرک کارشناسی پرستاری هستم.

    دریا: چند سال است پرستار هستید و در چه مراکزی مشغول به کار بوده‌اید؟
    یازده سال است که به عنوان پرستار در خدمت مردم هستم و در بیمارستان‌های بندرلنگه، صاحب‌الزمان و شهید محمدی مشغول بکار بوده‌ام.

    دریا: چرا شغل پرستاری را انتخاب کرده‌اید؟
    چیزی جز دوست داشتن و علاقه نمی‌تواند باعث شود که فرد شغل پرستاری را انتخاب کند. افرادی که این حرفه را انتخاب می‌کنند به خاطر علاقه‌ای که به آن دارند وارد شغل پرستاری می‌شوند.

    دریا: ارزیابی شما از میزان درآمد یک پرستار نسبت به سختی شغل او چیست؟
    حرفه پرستاری کار بسیار سخت و سنگینی است و زحمت بسیار زیادی دارد به همین دلیل باید به اندازه زحمات آن، حقوق داده شود اما در حال حاضر حقوقی که یک پرستار دریافت می‌کند، نسبت به سختی کار او منصفانه نیست.

    دریا: سختی کار شما در چیست؟
    سختی کار پرستار در شیفت‌های زیاد اوست. اکنون به دلیل کمبود نیرو، پرستاران شاغل مجبور هستند شیفت‌های زیادی را در سر کار باشند. از سوی دیگر، این کمبود نیرو باعث می‌شود یک پرستار مجبور باشد از تعداد بیشتری بیمار مراقبت کند که این موضوع در روند کار او تأثیر منفی داشته و راندمان کار را پایین می‌آورد.

    دریا: آیا شما اهل ورزش کردن هستید و چه ورزشی انجام می‌دهید؟
    قبل از اینکه شاغل شوم ورزش را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دادم و در رشته‌های کاراته و فوتسال کار می‌کردم اما بعد از اینکه شاغل شدم، به دلیل مشغله کاری نتوانستم ادامه دهم.

    دریا: برای اینکه یک فرد پرستار خوبی باشد چه چیزهایی را درباره این شغل باید بداند؟
    یک پرستار باید علم و آگاهی این کار را داشته باشد و با توجه به اینکه علم در حال پیشرفت است، او نیز علم خود را همواره به روز کند تا بتواند در کار خود موفق بوده و جان بیماران را نجات بدهد. از سوی دیگر پرستار باید بداند چگونه با بیماران و همراهان او برخورد نماید. بیمار به دلیل بیماری که دارد ممکن است مسائلی را نداند و توقعاتی داشته باشد و این هنر پرستار است که آنچه به صلاح بیمار است به او منتقل و قانع کند.

    دریا: معمولاً در زمان شیفت کاری از چند بیمار باید پرستاری کنید؟
    بستگی به شرایط بخش دارد. به طور معمول باید از شش بیمار مراقبت می‌کنیم اما زمانی که بخش شلوغ بوده و بیمار زیاد است از ده تا دوازده بیمار هم مراقبت می‌کنیم که این امر فشار زیادی به پرستاران وارد می‌کند اما زحمات آنها کمتر دیده می‌شود.

    دریا: چه چیزی باعث می‌شود انگیزه کاری شما بالا برود و چه چیزی این انگیزه را از بین می‌برد؟
    وقتی فشار کاری زیاد باشد انگیزه کاری هم کاهش پیدا می‌کند و نیاز است نیرو به مجموعه اضافه شود تا پرستاران به راحتی فرسوده نشوند. از سوی دیگر حقوقی که به پرستاران داده می‌شود به اندازه سختی و میزان کار آنها باشد تا انگیزه آنها را بالا ببرد.

    دریا: شغل مورد علاقه شما چه بود و آیا از شغل کنونی خود راضی هستید؟
    همیشه به شغل پرستاری علاقه داشته‌ام اما بدلیل بی‌توجهی به مسائل و مشکلات پرستاران، شاید از این شغل بیرون بروم چون فشار کار خیلی بالاست اما توجهی به پرستار نمی‌شود.

    دریا: نقش یک پرستار در بهبود وضعیت بیمار چیست؟
    پرستاران با اقدامات خود مکمل پزشکان هستند و اگر تلاش‌های آنها نباشد روند درمانی به خوبی طی نمی‌شود. یک پرستار می‌تواند با برخورد خوب و رسیدگی مناسب به بیمار روحیه دهد و باعث پیشرفت در روند درمانی او شود.

    دریا: چه خاطره جالبی از شغل خود دارید؟
    بیماری بود که هیچ امیدی به زنده بودن نداشت و این باعث شد شب و روز از او مراقبت کنم و خوشبختانه با حال خوب از بیمارستان ترخیص شد و من برای ملاقات با او به منزل آنها رفتم و هنوز بعضی مواقع همان بیمار و حتی همراهان او برای دیدن من می‌آیند.

    دریا: چرا در این مرکز درمانی مشغول به کار شده‌اید؟
    بیمارستان شهید محمدی بزرگترین بیمارستان در شهر بندرعباس است و بیماران زیادی به آن مراجعه می‌کنند و من هم دوست داشتم در جایی کار کنم که بتوانم به افراد بیشتری خدمت کنم و با توجه به علاقه‌ای که به این بیمارستان داشتم، آن را برای کار انتخاب کردم.

    دریا: سخن پایانی خود را بیان بفرمایید.
    بابت کاری که پرستاران انجام می‌دهند و سختی کار آنها، مسئولان توجه بیشتری به این قشر از جامعه داشته باشند و حقوق آنها را براساس سختی کار بالایشان در نظر بگیرند و با توجه به اینکه کمبود پرستار، فشار کاری زیادی به پرستاران وارد کرده‌است، به فکر افزایش پرستار باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.