حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3003 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • اولین همایش بین المللی نباتات گرمسیری  و خرما در بندرعباس
    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
    شناسه : 14091
    بازدید 1170
    4
    به همت اتاق بازرگاني هرمزگان برگزار شد دریانیوز// اولین همایش بین المللی نباتات گرمسیری و خرما به همت اتاق بازرگانی هرمزگان در تاریخ های ۱۴و ۱۵ اسفندماه در بندرعباس برگزار شد.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// اولین همایش بین المللی نباتات گرمسیری و خرما به همت اتاق بازرگانی هرمزگان در تاریخ های ۱۴و ۱۵ اسفندماه در بندرعباس برگزار شد.
    امام‌جمعه بندرعباس در این همایش با قدردانی از اتاق بازرگانی هرمزگان بدلیل ابتکار عمل در برگزاری این همایش بین المللی، آنرا اقدامی ارزشمند خواند که جای آن در استان خالی بود‌. حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده برگزاری این‌همایش و نمایشگاه خرما و مشتقات خرما را فصل جدیدی در عرصه معرفی محصول خرماخواند و افزود: اگر این نمایشگاه بصورت دائمی در استان داشته باشیم ، می توانیم خرما و مشتقات آنرا برای گردشگران معرفی کنیم تا برای سوغات استفاده کنند.

    عبادی زاده با نارضایتی از وضعیت الگوی کشت در استان که در این عرصه ناموفق بوده ایم ، اظهار داشت: در الگوی کشت بایستی کشاورزان متقاعد شوند که در کشت های جدید، برایشان صرفه اقتصادی داشته ومزیت اقتصادی شان مدنظر قرار گرفته شده است تا به آن سمت بروند.وی خواستار اطلاع رسانی بیشتر دستاوردهای تحقیقاتی حوزه کشاورزی در قالب کارگاه و…به کشاورزان و باغداران در هرمزگان شد .

    نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به شرایط نامناسب آبی استان علی رغم قرار گرفتن در جوار دریا ،خاطرنشان کرد: بایستی به سمت تولید محصولاتی برویم که مصرف آب کمتری داشته باشند.وی خاطرشان کرد: بایستی سند تحول کشاورزی و باغداری در استان حداقل برای ۲۰تا ۳۰ سال آینده توسط محققان و صاحبنظران تهیه شود.

    البته گویا در برخی استان ها این سند تهیه شده است که ضرورت دارد در هرمزگان نیز تدوین شود. وی با ابراز خرسندی از افزایش کشت گلخانه ای در استان در شرایط کم آبی استان،اظهار امیدواری کرد هرمزگان به قطب گلخانه ای کشور تبدیل شود.عبادی زاده بر اجرای سیاست های تشویقی و تنبیهی در حوزه کشاورزی توسط دولت و تغییر و تحول در الگوی کشت در استان تاکید کرد.

    وی با انتقاد از وجود ریسک در کشاورزی برای کشاورزان و باغداران استان در هر سال گفت: سود این بخش در جیب دلالان می رود و کشاورزان
    نمی دانند آیا از کشت محصول شان در هر سال سود می برند یا متضرر می شوند که دولت بایستی در این حوزه تدبیری بیندیشند. عبادی زاده بیان داشت: امروز زمان آن رسیده که مراکز پژوهشی و آموزشی و به ویژه سه وزارتخانه نیرو در خصوص بحث مصرف و مدیریت آب، بازرگانی و وزارت جهادکشاورزی نیاز به یک هماهنگی دارد که فرصت ها و ظرفیت های موجود به کشاورزان، باغداران و مردم معرفی شود و در مرحله دوم زمینه های درآمد زایی را با رویکرد صادرات مورد توجه دهند، از این رو اتاق بازرگانی هرمزگان امروز به عنوان جایگاهی که دغدغه صادرات را دارد در بسیاری از زمینه ها پیشگام شده است.

    وی با اشاره به اینکه در خصوص اصلاح الگوی کشت یکی از معضلات و دردهای قدیمی و کهنه کشاورزان و باغداران معضل عرضه و فروش به قیمت واقعی محصولات بوده است، تاکید کرد: الگوهای جدید کشت به باغداران وکشاورزان معرفی شود و استان هرمزگان به عنوان استانی که ظرفیت کاشت درختان گرمسیری را دارد با الگوگیری از مناطق گرمسیری در دنیا از جمله شبه قاره هند و برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی با ارائه الگوهای جدید کشت به محصولات استان تنوع دهیم.وی اظهارامیدواری کرد برگزاری این همایش ، دستاوردهای مناسبی را برای حوزه کشاورزی و باغداری در استان داشته باشد.

    آب ، ابرچالش پایداری سرزمين
    عباس کشاورز ،معاون‌پژوهش مرکز ملی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران نیز در این همایش ، موضوع آب را از نظر دولت، مجلس ، اتاق بازرگانی ، فرهنگستان علوم و…ابرچالش پایداری سرزمين خواند.عباس کشاورز افزود: از دهه ۷۰، کشاورزی را بیشتر از توان اکولوژی افزایش داده ایم که باعث افزایش برداشت آب از سفره های زیرزمینی، افزایش فرونشست ها و… شده است.

    کشاورز گفت: همه بایستی کمک کنیم‌تا ده سال با آب با ریاضتی و با احتیاط برخورد کنیم.وی تاکید کرد: آینده کشاورزی در کشور ، رویکرد جدیدی می طلبد. ده میلیارد مترمکعب آب را برای کشت یونجه مصرف می کنیم که در برنامه هفتم بایستی ۶۷میلیارد مترمکعب آب در کشاورزی استفاده شود.کشاورز گفت: کشاورزی بایستی بهره ور شود. بهره وری پایین باعث شده قدرت رقابت کاهش یابد. وی تاکید کرد: کشاورزی کشور از کمبود سرمایه رنج تاریخی می برد.

    ضرورت تغییر نگرش در سیاستگذاری کشاورزی
    رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان‌نیز گفت:امروز اتاق بازرگانی هرمزگان بر خود می بالد که میزبان اندیشمندان و تولید کنندگان ، پژوهشگران و بازرگانان در حوزه کشاورزی و محصولات گرمسیری است. محمدرضا صفا افزود: استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۱۶۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی و تولید سالانه حدود ۳ میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی نقش مهمی در تامین نیاز کشور و تولیدات صادرات محور دارد و مهم تر اینکه تنوع محصولات بخصوص انواع منحصر به فرد گرمسیری وخرما به عنوای یک محصول کلیدی در صنایع تبدیلی وامنیت غذایی می تواند نقش مهمی در افزایش درآمد باغداران وپایداری اقتصاد کشاورزی در منطقه داشته باشد.

    وی اظهار داشت: تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و مشکلات عرضه و تقاضا در بازار محصولات کشاورزی، موضوع بازنگری در الگوی کشت و تولید محصولات کشاورزی را الزامی نموده است و در صورتیکه به این موضوع مهم پرداخته نشود ،موجب آسیب های جدی به اقتصاد کشاورزی در کشور خواهد شد. لذا طراحی نقشه راه و توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت های منطقه ای و اقلیمی می تواند افقی روشن تر را در دور نمای بخش کشاورزی پدیدار نماید.

    وی افزود: در اولین همایش نباتات گرمسیری و خرما که طراحی وهماهنگی آن طی یکسال گذشته انجام شده سعی گردیده تا با مشارکت عوامل اجرایی پژوهشی ، تجاری و محققین و متخصصین داخل و خارج از کشور ضمن به اشتراک گذاشتن تجربیات ویافته‌های علمی و فناوری‌های نوین کشاورزی جهت اجرای سیاست‌های راهبردی و نیز شبکه سازی بین حلقه های زنجیره تولید نسبت به معرفی پتانسیل ها و قابلیت های مهم در این زمینه اقدام شایسته‌ای صورت پذیرد و ضمن شناسایی و اولویت بندی مشکلات با کمک افراد موثر ملی و منطقه‌ای راهکار اجرایی معرفی و پیگیری گردد.

    تنوع محصولات بخصوص انواع منحصر به فرد گرمسیری از قابلیتهای ویژه این خطه از جنوب کشور است که می‌تواند کلید رونق اقتصادی در این منطقه باشد .در اولین همایش نباتات گرمسیری و خرما سعی شده تا با بکارگیری تمامی عوامل اجرایی – پژوهشی و تجاری ضمن ایجاد شبکه سازی بین این حلقه های زنجیره تولید نسبت به معرفی پتانسیل‌ها و قابلیت‌های مهم در این زمینه اقدام شایسته‌ای صورت پذیرد.

    وی گفت:امید است تا در ابتدای راه با یاری گرفتن از خداوند بزرگ و همفکری و همیاری تمامی عوامل تاثیرگذار نتایج خوبی حاصل گردد. انجمن خرمای ایران، چراغ راه صنعت خرمای کشور رشیدفرخی رئیس انجمن خرمای ایران نیز در این مراسم با قدردانی از برگزاری این همایش توسط اتاق بازرگانی هرمزگان گفت: انجمن خرمای ایران با ۱۶هزار عضو ،چراغ راهی برای صنعت خرمای کشور و همراه خوبی برای بدنه دولت است.

    فرخی افزود: یک میلیون و‌۴۰۰هزار تن تولید خرما در کشور داریم و دومین‌صادرکننده خرما در دنیا هستیم و با پسته ،نصف صادرات محصولات کشاورزی را داریم.وی برگشت ارز برای صادرات محصولات کشاورزی را ناعادلانه وخارج از عرف خواندو گفت: محصولات کشاورزی مانند پتروشیمی سوبسید نمی گیرند.

    فرخی ممنوعیت ها و محدودیت ها و بخشنامه های خلق الساعه را باعث ضرر وزیان کشاورزان و صادرکنندگان خواند و از این‌شرایط گلایه کرد و گفت: علی رغم تاکیدات رهبرمعظم انقلاب به بخش خصوصی و اصل ۴۴ قانون اساسی و صادرات غیرنفتی، اما دولت ها کمتر به این موضوعات و سیاست های صادراتی کشور توجه می کنند.وی گفت: بایستی تشکل و حزب اقتصادی در کشور با نگرش های مختلف داشته باشیم تا در انتخابات به گروه های سیاسی با توجه به نگرش های اقتصادی شان رای دهیم.

    رتبه زیر ده اتاق بازرگانی هرمزگان
    معاون امور استان ها و تشکل های اتاق ایران نیز با قدردانی از رئیس اتاق هرمزگان در برگزاری این همایش گفت: اتاق بازرگانی هرمزگان و هیئت نمایندگان این اتاق از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری با مدیریت آقای صفا بگونه ای عمل کرده اند که اتاق بازرگانی هرمزگان رتبه اش به زیر ده رسیده است.

    سیدجواد زمانی گفت: فعالان اقتصادی سرداران خط شکن این ۴۵ سال بعد از انقلاب هستند که رقابت نابرابری را با دولت در عرصه اقتصادی دارند ، اما بیشترین سود را برای جامعه ایرانی دارند. وی با اشاره به استعداد منطقه زرخیز هرمزگان در تولید خرما و…، گفت : این استان با این‌شرایط نباید در محرومیت باشد .

    وی با بیان‌اینکه کشور بایستی به سمت توسعه یافتگی برود ، اظهار داشت : برای تحقق این مهم بایستی زیرساخت های اقتصادی اش فراهم شود و با کشورهای دیگر هم ارتباط داشته باشیم و فضای بین المللی برای صادرات فراهم شود.زمانی با اشاره به نامگذاری سالها با عناوین‌اقتصادی توسط مقام معظم رهبری در بیش از یک دهه اخیر ، تصریح کرد : اما دولت ها در این‌سالها به بخش خصوصی چندان توجهی نکردند و بین ۸۵تا ۹۰درصد فعالیت اقتصادی به بخش دولتی اختصاص دارد که بایستی رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی از بین برود.

    وی نیز خواستار توقف بخشنامه های خلق الساعه و… شد و گفت: مهم ترین موانع برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ، بخش نامه ها ، تصمیمات موقت، تغییرات ارز و…است. درصورتی که صادرکننده باید بدانند که این بخش نامه ها برای چندین سال حکم فرماست .وی اظهار داشت : منطقه طلا خیز بندرعباس نیاز دارد که در همایش ها و نمایشگاه‌ها بیشتر حضور یابد . با تشکر از اتاق بازرگانی هرمزگان که این ابداع را در برگزاری چنین همایشی بوجود آورد، خواهشمندم که این همایش در خود استان و در سطح کشور ادامه دهند.

    اتاق ایران هم با تمام توان، حمایت خودش را از این نوع همایش در خود استان و در سطح کشور که منجر به تولیدات و عرضه شود،اعلام و استقبال می کند. زمانی خاطرنشان کرد: فعالین اقتصادی می دانند که هر چقدر در تولیدات ،بسته بندی و… بهتر باشند،در جهان بیشتر خریدار دارند ودر صادارات فعال‌تر خواهیم بود و امیدواریم که این همایش و توانمندی ها در سطح کشور فراگیر شود.

    وی افزود: در داخل کشور با خیلی از تولیدات آشنایی نداریم تا چه برسد به صادارات ، درصورتیکه صادرات نیاز به شناساندن محصولات دارد و امروز این شناساندن را باید در منطقه و کل کشور با بهترین وجه داشته باشیم.وی گفت: استان هرمزگان هم در تولیدات ، شناساندن محصولات، کشاورزی مدرن و هم در بسته بندی پیشرفت کرده است.گفتنی است در حاشیه این همایش ،نمایشگاهی از خرما و مشتقات آن و…برگزار شد و مورد استقبال و بازدید مسئولان و فعالان اقتصادی و …قرار گرفت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.